Nekromanti Lustbaders "Ninja"

Krille

Super Moderator
Under julen var jag så uttråkad att jag läste Eric van Lustbaders bok "Ninja" igen. Boken är ingen litterär höjdare, utan en rätt normal thriller om än nippofil. Men den är rätt mysig.

Hur som helst, jag kom på att jag faktiskt gillar det Japan som Lustbader målar upp: till synes helt normalt, men med en hemlig dojo som ingen hade någon aning om i varenda gränd, skumma äktenskap, samuraj- och zaibatsu-rester överallt, hemliga innebörder i varenda fäktkonstbok, och släktklenoder med magiska men ospecificerade krafter.

Vilket rollspel skulle funka bäst för detta? Jag lutar åt Feng Shui men nedtonat, men finns det andra förslag?

Storuggla

Champion
Re: Lustbaders "Ninja" [Edit]

"Hur som helst, jag kom på att jag faktiskt gillar det Japan som Lustbader målar upp: till synes helt normalt, men med en hemlig dojo som ingen hade någon aning om i varenda gränd, skumma äktenskap, samuraj- och zaibatsu-rester överallt, hemliga innebörder i varenda fäktkonstbok, och släktklenoder med magiska men ospecificerade krafter."

Det låter som Over the Edge, Unknown Armies eller ... öh... ett annat spel.

Edit: Motiveringar dessutom - OtE har en massa konstigt jox som konspirationer, flummiga magiska förmågor och hela kitet vilket verkar passa. UA är precis likadant, fast mer esoterisk, uteliggarchic och desperat.

Storuggla, those'd be my tips

Krille

Super Moderator
Out of bujutsu error

Det låter som Over the Edge, Unknown Armies eller ... öh... ett annat spel.

Edit: Motiveringar dessutom - OtE har en massa konstigt jox som konspirationer, flummiga magiska förmågor och hela kitet vilket verkar passa. UA är precis likadant, fast mer esoterisk, uteliggarchic och desperat.
Fast de har lite för lite quack fu... ehr, finnjutsu... ehr, ja, ni vet vad jag menar. Ze point being att det inte finns nån mening med en dojo om man inte tränar, och det finns ingen mening med att träna om man inte blir bättre. Alltså, finnjutsu.

Storuggla

Champion
Re: Out of bujutsu error

"Fast de har lite för lite quack fu... ehr, finnjutsu... ehr, ja, ni vet vad jag menar. Ze point being att det inte finns nån mening med en dojo om man inte tränar, och det finns ingen mening med att träna om man inte blir bättre. Alltså, finnjutsu."

Nej, jag förstår inte vad du menar.

Storuggla, really i dont

Krille

Super Moderator

Åki, ska förtydliga mig:

En viktig del i Ninja är just strävan att bli bättre och avancera inom sin respektive stridskonst. Hela romanen är helt enkelt en enda stor "min kung fu är bättre än din!", och för att det ska funka i spel krävs två saker.

<ul type="square">[*]En kung fu...
[*]...som man förbättrar[/list]

Over the Edge (vilket jag har erfarenhet av) är så abstrakt att det blir fel. I den mån det finns förbättring alls så är det återigen i något abstrakt värde som appliceras medelst munläder på den givna situationen. Det finns väldigt lite koppling mellan vad spelvärdet betyder och vad som händer i spelvärlden. Du skulle med tillräckligt mycket munläder förmodligen kunna besegra din fiende med "Gummibandssamlare" - det blir helt enkelt enbart en retorikövning, och huruvida retoriken speglar rollpersonens kung fu beror helt och hållet på om spelaren rollspelar eller inte. Samma sak gäller tolkningen av förbättringen. Den är helt beroened av spelarens rollgestaltande, och betyder egentligen inte något i sig (utom möjligen lite sannolikhetslära). Det enda som hindrar en kass rollperson från att göra den apcoole rollpersonens dubbel ulrika knape med skruv är lite sannolikhet och rollgestaltning.

Feng Shui, å andra sidan, har fu schticks och fu paths. Man väljer en väg, man följer den, och allt eftersom man följer den så öppnas en dörr in i nästa förmåga. Där kan den kasse rollpersonen inte göra den apcoole rollpersonens dubbel ulrika knape med skruv, innan denne har bemästrat lappkast, enkel ulrika knape utan skruv, och enkel ulrika knape med skruv.

Dessutom, är inte Over the Edges konspirationer rätt beroende av spelvärlden? Det är ju den jag tänker kasta ut och ersätta med en helt ny spelvärld.

Storuggla

Champion

"En viktig del i Ninja är just strävan att bli bättre och avancera inom sin respektive stridskonst. Hela romanen är helt enkelt en enda stor "min kung fu är bättre än din!", och för att det ska funka i spel krävs två saker."

d20 Modern!

