Quan'talis
Swashbuckler
Jag har tänkt börja förbereda en low fantasy-kampanj med lägre teknologinivå, färre monster och nästan ingen magi (och ja, jag tänker använda D&D-reglerna. You got a problem with that?) och skulle gärna vilja höra lite synpunkter.
Jag hade tänkt mig ett slags bronsåldersvärld (ungefär lika historiskt korrekt som vanligt, förstås), och har för mig att det står någonting om bronsvapen i DMG, men eftersom jag inte har den tillgänglig just nu skulle jag gärna vilja veta vad det står. Om jag minns rätt hade de lägre hållbarhet än järnvapen, men gav de midre skada också? Eller var det stenvapen?
Religionen ska vara mycket viktig, men jag arbetar fortfarande på den.
Det finns inga paladins eller monks, eftersom de inte passar in överhuvudtaget. Jag är rätt tveksam till wizards också, men jag har inte bestämt mig än (om jag lämnarbort wizards blir ju sorcerers automatiskt de "ursprungliga" magiutövarna, och jag är inte säker på att jag vill att det ska vara så). Rogues kommer antagligen att prioritera sina skills annorlunda, men jag tror inte att jag ändrar något.
Det största problemet blir formlerna. Jag tycker inte att det är särskilt troligt att precis samma formler ska finnas hela tiden, speciellt om det inte finns några wizards som skriver ned dem. Det här är en rätt omfattande fråga, men vilka formler anser ni att är de mest grundläggande? Eftersom bronsålderskampanjen ska utspela sig i samma värld som min vanliga kvasi-pseudomedeltidskampanj, fast tidigare, så kommer det magisystem som används där att vara grunden till det system som jag nu använder (som alltså innehåller alla formlerna i PHB). Jag skulle ju kunna ta de mest använda formlerna och göra ett förenklat magisystem, men på något sätt känns det inte riktigt rätt. Det skulle vara betydlegt roligare (och kräva betydligt mera arbete) om det fanns formler som inte finns i det vanliga systmet, medan många vanliga formler saknas. För att inte tala om hur roligt det skulle vara om någon av rollpersonerna uppfann magic missile...
Då det gäller raserna har jag tänkt att människor ska vara den enda spelbara rasen. Jag vet inte om de andra raserna ska finnas överhuvudtaget (jag kan ju till exempel säga att alverna och dvärgarna dyker upp senare i min värld. Då slipper jag dem och bryter mot en av de tråkigaste klichéerna på köpet), eller om de ska finnas men vara mycket avlägsna. Fast i och för sig skulle ju bronsåldersdvärgar också vara trevliga. För att inte tala om jägar-samlar-alver och grotthalflings.
Nåja, det här var allt jag kommer på just nu. När jag är färdig med den här kampanjvärlden ska jag göra en extrem high fantasy-värld. Eller kanske en nutidsvärld med D&D-klichéer? Få se nu... det moderna bankväsendet utvecklades när drakarna insåg att det enklaste sättet att öka sin förmögenhet var at investera den... orcherna fick rösträtt 1923... regeringen har inlett fredsförhandlingar med den gnomiska separatiströrelsen...
-JPS- kan ni gissa vilken ras Elvis var?
Jag hade tänkt mig ett slags bronsåldersvärld (ungefär lika historiskt korrekt som vanligt, förstås), och har för mig att det står någonting om bronsvapen i DMG, men eftersom jag inte har den tillgänglig just nu skulle jag gärna vilja veta vad det står. Om jag minns rätt hade de lägre hållbarhet än järnvapen, men gav de midre skada också? Eller var det stenvapen?
Religionen ska vara mycket viktig, men jag arbetar fortfarande på den.
Det finns inga paladins eller monks, eftersom de inte passar in överhuvudtaget. Jag är rätt tveksam till wizards också, men jag har inte bestämt mig än (om jag lämnarbort wizards blir ju sorcerers automatiskt de "ursprungliga" magiutövarna, och jag är inte säker på att jag vill att det ska vara så). Rogues kommer antagligen att prioritera sina skills annorlunda, men jag tror inte att jag ändrar något.
Det största problemet blir formlerna. Jag tycker inte att det är särskilt troligt att precis samma formler ska finnas hela tiden, speciellt om det inte finns några wizards som skriver ned dem. Det här är en rätt omfattande fråga, men vilka formler anser ni att är de mest grundläggande? Eftersom bronsålderskampanjen ska utspela sig i samma värld som min vanliga kvasi-pseudomedeltidskampanj, fast tidigare, så kommer det magisystem som används där att vara grunden till det system som jag nu använder (som alltså innehåller alla formlerna i PHB). Jag skulle ju kunna ta de mest använda formlerna och göra ett förenklat magisystem, men på något sätt känns det inte riktigt rätt. Det skulle vara betydlegt roligare (och kräva betydligt mera arbete) om det fanns formler som inte finns i det vanliga systmet, medan många vanliga formler saknas. För att inte tala om hur roligt det skulle vara om någon av rollpersonerna uppfann magic missile...
Då det gäller raserna har jag tänkt att människor ska vara den enda spelbara rasen. Jag vet inte om de andra raserna ska finnas överhuvudtaget (jag kan ju till exempel säga att alverna och dvärgarna dyker upp senare i min värld. Då slipper jag dem och bryter mot en av de tråkigaste klichéerna på köpet), eller om de ska finnas men vara mycket avlägsna. Fast i och för sig skulle ju bronsåldersdvärgar också vara trevliga. För att inte tala om jägar-samlar-alver och grotthalflings.
Nåja, det här var allt jag kommer på just nu. När jag är färdig med den här kampanjvärlden ska jag göra en extrem high fantasy-värld. Eller kanske en nutidsvärld med D&D-klichéer? Få se nu... det moderna bankväsendet utvecklades när drakarna insåg att det enklaste sättet att öka sin förmögenhet var at investera den... orcherna fick rösträtt 1923... regeringen har inlett fredsförhandlingar med den gnomiska separatiströrelsen...
-JPS- kan ni gissa vilken ras Elvis var?