Nekromanti Lund by Night

Johan K

Gammal & dryg
Tänkte ta & börja skapa en liten grej till V:tM, tänkte kalla Lund by night.
Själva idéen är att det ska följa Lunds historia från & med att historian böjade här nere på 900-talet eller något sådant.. & sedan så följer det parallelt med den "vanliga" historen fram till nutiden.
tänkte spela på att det är en viss osämja mellan danska vampyrer & svenska. lund är en fri stad, så det råder en viss form av status qou mellan de olika klanerna i Lund, men de hyser ett visst agg mot de danska.

Vad tror ni om den idén ? Är jag helt ute & cyklar ?
Hur tycker ni jag ska göra upplägget på det ?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Dum fråga:
Kan man få in speciellt många vampyrer i Lund (speciellt tidigare i historien när stan var mindre) utan att det blir väldigt trångt? Lund borde inte kunna försörja mer än en handfull vampyrer.

/tobias

entomophobiac

Low Prep High Play
Lund borde inte kunna försörja mer än en handfull vampyrer.

Med tanke på hur siffrorna enligt V:tM ser ut (om det är en per 100,000 eller en per miljon) så skulle det inte finnas mer än en handfull vampyrer i hela Sverige! Lund är knappast problemet :gremwink:

Johan K

Gammal & dryg
Det har jag tänkt på !!

Inte var det nån dum fråga !!
Men jag har faktsikt klurat på det åxå. Tänkte som såhär när det gällde vampyrer & att de var trångbodda här. Tänkte som såhär att Lund ska vara själva huvudsätet & sedan så finns det en hel del kranskomuner som inte ligger mer än typ 10-15 min från centrala Lund. Sen så tänkte jag åxå som såhär att det ska själva herresätet här i Lund & att prinsen typ håller till omkring domkyrkan.
Hur låter det ?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Med tanke på hur siffrorna enligt V:tM ser ut (om det är en per 100,000 eller en per miljon) så skulle det inte finnas mer än en handfull vampyrer i hela Sverige! Lund är knappast problemet
Jag antar att siffrorna är annorlunda under historisk tid, annars skulle det knappt kunna bo några vampyrer någoonstans, förutom i de allra största städerna. Historiskt så har det varit lättare att dölja sina förehavanden, vampyren har kunnat ha personliga tjänare som blodreserv med mera.

/tobias

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Det har jag tänkt på !!

Hur låter det ?
Det låter vettigt. Bara du tänkt på det så är jag nöjd (som om jag egentligen skulle ha något med saken att göra). Det blir lite pinsamt om man plötsligt mitt i kampanjen kommer på att man har 50 vampyrer i en stad med 1000 invånare. :gremcool:

/tobias

Borde inte det här stå på Skräckforumet förresten?

entomophobiac

Low Prep High Play
Jojo, men problemet är egentligen inte Vampire som sådant. De stora - och tragiska - problemen dyker upp först när man vampyrlajvar...

För i en så liten stad som Jönköping är det en hel del vampyrer. Självklart kan man förklara detta på det ena eller andra sättet, men det är ändå att frångå det spel man ofta slaviskt önskar följa på samma lajv. Jag finner det bara lustigt :gremgrin:

Men å andra sidan har du nog rätt när det gäller den historiska biten. Det var ingen som hade någon vidare koll förr i världen, och vidskeplighet har ju gett upphov till vampyrteorierna från början - så varför inte använda sig av den nu också?

Johan K

Gammal & dryg
Re: Det har jag tänkt på !!

Det låter vettigt. Bara du tänkt på det så är jag nöjd (som om jag egentligen skulle ha något med saken att göra). Det blir lite pinsamt om man plötsligt mitt i kampanjen kommer på att man har 50 vampyrer i en stad med 1000 invånare.

Yepp, det kan bli rejält pinsamt ja !!
Som tur är så finns ju både malmö & några andra större städer inom en reconabel sträcka..

Om det här borde stå i skräckforumet ? Tjaa, tänkte på det åxå men det kändes som det passade mer här.