Nekromanti Lukas Spelar Kingdom Hearts

Lukas

Mannen i Gult
För många år sedan, så köpte jag och försökte spela Kingdom Hearts 2, jag förstod ingenting av storyn, och önskade att jag hade spelat första spelet innan jag spelade andra.
I vuxen ålder har jag insett att det inte hade räckt, jag hade behövt spela borde Kingdom Hearts 1 och Kingdom Hearts: Chain of Memories till Gameboy Advance.

Min kärlek till multiversum settingar, där olika fiktiva världar möts har gjort att jag ända sedan jag inte förstod KH2 viljat spela de här spelen ordentligt, och börja ifrån början och spela ALLA spel i serien. Men det har inte blivit av, och antalet spel har blivit fler och fler.
Efter allt snack om KH3 som skall komma till PS4 och Xbone, så har jag beslutat mig att ta mig i kragen och spela igenom alla spelen som kommit hittills. Serien består av 8 spel på 6 olika konsoler, och vad jag hört tar varje spel minst 40timmar att spela igenom, så det här kommer ta en stund.

Eftersom jag blivit förvarnad att Storyn skall vara oerhört komplex så har jag beslutat att jag skall skriva ner en krönika av vad som händer i spelen, så att jag har möjlighet att gå tillbaka och läsa igen om det är något jag glömmer bort.
Jag tog ett beslut om att skriva den här krönikan offentligt, mest eftersom jag tror det kommer motivera mig att faktiskt ta mig tid att skriva den. Jag hoppas även att någon kommer finna den intressant att läsa, antigen som en recap av allt som hänt eller som ett sett att få en känsla för spelet utan att behöva knöka igenom det.
Den enda regeln jag har är att jag inte vill bli spoilad, så om du kommenterar se till att du inte avslöjar saker som inte hänt än. Har jag undervikt spoilers i så här många år så vill jag inte få det spoilat nu.

Hur som helst kommer jag börja direkt med Kingdom Hearts 1 till Playstation 2

Lukas

Mannen i Gult
Intro: Där Sora Drömmer om att drunkna

Spelet börjar med att huvudpersonen har en existentiell kris där han ifrågasätter om något egentligen sker på riktigt, för att sedan gå över till en uppenbar drömsekvens. I drömsekvensen ser vi Huvudpersonen Sora tappa bort en av sina vänner i ett hav, och bevittna sig själv falla ifrån himlen, Han faller ner i havet och omsluts av mörker, och i mörkret faller Sora ner på en rund mosaik bild på av snövit. En text dyker upp och kommunicerar med Sora, och jag antar att texten skall föreställa en röst i hans huvud, Rösten verkar inte kunna bestämma sig, För den säger först att ”det är mycket att göra och lite tid” och sedan till Sora att ”ta den tid du behöver” . Den påpekar att Sora har en stor mäktig kraft inom sig och att han bara behöver låsa upp den först.
Här får vi vårt första val, där vi måste välja vilken av tre aspekter vi prioriterar och vilken vi är beredd att offra. De tre aspekterna är ”en hjältes mod” vilket verkar stå för hög attack, ”vänskap” som står för högt försvar, och ”Inre styrka” vilket verkar stå för magi. Jag tar det enda rimliga valet och vill vara bra på magi och dålig på attack.
Efter valet så splittras mosaik golvet och Sora faller till en likadan plattform, fast på den här är det en bild på Askungen.
På Askungen får jag lära mig slåss, det verkar tämligen enkelt, mest att trycka på en knapp vid rätt tillfälle så går det bra. Jag slås mot små söta svarta skuggvarelser som enligt manualen kallas för heartless. Efter striden Drunkar Sora i en svart vätska och vaknar upp på en ny Mosaikskiva, denna gång rosa och med hjärtan på sig, där är en dörr som Sora inte kan öppna, och rösten i huvudet säger att tiden då dörren ska öppnas är snart men samtidigt eoner borta.

Plötsligt är Sora på en båt, där han får prata med tre olika personer och ta beslut av vad han vill ha ut av livet, vad han är rädd för och vad som är det viktigaste för honom. Jag ser inte vad detta val ska ha för betydelse men jag väljer att det viktigaste för Sora är vänskap, Sora är rädd för att inte kunna ta beslut, och Soras mål är att vidga sina vyer.

Poof så är Sora tillbaka i mörker på mosaik, denna gång är det en bild på Törnrosa, där jag får lära mig några sista detaljer av kontrollerna och sedan så går Sora upp för en trappa mot ett ljussken, rösten i huvudet säger till Sora att hur närmare ljuset man är desto större blir ens skugga, och det verkar stämma för Soras skugga växer till ett gigantiskt monster som Sora bara når till fotknölarna. Efter att ha tappert försökt besegra monstret så drunknar Sora i Skuggvätska. Medans han drunknar berättar rösten att Sora inte ska vara rädd, för Sora har inom sig den mäktigaste av varelser, för han är den som ska öppna dörren. Det känns dock som att strid är farligt om Sora ska drunkna efteråt varje gång.

