Nekromanti Low fantasy

Quan'talis

Swashbuckler
Jag har tänkt börja förbereda en low fantasy-kampanj med lägre teknologinivå, färre monster och nästan ingen magi (och ja, jag tänker använda D&D-reglerna. You got a problem with that?) och skulle gärna vilja höra lite synpunkter.

Jag hade tänkt mig ett slags bronsåldersvärld (ungefär lika historiskt korrekt som vanligt, förstås), och har för mig att det står någonting om bronsvapen i DMG, men eftersom jag inte har den tillgänglig just nu skulle jag gärna vilja veta vad det står. Om jag minns rätt hade de lägre hållbarhet än järnvapen, men gav de midre skada också? Eller var det stenvapen?

Religionen ska vara mycket viktig, men jag arbetar fortfarande på den.

Det finns inga paladins eller monks, eftersom de inte passar in överhuvudtaget. Jag är rätt tveksam till wizards också, men jag har inte bestämt mig än (om jag lämnarbort wizards blir ju sorcerers automatiskt de "ursprungliga" magiutövarna, och jag är inte säker på att jag vill att det ska vara så). Rogues kommer antagligen att prioritera sina skills annorlunda, men jag tror inte att jag ändrar något.

Det största problemet blir formlerna. Jag tycker inte att det är särskilt troligt att precis samma formler ska finnas hela tiden, speciellt om det inte finns några wizards som skriver ned dem. Det här är en rätt omfattande fråga, men vilka formler anser ni att är de mest grundläggande? Eftersom bronsålderskampanjen ska utspela sig i samma värld som min vanliga kvasi-pseudomedeltidskampanj, fast tidigare, så kommer det magisystem som används där att vara grunden till det system som jag nu använder (som alltså innehåller alla formlerna i PHB). Jag skulle ju kunna ta de mest använda formlerna och göra ett förenklat magisystem, men på något sätt känns det inte riktigt rätt. Det skulle vara betydlegt roligare (och kräva betydligt mera arbete) om det fanns formler som inte finns i det vanliga systmet, medan många vanliga formler saknas. För att inte tala om hur roligt det skulle vara om någon av rollpersonerna uppfann magic missile...

Då det gäller raserna har jag tänkt att människor ska vara den enda spelbara rasen. Jag vet inte om de andra raserna ska finnas överhuvudtaget (jag kan ju till exempel säga att alverna och dvärgarna dyker upp senare i min värld. Då slipper jag dem och bryter mot en av de tråkigaste klichéerna på köpet), eller om de ska finnas men vara mycket avlägsna. Fast i och för sig skulle ju bronsåldersdvärgar också vara trevliga. För att inte tala om jägar-samlar-alver och grotthalflings.

Nåja, det här var allt jag kommer på just nu. När jag är färdig med den här kampanjvärlden ska jag göra en extrem high fantasy-värld. Eller kanske en nutidsvärld med D&D-klichéer? Få se nu... det moderna bankväsendet utvecklades när drakarna insåg att det enklaste sättet att öka sin förmögenhet var at investera den... orcherna fick rösträtt 1923... regeringen har inlett fredsförhandlingar med den gnomiska separatiströrelsen...

-JPS- kan ni gissa vilken ras Elvis var?

Archer

Swashbuckler
"Jag hade tänkt mig ett slags bronsåldersvärld (ungefär lika historiskt korrekt som vanligt, förstås), och har för mig att det står någonting om bronsvapen i DMG, men eftersom jag inte har den tillgänglig just nu skulle jag gärna vilja veta vad det står. Om jag minns rätt hade de lägre hållbarhet än järnvapen, men gav de midre skada också? Eller var det stenvapen?"

Något sådant. Men om det endast finns bronsvapen skulle jag låta dem fungera som normalt, dock se till att de tyngre vapnen inte finns tillgängliga.
Brons är ett material som jag anser är underskattat i så gott som alla rollspel. En handyxa gjord av brons är lika effektiv som en gjord i järn. Skillnaden mellan brons och järn är mest det att brons gjuter man och järn smider man. I och med att man gjuter brons blir en del större vapen ett problem att tillverka (great sword till exempel).

