Nekromanti Low fantasy, Eons spelvärld Mundana, vilket regelsystem ska vi välja?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Vi har just avslutat ett kapitel av vår otroligt långa Eon-kampanj. Eftersom vi alla är less på Eons regelsystem (mycket räknande för lite rolighet, långsamma strider och otroligt många tärningsslag för allt) så körde vi senaste delen väääldigt friformigt. Typ en lista med färdigheter och en d20 som mer var en fingervisning än ett absolut verktyg.

Inför nästa del har vi kommit fram till att vi vill ha mer struktur - något regelsystem att luta oss tillbaka på. Men vilket? Vår SL har en förkärlek för Ars Magicas system, men jag tycker inte det verkar passa situationen alls. Vi kör inte truppspel, har bestämt att vi inte vill ha någon förläning att sköta, vill nerfa magin ordentligt (för spelarkaraktärer, in any case)... Då känns det som att vi ändå tagit bort det som är Ars Magica. Och - uppriktigt talat - stridssystemet i Ars Magica är inte speciellt lättrott heller. En hel hög med modifikationer hit och dit till ganska liten nytta.

So... De parametrar vi har att ta till är följande:

- I vår version av Mundana finns två typer av magi. Dels den man lär sig på akademier, som är kontrollerad och balanserad, och dels den som vissa föds med, som är vild och mäktig. Det här är lite av en kompromiss; vår SL är förtjust i tanken på vild och mäktig magi, men jag som spelare (som är den enda som vill spela magiker) tycker inte om att spela en sån karaktär. Fördelen här är att regelsystemet bara behöver stödja en låg magi (i balans med de andra i gruppen), eftersom SL kan fudga till den vilda och mäktiga magin ändå. Lite av poängen är ju att vi inte ska kunna veta och förutse den, menar jag.

- Vi vill ha ett regelsystem som stödjer det mesta från sociala situationer till strid och magi, helst utan att något av det blir onödigt krångligt.

- "realism" är inte så viktigt. Vi har inte kört på det på något sätt hittills.

- Det är ett jätteplus om jag kan få tag i reglerna i pdf på något lagligt sätt utan att det kostar skjortan!

Några tips? Jag har funderat på om Vampire: Dark Ages kan användas på något sätt, där disciplines får vara magier. Tror inte det är en perfekt fit ändå. Jag har också funderat på Saga. Vad tror Arfert och Debbie om det? :)

Oavsett vad jag får för tips här så kommer det svåraste vara att övertala resten av spelgruppen, men det får jag ta då.

Storuggla

Champion
På rak arm Runequest 6 och Burning Wheel. Men Burning Wheel är vansinnigt YMMV.
Björn Wärmedal said:
$25 var saftigt för en pdf :p Ska överväga det, dock.
Johan said:
Runequest 6 har väldigt mycket samma känsla som EOn tycker jag. Just magin kändes som Eon hade kopierat rätt mycket rakt av och sen gjort om till sitt äckliga ob-grejs.
Arfert said:
Om jag inte kört Saga (lättare) i det här fallet hade det absolut blivit RQ6 och inget annat.

Arfert

Facit
Vill ni har regellättare så är Saga helt rätt för sånt här. Och grundreglerna finns att ladda ner gratis på sagagames.com
Björn Wärmedal said:
Jag har boken, remember? ;) Signerad av min dotter Saga, none the less. Hur mäktig är magin, och hur funkar magisystemet? (ska kolla i boken när jag hinner också)
Arfert said:
Saga har ett rätt klassiskt magisystem. Det finns både vanliga besvärjelser i olika magiskolor. Sen finnns även enklare improviserad magi. Allt är ganska enkelt, jag gillar enkla system, på gränsen till minimaistiska.

Ymir

Liten kantbaron
Varför inte bara vänta några månader på Eon IV? Det låter ungefär som det regelsystem ni önskar er, liksom, och hade kringgått hela problemet att övertala spelgruppen, så det verkar lätt vara den självklara approachen här, imo. Men ni hade inledningsvis fått husregla magin.
Björn Wärmedal said:
Asså, jag känner att jag vill ge ett svar men jag är rädd för att det ska läsas som att jag är dryg. Det är inte tanken, så läs det inte så är du snäll :p

Eon IV har varit "några månader bort" i ett par år nu, så jag kommer nog aldrig att vänta på det i någon mån alls. När det kommer så kommer det, men fram till dess tar jag inget för givet. Och hur som helst tänkte vi börja spela på tisdag :)

Jag följer ju också bloggen, och av det jag läst kommer det inte på något sätt att vara *mindre* krångel i Eon IV än i Eon III, bara annorlunda krångel och möjligtvis mer stämningsgivande krångel. Du och jag kanske inte har samma syn på vad krångel är, helt enkelt?

