Nekromanti Lovecraftsrollspel

Marcus94

Veteran
Jagha, här är den där 17-åringen ingen bryr sig om. Hej hopp.

Jag har kommit in i en total Lovecraftsnoja nyligen. Läst de flesta klassikerna. Spelade ett parti Arkham Horror med syskonen, etc. Jag skaffade nyligen även en ny omgång av Call of Cthulhu grejer, och har beställt CthulhuTech.

Jag undrar bara, finns det några andra bra Rollspel (Eller regelböcker till andra genrer för den delen) som fokuserar på Cosmic Horror och allmän Lovecraft?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Trail of Cthulhu, kanske? Som CoC, fast modernare och enklare och mindre grötiga (enligt mig) regler. Mycket fokus på att "läsa deckargåtor" så att säga; använder Gumshoesystemet som är till för just det (till exempel finns inga slag för att upptäcka dolda ting eller ledtrådar; har man rätt färdighet och är på rätt ställe och undersöker så får man ledtråden automatiskt. Utmaningen blir inte att slå högt på tärningen, utan att pussla ihop informationen som finns...)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Marcus94

Veteran
@Krank: Tackar. Jag ska absolut undersöka ToC när jag får chansen.

@Magnus: Jag kollar upp alltihop nu när jag är i gång, tack för länkarna!

Jag funderar också på Elder Evils boken för DnD. Den värkar vara något liknande.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Marcus94 said:
Jag funderar också på Elder Evils boken för DnD. Den värkar vara något liknande.
Eftersom du har ett öppet sinne för D&D kan jag rekommendera Carcosa samt till viss del även Freeport-materialet från Green Ronin.

För D&D3.5 finns också Lords of Madness, som jag tycker är mer "Lovecraft" än Elder Evils, även om den senare innehåller några godbitar.

/Magnus

Mäster

Veteran
Tjenare!
En av de bästa är också den som är gratis, nämligen Cthulhu Dark. Författaren till denna godbit är Graham Walmsley, även känd som författare till en liten bok om improviserat rollspel, Play Unsafe.

Den går att ladda ner / skriva ut direkt från webbplatsen.
http://www.thievesoftime.com/news/cthulhu-dark/

Mäster Johan
http://www.boningen.org
- denna vecka om brädspelsdöden och Vampire: The Genesis

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Mäster Johan said:
Tjenare!
En av de bästa är också den som är gratis, nämligen Cthulhu Dark. Författaren till denna godbit är Graham Walmsley, även känd som författare till en liten bok om improviserat rollspel, Play Unsafe.
Graham Walmsley kommer också ge ut en bok vid namn Stealing Cthulhu.
Jag saxar beskrivningen från hans sida:

Stealing Cthulhu is my guide to Lovecraftian storytelling for roleplaying games. Its central idea is: by stealing, adapting and combining Lovecraft’s ideas, you can create scenarios that seem new and horrific. It includes Cthulhu Dark, my rules-light system for Cthulhu gaming.

solvebring

Superhero
DeBracy said:
Mäster Johan said:
Tjenare!
Graham Walmsley kommer också ge ut en bok vid namn Stealing Cthulhu.
Jag saxar beskrivningen från hans sida:

Stealing Cthulhu is my guide to Lovecraftian storytelling for roleplaying games. Its central idea is: by stealing, adapting and combining Lovecraft’s ideas, you can create scenarios that seem new and horrific. It includes Cthulhu Dark, my rules-light system for Cthulhu gaming.
Tack för de kalasiga nyheterna. Det kände man inte till. Suveränt! :gremsmile:

Genesis

Ni dés ni maître
Vi har också Unspeakable, ett litet hack av Jared Sorensen som förvandlar InSpectres (ett skitkul Ghostbusters-spel du borde skaffa) till Lovecraft-undersökningslir. Jag har inte provat det själv, men det verkar riktigt skönt.

anth

Vetefan
Det finns dussintals skräck-rollspel, men vill du ha Cosmic Horror är det nog bara CoC som duger.

Sedan har CoC portats till flera olika system - vilket ger dig väldigt mycket valfrihet.
CoC (och andra skräck-spel) handlar mycket om stämning - välj den regelmotor som du känner dig bekväm med och som du tror kommer att ge rätt stämning.
CoC handlar även om sanity och hur man förlorar den - välj det system som du tycker klarar av sanity bäst.

Först har vi givetvis Chaosiums BRP-CoC. Även om BRP känns gammalt och klumpigt så finns det en anledning till att det CoC funnits i 30 år - spelet är bra.

Sedan har vi Trail of Cthulhu som bygger på GUMSHOE-motorn, som är väldigt inriktad på detektivarbete.