Quan'talis

Swashbuckler
Men om det endast finns bronsvapen skulle jag låta dem fungera som normalt, dock se till att de tyngre vapnen inte finns tillgängliga.

Jo, det var något sånt jag tänkt mig. Jag får väl läsa på lite om bronsåldern så att jag inte slänger in något helt otänkbart.

Skillnaden mellan brons och järn är mest det att brons gjuter man och järn smider man. I och med att man gjuter brons blir en del större vapen ett problem att tillverka (great sword till exempel).

Ja, men i en av Conan-filmerna gjuter de ju ett greatsword /images/icons/wink.gif Av järn, dessutom, för att göra det ännu mer verklighetsfrämmande.

-JPS-

Archer

Swashbuckler
"Ja, men i en av Conan-filmerna gjuter de ju ett greatsword Av järn, dessutom, för att göra det ännu mer verklighetsfrämmande"

Tja, ett bredsvärd är det väl (motsvarande longsword), med en teknik som är många hundra år för avancerad :gremsmile:

Organ

Out of time, out of mind
>...bronsvapen i DMG, men eftersom jag inte har den tillgänglig just nu skulle jag gärna vilja veta vad det står. Om jag minns rätt hade de lägre hållbarhet än järnvapen, men gav de midre skada också?

Vet inte vad det står i reglerna, men bronsvapen borde INTE göra mindre skada. En kropp är så mycket mjukare än både järn, stål och brons att det inte gör nån skillnad. Däremot får bronsvapen svårare att ta sig igenom hårdare material som t.ex. rustningar o.dyl. Fast de borde väl vara av brons de med så jag antar att det jämnar ut sig.

/Anders

Feliath

Swashbuckler
Wizards

om jag lämnar bort wizards blir ju sorcerers automatiskt de "ursprungliga" magiutövarna, och jag är inte säker på att jag vill att det ska vara så

Det är intressant hur mycket två personers syn på en sak kan skilja sig. När jag tänker bronsålder (vilket jag gör rätt ofta eftersom jag haft ungefär samma idé som du till min värld, din skurk /images/icons/laugh.gif) tänker jag genast på babylonien. Jag uppmanar dig att göra detsamma; sumerernas astronom-prästerskap upplever jag inte alls som clerics utan som klassisa wizards. Nu vet jag ju inte hur du tänkt lägga upp det hela, men mitt råd är att du tänker i de banorna. Föreställ dig bara hur coolt det är när rollpersonerna brutit sig in i en urgammal trappstegspyramid och upptäcker...ett rum fullt av lertavlor med kilskrift som avslöjar mäktiga magiska hemligheter.

Dessutom gör det scrolls intressanta. /images/icons/wink.gif

/Feliath

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Wizards

När jag skrev inlägget tänkte jag snarast på nordeuropeisk bronsålder, men efteråt har jag börjat fundera på en postapokalyptisk egyptisk spelvärld (alltså som världen skulle ha sett ut om civilisationen brutit samman efter egyptierna). Men det fina med fjantasy är ju att man kan kombinera vilka kulturer som helst...

Jag har också tänkt på alternativa scrolls, men jag funderade mera på såna som blivit inristade i bergväggar (papper är tråkigt). Jag tror jag läste en artikel någonstans om ovanliga scrolls (minns inte var förstås) som inspirearde mig lite grann; vad sägs om en magic missile-tatuering, till exempel?

Nåja, jag ska fundera lite på babylonisk bronsålder också, jag har nämligen samma känsla när det gäller deras präster. Det finns ju ingenting som hindrar att vissa kulturer har wizards medan andra inte har det.

-JPS-

Come we go burn down Babylon one more time
Come we go chant down Babylon one more time
For them soft, yes them soft
Them soft, yes them soft
So come we go chant down Babylon one more time
Bob Marley, "Chant down Babylon"