Nekromanti Mäktig i Midgård

Ymir

Liten kantbaron
Å andra sidan har du Elrond, Fäenor, Turin Turanbar, Galadriel, Beren och Lúthien och andra supermäktiga personer.
Är Elrond och Galadriel verkligen supermäktiga? Jag har fått intrycket att alla supermäktiga typer i Tolkiens setting, utom typ Sauron, hörde den forna världen till och är döda, borta eller har blivit avdankade nu i den fjärde tidsåldern.

- Ymir, ifrågasätter

Hjalle

Swashbuckler
Re: Nytt Sagan om Ringen-rollspel

Jo, jag har bestämt för mig att åtminstone Galadriel är omnämnd av Tolkien som en av de absolut mäktigaste alverna genom tiderna. Elrond däremot kan mycket väl tänkas anses vara mäktig bara för att alla andra är döda eller bortseglade.

/Hjalle, man skulle ha frågat när jag var 12.

!Paxen

Swashbuckler

Ymir said:
Är Elrond och Galadriel verkligen supermäktiga? Jag har fått intrycket att alla supermäktiga typer i Tolkiens setting, utom typ Sauron, hörde den forna världen till och är döda, borta eller har blivit avdankade nu i den fjärde tidsåldern.
Galadriel är iaf en av dom mäktigaste alverna, dock så har hennes kraft förtvinat då Sagan om ringen-trilogin utspelar sig. et är iallafall vad jag har fått för mig.

Arfert

Facit

Ymir said:
Å andra sidan har du Elrond, Fäenor, Turin Turanbar, Galadriel, Beren och Lúthien och andra supermäktiga personer.

- Ymir, ifrågasätter
Klart de är, Elrond är Eärendils brorsa och Galadriel (som har liknade förmågor som Elrond) är en noldor från första åldern, som med magiska krafter (boostade av hennes ring) kan hålla tiden stilla och mörkret utanför hennes skog, med mera. Hon kan inte besegra Sauron själv (om hon inte väljer att lägga vantarna på Den Enda Ringen), men det beror på att hon trots allt bara är en alv, och han en halvgud, en maia. Läser man det "extramaterial" av Tolkien som finns utgivet framgår även att Galadriel är en hårding på slagfältet, som där Dol Guldor stormas och förstörs.

Sen utspelas ringentrilogin i tredje åldern, inte fjärde. :gremgrin:

Arfert

Facit

Paxen said:
Ymir said:
Galadriel är iaf en av dom mäktigaste alverna, dock så har hennes kraft förtvinat då Sagan om ringen-trilogin utspelar sig. et är iallafall vad jag har fått för mig.
Poängen med hela ringen-upplägget är att Galadriels (och även Elronds) krafter minskar när Den Enda Ringen förstörs, eftersom deras krafter har bundits upp i de tre alvringarna, som i sin tur har en koppling till Saurons ring. Så Galadriels krafter minskar först på allvar i slutet av boken, och Lothlorien förvandlas till en vanlig skog. Även om hon kanske inte är lika mäktig som under första och andra åldern så är hon fortfarande mäktig när ringens krig börjar.

Kräkla

Veteran

Fan vilken soppa det blev nu då helt plötsligt! Ni har ju fel allihop, men Arfert har mest rätt.

Dock så är Elrond ett barn till Eärendil, hans brorsa är Elros som grundar Numenor, alltså Atlantis, som är där Dunedarierna kommer ifrån från början. Så att Elrond är kräkshård, han vill inte grunda några egna civilisationer bara.
Galadriel är en rövhatt i jämförelse, hon har aldrig blivit frågad av själva Gud om hon vill vara alv eller människa. Det har Elrond.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.

Galadriel är en rövhatt i jämförelse, hon har aldrig blivit frågad av själva Gud om hon vill vara alv eller människa.
Galadriel är en fricking noldo som levt i Aman med gudarna. Hon är under deras förbannelse för deltagande i Fëanors uppror. Som magiker är hon lika häftig som Elrond: hon stoppat tidens gång i Lórien; hon har dimmat till Saurons blick så att han inte kan se in i hennes rike; med mera.

Gordeg

Hero

Diskussionen om olika SLPs tuffhetsgrad är ett utmärkt exempel på den största svårigheten med att skriva ett LOTR-rollspel. Betraktarens öga...

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Flyttad deltråd

Den här deltråden är flyttad från diskussionen om ett nytt Sagan om ringen-rollspel, eftersom den börjat handla enbart om romanerna och inte om rollspel. Originaltråden återfinns här.

/tobias

Arfert

Facit

Gordeg said:
Diskussionen om olika SLPs tuffhetsgrad är ett utmärkt exempel på den största svårigheten med att skriva ett LOTR-rollspel. Betraktarens öga...
Håller helt med... ett problem med "de mäktiga" att Tolkien bara antyder om hur kraftfulla de är i trilogin. För att förstå Galadriel, Gandalf med flera fullt ut måste man läsa Silmarillion och kringmaterial, som Sagor i Midgård, De förlorade sagornas bok och diverse oöversatt...

...har man bara läst Bilbo och trilogin är det kanske inte helt självklart att Gandalf är en Maia, en halvgud, och att det antyds i en del av Tolkiens publicerade anteckningar att han till och med kan vara Saurons bror. Tolkien själv är inte helt tydlig, han leker med olika idéer där.

Och vem är Tom Bombadill? en Maia, en Valar eller Eru/Ilúvatar själv under cover? Tolkien ger inget bra svar. Ringen har ju uppenbarligen ingen som helst makt över honom... och hur sätter man stats på en sådan figur?

Hursomhelst är Ringen-trilogin litteratur, och Tolkien behöver inte exakt redogöra för hur mäktiga hans rollfigurer är, eftersom de är litterära karaktärer, inte NPCs. Men däri ligger, som sagt, svårigheten för spelskapare.

cogitare

Swashbuckler

Arfert said:
och hur sätter man stats på en sådan figur?
Ja, det är ju inte det enklaste.

I ett levelspel skulle det kunna vara episka levlar.

I något spel jag har läst så gör man skillnad på episka varelsers egenskaper och "vanliga" personers egenskaper. T.ex. skulle PSY 18 för en människa ge +4 bonus men för en episk varelse +6 (eller +8 eller vad man nu vill eller tycker är passande).

Jag tycker den här sista ideén är ganska fiffig faktiskt. Man skulle kunna ha det mer finmaskigt än bara två nivåer och sedan deras effekter. Lita har man ju i D&D4 försökt sig på detta med Heroic, Paragon och Epic tiers.

Sen är det ju ett problem att konvertera en författares vision och kontroll över en historia som är total. Gandalf när Tolkien skriver om honom kan vara hur mäktig som helst i en situation och fördriva multipla Nazûler (Pelenors(?) slätt utanför Gondor) men i andra vara oförmögen trots sin makt att påverka (säg påverka Denethor att agera vettigare). Du har en mycket större frihet att definera en persons makt som författare än som spelskapare med definitiva stats!

Och däri ligger mycket av problemet med att göra ett "bra" SoR/LotR spel tror jag. Tillsammans med vad många andra sagt om att det finns en upplevelse av Tolkien för var och en som har läst hans böcker osv. Men jag tror inte det är omöjligt att få till ett system som kan stödja både grisodlare (motsv.) och mer episka figurer. Har man något snitsigt system med hur motivation/känslor eller liknande kan påverka utgången av en situation annat än bara FV i svärd eller THAC0/BaB så börjar man även närma sig att en oerhört lojal trädgårdsmästare kan besegra motståndare som annars är utom hans liga. :gremsmile:

Cog.