Sora blir väckt av sin kvinnliga kompis Kairi, och när han försöker berätta om vad han upplevt så skrattar hon bort det, för det var ju bara en dröm. Men Sora är tveksam, precis som jag, för om det bara var en dröm som inte betyder något så har spelet slösat bort 20minuter av min tid.
Vi får lite information, Kairi är inte ifrån ön de bor på, men minns inte sitt tidigare hem, och borde hon och Sora drömmer om att lämna ön och utforska andra världar.
De två och en kille med namn Riku (som verkar vara lite äldre) verkar bygga en flotte, som jag antar de planerar att segla över havet med (vilket låter farligt). De tre vännerna springer iväg skrattandes tillsammans och spelet titel kommer upp och intro sekvensen är alltså slut.

Nu skrev jag ganska noggrant allt som hände, det kommer jag nog inte göra för allt men just den här drömsekvensen kändes som något som säkert kommer bli jätteviktigt så jag såg till att ha den nerskriven ordentligt.
Spontant tyckte jag intosekvensen var mysig, och lite lagom sådär fejkfilosofisk, men jag vet inte om jag egentligen har mycket mer koll på vad jag ska förvänta mig av spelet.

Jocke

Man med skägg
Jag tycker att både KH1 och 2 är otroligt bra spel, men båda lider av en extremt lång startsträcka. 1:an skulle jag säga blir bra efter Tarzan, medan tvåan kommer igång när Sora får nya kläder (om jag minns rätt). I båda fallen är det ca 5-12 timmar in i spelen.

Lukas

Mannen i Gult
Jocke;n227154 said:
Jag tycker att både KH1 och 2 är otroligt bra spel, men båda lider av en extremt lång startsträcka. 1:an skulle jag säga blir bra efter Tarzan, medan tvåan kommer igång när Sora får nya kläder (om jag minns rätt). I båda fallen är det ca 5-12 timmar in i spelen.

Det är bra att veta, Jag har spelat en halvtimme till av spelet och känner att det var grymt segt och tråkigt. Så nu tar jag en pause innan jag tar upp det imorgon igen.
Men vetskapen att det blir bättre är tröstande

Lukas

Mannen i Gult
Kapitel 1: Där tre barn har en dålig plan och deras hemvärld förintas

Ön vi är på heter Destiny Island och är en tropisk vacker ö som ligger mitt i ett stort hav,
de tre vännerna, drömmer om att besöka andra världar, men det verkar vara den äldre pojken Riku som mest driver den iden. Han påstår att det är ganska nyligen han börjat fundera på de här sakerna, och påpekar att det började i med att Kari dök upp. Hur som helst får Sora ansvaret att samla ihop de sista materialen som behövs för flotten. Medans han letar runt får han chansen att prata med lokalbefolkningen som verkar uteslutande bestå av barn, och det verkar som allas hobby är att slåss med varandra. Så medans Sora letar trästockar så slår han bland annat ner en 8årig flicka endast beväpnad med ett hopprep, en 8årig pojke med en trästav och en äldre kille med en förskräcklig dialekt.

På kvällen har de tre vännerna ett samtal om den nu färdiga flotten, och under det samtalet ställer Sora den vettiga frågan ”Men hur långt kan en flotte ta oss egentligen” varav Riku svarar ”det märker vi och listar ut nästa steg då”
Riku börjar oroa mig, han verkar så desperat att komma ifrån ön och hitta någon form av mening till sin egen existens att jag undrar om allt verkligen står rätt till.

Dagen efter så diskuterar Sora och Riku namnet på flotten, Riku vill döpa den till Highwind, men det tycker jag är fånigt och får skriva in att jag vill att den ska heta Kon-Tiki, Riku och Sora beslutar sig för att tävla om vem som får döpa flotten, i sista minut slänger Riku in att den som vinner även får dela en Paupo frukt med Kairi.
Papuo är en frukt som enligt legenden förenar två personers själar, och de personerna kommer alltid vara viktiga i varandra liv framöver. Innan Sora hinner svara och förhoppningsvis säga ”Är det inte Kairis beslut om hon vill dela en frukt med någon av oss?” så är tävlingen igång, och då jag ogillar kontrollerna så förlorar jag, och Riku får äran att döpa båten, Han säger dock att det där om frukten bara var ett skämt. Jag förstår inte det roliga men visst, jag ska inte gnälla för mycket, Riku verkar ju ha svårt nog ändå.

Hursomhelst får Sora uppdraget att samla in proviant till båtturen, och planering verkar inte vara gruppen bästa sida för mängden mat och vatten de vill ta med sig kommer inte räcka länge. Hur som helst finkammar jag ön efter föremålen och slås av att jag fortfarande bara kan se en handfull barn på hela ön.

Under det urtråkiga sökandet av svamp kommer Sora in i en grotta, där det finns en mystisk dörr utan handtag eller nyckelhål, Sora struntar iden och tittar istället närmare på en grottmålning han och kairi gjorde som barn.
Fast hade inte Kari kommit nyligen enligt Riku? Har spelet redan trasslat in sig själv? Eller är det jag som missförstått något. Eller är detta en slug hintning på att det handlar om alternativa tidslinjer. Vi får helt enkelt se vad framtiden har med sig.
Hur som helst tittar Sora på de enkla bilderna av dem själva som han och Kairi gjorde som barn och han ritar ditt att han ger henne en Papuo frukt.
PLÖTSLIG står det en kultist i rummet, och han pratar om att han är där för att titta på dörren, dörren som har öppnats och kommer släppa in mörker som skall omsluta hela den här världen. Sedan försvinner han och Sora nämner inte det samtalet för sina vänner alls, så jag antar att kultister som förespår undergången hör till vanligheterna på ön. Kanske är det det alla vuxna sysslar med på dagarna.

På natten bryter det ut storm och Sora blir orolig för flotten, och flyr sitt hem lagom till att han mor ropar att det är middag, ute ser Sora hur en stor svart orb har öppnats upp i himlen och ön fylls av små söta Heartless. Ute på en udde möter Sora Riku som står och stirrar mot orben och där så börjar han prata om att dörren har öppnats och att han och Sora kan lämna den här världen för alltid, med ett leende påpekar han att de förmodligen aldrig kommer kunna återvända och se sina föräldrar igen. Innan Sora hinner fråga ”Riku är allt okej, vad händer hemma oss dig egentligen, behöver du hjälp?” Så omsluts de borda av mörker och efter en ljusblixt står Sora ensam kvar med en Keyblade i handen, en keyblade är en nyckel stor som ett svärd och som borde vara fasligt opraktiskt att slåss med, men med den visar det sig att Sora kan slåss med de söta Heartlessen.

Sora springer till grottan med den skumma dörren, och därinne står Kari stirrandes på dörren, hon vänder sig sakta och med en röst som hon just vaknat upp ur en djup sömn så möts deras ögon, och Dörren öpnnas och ut kräks ett mörker som sveper genom rummet och föser Kairi rakt mot Sora, hon passerar genom honom som ett spöke och försvinner, bara för Sora själv att svepas med av mörkret och ut ur grottan.
Där ute har hela ön slitits sönder av Orben och det enda som finn kvar är stranden och samma gigantiska skuggmonster Sora slogs mot i sin dröm, Med sitt keyblade så besegrar Sora skuggan, men det sista av ön slits sönder och Sora tumlar ut i mörkret, och han hemvärld verkar för all framtid vara förstört.

Bolongo

Herr Doktor
Jocke;n227154 said:
1:an skulle jag säga blir bra efter Tarzan
Huh. Det är det enda KH jag försökt spela, och som jag minns det körde jag fast på Tarzan. Så vad du säger är att om jag bara härdat ut en liiiiten stund till hade det blivit bra?

Det är förstås länge sedan nu, så mitt minne är inte helt tillförlitligt. Men jag vet att jag aldrig spelade klart det.

Jocke

Man med skägg
Bolongo;n227310 said:
Huh. Det är det enda KH jag försökt spela, och som jag minns det körde jag fast på Tarzan. Så vad du säger är att om jag bara härdat ut en liiiiten stund till hade det blivit bra?

Det är förstås länge sedan nu, så mitt minne är inte helt tillförlitligt. Men jag vet att jag aldrig spelade klart det.
Ja, ödlan är första bossen som kräver att man fattar hur spelet funkar. KH 1 (och 2 i viss grad) blir dessutom bättre och bättre under hela genomspelningen (med undantag för lilla sjöjungfru banorna, som är obegripliga minispel).

Lukas

Mannen i Gult
Kapitel 2: Där en massa nya ansikten dyker upp

I ett slott ser vi Kalle anka bärandes en fånig hatt, han går mot slottets tronsal, där han upptäcker att kungen är borta. Kungen har lämnat ett brev som säger att onda makter är i rörelse och han har en grej att fixa. Han ber hovmagiken (Kalle) att ta med sig Vaktchefen (Långben) och resa till en annan värld och besöka staden Traverse town. Där skall de söka upp en viss Leon som i sin tur skall leda dem till en nyckel.
Kalle pratar med Långben, Kajsa och Drottning Mimmi, och det beslutas att de två skall ge sig av direkt, med sällskap av Pluto och Benjamin syrsa. Benjamin skall föra anteckningar och teckna ner deras äventyr (it´s on Benjamin, må bästa skribent vinna).

