Nekromanti Lucka 12

swazze

Swordsman
Nu drar jag igång en topic där man kan diskutera dagens lucka, alltså RipperDoc:s artikel om organisationer och myndigheter som bevakar en. Tyvärr har jag inte hunnit läsa artiklen än men det ska jag göra så fort som möjligt.

T-RED

Warrior
Den var helt klart intressant även om den kanske inte riktigt stämde med min syn på hur lätt det är att undgå "Big Brother" i Neotech.
Hade gärna sett fler förslag på sätt att undgå alla dessa register utan att leva som en enstöring på Mount Everest.

ripperdoc

Myrmidon
Den var helt klart intressant även om den kanske inte riktigt stämde med min syn på hur lätt det är att undgå "Big Brother" i Neotech.

Jag vet det. Som jag skrev i början på artikeln så är detta en version av många möjliga, en tämligen extrem sådan kanske. Att jag å andra sidan personligen tycker att den typen av extremer passar utmärkt in i Neotech är en annan sak.

Det finns dock ett flertal sätt att som spelledare ha behållning av artikeln (förhoppningsvis) utan att behöva ändra på sin spelstämning nämnvärt:

* Jag beskrev främst hjärtat av västvärlden, Europa, SFS, Japan och New England (samt några fler). Ju längre "bort" från detta centrat man kommer, desto slappare blir övervakningsamhället.

* För att rollpersonerna skall lida stort av övervakningssamhälelt kräver det en "fiende" som har enorma resurser att samordna alla system. Det behöver du som spelledare inte ge dem. Spelledaren har en enorm möjlighet att i detalj kontrollera "svårigheten" för rollpersonerna, eftersom man alltid kan göra det enklare genom att säga att fienden inte har tillgång till register X och övervakningssystem Y.

* Om rollpersonerna rör sig i riktigt kriminella kretsar kan de antingen beskyddas av faktumet att polisen inte vill gräva för djupt i allt för mycket skit, eller så ingår de i en kriminell organisation vars resurser kan motstå alltför mycket övervakningssamhälle.

Det viktigaste för spelledaren är egentligen att besluta sig för spridningen av det övervakningssamhälle som jag beskrev. De som inte alls vill ha övervakningssamhälle kan säga att sådan övervakning endast finns i Bryssel och på Manhattan. Vill man ha lite mer drar man till med att världens större och mer välordnade städer kör med systemet, men inte annars. Vill man ha mer Big Brother är det bara att förklara att fler länder gärna följer Interpols bestämmelser, och att man gott får klättra upp på Mount Everest för att få vara i fred (å andra sidan, det berget fotograferas ganska friskt av satelliter...kanske inte helt bra gömställe :gremlaugh:)

/RipperDoc

PAX

Jordisk Äventyrare
Nobody-syndromet

Måste vara kusligt att bli raderad från alla system.

"Jag är inte reggad. Därför finns jag inte." Ulp!

ripperdoc

Myrmidon
Re: Nobody-syndromet

Minst sagt. Kan vara inledningen på ett mycket intressant äventyr! Rollpersonerna inser att de blivit raderade från registret, och att samtidigt som polis- och registermyndigheter jagar dem tvingas de söka reda på vem som raderat dem. De är dessutom oförmögna att använda allt som kräver registrering. Kan bli riktigt intressant!

/RipperDoc

DAKRilla

Hero
"För att rollpersonerna skall lida stort av övervakningssamhälelt kräver det en "fiende" som har enorma resurser att samordna alla system. Det behöver du som spelledare inte ge dem."

Men det löser inte hela problemet som uppstår. Den direkta fienden utgör ju inte alltid det enda hotet; ofta har man något fuffens för sej vilket skulle betyda inblandning från ordningsmakten så fort man gör ett litet snedsteg. För att få skydd från detta så krävs ju att man uppfyller kraven för din nästa punkt (att man är med i en krimminell organisation av något slag) eller din första, men det begränsar ju aningen för mycket.

Visserligen så kan man ju lösa de mesta skumma förteelserna utanför city, men en del saker förblir dock omöjliga, framför allt de som innebär att man fysiskt måste komma in i en byggnad i city, som i Showdown Berlin t.ex. Lite väl begränsande tycker jag. Jag skulle verkligen vilja leda en "överbevakad" spelvärld, hellre än en som inte är det. Bevakningen borde ju göra så att spelarna måste tänka till lite och göra planer, inte enbart kan lite på sina puffror, inte för att mina spelare gör det, men i alla fall. Men en sådan bevakning gör ju minsta olagliga handling mycket svår att genomföra utan att få hela poliskåren efter sej... eller har jag missat något (hoppas faktiskt det)?

PAX

Jordisk Äventyrare

Japp! Ser rollpersonerna lika bra ut som Sandra Bullock också så kan det ju inte gå illa...

Kid Curry

Veteran
Jag läste lite av artikeln och jag får ju säga som RP i NeoTech att det kändes ungefär storebror ser dig alltid, överallt, vad du än gör. :gremshocked:

Känns bara som att det blir ett jättejobb för SL också då han måste skapa äventyr därefter, han kan ju i och för sig sätta in en 20 poliser eller nåt liknanade så fort man tänker att man kanske ska ta en liten godisbit inne i snabbköpet utan att betala för det. :gremcool:

Min SL behöver inte oroa sig dock, jag har lagt mina pistoler på hatthyllan och tagit jobb på ISS som städare. :gremgrin:

MVH En som är reggad.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
för mycket för min smak.

