Nekromanti Lulu.com (FAQ)

Andy

Vila i frid
Nu ska jag använda lulu.com till min hobbyrollspelsprojekt.

Ni som har använt det, har ni tid och lust att berätta om era erfarenheter? Jag vill veta allt.

Genesis

Ni dés ni maître
Det tar lång tid att få böckerna, eftersom de trycks när de beställs. Och ganska höga fraktkostnader eftersom de trycks i typ Spanien. Förutom det så är lulu = awesome. Inga klagomål här inte. Men är du typgrafnörd och kräver perfekt skurna omslag och rätt sorts papper i dina spacialformat så blir du säkert besviken. Men då får du skylla dig själv. :gremsmile:

Andy

Vila i frid
Men är du typgrafnörd och kräver perfekt skurna omslag och rätt sorts papper i dina spacialformat så blir du säkert besviken. Men då får du skylla dig själv. smile
Jag är ingen AD-nörd. Jag ska erkänna att jag layoutar i Word 2007. Har hittat en hel del sådana funktioner där. Men det är inget som jag är stolt över.

Hur funkar själva leveransen? Skickar man en PDF till dom eller vilket format vill dom ha?

Jag har laddat ned någon mall som öppnas i mitt W2207. Ska jag använda den och skicka en .doc fil till dom?

Är det så billigt som det står att det är i den där testuträknaren? Vad kostar frakten?

Hur många ex ska man börja med? Vad är rimligt? 30?

solvebring

Superhero
Jag har ingen egen erfarenhet. Dock har det ju varit ett par Lulu-trådar nu. Jag vill minnas att man pratade om dålig limning, att färgtryck bleknar och släpper etc?
Ja, kort och gott en massa problem med kvalitet och hållbarhet?

Genesis

Ni dés ni maître
Andy said:
Jag är ingen AD-nörd. Jag ska erkänna att jag layoutar i Word 2007. Har hittat en hel del sådana funktioner där. Men det är inget som jag är stolt över.
Då erbjuder lulu inga problem alls..

Hur funkar själva leveransen? Skickar man en PDF till dom eller vilket format vill dom ha?
Jupp. PDF.

Hur många ex ska man börja med? Vad är rimligt? 30?
0. Det fina med lulu är ju att de trycks upp allteftersom man beställer. Eller hade du tänkt sälja själv? I så fall har jag ingen aning. Mitt spel säljs bara via hemsidan.

Andy

Vila i frid
Jupp. PDF.
Perfekt med PDF.

Det fina med lulu är ju att de trycks upp allteftersom man beställer. Eller hade du tänkt sälja själv? I så fall har jag ingen aning. Mitt spel säljs bara via hemsidan.
Jag ska sälja lite själv. Tänkte iallafall se om SF-bokis i Sthlm vill ta in några ex.

Hur lång tid tar frakten. Du nåmnde att det dröjer från Spanien. Talar du om 3 veckor eller 4 månader?

Andy

Vila i frid
Vilket projekt är det du vill trycka?
Jag har under 2 jobbat med en regelkärna som jag tycker håller måttet. Till dessa regler (som är enkla, friforms inspirerade) har jag skrivit en efterkatastrofenvärld som jag kallar för Paradiset (tror att det finns en gammal tråd om den).

Det är min plan. När jag såg att lulu.com var så billigt kunde jag inte låta bli. :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka
Andy said:
Vilket projekt är det du vill trycka?
Jag har under 2 jobbat med en regelkärna som jag tycker håller måttet. Till dessa regler (som är enkla, friforms inspirerade) har jag skrivit en efterkatastrofenvärld som jag kallar för Paradiset (tror att det finns en gammal tråd om den).
2 timmar? 2 år? :gremsmile: Menar du alltså att spelet är i princip klart?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Frakt

Jag har beställt rätt mycket från lulu (över 100 böcker totalt, om man väljer att räkna Supergänget som en bok) och har nästan inga klagomål alls. Det enda jag tycker är dåligt är fraktkostnaden, som baseras på antalet enheter du beställer, inte på vikten. Det gör att det kostar löjligt mycket för mig att få 20 exemplar av Supergänget leverarade, trots att de tillsammans bara väger lika mycket som en rejäl roman.

(Men kostnaden är fortfarande relativ. Det kostade mer för mig att skicka ett exemplar till Fenix för recension (Linköping-Stockholm) än jag betalade lulu för att skicka det till mig (Spanien-Sverige).)

