Nekromanti Lukas plöjer Oscarsfilmer

Lukas

Mannen i Gult
Snart är det oscarsgalan, som av någon oförklarlig anledning anses vara ett av de finaste filmer priserna i världen.
De nominerade filmerna släpptes här om dagen och jag insåg hur dålig jag varit ett sett ny film i år, och så kan vi ju inte ha det.
Så jag har beslutat mig att försöka se så många Oscars nominerade filmer jag kan innan Oscarsgalan. Jag är dock en sådan där tråkig person som känner att jag måste ha en struktur på allt jag gör. Så jag har via ett matematisk system förberett ett poängsystem som värdesätter varje nominerad film, Och ger en ordning i vilken jag skall titta på dem. Den ordningen är ett utmärkt verktyg för att göra ett Schema på.

Det är totalt 42nominerade långfilmer och 15nominerade kortfilmer, och från och med måndag är det exakt 42dagar till oscarsgalan, så om man ser en långfilm om dagen så går det att se dem alla.
Om ni liksom mig inte vet om ni kommer ha tid att se en film om dagen så har jag förberett en smidig uppdelning på filmerna, på hur långt ner i min turordning ni kommer komma beroende på hur många filmer ni ser i veckan.

Jag kommer försöka skriva något kort om varje film jag ser, och jag uppmuntrar er att hänga på,

Minlista är följande (kortfilmerna är alltså nr 43-57):

1. The Revenant
  2. Mad max: fury road
  3. Spotlight
  4. The Martian
  5. Carol
  6. Bridge of spies

(hit hinner du om du ser en film i veckan)
  7. Room
  8. Steve Jobs
  9. The Danish Girl
  10. Brooklyn
  11. The Big short
  12. Star Wars: The force awekens

(hit hinner du om du ser två filmer i veckan)
  13. The Hateful Eight
  14. Sicario
  15. Inside out
  16. Ex Machina
  17. 45 Years
  18. Joy

(hit hinner du om du ser tre filmer i veckan)
  19. Trumbo
  20. Creed
  21. straight outta compton
  22. Cinderella
  23. Anomalisa
  24. boy & and the world

(hit hinner du om du ser fyra filmer i veckan)
  25. Shaun the sheep
  26. When marnie was there
  27. A War
  28. Embrace of the serpent
  29. Mustang
  30. Son of Saul
    (hit hinner du om du ser fem filmer i veckan)
  31. Theeb
  32. Amy
  33. Cartel land
  34. Fifty shade of gray
  35. Hundraåringen som klev ut genom fönstret
  36. racing extinction
    (hit hinner du om du ser sex filmer i veckan)
  37. Spectre
  38. The Haunting ground
  39. The look of silence
  40. What happend miss Simone
  41. Winter on fire
  42. Youth

(hit hinner du om du ser sju filmer i veckan - alla filmer under den här punkten är kortfilmer.)
  43. A girl in the river
  44. Ave maria
  45. Bear Story
  46. Body team 12
  47. Chau, Beyond the lines
  48. Claude lanzmann
  49. Day one
  50. everything will be okej
  51. Last day of freedom
  52. Prologue
  53. Sanjay´s super team
  54. Shok
  55. Stutterer
  56. We can´t live without cosmos
  57. World of tomorrow

.113

Swashbuckler
Jag funderar på att satsa pengar på att Leo inte får en Oscar för Revenant trots den sägs va skitbra ;)

Lukas

Mannen i Gult
.113;n145162 said:
Jag funderar på att satsa pengar på att Leo inte får en Oscar för Revenant trots den sägs va skitbra ;)

Jag tror han har en ganska bra chans, (säger jag utan att ha sett den filmen än)

Rhodryn

Hero
Om jag skulle tagit del i en sådan här grej, försöka se alla oskarsfilmerna innan Oskarn... så skulle jag nog ha tittat på filmerna i en ordning där man först ser de som man tror är sämst/har minst intresse av, till mot slutet där man ser de som man tror är bäst/har mest intresse av.

