Nekromanti lvl system

Goronth

Veteran
Har hört att det är ett lvl system i d&d6! stämmer det? och på vilket sätt är det? går karaktärerna upp i lvl? eller är det menat som på dom andra att erf är lvl?
har inte spelat det men är bra sugen på o göra det för att få se hur det ser ut. :gremconfused:

Johan K

Gammal & dryg
Har hört att det är ett lvl system i d&d6! stämmer det?
Ja & nej..
I den 1:a utgåvan så fanns det lvl-system. Detta togs bort Iochmed att expertboken kom ut. Sedan så kom den reviderade grundboken ut, även där så slopades lvl-systemet.

och på vilket sätt är det? går karaktärerna upp i lvl? eller är det menat som på dom andra att erf är lvl?
Hemm, nu har jag inte så mycket erfarenhet av lvl-systemet.. Men det känns som det är på ett ungefär lika som andra lvl-system. Rätta mig gjärna om jag har fel..

har inte spelat det men är bra sugen på o göra det för att få se hur det ser ut.
Det tycker jag låter som en utormordetligt bra idé !!
Hoppas du får mycket nöje när du spelar.
Det har jag haft !!

Foggmock

Myrmidon
Har hört att det är ett lvl system i d&d6!

D&D är så vitt jag vet bara uppe i version nummer 3.5. DoD däremot.

stämmer det?

Ja. Grundboken "Drakar och Demoner: Rollspelet" innehåller regler för att spela med levlar.

och på vilket sätt är det?

Varje gång du äventyrat länge nog och samlat ihop tillräckligt med ÄP (ÄventyrsPoäng) får du en klump färdighetspoäng (typ erf) att sätta ut, en klump SK (StridsKapacitet som tråden här under handlar om) och en klump KP (KroppsPoäng). Dessutom får vissa yrken tillgång till fler tricks, präster lägger till exempel mer effektiva böner och trollkarlar kan välja nya sorters trollformler att lära sig. Applikationen av levelsystemet styrs till syvende och sist av SL, så det är inte säkert att du får höja Grottorientering bara för att du har äventyrat en massa fiskeäventyr på havet.

går karaktärerna upp i lvl?

Ja.

eller är det menat som på dom andra att erf är lvl?

Nej.

har inte spelat det men är bra sugen på o göra det för att få se hur det ser ut.

Sexans styrka ligger i spelvärlden, Trudvang. Jag skulle inte syssla med spelet om den inte fanns. Jag rekommenderar Trudvang skarpt.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Nej, det är inte som andra (andra i betydelsen D&D och Rolemaster) levelsystem. Man går inte upp i nivå genom att boffra ihjäl monster utan genom att spela äventyr.

Själv är jag väldigt förtjust i levelsystemet i DoD6, eftersom det låter SL snabbt skala upp rollpersonerna efter större hopp i tiden.

Johan K

Gammal & dryg
Nej, det är inte som andra (andra i betydelsen D&D och Rolemaster) levelsystem. Man går inte upp i nivå genom att boffra ihjäl monster utan genom att spela äventyr.
Ok !
Bra att veta ! Har inte läst in mig så jäyyeycket på just lvl-systemet i dod6.. Kör mest med expertreglerna...

/ Johan K, som fortfarande inte diorekt är vaken... :gremcrazy: