Snart är det oscarsgalan, som av någon oförklarlig anledning anses vara ett av de finaste filmer priserna i världen.
De nominerade filmerna släpptes här om dagen och jag insåg hur dålig jag varit ett sett ny film i år, och så kan vi ju inte ha det.
Så jag har beslutat mig att försöka se så många Oscars nominerade filmer jag kan innan Oscarsgalan. Jag är dock en sådan där tråkig person som känner att jag måste ha en struktur på allt jag gör. Så jag har via ett matematisk system förberett ett poängsystem som värdesätter varje nominerad film, Och ger en ordning i vilken jag skall titta på dem. Den ordningen är ett utmärkt verktyg för att göra ett Schema på.
Det är totalt 42nominerade långfilmer och 15nominerade kortfilmer, och från och med måndag är det exakt 42dagar till oscarsgalan, så om man ser en långfilm om dagen så går det att se dem alla.
Om ni liksom mig inte vet om ni kommer ha tid att se en film om dagen så har jag förberett en smidig uppdelning på filmerna, på hur långt ner i min turordning ni kommer komma beroende på hur många filmer ni ser i veckan.
Jag kommer försöka skriva något kort om varje film jag ser, och jag uppmuntrar er att hänga på,
Minlista är följande (kortfilmerna är alltså nr 43-57):
De nominerade filmerna släpptes här om dagen och jag insåg hur dålig jag varit ett sett ny film i år, och så kan vi ju inte ha det.
Så jag har beslutat mig att försöka se så många Oscars nominerade filmer jag kan innan Oscarsgalan. Jag är dock en sådan där tråkig person som känner att jag måste ha en struktur på allt jag gör. Så jag har via ett matematisk system förberett ett poängsystem som värdesätter varje nominerad film, Och ger en ordning i vilken jag skall titta på dem. Den ordningen är ett utmärkt verktyg för att göra ett Schema på.
Det är totalt 42nominerade långfilmer och 15nominerade kortfilmer, och från och med måndag är det exakt 42dagar till oscarsgalan, så om man ser en långfilm om dagen så går det att se dem alla.
Om ni liksom mig inte vet om ni kommer ha tid att se en film om dagen så har jag förberett en smidig uppdelning på filmerna, på hur långt ner i min turordning ni kommer komma beroende på hur många filmer ni ser i veckan.
Jag kommer försöka skriva något kort om varje film jag ser, och jag uppmuntrar er att hänga på,
Minlista är följande (kortfilmerna är alltså nr 43-57):
- The Revenant
- Mad max: fury road
- Spotlight
- The Martian
- Carol
- Bridge of spies
(hit hinner du om du ser en film i veckan) - Room
- Steve Jobs
- The Danish Girl
- Brooklyn
- The Big short
- Star Wars: The force awekens
(hit hinner du om du ser två filmer i veckan) - The Hateful Eight
- Sicario
- Inside out
- Ex Machina
- 45 Years
- Joy
(hit hinner du om du ser tre filmer i veckan) - Trumbo
- Creed
- straight outta compton
- Cinderella
- Anomalisa
- boy & and the world
(hit hinner du om du ser fyra filmer i veckan) - Shaun the sheep
- When marnie was there
- A War
- Embrace of the serpent
- Mustang
- Son of Saul
(hit hinner du om du ser fem filmer i veckan) - Theeb
- Amy
- Cartel land
- Fifty shade of gray
- Hundraåringen som klev ut genom fönstret
- racing extinction
(hit hinner du om du ser sex filmer i veckan) - Spectre
- The Haunting ground
- The look of silence
- What happend miss Simone
- Winter on fire
- Youth
(hit hinner du om du ser sju filmer i veckan - alla filmer under den här punkten är kortfilmer.) - A girl in the river
- Ave maria
- Bear Story
- Body team 12
- Chau, Beyond the lines
- Claude lanzmann
- Day one
- everything will be okej
- Last day of freedom
- Prologue
- Sanjay´s super team
- Shok
- Stutterer