Bra artikel !

Jag kommer att använda mig av väl valda delar av den i mitt Neotech, men inte allt. Det är för hämmande för den typen av äventyr som jag skriver. Bevakning ska förekomma, men om jag som SL skulle bli lika seriös som artikeln är, så skulle mina spelare tröttna dödssnabbt. Det skulle jag också förövrigt, det kräver en hel del tankeverksamhet för SL.

/Naug

Foggmock

Myrmidon

behöver vi påpeka att Nätet är en av de mest sugiga filmer som producerats?

men seriöst, hur kan polisen jaga nån som 'inte finns'.. dessutom skulle ju detta vara drömmen för en brottsling - bara skaffa sig en ny identitet på ett eller annat sätt och ta sig därifrån..

ripperdoc

Myrmidon

men seriöst, hur kan polisen jaga nån som 'inte finns'..

Som de gjorde på den gamla goda tiden, samlar in bevis, förhör vittnen och undersöker motiv. :gremsmirk:

dessutom skulle ju detta vara drömmen för en brottsling - bara skaffa sig en ny identitet på ett eller annat sätt och ta sig därifrån..

Ja, men det är inte "bara" att skaffa en ny identitet. Vore det så enkelt skulle ju registersystemen fallera på eget grepp, så att säga. Och visst kan det vara kul att vara identitetslös, men det kan som sagt vara halvt omöjligt att röra sig i samhället.

/RipperDoc

ripperdoc

Myrmidon
Förtydligande och förklaring

Jag får väl rikta mig till lite fler med det här svaret, eftersom många uttryckt sitt undrande. Jag var helt klart beredd på att många skulle ogilla det bevakninssamhälle som målades upp, men tydligen uppfattades artikeln som mer extrem än det var tänkt.

Om man bara tänker på vad som är tekniskt möjligt och ekonomiskt försvarbart år 2059 så kan det mycket väl hända att det scenario med den stackars datakonsulten Norman som målades upp faktiskt är vanligt. Men, och det är ett stort "men", då tar man ingen hänsyn till en mängd andra faktorer, som alltid hindrar den tekniska utvecklingen. Samhället skulle behöva förändras radikalt för att till fullo acceptera ett sådant övervakningssamhälle. Men likväl är det möjligt att som spelledare använda när man vill.

När jag själv spelleder skulle spelarna aldrig utsättas för något i stil med det Norman utsattes för (nu var ju han en snäll och beskedlig man, men ändå :gremlaugh:). Jag lät artikeln fokusera helt på övervakning och registrering, och den var inte särskilt tydlig på exakt hur mycket samhället påverkats av dessa möjligheter. Artikeln gäller knappast som en god, allmän beskrivning över samhället och övervakningen i Neotech som helhet. Hela artikelns syfte var ju att ge inspiration för för "Storebrorskampanjer", samt försöka ge idéer på hur spelledaren i vanliga fall skall låta sin spelvärld influeras av registrering och övervakning. Kort och gott, artikeln stämmer inte alls överens med samhället i sin helhet i Neotech, men skulle mycket väl stämma bra överens med ex. Bryssel eller Paris centralare delar. Där finns det inte en chans att företagare och stat inte har valt att uttnyttja övervakningens alla fördelar för att slippa främst brottsligheten.

Artikeln erbjuder en hel arsenal av metoder att övervaka och registrera, och givetvis skulle de flesta kampanjer braka samman om spelledaren använde alla "vapen" på samma gång. Men det är inte meningen. I en (enligt mig) normal Neotechkampanj (något i stil med Showdown Berlin) så skulle jag som spelledare bara använda mycket begränsade delar av "övervakningssamhället". Bara för att det finns en otal metoder att övervaka behöver inte alla användas, speciellt inte av samma organisation. Alltså tycker jag det är mycket viktigt att variera övervakningen efter fiendens potential. En liten finess med övervakningssystemen är också att spelarna aldrig får se bakom kulisserna, vilket gör att man kan anpassa motståndet helt dynamiskt efter vad rollpersonerna tar sig för. Om rollpersonerna helt förbiser möjligheten att deras identiteter loggats i tunnelbanestationen bredvid gatuköket så kan spelledaren, om han är snäll, gott säga att Nimrod inte har möjlighet att kontrollera de registren.

Den direkta fienden utgör ju inte alltid det enda hotet; ofta har man något fuffens för sej vilket skulle betyda inblandning från ordningsmakten så fort man gör ett litet snedsteg.

Jag valde att omtala ordningsmakten som "fienden" :gremwink:. Inte ens den lokala polisen har full tillgång till alla register (långt i från snarare), och det kan krävas en del byråkrati innan något händer. Under den tiden kan rollpersonerna fly fältet, inte sant?

Så, gör precis som GrottrolletNaug, ta valda delar ur artikeln och använd i ert vanliga spelande. Men jag rekommenderar er även att i starta en kampanj i stil med "Enemy of the state", där rollpersonerna jagas som hundar av ex. Interpol. Lär bli rejält svettigt för spelarna. Var dock försiktig med dessa kampanjer, för det finns risk att alla spelarna får en permanent släng av paranoia efter spelmötet ("Jag vägrar gå ut, CIA:s satelliter ser mig, bäst vi gömmer oss i blykistor under rollspelsbordet!!").

Och glöm inte att det övervakningssamhälle jag beskriver i artikeln faktiskt kan existera i dag. Det är svårt att göra Neotechs samhälle extremare.

/RipperDoc