Nekromanti Lyfali

HelmutsVrede

Veteran
Jag håller på med en tishm alv och jag e ambi. så jag undrar om jag kan använda mig av 2 lyfali svärd samtidigt i strid. alven är 195 cm lång. jag har läst att det går att använda ett lyfali svärd i en hand om man tränar sig på det. så kan jag använda 2 lyfali svärd samtidigt i strid? :gremconfused:

Hjalle

Swashbuckler
Ja. Rent regelmässigt.

Men emedan just två så långa hugg- och svingvapen som lyfali just är så speciella att använda, skulle jag ändå rekommendera att han köper Två vapen, utöver sin ambidextriositet. För det känns liksom på sin plats med en stridskonstteknik för det.

-Hjalle

Ymir

Liten kantbaron
Regeltekniskt är lyfali ett tvåhandssvärd, så du behöver klara dubbla styrkekravet för att ha det i en hand - jag vill minnas att STY-kravet är 7, så 14 i STY måste din thismalv ha då. Han behöver inte klara det kravet, men får svårare att hantera vapnen annars.

Men nejdå, det finns inget hinder för att använda två lyfalisvärd samtidigt. Det borde kanske vara svårt med tanke på deras längd, men det finns inget regeltekniskt om det. Vi har faktiskt designat ett lyfalisvärd med utpräglat enhandsgrepp på Drunoks Drängar - där finns bild och allt. På samma sida finns också ett lyfalisvärd för klena små flickor :gremsmirk:

- Ymir, pizzasugen