På väg till rymdskeppet som ska ta dem mellan världarna, så berättar Benjamin att hans värld har förintas och att han är vad han vet enda överlevaren. Framme vid rymdskeppshamnen som ser väldigt inspirerad ut av ”gagfactory” i Disneyland. Så visar det sig att skeppets tekniker är Piff och Puff, vilket känns som ett väldigt udda val. När har piff och puff någonsin visat en teknist sida? Hade det inte varit rimligare med Uppfinnar Jocke eller något?

Väl framme i Traverse town springer Pluto iväg och hittar en utslagen Sora som han väcker, för att sedan springa iväg för att vara borta resten av kapitlet. Sora börjar springa runt i staden och prata med random personer på gatorna och in i random byggnader. Sora söker uteslutande efter Kairi och Riku och verkar inte ett dugg intresserad av att hitta sina föräldrar.
I en av byggnaderna möter han Pongo som säger att hans hundvalpar är spridda över alla världar och att det är något man kan samla ihop. Jag tycker det är en konstig collectible eftersom det känns orimligt att valper försvinner till andra världar, men sure, något skall man väl samla.
I en annan byggnad är det en butik som drivs av Knattarna, varför de bor i en annan värld än sin farbror är oklart. Efter en stund ser jag en random npc få sitt hjärta utslitet(mycket mindre grafiskt än det låter), och hjärtat förvandlas till en heartless. Om Heartless bokstavligt talas är gjorda av hjärtan känns de ganska felaktigt namngivna.

Jag undrar om det är en politisk kommentar att Heartless verkar bära runt på en massa pengar?

Hur som helst efter att ha finkammat staden i en halvtimme för att lista ut vart jag skulle gå, så möter Sora en snubbe som attackerar. Det blir en tuff strid som jag förlorar trotts att jag förbrukar alla potions jag samlat på mig hittills. Det visar sig att det var meningen att sora skulle få stryk för det för storyn vidare, det gör dock att jag slösade bort mina potions. Tack för det.

När sora vaknar så ger Leon och hans kompis ”The greate ninja Yuffie”, en förklaring på vad som hänt hittills, Heartless är hjärtlösa människor (jag förstår då inte cutscenen jag såg tidigare då, men fine). Heartless dras till hjärtan som är fulla av mörker. Sora är utvald av Keybladet och därför vill Heartlessen döda honom.
Sora får även veta att det fanns en forskare vid namn Ansem som gjorde forskning på Heartless, tyvärr har hans rapport spridits över alla världar, så det är ytligare en collectible man kan samla in.

När lägenheten attackeras flyr alla till den säkra delen av staden, och Leon som besegrade Sora nyss, väljer av någon anledning att inte följa med Sora ut i staden och försvara den.
Men Sora springer ensam och springer ihop med Kalle och Långben, samtidigt som han springer ihop med ett stort rustningsbekläddt monster, som de måste slåss mot. Den striden är tuff, och eftersom jag slösade alla mina potion på en strid jag inte kunna vinna så förlorar jag två gånger innan jag inser att jag kan springa till knattarnas butik och köpa nya potions.
Varje gång jag vill slåss mot bossen måste jag se om en cutscene, vilket är lite irriterande.

När fienden besegras flyger ett hjärta ut ur den, vilket får mig att tro att det inte var en Heartless, eftersom de är hjärtlösa, så vad det var är obesvarat.
Kalle och Långben övertalar dock Sora att om han följer med dem så har han goda möjligheter att hitta sina två vänner.

Samtidigt på obestämd plats står flera klassiska disney skurkar och tittar på en magisk bild som visar vad Sora gör, De verkar ledas av Maleficent som säger ”Få se om han kommer besegra mörkret eller bli ett med det. oavsätt så lär det här bli intressant”

Jocke

Man med skägg
Efter att försökt spela II.8 final prologue pch inte fattat nått gick jag tillbaka till källan. Jag kickade igång kindom hearts 1 ps4 remake och spelade en session, på slutet kändes det som att jag faktiskt spelade Kingdom Hearts igen.

Början är sanslöst dålig alltså. Först det här valen som man inte vet konsekvenserna av när de kommer, sen det dödligt tråkiga samlandet av saker, sen att man måste gå in genom masssor av dörrar i traverse town för att trigga scener. Suck.

Det blir lite bättre efter första omgången världar, jag fick problem i arenan och löste det genom att köra Tarzan (som också är en riktigt värdelös bana) innan, så var det lätt. Men ingen av de första världarna har något. Väl tillbaka i Taverse Town hade jag tillräkligt med levels, abilitys, magi och att storyn kommit igång för att känna nostalgin flyta genom mig.