Eventuellt slängt in en film, som man faktiskt är intresserad av, kanske en till två gång i veckan... men att man ändå ser de som man har mest intresse av mot slutet av det hela.

Att se de som man har mest intresse av i början, och sedan försöka se filmer som man har allt mindre intresse för mot slutet, kan göra att man lättare hoppar av det hela tror jag.

Nu kan ju jag inte ta del i något som detta, för jag har inte råd, plus att jag har rätt kraftigt begränsat internet om jag skulle se dem via nätet, men även för att där är filmer på den listan (rätt många faktiskt) som jag aldrig ens skulle vilja se. XD Men... jag önskar de som försöker lycka till. :grin:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Lukas;n145159 said:
Så jag har beslutat mig att försöka se så många Oscars nominerade filmer jag kan innan Oscarsgalan.
Mycket roligt företagande som jag ser fram emot att få följa!

.113

Swashbuckler
Lukas;n145166 said:
Jag tror han har en ganska bra chans, (säger jag utan att ha sett den filmen än)

Jo, syftade mer på att han är en internet snackis om just att han aldrig får en oscar trots att väldigt många är överens om att han är riktigt bra skådis :)

Lukas

Mannen i Gult
Jag har sett The Revenant som är nominerad i 12 kategorier

Actor in a Leading Role (Leonardo DiCaprio): Leos rolltolkning av den skadade mannen som vandrar i skogen, är ganska enkel, men effektfull. Det är en väldigt subtil roll där små saker behövs. Leo gör att okej jobb, men det är inget jag tycker är speciellt märkvärdig. Jag tror dock hans chanser att vinna ökar på grund av den stora uppmärksamheten Internet gett det faktum att Leo aldrig vunnit en Oscar tidigare

Cinematography: Den här filmen är snygg som i helvete, det kalla snöiga landskapet presenteras ursnyggt, och presentationen med långa scener med mycket kamraförflyttningar fångar intresset ur snyggt. I en tidig actionsekvens så känner man sig verkligen som en aktör i striden, bara genom att kamran får röra sig som än. Allt detta tillsammans med det natuliga ljuset och vi får ett Cinematiskt mästerverk.

Directing (Alejandro González Iñárritu): Jag tror Alejandro har fått hybris av att vinna en oscar förra året. För här har han verkligen tappat greppet. Filmen är är på tok för lång, de flesta karaktärer på tok för platta, och storyn är inte tillräckligt intressant för att fylla den episka film som han uppenbart ville att det här skulle vara. Hade han haft vett så borde han tagit bort minst en timma av speltiden, och strykigt några sidospår och gett karaktärerna lite djup istället.

Actor in a Supporting Role (Tom Hardy) : Toms roll är oerhört platt och ointressant, Tom gör det inte bättre. Hans rolltolkning är oerhört simpel och intetsägande. Jag är mycket fundersam varför tom äns blev nominerad. Bara om man tittar inom den här filmen så skulle jag säga att Domhnall Gleeson mer förtjänar den här nomineringen.

Costume Design: Jag är possessivt överraskad av hur realistiskt kläderna kändes, utan att jag är någon expert tyckte jag till och med kläderna för urinvånarna kändes mycket riktigare än vad vi brukar se på film.

Sound Editing: Jag är urdåliga på att bedöma den här kategorin, så jag tror jag kommer låta bli :)

Film Editing: Klippningen är i stora drag väldigt kompetent (ja filmen är för lång men det tänker jag skylla på regissören mer än klipparna), iallafall i de scener som det händer saker i. Jag är imponerad hur sömnadsfritt de lyckades få till den ständiga växlingen mellan långa och korta klipp. Det är en grej som jag brukar störa mig på. Men här så hanterades det ganska bra. Problemet i klippningen kommer för mig mer mellan scener. Där det känns som det saknar ett övergripande tempo. Det känns som filmen stampar i marken 4gånger innan varje kliv, och jag tror det kunde ha löst av om de hade låtit de mer actionbetonade scenerna ha lite snabbare klippning.