Och så har vi d20-CoC som är betydligt bättre än många tror, men man bör fortfarande tycka om d20 för att tycka om spelet- Det har dessutom fördelen att det är förhållandevis lätt att importera andra d20-saker, t.ex Lords of Madness.

CthulhuTech tycker jag inte om för jag ser inte hur man får den rätta Cthulhu-stämningen i spelet.

Hittills har jag para upprepat vad tidigare postare sagt - finns det inget mer? Jo:

Realms of Cthulhu till Savage Worlds.
Savage Worlds är ett pulpigt system som passar utmärkt om man ska spela Indiana Jones-liknande kampanjer. Med Realms of Cthulhu kan man göra det lite mindre pulpigt, å andra sidan anser jag att CoC SKA vara pulpigt.

GURPS Cthulhu-Punk är regler för ett framtida cyperpunk-Cthulhu-spel, men GURPS är så pass flexibelt att det är busenkelt att flytta det till vilken tidsålder som helst.

Marcus94

Veteran
@Allihop: Alright, tack! Jg tänker defenitivt skaffa Cthulhu Dark och Stealing Cthulhu. För att vara helt ärlig har jag aldrig gillat GURPS, men Trail och Realm of Cthulhu ska underökas.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
anth said:
CthulhuTech tycker jag inte om för jag ser inte hur man får den rätta Cthulhu-stämningen i spelet.
Det kan ju bero på att de inte är ute efter »den rätta Cthulhu-stämningen«, utan en annan Cthulhu-stämning.

anth

Vetefan
DeBracy said:
Det kan ju bero på att de inte är ute efter »den rätta Cthulhu-stämningen«, utan en annan Cthulhu-stämning.
Om de inte är ute efter rätt cthulhu-stämning betyder det att de är ute efter fel cthulhu-stämning.
Jag tycker fortfarande inte om Cthulhu-spel som har felaktig cthulhu-stämning. :gremsmile:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag spelade CthulhuTech i kampanj för något år sedan.

Det var en rätt cool värld, men vi snöade in på mecha-tjosanet i reglerna och det blev militärspel av det hela.

Lite trist, för spelet i övrigt är rätt coolt.

Marcus94

Veteran
wilper said:
Jag spelade CthulhuTech i kampanj för något år sedan.

Det var en rätt cool värld, men vi snöade in på mecha-tjosanet i reglerna och det blev militärspel av det hela.

Lite trist, för spelet i övrigt är rätt coolt.
Om jag fattat rätt så är CthulhuTech ungefär Aliens Vs Predators, fast mef Stora Äldre och Migou istället för Aliens och Preds, vilket ser ut som ett riktigt coolt koncept

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Marcus94 said:
Om jag fattat rätt så är CthulhuTech ungefär Aliens Vs Predators, fast mef Stora Äldre och Migou istället för Aliens och Preds, vilket ser ut som ett riktigt coolt koncept
Det tycker jag också. Lovecraft själv uppmuntrade andra att använda grejerna han hittat på, och inte heller hans egna verk höll någon särdeles konsekvent stämning vad jag märkt.

Alltså betraktar jag allt prat om en "rätt" cthulhustämning som ganska mycket nonsens. Alternativt att det finns fjantigare saker än Cthulhutech att uppröras av, till exempel plyshdjur eller söta animationer. I jämförelse får jag väl säga att CT ligger rätt nära originalmythosen =) Jag har alltid gillat den där självdistansen många Lovecraftianer tycks ha; att man gör musikaler och mjukisdjur och grejer av skräckberättelser. Och då borde man kunna göra scifi-milsim-action också =)

wilper

Mmm. Delvis är det så. Men det finns också stora städer med uteliv, occultism och paranoia. Den biten tyckte jag var intressantare, och passade bättre för den variant av rollspel som jag tycker är kul.

Men visst, vill man köra coola mechastrider mot Migo och andra styggelser går det utmärkt.

Marcus94

Veteran
@Wilper: Måste fråga. Hur kunde ni göra militärspel av ett Rollspel med SAN system? =P

anth

Vetefan
krank said:
Alltså betraktar jag allt prat om en "rätt" cthulhustämning som ganska mycket nonsens. Alternativt att det finns fjantigare saker än Cthulhutech att uppröras av, till exempel plyshdjur
NEEEJ, rör inte min chibithulhu...
...eh är vi inte lite väl OT nu?

wilper

Spelet har rätt mycket militärfokus i boken, massor med yrken och prylar för att banka monster med. Jag tror det är lätt att hamna där. Kanske är det till och med meningen.

Själv hade jag nog kört det som noir-skräck i framtidsstaden dock.