Nekromanti Luktsinne och smak

Nordix

Veteran
Vad är medelvärdet för en människas luktsinne och smak? 3? Och vad har då en henéa i lukt? 8?

GrottrolletNaug

Swashbuckler
låter bra

Låter vettigt.

Jag skulle ge en människa LUK 4-7 en vanlig alv strax över kanske 5-8 och en Henéa har kanske 7-10 (alla värden är medelvärden). En jakthund har LUK 13 eller 14 om jag inte minns helt fel, och hundar har ju som bekant grymt bra lukt. Exempelvis så skiljer en hund med lätthet på mina och dina strumpor.

Å andra sidan så kanske det inte är så ofta man behöver använda Lukta-värdet regeltekniskt :blinka:

Luktsinne och smaksinne borde egentligen vara samma attribut eftersom dom är så väldigt tätt sammanknutna. Ett gammalt fjortis-supar-trick är ju att när man ska dricka någonting vidrigt så är det bara hålla för näsan, för då känner man inte smaken. Hundar brukar ganska ofta slicka på marken på saker som luktar intressant.

/Naug

DAKRilla

Hero
Re: låter bra

"Exempelvis så skiljer en hund med lätthet på mina och dina strumpor."

En hund kan även lukta sej till sinneslag. Det är banne mej imponerande.

Akutabi Gamma

Veteran
Lisa, Lukt och Skogsvaktare

Men allt blir också sämre med åldern. Min hund ramlade ner för trapper, kissade när hon låg ner, var döv och nästan helt blind. Tvivlar på att hon kunde lukta på amoniak och reagera... Hon hette Lisa.

Hur mycket ska man sänka en hunds Lukt och Hörsel när den blir gammal? En gång var jag sugen på att vara Skogsvaktare med en gammal hund, men det föll pladask.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Re: Lisa, Lukt och Skogsvaktare

Hur mycket ska man sänka en hunds Lukt och Hörsel när den blir gammal? En gång var jag sugen på att vara Skogsvaktare med en gammal hund, men det föll pladask.

Deras attribut har ju samma skala som människor (3=urpissigt, 18=extremt). Så sänk dom som du skulle göra med en gammal människa. Du får väl uppskatta en relativ ålder på jycken för att få något slags jämförelsevärde.

/Naug

Galdermester

Warrior
Tror jeg heller ville sagt at gjennomsnittet på menneskers LUK (lukt), KÄN ("känsel") og SMA (smak) er 5-9. De slåes jo med 2T6 noe som i gjennomsnittet er 7.
Står mer om sinnesattributene under "speciella regler" s 7 i monster & varelser.

En henea alv ville jeg muligens gitt +3 på lukt og +2 på smak slaget (2T6). (+3/+2 er den samme pluss modifikasjonen som på syn og hørsel).
Eller jeg ville muligens sagt at Lukt og Smak er primære attributter for de og kastet med 3T6, uten modifikasjoner.

Og bare en kommentar til at de sansene er veldig nære.
Tror ikke jeg helt er enig der. Er det sånn med hørsel og syn feks? Noen kan jo høre veldig dårlig mens se bra.
Lukt og smak er nok nærmere hverandre dog, men tror ikke jeg ville slått de sammen iallefall.

P|uT0NiUm

Swashbuckler

Har för mig att någon (klyftig) hundmänniska någon gång jämförde en hunds luktsinne med en människas, om en människas vore "bra" som ett knappnålshuvud så skulle hundens motsvara en stekpanna.

De kan fan lukta sig till allt :gremsmile:. Något udda att de bara har dubbelt så bra luktsinne som människor i Eon dock... skulle vilja sänka svårigheten för hundar att lukta sig till saker med några ObT6. Typ 5 kanske.

