Förtydligande och förklaring
Jag får väl rikta mig till lite fler med det här svaret, eftersom många uttryckt sitt undrande. Jag var helt klart beredd på att många skulle ogilla det bevakninssamhälle som målades upp, men tydligen uppfattades artikeln som mer extrem än det var tänkt.
Om man bara tänker på vad som är tekniskt möjligt och ekonomiskt försvarbart år 2059 så kan det mycket väl hända att det scenario med den stackars datakonsulten Norman som målades upp faktiskt är vanligt. Men, och det är ett stort "men", då tar man ingen hänsyn till en mängd andra faktorer, som alltid hindrar den tekniska utvecklingen. Samhället skulle behöva förändras radikalt för att till fullo acceptera ett sådant övervakningssamhälle. Men likväl är det
möjligt att som spelledare använda när man vill.
När jag själv spelleder skulle spelarna aldrig utsättas för något i stil med det Norman utsattes för (nu var ju han en snäll och beskedlig man, men ändå
). Jag lät artikeln fokusera helt på övervakning och registrering, och den var inte särskilt tydlig på exakt hur mycket samhället påverkats av dessa möjligheter. Artikeln gäller knappast som en god, allmän beskrivning över samhället och övervakningen i Neotech som helhet. Hela artikelns syfte var ju att ge inspiration för för "Storebrorskampanjer", samt försöka ge idéer på hur spelledaren i vanliga fall skall låta sin spelvärld influeras av registrering och övervakning. Kort och gott, artikeln stämmer inte alls överens med samhället i sin helhet i Neotech, men skulle mycket väl stämma bra överens med ex. Bryssel eller Paris centralare delar. Där finns det inte en chans att företagare och stat
inte har valt att uttnyttja övervakningens alla fördelar för att slippa främst brottsligheten.
Artikeln erbjuder en hel arsenal av metoder att övervaka och registrera, och givetvis skulle de flesta kampanjer braka samman om spelledaren använde alla "vapen" på samma gång. Men det är inte meningen. I en (enligt mig) normal Neotechkampanj (något i stil med Showdown Berlin) så skulle jag som spelledare bara använda mycket begränsade delar av "övervakningssamhället". Bara för att det finns en otal metoder att övervaka behöver inte alla användas, speciellt inte av samma organisation. Alltså tycker jag det är mycket viktigt att variera övervakningen efter fiendens potential. En liten finess med övervakningssystemen är också att spelarna aldrig får se bakom kulisserna, vilket gör att man kan anpassa motståndet helt dynamiskt efter vad rollpersonerna tar sig för. Om rollpersonerna helt förbiser möjligheten att deras identiteter loggats i tunnelbanestationen bredvid gatuköket så kan spelledaren, om han är snäll, gott säga att Nimrod inte har möjlighet att kontrollera de registren.
Den direkta fienden utgör ju inte alltid det enda hotet; ofta har man något fuffens för sej vilket skulle betyda inblandning från ordningsmakten så fort man gör ett litet snedsteg.
Jag valde att omtala ordningsmakten som "fienden"
. Inte ens den lokala polisen har full tillgång till alla register (långt i från snarare), och det kan krävas en del byråkrati innan något händer. Under den tiden kan rollpersonerna fly fältet, inte sant?
Så, gör precis som GrottrolletNaug, ta valda delar ur artikeln och använd i ert vanliga spelande. Men jag rekommenderar er även att i starta en kampanj i stil med "Enemy of the state", där rollpersonerna jagas som hundar av ex. Interpol. Lär bli rejält svettigt för spelarna. Var dock försiktig med dessa kampanjer, för det finns risk att alla spelarna får en permanent släng av paranoia efter spelmötet ("Jag vägrar gå ut, CIA:s satelliter ser mig, bäst vi gömmer oss i blykistor under rollspelsbordet!!").
Och glöm inte att det övervakningssamhälle jag beskriver i artikeln faktiskt kan existera i dag. Det är svårt att göra Neotechs samhälle extremare.
/RipperDoc