Nekromanti MÄKTIGT gevär!

Maggan

Swordsman
Någon mer än jag som tycker att geväret Steyr AMR-4 i N2 är lite intressant?
Jag menar, den dödar ju SÅ hårt och skjuter ju för fän nästan igenom allt möjligt!!! (rättare sagt gör väll dess Teflon-skott det, men ändå...)
Jag har inte tänkt förut på vad grymt hårt den skjuter (är ju ganska ny inom N2), men härisist så gjorde jag och Punger en rollperson till en kommande kampanj.
Då såg jag det, när jag slog upp sidan på olika sorts patroner: Penetrationsvärde 7 och Skada Ob11T6!!! Dessutom kan man ju fan skjuta ihjäl nån som är över en kilometer ifrån dig, och då är ju chansen rätt så jäkligt stor att han dör på ett skott (dvs. om man träffar)...

Är geväret inte lite väl mäktigt? Än så länge har jag inte hittat allt för stora nackdelar med geväret (förutom att den som vill döda "tyst" helst ska låta
det vara)...
Det gick inte heller längre innan jag jämförde det med geväret AW-AM (tror jag det heter) i Counterstrike (för er som spelat det). Det geväret är mer kännt som "Elefantbössan", och det känns som om Steyr AMR-4 också kommer få det inom våran spelgrupp... /images/icons/smile.gif

->>Magnus<<-

"If i´ll ever meet you, i´ll control alt delete you..."

Krille

Super Moderator
"Är geväret inte lite väl mäktigt?"

Det är ett så kallat "anti-materiel rifle" (dvs ett vapen som används mot materiel, som till exempel lastbilar, lättare pansarfordon etc) - därav förkortningen "AMR" för övrigt. Det är över huvud taget inte avsett att skjutas med mot mänskliga måltavlor. Du har ihjäl fordon med den, och som sådant har den ett militärt syfte.

Och militärer bryr sig föga om vapen är för mäktiga eller inte. De vill ha de verktyg som de kan använda för att få jobbet gjort.

Vill du se motsvarigheten på film, titta på "Navy SEALs". En Barrett M-82A1, kaliber .50 BMG, används där för att fälla skurkar genom betongväggar (vilket för övrigt är filmens enda behållning). Det finns en film med Dolph också, där han spelar en prickskytt som använder ett gevär med samma kaliber fast utan matningsmekanism, men jag kommer inte ihåg rullens namn. Det enda jag minns är att ett skott från bössan (RAI-500 vill jag minnas att vapnet hette) slog bort motorhuven på en bepansrad och skottsäker limo.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Maggan

Swordsman
Tack och så lite annat....

Först och främst tack för den informationen!
Filmen med Dolph Lundgren förresten: Heter inte den bara "Sniper" nätt å slätt? Eller är det en annan film jag förväxlar den med?

En annan fråga om Steyr-geväret: Hur högljud är den? För jag antar att den smäller rätt så hårt, med den kraften den har... Men jag kanske överskattar den lite för mycket (för jag menar att jag tror den låter JÄKLIGT högt)...

->>Magnus<<-

Bela

Warrior
Re: Tack och så lite annat....

"En annan fråga om Steyr-geväret: Hur högljud är den? För jag antar att den smäller rätt så hårt, med den kraften den har... Men jag kanske överskattar den lite för mycket (för jag menar att jag tror den låter JÄKLIGT högt)..."

Det låter mycket när du skjuter, men det spelar så stor roll. Skjuter du någon på två tusen meters avstånd med prickskytte ammution (Utgångshastigheten är omkring 1500m i sekunden) så träffas målet innan ljudet når fram, och när det väl når fram är det få som kan lokalisera skytten på ljudet.

Bela

Maggan

Swordsman
Jo, precis...

Det var just därför jag ansåg det som det ultimata avståndsvapnet... Målet är ju så gott som dött om man tar nog med tid på sig att sikta (och om han inte har VÄRLDENS JÄVLA biffrustning)!

