Lupus Maximus
Tekniker
I stället för att söka spelare utifrån en specifik spelidé tänkte jag ge det ett försök att samla ihop en folk som vill spela på liknande sätt, för att sedan kunna skapa spelgrupp(er) för specifika spel.
Primärt är jag ute efter er som kan spela på plats i Stockholm (nära Tekniska Högskolan). Men jag utesluter inte rollspelande över nätet, samt att man varierar mellan nätet och att mötas upp i bland. Så jag hör gärna från er som bor på annan ort också. Samt att det är av intresse att höra från er som känner att ni inte vet, men att det kanske skulle vara kul att prova.
Så här är ett tappert försök att beskriva hur jag för närvarande vill spela, oberoende om det är som spelare eller spelledare:
* "Aktiv sandbox"/"Fisktankad sandlåda", dvs det finns Spelledarpersoner med agendor och det skapar uppdrag, äventyr och situationer. Spelarna kan vara del av SLPs gruppering eller en egen gruppering. De kan vara underhuggare eller "mover and shakers".
* Förvisso beroende på spel, men mer intriger och politik än monsterbankande.
* Spelarna sköter sina karaktärer och deras påverkan på världen är genom karaktärerna (ev. spelarinflytande är via önskemål och dialog utanför spelsession).
* Spelledaren sköter resten av världen.
* Spelarna gör val utifrån rollpersonens perspektiv. Vill spelaren göra val som är vettiga i välden, välj en rollperson som är kompetent på relevanta områden.
* Rollperson med moderna värderingar, i en setting som inte har de värderingarna, behöver ha en anledning till att ha dem. Om det utspelar sig i antika rom ser jag heldre två rollperson är helt oense om hur slavar skall hanteras, och argumenterar passionerat om det, än att någon rollperson är emot att slaveriet existerar.
* Det handlar minst lika mycket om tiden mellan "äventyr/uppdrag". Man skall snabbspola tråkiga partier. Men att rollspela delar av karaktärernas vardag är en del av spelet.
* Om rollpersonerna har hemligheter hålls de även som hemligheter mellan spelarna.
* Interna konflikter mellan rollpersoner kan vara intressanta, men förutsätter att spelarna är bekväma med det. Så beroende på spelgrupp kan det gå från obefintligt till spelets huvudfokus.
* "Realismskalan" beror på setting. Det kan vara lera, infekterade sår och otjänligt dricksvatten i Twilight 2000, till hoppa över berg och springa på väggar i Exalted.
* Reglernas uppgift, om man ens använder några, är att ge spelledaren stöd i att simulera/emulera settingen (rule zero).
* Prioritet är i första hand på intern konsekvens och i andra hand att narrationen leder vidare på ett berättelsemässigt intressant sätt. Spelighet och balans kommer oftast inte ens in i ekvationen.
* Det är spelledarens huvudvärk att hålla reda på reglerna/mekaniken. Beroende på spel kan spelarna behöva lära sig tärningsmekanik och hålla reda på vissa siffror (t.ex. kraftpoäng för magi).
* Jag har inget mot komplicerade eller detaljistiska system. Men efter en inkörningsperiod så måste det gå fort så att systemet är ur vägen (även om det är för att man höftar och approximerar det mesta).
* Det finns egentligen bara fyra regler:
1. Spelledaren bestämmer.
2. De där böckerna är en uppsättning förslag på hur saker kan hanteras.
3. Ingen har kul på någon annans spelares bekostnad (ömsesidigt kul på någons rollpersons bekostnad är en annan sak).
4. Om inte alla i spelgruppen uppskattar spelet är något fel och något måste förändras.
Sedan är jag för närvarande mest sugen på att spelleda Noir, Exalted, Twilight 2000, Star Wars, Star Trek eller Serenity. Men det är som sagt var en senare fråga
Så ... något som kan vara av intresse?
Primärt är jag ute efter er som kan spela på plats i Stockholm (nära Tekniska Högskolan). Men jag utesluter inte rollspelande över nätet, samt att man varierar mellan nätet och att mötas upp i bland. Så jag hör gärna från er som bor på annan ort också. Samt att det är av intresse att höra från er som känner att ni inte vet, men att det kanske skulle vara kul att prova.
Så här är ett tappert försök att beskriva hur jag för närvarande vill spela, oberoende om det är som spelare eller spelledare:
* "Aktiv sandbox"/"Fisktankad sandlåda", dvs det finns Spelledarpersoner med agendor och det skapar uppdrag, äventyr och situationer. Spelarna kan vara del av SLPs gruppering eller en egen gruppering. De kan vara underhuggare eller "mover and shakers".
* Förvisso beroende på spel, men mer intriger och politik än monsterbankande.
* Spelarna sköter sina karaktärer och deras påverkan på världen är genom karaktärerna (ev. spelarinflytande är via önskemål och dialog utanför spelsession).
* Spelledaren sköter resten av världen.
* Spelarna gör val utifrån rollpersonens perspektiv. Vill spelaren göra val som är vettiga i välden, välj en rollperson som är kompetent på relevanta områden.
* Rollperson med moderna värderingar, i en setting som inte har de värderingarna, behöver ha en anledning till att ha dem. Om det utspelar sig i antika rom ser jag heldre två rollperson är helt oense om hur slavar skall hanteras, och argumenterar passionerat om det, än att någon rollperson är emot att slaveriet existerar.
* Det handlar minst lika mycket om tiden mellan "äventyr/uppdrag". Man skall snabbspola tråkiga partier. Men att rollspela delar av karaktärernas vardag är en del av spelet.
* Om rollpersonerna har hemligheter hålls de även som hemligheter mellan spelarna.
* Interna konflikter mellan rollpersoner kan vara intressanta, men förutsätter att spelarna är bekväma med det. Så beroende på spelgrupp kan det gå från obefintligt till spelets huvudfokus.
* "Realismskalan" beror på setting. Det kan vara lera, infekterade sår och otjänligt dricksvatten i Twilight 2000, till hoppa över berg och springa på väggar i Exalted.
* Reglernas uppgift, om man ens använder några, är att ge spelledaren stöd i att simulera/emulera settingen (rule zero).
* Prioritet är i första hand på intern konsekvens och i andra hand att narrationen leder vidare på ett berättelsemässigt intressant sätt. Spelighet och balans kommer oftast inte ens in i ekvationen.
* Det är spelledarens huvudvärk att hålla reda på reglerna/mekaniken. Beroende på spel kan spelarna behöva lära sig tärningsmekanik och hålla reda på vissa siffror (t.ex. kraftpoäng för magi).
* Jag har inget mot komplicerade eller detaljistiska system. Men efter en inkörningsperiod så måste det gå fort så att systemet är ur vägen (även om det är för att man höftar och approximerar det mesta).
* Det finns egentligen bara fyra regler:
1. Spelledaren bestämmer.
2. De där böckerna är en uppsättning förslag på hur saker kan hanteras.
3. Ingen har kul på någon annans spelares bekostnad (ömsesidigt kul på någons rollpersons bekostnad är en annan sak).
4. Om inte alla i spelgruppen uppskattar spelet är något fel och något måste förändras.
Sedan är jag för närvarande mest sugen på att spelleda Noir, Exalted, Twilight 2000, Star Wars, Star Trek eller Serenity. Men det är som sagt var en senare fråga
Så ... något som kan vara av intresse?