Nekromanti Lowtech meets hitech

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Faktasnutt om oväntad teknikutveckling inom ett urgammalt yrke:

Titanium is also favored for use by farriers*, since it is lighter and more durable than steel when formed into horseshoes. Titanium horseshoes can be found in horse racing, and are used by many Amish horse owners, who rely entirely on horse-drawn carriages for transportation.
*Hovslagare

Saxifrage

Hero
(---)...and are used by many Amish horse owners, who rely entirely on horse-drawn carriages for transportation.

För mig är det lite underligt hur Amish kan ta till sig framsteg i den moderna metallurgin, samtidigt som man säger nej till modern teknik i form av förbränningsmotorer och fordonsteknik... men det är möjligt att de har någon slags konsekvens som jag inte förstått.

Sanjuro

Warrior
Exakt! Och vad är det som säger att just sent 1800-talsnivå (att döma av kläderna) är rätt i fråga om infrastruktur, sociala konventioner och annat? Varför är inte 1500-talet eller 1700-talet en bättre tid? Eller varför inte 350 e.Kr?

Troberg

Sinister eater
Fast är inte titan rätt så benäget att slå gnistor när det slås mot en sten (tex om man rider genom torrt gräs med stenar)? Jag har sett hur det ser ut när man blästrar det och när man har det som knistgenerator på stegrande bilar, och det är spektakulärt.

Saxifrage

Hero
Hmm... är det verkligen gnistbildning det handlar om? Jag vet att finfördelat titan är mycket reaktivt (bildar Titanoxid). En kompis jobbade en period på ett företag som gjorde Pacemakers, de hade någon typ av "högriskkammare" med titandamm efter tillverkningen. Alltså kanske det snarare handlar om att flisa av reaktiva småbitar som brinner?

Hur som helst borde ju effekten vara densamma vid ritt i torrt gräs. Kanske har man även anammat den moderna tekniken "skumsläckare" :gremwink:

/Sax, våga vägra wikipedia...

Mekanurg

Det sprids många myter om Amish-folkets fientlighet till modern teknik. De är mindre rigida än de flesta tror. Vad de strävar efter är att bevara sin sociala struktur och därför undviker sådan modern teknik som som de anser skulle skada den.

Förbättrade hästhovar eller plogskär är snarare samhällsbevarande än samhällsomdanande.

Mekanurg

Om jag har förstått det rätt så oxiderar ytlagret raskt till en härdig beläggning. Därför borde inte hästskor slå gnistor.

Organ

Out of time, out of mind
Det sprids många myter om Amish-folkets fientlighet till modern teknik. De är mindre rigida än de flesta tror. Vad de strävar efter är att bevara sin sociala struktur och därför undviker sådan modern teknik som som de anser skulle skada den.
Sådant som mustascher?

/Anders

Troberg

Sinister eater
Om jag har förstått det rätt så oxiderar ytlagret raskt till en härdig beläggning. Därför borde inte hästskor slå gnistor.
Nja, som jag förstått det så är det den hårda titanen som slår gnistor ur stenen, inte tvärtom.

Troberg

Sinister eater

Förbättrade hästhovar eller plogskär är snarare samhällsbevarande än samhällsomdanande.
Fast känns det inte lite som dubbelmoral att förlita sig på att andra ska ha en sammhällsstrukur som de själva förkastat för att de ska kunna upprätthålla sin egen livsstil? Det är liksom inte som om man kan få fram eller bearbeta titan med Amish-teknologi.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Fast känns det inte lite som dubbelmoral att förlita sig på att andra ska ha en sammhällsstrukur som de själva förkastat för att de ska kunna upprätthålla sin egen livsstil? Det är liksom inte som om man kan få fram eller bearbeta titan med Amish-teknologi.
Fast... det är inte som att de plötsligt blir beroende av titan. Hade inte omvärlden funnits, så hade de klarat sig bra utan titan. men nu när det faktiskt finns titan, så vore det väl dumt att inte använda sig av den?

Inte konstigare än att jag är beroende av en golvläggare för att fixa mitt golv. Jag kan inget om golv, och har inget intresse av att lära mig, då dels införskaffandet och sedan själva kunskapen i sig troligen skulle ändra min livsbana i en riktning jag inte gillar. Däremot har jag inget emot att hyra in en golvläggare när jag känner att det behövs...

//Krank, osäker på hur bra exemplet var

Troberg

Sinister eater
Fast... det är inte som att de plötsligt blir beroende av titan. Hade inte omvärlden funnits, så hade de klarat sig bra utan titan. men nu när det faktiskt finns titan, så vore det väl dumt att inte använda sig av den?

Inte konstigare än att jag är beroende av en golvläggare för att fixa mitt golv. Jag kan inget om golv, och har inget intresse av att lära mig, då dels införskaffandet och sedan själva kunskapen i sig troligen skulle ändra min livsbana i en riktning jag inte gillar. Däremot har jag inget emot att hyra in en golvläggare när jag känner att det behövs...
Nja, de anser ju att det moderna samhället är dåligt och olämpligt, ändå så utnyttjar de att andra lever enligt principer som de ser som omoraliska och rentav onda.

Ett mer relevant exempel är att du anser att tortyr är fel, så du anlitar en torterare för att göra det åt dig.

krank

Ett mer relevant exempel är att du anser att tortyr är fel, så du anlitar en torterare för att göra det åt dig.
Eller, säg, att man tycker att det är dåligt att tortera djur under koncentrationsliknande former, men likväl fortsätter köpa kött i butik? Eller att man anser att det är dåligt med sweatshops, men fortsätter köpa Nikeskor?

Med andra ord, visst - Amish har dubbelmoral. Det har vi också.

Troberg

Sinister eater
Med andra ord, visst - Amish har dubbelmoral. Det har vi också.
Japp, fast vi låtsas inte som om vi är bättre. Vi är bad guys and loving it!

krank

Japp, fast vi låtsas inte som om vi är bättre.
Pfft! Var försiktig med det där "vi":et. Väldigt många människor blir hemskt illa berörda om man försöker påpeka deras vardagsdubbelmoral exempelvis på det köttätande planet. SJälv är jag ju medveten om min dubbelmoral och stillar mitt samvete med ett löfte om att vid ospecifierad tidpunkt i framtiden bli vegan, men väldigt många blir rent utsagt arga och börjar nästan skrika om man börjar prata om hur djuren de äter liken från haft det etc. "Men, men så kan man väl inte tänka heller" är ett vanligt svar från folk som inte gillar att höra att de äter koncentrationslägerfångar.

Wilmer

Hero
Techno-veganism [OT]

Jag stillar mitt samvete med att en dag kommer det bli billigare att äta gravt genmodifierade kollin som inte har nervsystem nog att känna lidande. :gremlaugh:

Hellzon

Långsamma Vargen
Re: Techno-veganism [OT]

gravt genmodifierade kollin
Köttplantor? Intressant idé som borde lösa en hel del etiska problem. Men slipper jag se betesmarkerna tack. :gremwink:

/Hällzon - shades of "The Island"