Nekromanti Lungskador?

Virocon

Swordsman
Om man får ett spjut uppkört i bröstkorgen och därmed får lungan punkterad, hur snabbt dör man då? Hinner man gå till en läkare, förklara hur dålig man känner sig och bli opererad innan allt är kört? Hur mäter man blodförlusten/syreförlusten av detta?

Lord of Empire

Warrior
Räkna med att lungan börjar fyllas med blod och att rollpersonen då dör av kvävning. Hur långt detta tar beror nog på beroende på hur svår skadan är. Säg att det kanske tar ungefär en-två minuter innan rollpersonen blir medvetslös och bara någon minut till innan denne dör.

/Erik, "cola-översvämning...? Näää"

Mederian

Warrior
Lennarts julkalender [Väldigt OT]

Angående att lungan fylls med blod kom jag att tänka på Lennarts julkalender som gick på 4:an för ett antal år sedan.

"Om du blir skjuten i högra lungan, lägg dig då på höger sida. På så sätt fylls bara ena lungan med blod."

Det var en härlig serie det /images/icons/wink.gif

/Mederian síol Ianoty t'un Léarama t'an Machara
- den stolte

G

Guest

Guest
Tja, det finns regler för drunkning använd dom.

Mvh Ezzy

G

Guest

Guest
Andas man inte fortfarande med ena lungan ifall man får den andra penetrerad?

Det gör väl så in i bövelens ont men dör man verkligen av kvävning?

Mäster Azazel

Jake Steele

Warrior
Kroppen klarar syreförsörjningen med bara 45% av lungornas totala kapacitet, det är därför som rökere kan operera bort en lunga, rökare har däremot fördelen av att ha blivit van med den svårare andningen vilket kommer ganska abrupt om man får ett spjut i bröstet.

Syreförsörjningen kan dock bli ett problem eftersom patienten inte andas riktigt, hans andning kommer vara snabb och ytlig vilket resulterar i att tidal volymen sjunker. Blodet blir inte nog syresatt och patienten kommer drabbas av cyanos (blåfärgning på örontippar, nästipp, läppar). Om patienten är vid medvetande vill han nog inta en halvsittande position då han där kommer ha lättast att andas. Om patienten är medvetslös lägger man honom med skadan nedåt (som någon redan påpekat) eftersom den kvarstående lungan då får det lättare att arbeta (den behöver inte lyfta hela kroppen om ni förstår vad jag menar).

Såret kommer att blöda och "bubbla" eftersom det "pyser" ut
luft. Rent regeltekniskt så kan man väl säga att halva blödningen går in i pleura, lungsäcken och inte kan stoppas med ett normalt förband. Förband skall föresten inte läggas på bröstkorgen eftersom man lindar runt och drar åt, vilket försämrar andningen, dessutom kommer ett heltätt förband över skadan att göra att luften går in i lungsäcken men inte ut. Bröstet på den sidan kommer då att öka i volym hela tiden tills patienten dör. Då måste man ta bort förbandet. (Man kan lägga ett halvtätt förband som släpper ut luft men då är tejp bra att ha.)

En öppen pneumothorax är inte det mest akuta man kan råka ut för och patienten klarar sig relativt länge, förutsatt att man inte har andra skador. Vanligtvis är det en prio 1 eller 2 om det finns värre skador. Operation kan utföras på de flesta sjukhus.

Jag betvivlar starkt att patienten kommer kunna GÅ till en läkare och jag betvivlar än mer att man i en fantasy värld kan operera en lunga, men för spelbarhetens skull skall jag inte vara dogmatiskt realistisk om läkarnas möjligheter.

Alltså rent regeltekniskt så kan man bara stoppa halva blödningen och får då bara använda ett vanligt förband (inga tryckförband). Är man uppe och slåss och arbetar får man syreförlust enligt drunkningsreglerna (som någon annan föreslog) men ligger, halvsitter man så får man inte denna syreförlust. Detta gör att om man försöker gå till en läkare får man 1 poäng syreförlust per runda. Sedan går man bara efter reglerna...

_öRn

Hawkmoon

Veteran
Jag tror faktiskt att man kan leva bra länge med ena lungan punkterad. En kompis till mig fick en kolapsad lunga (berodde på en kombination av att han är lång, smal och något med lufttrycket) och han sa att det gjorde ont, men han kunde andas bra även om det var tyngre.
/Fredda the mean på permis från det kalla Boden