/tobias

Rickard

Urverk speldesign
Gardener på hans blogg said:
Eftersom det här är frågan om digitaltryck så är det denna tryckkostnad oavset hur många böcker som trycks, från 1 bok upp till 500 eller fler. Tror man att man har möjlighet att sälja så många som 500 böcker bör man dock kolla in möjligheterna att trycka med offset, då tryckkostnaden per bok då kan bli billigare.
På hemsidan, när jag lekte med hur många exemplar som jag skulle teoretiskt beställa av Matiné, så sjönk tryckkostnaden till hälften när jag beställde 25 ex. mot att jag skulle köpa mina 19 ex. Var någonstans gränsen går där kostnaden sjunker varierar beroende på format.

Bra genomgång i övrigt annars på bloggen. Många bra länkar. Jag skulle gärna vilja ha en ISBN på Matiné.

Kolla även upp prisskillnaden mellan euro, dollar och pund. Ett exemplar Matiné (perfect bound, soft cover, format: royal) kostar €9,24, $6,50 och £2,98 i självtryckningskostnad. För 25 ex. kostar det istället €4,11, $5,00 respektive £2,89 per styck.

Forex said:
Så mycket får du hos oss för 100 SEK
Euro EUR 9,23
Pund GBP 8,17
Dollar USD 12,35
/Han som vill minnas att Dimfrost skrev något om att produkten trycktes i USA (högre fraktkostnad) om man valde dollar

Andy

Vila i frid
2 timmar? 2 år? smile Menar du alltså att spelet är i princip klart?
2 år, kanske 1 1/2 år.

Ja, det är relativt klart. Har fått in 2 frilansare och illustratör som började jobba igår.

Ska väl fixa en hemsida också (kör en wordpress-blogg i brist på annat). Måste ju finnas ett rollformulär, gratisäventyr och en intro-PDF.

Jag startar en Paradiset-tråd när sak och ting börjar röra sig. :gremwink:

Dimfrost

Special Circumstances
Han said:
/Han som vill minnas att Dimfrost skrev något om att produkten trycktes i USA (högre fraktkostnad) om man valde dollar
Ja, det stämmer. Det är en jävla djungel med olika valutor och fraktkostnader. Jag är rätt säker på att man bör ange Sverige som land och antagligen även euro som valuta för att inte man själv och kunderna ska råka ut för otrevliga fraktkostnader. I alla fall finns det inga smarta deals att göra så länge man tänker sig att produkterna ska beställas från Sverige. (Däremot bör man ha separata konton eller allra minst separata produkter om man tänker sälja till andra länder, typ USA.)

Andy

Vila i frid
När man har gjort en bok på lulu.com och den finns där till försäljning, säg att jag har satt priset till 24.99 pund. Men boken kostade 6.64 pund att tillverka. Hur mycket av mellanskillnaden får jag?

Sätts dom pengarna in på ett av mig valt konto?

Dimfrost

Special Circumstances
Utöver tryckkostnaden tar Lulu 20 % av ditt påslag. Så om din bok kostar 50 spänn att trycka och du säljer den för 100 tar Lulu 10 spänn av påslaget, och du tjänar alltså 40 spänn per ex. Pengarna sätts in på ett paypalkonto med jämna mellanrum.

Var dock mycket försiktig med valutaval. Det kan påverka fraktkostnader på oförutsägbara sätt (jag har mest kollat att det inte går att göra något smart genom att byta land eller valuta i inställningarna, i alla fall inte så länge man ska skicka sakerna till Sverige; då är det euro som är bäst, oavsett vad man kan få för intryck, om de inte har ändrat något nyligen).

Andy

Vila i frid
Var dock mycket försiktig med valutaval. Det kan påverka fraktkostnader på oförutsägbara sätt (jag har mest kollat att det inte går att göra något smart genom att byta land eller valuta i inställningarna, i alla fall inte så länge man ska skicka sakerna till Sverige; då är det euro som är bäst, oavsett vad man kan få för intryck, om de inte har ändrat något nyligen).
Tack för tipset. När man använder deras kalkyldosa så verkar punden vara riktigt nice. Den är billigare än euron har jag fick en känsla av att frakten från england inte behöver vara så dyr, eller?

Dimfrost

Special Circumstances
Lulu har helt egna idéer om hur frakt funkar. Det brukar aldrig vara dyrt med frakt från England men på Lulu var det det, när jag kollade.