Om jag ändå måste husregla magin så tar jag hellre något system där det redan finns, också :)

Det sagt så ser jag faktiskt fram emot Eon IV, måhända enbart av nyfikenhet och för att Eon ligger nära till hjärtat. Dessutom gillar jag starkt att ni vågar ta stora tag och göra om efter egen vision, snarare än att ta det som finns och försöka polera kanter och laga hål. Jag tror att det kommer bli bra på många sätt, även om det inte uppfyller mina alla önskningar.
Ymir said:
Jag har inte varit med och gjort merparten av Eon IV, bara Eon IV Magi, så min kunskap om Eon IVs regler är något begränsad. Vi verkar ha fått olika intryck, helt enkelt Jag trodde Eon IV var signifikant mycket mindre krångligt än Eon III (men sen tycker jag inte Eon III heller är krångligt per se (-definitivt- inte mer krångligt än Pathfinder, D&D3,5 är fan textbook-definitionen av krångel)), bara att stridssystemet är alldeles, alldeles för tidskrävande...så sure, vi har väl olika syner, helt enkelt). Men men, tack för svaret, och det uppfattas inte som det minsta drygt!

Edit: Jag upplever alltså (med min begränsade insikt) Eon IV som mindre krångligt därför att Eon IV jämfört med Eon III har väldigt mycket mindre bokföring, enklare uträkningar, färre slag för att resolva en konflikt, och färre slag för att väva en besvärjelse.

God45

#PrayersForBahakan
Pathfinder är helt gratis, har exakt den uppdelningen av magi som du talar om och om man inte kör över level 6 är det inte så höga magier tillgängliga för spelarna. Här är allt material till spelet helt grattis och det är mer än till något annat spel: http://www.d20pfsrd.com/

Lamentations of the flame princess är OSR, dödligt som fan, snabbt, har mindre saker att hålla koll på, har två olika sorters magi, är låg magi ut i fingerspetsarna och är helt fantastiskt. Det är också helt gratis. Finns uppe till höger på den här sidan: http://www.lotfp.com/RPG/products/lotfp-weird-fantasy-role-playing

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag tror Saga kan funka skitbra för er. Det är ett helt vanligt jävla rollspel med rätt få konstigheter*.

Magisystemet bygger på färdiga besvärjelser med en svårighetsgrad (typ 1-4, kanske finns nån 5:a också). Du drar bort svårigheteten från ditt värde i Magi och sen slår du under med en t20. Magi 12, formel med svårighet 2? Rulla under tio. Svårigheten är också = antalet rundor som formeln tar att kasta. I vanliga fall tycker jag det känns lite för pilligt, men om ni vill ha nivån ganska nedtonad så kan det ju passa bra att det är effektivare för magiker att sticka folk i ryggen än att attackera dem med magi i många fall.

Att grundreglerna finns i pdf-format är en bonus även om du redan har boken. Där finns varenda vanlig regel i hela spelet, inklusive alla formler. Det hade typ varit ett komplett rollspel om det fanns monsterstats där också. Så, alla spelare kan dra hem reglerna om de skulle vara intresserade.

För vild magi låter man mycket riktigt sagans regler styra, och om det behöver stattas nåt Eon-kritter så är det bara att kika på lite monsterstatistik.
Björn Wärmedal said:
Saga vinner ju en bunt bonuspoäng för att Nor Bannog finns, helt klart :)

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Det verkar som att jag ska sätta mig och läsa igenom Saga-reglerna grundligt snarast möjligt. Jag tar naturligtvis fortfarande emot tips, också! Det finns ju tusentals system, så några till borde ju kunna passa situationen.

Caligo

Swashbuckler
Jag får väl dra mitt strå till stacken och slå ett slag för mitt QuestCore. Det är löst baserat på d20 fast eoner enklare och bättre imho.

Några designmål:

1. Magi skall vara lika bra som andra attacker i strid och följa samma regler men ändå kännas som magi.

2. Det skall vara ett snabbspelat system (speciellt i strid) men ändå tillåta och uppmuntra tydliga taktiska val i strider och konflikter.

3. Reglerna skall vara enkla men samtidigt kunna ge utrymme för valmöjligheter vid karaktärsskapande. Varje karaktär skall kunna göras unik.