->>Magnus<<-

PAX

Jordisk Äventyrare
Big Money! Big Guns!

För er som vill veta mera om grovkalibriga prickskyttevapen.

http://www.snipercentral.com/index.phtml http://www.barrettrifles.com/ Angående 2000 meters skytte som nämdes nedan så kan den vetgirige gå in på Guns & ammos hemsida och läsa artikeln om Long Range Shooting. http://www.gunsandammomag.com/dynamic.asp

/PAX - vill också göra inlägg ibland.

Maggan

Swordsman
Tack för länkarna!

Jag förstår inte hur ni här inne på forumet får tag på sånt! /images/icons/smile.gif

->>Magnus<<-

->>Magnus<<-

Belzambix

Warrior
Ett mäktigt givär som är nästintil omöjligt att få tag på... när man väl har hittat vapnet så kommer det vara så dyrt (kolla modifikationer på militära saker) *12 (eller nått)
har sökt det vapnet i alla illegala vapenaffärer i Sverige utan att hitta nått!

Axmir klan Ghor den kraftige (www.naug.50megs.com)

Foggmock

Myrmidon
Sniper [somewhat OT]

rullen heter Sniper och huvudrollen har Tom Berenger. riktigt bra film de första två gångerna man ser den. sen blir den degig.var ett tag sen jag såg den, men är verkligen DOlph med? hans kanske spelat bergengers sidekick, men jag har för mig att han var lite mindre än D och inte blond... skit samma faktikst...

Jag vet att jag har rätt!

Krille

Super Moderator
Re: Sniper [somewhat OT]

"rullen heter Sniper och huvudrollen har Tom Berenger. riktigt bra film de första två gångerna man ser den. sen blir den degig.var ett tag sen jag såg den, men är verkligen DOlph med? hans kanske spelat bergengers sidekick, men jag har för mig att han var lite mindre än D och inte blond... skit samma faktikst..."

Inte samma rulle. Den rulle jag tänker på handlar om prickskyttens (Dolph) sista uppdrag, och hans agent konspirerar för att få prickskytten dödad. Hans spotter är en del av konspirationen, men eftersom hon är tjej och han är Dolph så tar hon parti för honom och förråder sin arbetsgivare istället.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Big Marco

Läskig
Re: Movie Trivia

Dolphs film: Silent Trigger.

Tom Berengers sidekick i Sniper; Billy Zane (om jag inte minns helt fel).

-Marco Behrmann
-Neogames AB

PAX

Jordisk Äventyrare
Vapen av den här kalibern delar SL lämpligen ut vid behov! Exempelvis då Den Lede Fi springer omkring i Landmate-rustning.

/PAX - vill också göra inlägg ibland.

Johan K

Gammal & dryg
:) !

Visst så verkar det ju übermäktigt ! Fast gevär och andra vapen blir ju aldrig mäktigare än vad de som använder det, eller hur.
Om du inte vill att spelarena ska få tag på det så lätt så kan du väll låte det geväret var SKITSVÅRT att få tag på...

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>

Belzambix

Warrior
jaa... men SL ska inte göra så man klarar alla saker... det ska spelarna göra... om de vill ha ett sånt gevär så får de tamefan leta ihjäl sig...

Axmir klan Ghor den kraftige (www.naug.50megs.com)

Maggan

Swordsman
Sant!

Men jag vill nästan att en av spelarna ska ha ett sånt, fast med kanske bara lite (och svåråtkomlig) ammunition! Jag vill ju se (eller rättare sagt TÄNKA MIG) dess verkan! /images/icons/wink.gif

->>Magnus<<-

->>Magnus<<-

Maggan

Swordsman
Känner igen det... [ot]

Det mesta av filmen utspelar sig uppe i ett torn där Dolph väntar ut sitt mål eller nått va?

->>Magnus<<-

->>Magnus<<-