Sound Mixing:Jag är urdåliga på att bedöma den här kategorin, så jag tror jag kommer låta bli :)

Produktion Design: Allt ser jättebra ut, skogen,husen, ruinerna, snön allt ser otroligt bar ut, jag har inget att klaga på

Makeup and Hairstyling: Jupp, alla har smutsigt hår och sminkade så de ser eländiga ut.

Visual Effects: Den här filmen, är en sådan film som man inte kan placera vad som är specialeffekter och vad som inte är. (jag antar till exempel att björnen var det). Men det är väl precis så det skall vara. Så bra jobbat.

Best movie: Nej, trotts allt bra filmen gör, så ändrra inte det att filmen är så himla mycket för lång . Det spelar ingen roll att vissa scener är fantastiska om man som åskådare somnar emellan. Jag är himla besviken på filmen.

Lukas

Mannen i Gult
Nu vet jag att jag skulle ha sett Mad max, men på grund av kompisars schema så har jag sett The Hateful Eight (för övrigt bor du i Stockholm så bör du dra ditt arsle till Rigoletto och se den i 70mm. Det spelar ingen roll om du är intresserad av filmen eller inte, 70mm får man inte chansen att se varje dag)

Actress in a Supporting Role Jennifer Jason Leigh: Jennifer roll i filmen består mest av att bli slagen och få diverse olika vätskor kastade i sitt ansikte. Hon spelar en Mcguffin (seriöst henne roll skulle kunnas ersättas av en väska med pengar), men det hindrar inte Jennifer för att ha vansinnigt kul med sin rolltolkning, och det är något vi som åskådare skall vara glada för. För Jennifers var den här filmens höjdpunkt för mig, och jag önskar att hon fått lite mer att göra. Men detta är för mig lite av vad som gör en bra rolltolkning, att ta något litet och omärkvärdigt och sedan leverarea något oförglömligt. Riktigt bra

Cinematography: Det är svårt att bedöma det här eftersom jag såg den i 70mm, vilket betyder att allt ser så mycket bättre ut än vad all digital film gör, samtidigt som jag inte har någon aning om hur framen blir när bilden är beskuren till det mer klassiska ration. men jag tror ljuset, och framing var bra även utan 70mm. Mitt problem var att jag inte tror att scenografen hade samma ide på vad filmen skulle bli som Tarantino, eftersom de episka landskapsbilderna och de stilrena mjuka kamrearörelserna inte riktigt gick hand i hand med det faktum att nästan hela filmen utspelar sig i ett hus med fockus på några jävligt våldsamma män. Jag tror en mer skakig upplevelse hade passat stämningen bättre.

Original Soundtrack (Ennio Morricone): Musiken var otroligt passande för en episk western, synd bara att filmen inte var en episk western, utan snarare en klassisk Tarantino film som utspelade sig i western. En en gång undrar jag om Tarantino lurat alla inblandade om vad för film han gjorde.

Lukas

Mannen i Gult
Så jag har sett många ungdomars favoritkandidat för bästa film ”MAD MAX: Fury Road”

Best Achievement in Directing(George Miller) : Det är svårt för mig att formulera mina tankar här. Miller gör ett oerhört bra jobb, och får filmen att vara ett oerhört kompetent hantverk. Hur Miller så skickligt undviker actionfilms klichéer, och med den otroliga kollen på vad som behövs för att göra en bra action film så visar Miller att han är den bästa när det kommer till att regissera actionfilmer.

Best Achievement in Cinematography: Varenda bildruta känns planerad in i minsta detalj, varje kamera rörelse har ett syfte. Apocalypsen har aldrig varit vackrare.

Best Achievement in Editing: Den här filmen har tagit den klassiska Hollywoodiska continuity klippningen och genomfört den felfritt. Det är inga konstigheter och inget avancerat utan bara ett kompetent hantverk.

Best Achievement in Production Design: Den här filmen har så många fantasistka detlajer i sitt utssende. Vi har bilar som är några av de häftigaste i filmhistorian, vi har kråkor på styltor och vi har en design på skurkens hardhold som ledder till några intressanta scener.