(jag hör det komma, "men Eons hundar är inte som verklighetens hundar...!" :gremwink:)

Helmgast
Tiraker har ju lukt som primärt attribut men har smak som sekundärt (rätta mig om jag har fel), så du har nog rätt angående att lukt och smak inte är så tätt knutna.

Men, allvarligt, hur ofta används attributet smak?

Kimon

Swordsman

..... Men Eons hundar är ju inte som verklighetens hundar ju..... :gremcool:

Varför inte höja värdet istället för att sänka svårighetsgraden? Grejen är ju att svårigheten aldrig blir lägre än Ob1T6. Värdet kan ju (teoretiskt) vara hur högt som helst. Känns som om det skulle vara mer konsekvent att låta alla rulla Ob3T6, men låta hunden ha mycket större chans att lyckas.

Motförslaget får väl då bli att låta hundar ha mellan 25 och 35 i lukt.

Men vad har de i HÖR?

Galdermester

Warrior
Nei du har nok feil, de har nok begge som sekundære. Er litt uklart i reglene. De har nok Luk, Kän, Sma og Vär som sekundære. MEN de slår Luk som en primær, altså med 3T6. På samme måte som at dvergene har Kän som sekundær og slår den med 3T6.

"Mennesker og alver har tre sekundære sinnesattributter: lukt, kän og sma. Tiraker og dverger har OGSÅ varmesyn som sekundære attributt."

Er vel egentlig de to setningene som jeg baserer det på. Både lukt og känsel står jo nevnt og så står det at de OGSÅ har varmesyn som sekundær.
Er ikke sikkert at jeg har rett selvfølgelig, men poenget er jo der, de har mye bedre luktesans enn smakssans.
Har for meg at en varelse får en attributt som primær hvis den bruker attributten "ikke-aktivt" for å bla orientere seg, eller få sanseinntrykk av omgivelsene. De fleste dyr orienterer seg mye mer etter luktesansen og har den da som primær, mens vi mennesker bruker den mest "aktivt" engang iblant.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Tror att avatarex menar att tiraker slår fram lukt med 3T6 istället för vanliga dödliga, 2T6.

P|uT0NiUm

Swashbuckler

Tja, vår hund kan höra ost skivas genom två stängda dörrar (han blir helt galen) :gremwink:. Så runt 20-30 kanske. Nej, men allvarligt, lite mer än människor. Runt 14-15 i medel kanske.

Anledningen till att jag vill säkna svårigheten är just knappnålshuvud - stekpanna-jämförelsen, det känns konstigt att ändra deras 14 till 50 helt enkelt.

Det kan inte sänkas under Ob1T6, men det innebär i sådana fall att Ob1T6 - Ob6T6 (allt därimellan) helt plötsligt blir lika med Ob1T6 i svårighet.

Kan de sniffa fram ett knarkpiller i en ziplockpåse, som man har gömt i väggen (satt för en planka och tapetserat över och låtit ligga någon dag), så tycker jag inte att det är helt orimligt. Och det kan dem!

Ob6T6 mot 25-35 har ganska stor chans att misslyckas, på grund av flera obegränsade tärningar. Inte teoretiskt, men praktiskt. Ob1T6 mot 14 har mycket större chans att lyckas enligt min erfarenhet.

Sabelkatten

Swordsman
Själv satte jag som tumregel att:

Ett dåligt sinne (LUK för människor) slås med 1T6
Ett sekundärt sinne (SYN för en hund, LUK för en katt) slås med 2T6
Ett primärt sinne (SYN för en männsika, LUK för en hund) slås med 3T6.

Med varitationer förstås, spårhundar har t.ex. högre LUK.

Fast egentligen så tycker jag att man borde skrota det nuvarande systemet och bara ha ett sinnesvärde: Uppmärksamhet (UPP) som visar hur vaksam personen är. Sen så är alla sinnen +/-ObT6 -modifikationer när de används. Så en människa skulle kunna ha UPP 3T6 (SYN+0, HÖR+Ob1T6, LUK+Ob2T6, känsel och smak lämnar jag åt andra att fundera över). En hund skulle t.ex. ha UPP 3T6 (SYN+Ob1T6, HÖR+0, LUK+0). Eller så, forskarna diskuterar ju fortfarande hur bra sinnen olika varelser har på jorden, så det är ju upp till vad folk tycker.

