Björn Wärmedal
Björning Wheel
Vi har just avslutat ett kapitel av vår otroligt långa Eon-kampanj. Eftersom vi alla är less på Eons regelsystem (mycket räknande för lite rolighet, långsamma strider och otroligt många tärningsslag för allt) så körde vi senaste delen väääldigt friformigt. Typ en lista med färdigheter och en d20 som mer var en fingervisning än ett absolut verktyg.
Inför nästa del har vi kommit fram till att vi vill ha mer struktur - något regelsystem att luta oss tillbaka på. Men vilket? Vår SL har en förkärlek för Ars Magicas system, men jag tycker inte det verkar passa situationen alls. Vi kör inte truppspel, har bestämt att vi inte vill ha någon förläning att sköta, vill nerfa magin ordentligt (för spelarkaraktärer, in any case)... Då känns det som att vi ändå tagit bort det som är Ars Magica. Och - uppriktigt talat - stridssystemet i Ars Magica är inte speciellt lättrott heller. En hel hög med modifikationer hit och dit till ganska liten nytta.
So... De parametrar vi har att ta till är följande:
- I vår version av Mundana finns två typer av magi. Dels den man lär sig på akademier, som är kontrollerad och balanserad, och dels den som vissa föds med, som är vild och mäktig. Det här är lite av en kompromiss; vår SL är förtjust i tanken på vild och mäktig magi, men jag som spelare (som är den enda som vill spela magiker) tycker inte om att spela en sån karaktär. Fördelen här är att regelsystemet bara behöver stödja en låg magi (i balans med de andra i gruppen), eftersom SL kan fudga till den vilda och mäktiga magin ändå. Lite av poängen är ju att vi inte ska kunna veta och förutse den, menar jag.
- Vi vill ha ett regelsystem som stödjer det mesta från sociala situationer till strid och magi, helst utan att något av det blir onödigt krångligt.
- "realism" är inte så viktigt. Vi har inte kört på det på något sätt hittills.
- Det är ett jätteplus om jag kan få tag i reglerna i pdf på något lagligt sätt utan att det kostar skjortan!
Några tips? Jag har funderat på om Vampire: Dark Ages kan användas på något sätt, där disciplines får vara magier. Tror inte det är en perfekt fit ändå. Jag har också funderat på Saga. Vad tror Arfert och Debbie om det?
Oavsett vad jag får för tips här så kommer det svåraste vara att övertala resten av spelgruppen, men det får jag ta då.
Inför nästa del har vi kommit fram till att vi vill ha mer struktur - något regelsystem att luta oss tillbaka på. Men vilket? Vår SL har en förkärlek för Ars Magicas system, men jag tycker inte det verkar passa situationen alls. Vi kör inte truppspel, har bestämt att vi inte vill ha någon förläning att sköta, vill nerfa magin ordentligt (för spelarkaraktärer, in any case)... Då känns det som att vi ändå tagit bort det som är Ars Magica. Och - uppriktigt talat - stridssystemet i Ars Magica är inte speciellt lättrott heller. En hel hög med modifikationer hit och dit till ganska liten nytta.
So... De parametrar vi har att ta till är följande:
- I vår version av Mundana finns två typer av magi. Dels den man lär sig på akademier, som är kontrollerad och balanserad, och dels den som vissa föds med, som är vild och mäktig. Det här är lite av en kompromiss; vår SL är förtjust i tanken på vild och mäktig magi, men jag som spelare (som är den enda som vill spela magiker) tycker inte om att spela en sån karaktär. Fördelen här är att regelsystemet bara behöver stödja en låg magi (i balans med de andra i gruppen), eftersom SL kan fudga till den vilda och mäktiga magin ändå. Lite av poängen är ju att vi inte ska kunna veta och förutse den, menar jag.
- Vi vill ha ett regelsystem som stödjer det mesta från sociala situationer till strid och magi, helst utan att något av det blir onödigt krångligt.
- "realism" är inte så viktigt. Vi har inte kört på det på något sätt hittills.
- Det är ett jätteplus om jag kan få tag i reglerna i pdf på något lagligt sätt utan att det kostar skjortan!
Några tips? Jag har funderat på om Vampire: Dark Ages kan användas på något sätt, där disciplines får vara magier. Tror inte det är en perfekt fit ändå. Jag har också funderat på Saga. Vad tror Arfert och Debbie om det?
Oavsett vad jag får för tips här så kommer det svåraste vara att övertala resten av spelgruppen, men det får jag ta då.