Nekromanti Lyxproblem

Mad_UBBT

Veteran
Ska precis till att köpa EON och diverse tillbehör, men vad bör jag prioritera? Förutom själva EON-boxen hade jag tänkt skaffa Asharien & Soldarn, Consaber, Legender & hemligheter, Monster & varelser, och De fördömdas sista hopp. Vad tycker ni, är det en bra prioritering? Eller ska jag "byta ut" en eller flera produkter mot något annat?

Anledningen till att jag inte har tagit med Mundana är Atlas. Den är väl tänkt att ersätta Mundana, eller är jag felunderrättad? Överväger Jarla, men den har väl inte fått så bra kritik. Samma sak med Monster & varelser, men någon slags monsterbok bör man ju ha.

Undrar också om SL-skärmen verkligen behövs. Använder ni t.ex. de där medföljande manöverkorten? Tacksam för synpunkter.

- MAD

Ackerfors

Alas, your rapids!
MYSTIK OCH MAGI!!!
Den borde du prioritera.

Annars är väl Monster-boken, Ras-böckerna och någon lands-bok som du bör ha...

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Vilken typ av fantasy ?

Böckerna som ska köpas beror helt på vilken typ av fantasy som du vill spela.

Eon är väldigt flexibelt på den punkten att spelet kan hantera mer eller mindre alla typer av fantasy. Det är bara fråga dig själv vilken typ av Fantasy du vill spela.

Om du inte vet vilken genre du vill spela så kan jag rekommendera några generella böcker för att deras kvalitée är över dem andra.

Tiraker
En ovanligt välskriven bok som verkligen genomgående förklarar tiraker och deras kultur

Mystik och Magi
Ännu en välskriven bok som verkligen går in på magi. Teoretisk magi beskrivs utförligt och magi är defintivt mer komplicerad än i andra magi system.
Mundanas magiker skulle man kunna säga är Mundanas Naturvetare så att säga.

Religioner
Vad är en spelvärld utan Guda dyrkan ?
dålig så klart !
Klart man ska ha religioner

Sedan är det bara att köpa efter smak, Krigarens väg kanske är aktuell, och likaså alver(synd bara att alv boken är så tunn).

Egentligen så behöver man alla böcker, men dom bör köpas efter förmåga SAMT behov.

Belion

Veteran
Om du ska värkligen ska lära
känna Mundanas folk måste man ju
ha dessa böcker:

Alver - Förbannelsens folk
Dvärgar - Stenens söner
Tiraker - Mörkrets döttrar

Men då behöver man ju inte köpa alla på en gång
utan en åt gången. Jag föreslår Alver som är mycket
intressant.

Frixeray

Swordsman
Böckernas värdighet (enl. mej)

Boxen (alt. Grundboken): Ska du skaffa Eon är detta ett hett tips att skaffa /images/icons/smile.gif, tro mej. Lägg till ett paket rollformulär också, det kommer att behövas eftersom boxen enbart innehåller sex stycken. Se till att ladda ner Mundanaappendixet från Neo, det behövs, speciellt om du avstår från Mundana. Glöm inte att man kan ha för många regelböcker (i vår spelgrupp har vi över tio st. tillsammans...)

Spelarens handbok: Om du tycker att 149 kr är ett skäligt pris för att få en lista med namn, så...

SL-skärm: Alltid bra att ha, tyvärr enbart på tre ark. Manöverkorten kan alltid användas som bokmärken... (NEJ, vi har aldrig använt dem till annat...)

Mundana: Ger en beskrivning av världen som jag inte tro ges i Atlasboxen, eftersom det blir fler länder att trycka in på enbart lite fler sidor än Mundana, vilket gör att beskrivningen på de länder i Mundanaboken blir sämre, men vänta tills Atlas om du inte vill slösa för mycket... Ger även en beskrivnang av alver, dvärgar tiraker och misslor som gör att du inte behöver köpa rasmodulerna än. OBS! Boken är slut hos Neo, så skynda dej till närmaste ÅF för att få dej ett ex innan de är slut, om du vill ha ett vill säga...

Monster & Varelser: Bra att ha, omtyckt av vissa, hatad av andra... Ger dock en bra uppsättning av monster, vilda djur, bruksdjur och troll, så den rekommenderas ändå...

Alver: Kanske inte den första bok man bör köpa, även om du bör satsa på den senare. Känns dock som om det saknas något i den...

Sorgernas Brunn: Vänta med äventyren, låna det av nån om du kan eller ladda ner nåt gratisäventyr från Neo, ex Armandes testamente. SB är enligt mej ganska kort och lätt, även om jag dog, men nått annat bör man väl inte vänta sej från mej...

Jarla: Se föregående

Mystik & Magi: JA, KÖP! Absolut krav om du vill kunna ha med magiker, både som RP:s och SLP:s...

Dvärgar: Vi brukar inte ha med så mycket dvärgar i vår grupp då vi inte riktigt gillar Eons dvärgar (se alla Silversurfans diskussioner med Krille lååångt bak i forumet...). Vill du kunna spela dvärg så...

Asharien & Soldarn: Antingen den eller Consaber än så länge.

Religioner: Viktig! Se till att få med den, grundboken innehåller ingenting av värde ang. Mundanas religioner

Krigarens väg: Alltid användbar, se till att köpa den! OBS! Slut hos Neo!

Tiraker: En bra modul med mycket bra info, men inte så viktig än, bortsett från att den behandlar tirakerna som är en helt unik ras skapad för Eon.

De Fördömdas Sista Hopp: Vi har ännu inte spelat DFSH, men som sagt, vänta med äventyren...