4. Reglerna skall vara så enkla att man inte skall behöva sitta och slå i reglerna under spel - en sammanfattning på en A4 skall räcka. Totalt kommer det kanske bli max 40 sidor regler (inkl färdighetsbeskrivningar, utrustning och ganska många specialförmågor.

5. I grund och botten bygger man alla varelser oavsett ras och klass med samma system - från grunden. Det finns dock arketyper att välja så man slipper göra en vätte från grunden varje gång. Arketyper kan också användas för karaktärsklasser.

6. Det skall inte finnas massa specialregler för olika saker - det allra mesta sköts med färdigheter (tänk lite BRP fast ändå inte).

7. Generiskt. Man kan använda spelet till fantasy, sci-fi, eller skräck. Detta görs möjligt genom att det finns specialförmågor, s.k. focus.

Eftersom det nu är i betaversion så skickar jag gärna ut en PDF med reglerna. Det kommer säkert att finnas en gratisversion även efter att det är helt färdigt.

PS. Man använder bara en tolvsidig tärning :)

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Du får hemskt gärna skicka mig en pdf att kika på :) jag finns på mitt förnamn punkt mitt efternamn @gmail.com. Om inte annat tror jag man kan bifoga filer i PM här också.

Dock måste jag köpa nytt tärningsset. Dels för att det är på tiden och dels för att jag inte har någon d12 >.<
DeBracy said:
Oroa dig inte för ekonomin Björn. Du kan köpa en lös t12.
Björn Wärmedal said:
Jag har nog råd med ett helt tärningsset också :)

Mogger

Hipsteranka
Solar System: http://solarwiki.janus-design.it/en/book/solar-system-main-rules Men bara om ni har lite vana av annat än traditionella spel eller en önskan att prova på något annat. Systemet sköter alla konflikter lika enkelt och smidigt. Det är egentligen inte speciellt indie utan kan enkelt spelas som vilket spel som helst. Jag har framgångsrikt spelat det med folk som aldrig spelat något indie utan att behövt förklara något utöver själva reglerna. Det som skiljer sig är hur man får XP och att det än ganska enkelt (det är inte så stor skillnad på olika vapen och rustningar m.m).

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag kikade lite på solar system igår. Det känns som att det blir framtungt lite på samma sätt som Fudge - man måste sitta och bestämma vilka abilities som ska finnas i spel och så i förväg. Fast jag kanske bara läste klantigt? (Hade lite bråttom, men jag ska nog titta mer på det ikväll om jag hinner)
Måns said:
Det gäller bara settingspecifika grejer som kräver egna specialgrejer. I Eon kan jag på rak arm komma på "magiteori" som kanske skulle läggas, men annars kommer man ganska långt med reglerna som de är. Åtminstone om man ska spela hyfsat konventionell fantasy. Möjligt att magin skulle bli en eller flera nya secrets? Jag har för dålig koll på Eon.

Men det är inga problem att lägga till och ändra under spel om det behövs.

(Jag har spelat fantasy utan att ändra/lägga till något och jag har spelat zombie-apocalypse utan att ändra/lägga till något så systemet är ganska flexibelt i sig självt)
Ymir said:
Solar är ett fantastiskt system som jag älskar, men jag tycker det är en dålig fit för Eon då det är alldeles för flummigt och inte pallar riktigt långa kampanjer; Solar skalar så att rollpersoner vid någon punkt levlar upp och transcenderar kampanjen, medan Eons regelsystem på ett oöverträffat snyggt sätt ser till att man aldrig kan bli -för- bra.

Men om man gör en mer detaljbögig modd av Solar med en mer högupplöst skala, så tror jag att dess grundläggande filosofi, design och resolutionsmekanik kunnat funka jättebra för Eon.
Björn Wärmedal said:
Ymir: jag tror att du och jag är överens om en av Eons styrkor iaf :) Jag älskar verkligen den långsamma och balanserade progressen, i det att man ser och känner en förbättring men blir aldrig helt imba.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Nu blev det Ars Magica 5th edition som valdes :p Jag vet inte om jag är så nöjd med valet egentligen, men de andra verkade pepp på att köra det så det blir nog bra. Den här vändan blir det jag som spelleder, så jag slapp iaf spendera hela spelmötet igår med att göra karaktär.

Jag tar gärna emot mer tips och håller diskussionen levande, för vi kommer säkerligen att ställas inför samma fråga igen senare i kampanjen.