Best Achievement in Costume Design: Kostym temat verkar ha haft jätte roligt i att låta sin fantasi spåra ut. Flera av dräkterna är förmodligen opraktiska som tusan, Men de ser snygga ut vilket är vad som betyder något i filmens värld.

Best Achievement in Makeup and Hairstyling: inte så mycket hårfrisering för de flesta är skalliga :), men sminket är kompetent iallafall.

Best Achievement in Sound Mixing: Klarar jag inte att bedöma

Best Achievement in Sound Editing: Klarar jag inte att bedöma

Best Achievement in Visual Effects: Den här filmens användning av CGI är exemplariskt, för du ser det inte. Och alla vet ju att den bästa specialeffekten är den du inte märker är en specialeffekt.

Best Motion Picture of the Year: Jag tycker inte den här filmen skall vinna bästa film. För trotts att den är oerhört kompetent på vad den gör, så gör den egentligen inget speciellt imponerande. Det här är en av de bästa popcornfilmer som gjorts. Men det är den enda bedriften den har. Det är ingen film som revolutionerar något i filmvärlden. Den har ingen filmteknik stil som är unik och kommer kunna kopieras. För den här filmen är bara en väldigt väldigt bra actionfilm, som inte försöker vara något mer och med det lyckas vara en av de bästa popcornfilmerna genom tiderna.

Lukas

Mannen i Gult
Jag har också sett Spotlight en film om journalister som gräver upp en pedofili skandal i katolska kyrkan

Best Performance by an Actor in a Supporting Role (Mark Ruffalo): Mark Ruffalo är en bra skådis, och han gör här ett bra jobb, hans känns trovärdig som journalist, och han har en trygghet som gör oss åskådare säkra på att vi skall klara av att se en film om detta hemska ämne.

Best Performance by an Actress in a Supporting Role (Rachel McAdams): Det är skönt med filmer baserade på verkliga händelser, där skådespelerskor spelar folk som finns på riktigt är att de faktiskt får spela karaktärer och inte tokienkvinnor. McAdams gör ett kompetent roll här och är minst lika bra som Ruffalo, men tyvärr så får hon mycket mindre screentime.

Best Achievement in Directing(Tom McCarthy): Tom verkar ha gått in för att göra en minimalistiskt film som gör journalistiken själv till huvudperson, samtidigt som den undviker en del av klichéerna som den här typen av filmer brukar föra med sig (liten grupp människor, börjar jaga den stora ”onda” sammanslutningen). Tom skall ha beröm för sitt förtroende för historien och skådespelarna, att han vågade välja att låta det utspela sig framför kameran utan några tillkrånglade element

Best Writing, Screenplay Written Directly for the Screen: Jag är ingen Journalist, och jag har dålig koll på hur journalistik faktiskt går till. Men jag får känslan av att de som skrev manuset vet det. För den här filmen känns ”korrekt”.
Manuset har tyvärr en del onödiga detaljer, dels några drag av personliga grejer oss journalisterna, vilket inte riktigt passar in i filmen i stort. Men i stora drag verkar manuset ha varit väldigt kompetent och intressant.

Best Achievement in Editing: Han som var ansvarig för klippning gillade nog montage, för det finns flera stycken sådana i filmen. Vissligen väldigt stilrena enkla montage, men ändå montage. När det inte är montage är klippningen väldigt enkel och långsam, vilket passar filmen utmärkt. Det var en några scner som jag tyckte hade en för snabb och grov klippning, men det var scener jag ändå helst hade vbiljat se klippts borthelt.

Best Motion Picture of the Year: Den här filmen lyckas visa att minimalistiska filmer har en plats, filmen är oerhört bra i sin enkelhet. För mig var den dock lite seg i början innan den lyckades fånga in mig. Men när väl infångade hade gjorts så var jag väldigt imponerad.

(Jag tyckte väldigt bra om musiken i filmen och saknar lite en nominering för den)