Consaber: Se Asharien & Soldarn

Legender & Hemligheter: Om du vill att Neo ska styra ditt Mundana så kan den rekommenderas, alla med lite fantasi och egna idéer kan avstå... Har inte läst den (jag är inte SL så...), men rekommenderar den inte då den styr världen för mycket enl. mej. Min SL har den, men kommer nog inte utgå efter ens hälften.

Det var det hela, hoppas att du och alla andra som vill skaffa Eon har haft nytta av min åsikt...

Drakvrede

Swordsman
Ett litet tips bara: FIMPA monsterboken! Den är onekligen Neogames sämsta modul och definitivt inte värd pengarna. Visserligen håller Neogames hög standard, men den här modulen är sannerligen ett undantag! Det enda som är av intresse i den boken är kapitlet om troll, men dom få sidorna gör inte hela modulen köpvärd. Monster & Varelser är faktiskt den enda modul som jag ångrar att jag köpt till Eon.
/images/icons/frown.gif

Okej, om du vill ha dig ett gott skratt, kanske du kan köpa den modulen, men annars... skippa den!

Bjorn

Hero
Om jag får rekomendera skulle jag placera produkterna i den här ordningen:

1) EON Boxen
- För att kunna spela måste man ju ha spelet och att man som ny spelgrupp bör välja boxen känns självklart. De "extragoodies" man får med uppväger mer än väl den lilla prisskilnad som är.

2) Asharien & Soldarn (alt. Consaber)
Båda dessa landsmoduler är bra men jag rekomenderar A&S av flera skäl, men kanske framför allt för att den är mera nybörjarvänlig. Köper man modulen för den landsände man tänker spela i plus laddar ner Mundana-kapitlet från Neos hemsida så kan man klara sig mycket länge på det.

3) Mystik & Magi
- Krille, Marco eller CJS kommer säkert gnälla nu men faktum är att magireglerna inte känns riktigt kompletta utan M & M. Med denna bok har dock EON ett av de bättre magisystemen jag har sett.

Ja det här är väl basics, sedan kan man fylla på med övriga Ras eller yrkesmoduler allt efterssom ekonomin tillåter. Vad gäller de färdiga äventyren så har jag inte testat dessa och kan därför inte uttala mig, har ni begränsad ekonomi så kan det ändå påpekas att det finns minst ett 20-tal grattisäventyr på olika ställen på nätet.

HAPPY GAMING!

/Bjorn

Helmgast
I och med att manöverkorten försvinner snabbt så slipper ju något annat göra det, och det är ju bra. Men köp inte SL-skärmen, skadesystemet på den är EON I-versionen, dessutom är den väldigt liten, och menlös.

Moonshadow

Warrior
Re: Lyxlösning

Strunta i monster och varelser den är rent ut sagt usel. satsa istället på krigarens väg och gudarnas kamp. Legender och Hemligheter är roande men absolut inte givande rent spelmässigt. satsa även på mystik och magi den ger mycket eftersom eons magisystem är ganska torftigt utan den.

så prioriteringslistan jag föreslår går så här:
Grundboken (Eon2)
Krigarens väg
Mystik och magi
Gudarnaskamp
Asharien och soldarn
Consaber
Förbanelsen folk (alver)
Stenens söner (dvärgar)
Mörkrets döttrar (tiraker)

effter dessa spelar det inte så stor roll.

Moonshadow

Warrior
Postum Skriptum

Speledar skärmen är värdelös korten använder i vart fall inte jag och tärnings slagen blir ändå roligare om alla slår själva. Inget käbbel och mera spänning.

Flash Back

Warrior
Håller inte med...

Visst finns det några fruktansvärd fåniga hopplock till monster i modulen, men eftersom NeoGames vill hålla målgruppen bred så är det ju bara att ta bort de man inte gillar. Vissa monster är riktigt bra. Kapitlet om troll, men även det om bruksdjur är ganska nyttigt.

Monster & Varelser är inte en dålig modul enligt mig. Men den är absolut inte en av höjdarna. Ett vettigt köp ändå, om du skall använda dig av monster.

Drakvrede

Swordsman
Re: Håller inte med...

Visst finns det några fruktansvärd fåniga hopplock till monster i modulen, men eftersom NeoGames vill hålla målgruppen bred så är det ju bara att ta bort de man inte gillar.

Det blir inte speciellt mycket kvar, om man ska plocka bort det man inte gillar... En jättetunn trollmodul, i princip!
/images/icons/grin.gif

Perenna

Swordsman
Re: Håller inte med...

Jag får nog hålla med Drakvrede här...

De enda användbara varelserna i 'Monster & varelser' är just trollen, och de 'vanliga' djuren (dvs. björn, hästar, hundar, och liknande).

Möjligen skulle man kunna använda 'förvuxna' djur också, som jättespindeln och jätteormen om man gör lite modifikationer på dem.

Mad_UBBT

Veteran
Tack till Frixeray och alla andra för tips. Har efter moget övervägande beslutat mig för att köpa EON-boxen, Asarien & Soldarn, Consaber, Alver, Dvärgar, Tiraker och Krigarens väg. Det borde räcka ett tag. Som ni kanske märker är jag inte så inne på magi och religion, utan snarare mer jordnära fantasy (there's a contradiction in terms!). T.ex. grisodling...

- MAD

Frixeray

Swordsman
Då önskar jag dej lycka till med ditt val av moduler och hoppas att du får många roliga kvällar med Eon. Se bara till att få tag på en Krigarens Väg innan de är slut på tex Tradition eller var du nu tänker köpa spelet...