/Henrik

Galdermester

Warrior
Joda vet at poenget var at de slår frem lukt med 3T6 og smak med 2T6. Så det er en del forskjell på lukt og smakssans.
Men da jeg prøvde å finne ut om de hadde lukt som primær var ikke det så veldig lett og finne det ut, sto ingenting klart om det?!. Derfor ble det så masse.

Galdermester

Warrior

Når man spesielt tenker på fummelreglene i Eon så er det vel ikke hensiktsmessig å bruke så mange terninger uansett (hunder som brekker benet halvparten av forsøkene de gjør for å spore opp noe osv. hehe). Man burde nok desidert senke vanskelighetsgraden fremfor å øke fv.
Hva med å feks bruke grunnsvårhet på 1T6 for de som har lukt som primær attributt, og bruke 3T6 på de som har den som sekundær?

Mouja

Hero
Det skulle ju krocka om man vill ha en rollperson som har dålig (t.ex.) SYN.... om man inte skulle då bara göra så att han får +Ob1t6 mot SYN på UPP då.... men det skulle bli alldeles för jobbigt att komma ihåg allt det där. Man skulle få ha ett antal tabeller (ett för varje ras som finns på Mundana)... det skulle nog inte uppskattas så där värst mycket...

P|uT0NiUm

Swashbuckler

Om du tycker att man fumlar för lätt så kan du göra som jag + många andra: Man fumlar på 3 sexor istället för 2.

"Hva med å feks bruke grunnsvårhet på 1T6 for de som har lukt som primær attributt, og bruke 3T6 på de som har den som sekundær?"

Det var faktiskt ett ganska bra förslag, jag ska tänka igenom det lite mer imorgon (klockan fyra på natten åstadkommer jag inte mycket vettigt...) och ge min subjektiva åsikt om det (vare sig du vill eller inte :gremwink:).

Kimon

Swordsman

Om du tycker att man fumlar för lätt så kan du göra som jag + många andra: Man fumlar på 3 sexor istället för 2.

Men om du verkligen vill utmärka dig och bli underlig, prova Kimons system med fummel på 2 sexor om resultatet är större än FV och ingen automatisk miss.

Det enda bekymret med -Ob5T6 enligt Pluttes system finns enbart i mitt huvud. Det känns fel att det är lika svårt (lätt?) för hunden att lukta fram svåra grejer som lätta grejer. Det är ju Ob1T6 nästan oavsett hur jobbig lukten är att finna.

Galdermeister spår känns vettigt, med högre grundsvårighet för de som har den som sekundär. Annars kan det nog bli lite otydligt med LUK värde hos människor och LUK värde hos hundar. Bägge riskerar ju att hamna ganska nära varandra, siffermässigt.

Sabelkatten

Swordsman
Det skulle ju krocka om man vill ha en rollperson som har dålig (t.ex.) SYN.... om man inte skulle då bara göra så att han får +Ob1t6 mot SYN på UPP då....

Nackdel - dålig syn. Det är ju faktiskt fritt att välja vilka nackdelar som helst till en karaktär... och om SL är snäll så kanske man till och med kan få någon fördel som "ersättning"!

men det skulle bli alldeles för jobbigt att komma ihåg allt det där. Man skulle få ha ett antal tabeller (ett för varje ras som finns på Mundana)... det skulle nog inte uppskattas så där värst mycket...

Du menar det som redan finns i början av regelboken och i Monster & varelser?

Men det är klart, det skulle ju behövas en eller två rader till på karaktärsbladet för att skriva upp värdena...

/Henrik