"Dessutom, är inte Over the Edges konspirationer rätt beroende av spelvärlden? Det är ju den jag tänker kasta ut och ersätta med en helt ny spelvärld."

Jo, men jag antog att du skulle kasta spelvärld till förmån för ett Krilleianskt långkok.

Storuggla, well there's always ninja burger...?

Ymir

Liten kantbaron
Vampire - Kindred of the East. Det vill du förstås inte ta i med tång, dock, så kanske...öh...Neotech Nippon? :gremsmirk:

Borde väl finnas nåt till typ Rifts annars?

- Ymir, anar liksom viss Lustbader-inspiration där

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Snarare kinesiskt än japanskt, men "Enter the Zombie" till All Flesh skulle kunna funka rätt bra. Dessutom har du möjlighet att slänga in zombies och, med de rätta supplementen, fantasyhjältar, cowboys och indianer, rymdvarelser och wrestlare (av amerikansk, mexikansk eller japansk modell!).

Rickard

Urverk speldesign
Vilket rollspel skulle funka bäst för detta? Jag lutar åt Feng Shui men nedtonat, men finns det andra förslag?
Feng Shui är ett rätt tråkigt angående val av Fu-förmågor, eftersom det är långa listor med förmågor som ska läsas och övervägas och byggas. Inte heller så blir man särskilt bra. När jag läste in mig på Ninja på Wikipedia så såg jag följande:

från [url="http://en.wikipedia.org/wiki/The_Ninja_%28novel%29" said:
Wikipedia[/url]]
During a training exercise Nicholas and Saigō duel and Nicholas defeats him. Saigō is enraged and leaves swearing revenge.
When they next meet Saigō is a considerably more skilled martial artist than Linnear and defeats him quickly. Saigō then brutally rapes Nicholas and his girlfriend Yukio /.../ before kidnapping and murdering her.
Many years later, Linnear has moved to America and leads a peaceful academic existence. /.../ This peace is shattered when a prominent local businessman is murdered in an extremely unusual manner /.../ Linnear quickly realises that a ninja is the murderer and the next target is his new girlfriend's father,
Känns som att enda sättet att utvecklas i boken är genom att ge vika mot en motgång. Om du kombinerar erfarenhetsystemet i Usagi Yojimbo med Fu-vägarna i Feng Shui så har du antagligen ett schysst system..? Ett ord som de måste ha med i sin motgång är "förlora" eller "mista".

Du kan utveckla detta med olika alternativ. Det första jag kommer att tänka på är att du styr spelarna via att lägga ut några, i förväg, valda motgångar som de måste passera för att klara äventyret och för att en enskild person ska få gå ett steg högre i fu-vägen. Säg att en person har "mista en vän" medan en annan har "förlora en strid". Båda måste uppleva båda motgångarna för att komma vidare i äventyret, men de får endast erfarenhet (efter äventyret) för sin egen motgång. Ju mer precis du är i din motgång, desto mer kan du styra spelarna.

Ett annat alternativ som kommer upp i hjärnan är att du binder olika fu-vägar med olika motgångar. Då får spelarna välja någon cool fu-väg (eller motgång) och sedan försöka klara av den motgång som du har lagt ut för just den vägen. Drunken monkey är ju en rätt given väg du bör binda till en motgång.

Några enkla tankar från min sida.

/Han som borde sätta sig och göra om Fu-systemet till Feng Shui

Storuggla

Champion
Nu när jag jobbat och sålunda kunnat tänka på allt annat än mitt arbete jar jag ett oortodox förslag: Exalted. Samma fu-stil som i Feng Shui (tillochmed med tockna dära steg1 -> steg2 -> steg3 diagram!) och om man spelar drakblod så har man konspriationer upp över öronen väl? Visst, det är inte nutida Japan såmycket som någon animehopkok och det är säkert ett ypperligt sugigt regelverk, men vad begär du egentligen?

Storuggla, it's almost like butter

Nightowl

Champion
Skuggornas Mästare får antagligen alla att börja gråta eftersom det är så ohippt*, men jag rekommenderar det i alla fall.

Erik

*"Systems matters not", sas.

Dimfrost

Special Circumstances
The Shadow of Yesterday, för att jag läser det för tillfället (och jag gillar det mycket mer än tidigare) och för att det är utmärkt just för förbättringscentrerat spel. Säg att man har lämpliga Keys så man får XP när man förlorar en strid mot någon som är bättre, när man utför ett särskilt våghalsigt stunt, när man inser något om hur världen egentligen är beskaffad (hemliga dojos, magiska klenoder och sådant) och när man råkar i trubbel på grund av dysfunktionella relationer. Det borde kunna funka.

/Dimfrost