Ok, jag har varit i den sitsen.. Nu säger jag inte att det har varit så höga värden, men de har legat runt 17-18 i vapenfärdigheterna som minst.. Nu var detta visserligen i DoD, men rollspelen är såpass lika i skalor att du borde kunna använda mina tips till Eon också.. Jag hade tröttnat på alla hjältar som drog omkring i världen.. Jag ville ha det lite mer jordnära, inte grisodling typ sköta ett värdshus utan att de fick klara av vardagens problem som äventyrare kunde stöta på.. Hunger, köld, brist på pengar, diskriminering (av raser, av yrkesval).. Jag ville att de skulle titta på något och tänka "JÄVLAR! Hur ska vi någonsin komma runt det här?".. Den lille skulle få påverka den stora världen..
För att göra detta så behövde jag ändra på världen..
Ok, först så sänkte jag startkapitalet som de fick från början.. Vanligtvis så köpte de rustningar och maffiga vapen.. Helt plötsligt så hade de på sin höjd råd med ett kortsvärd eller något jättebilligt vapen (påk) och en tygrustning över bålen.. I och med detta så förändrade jag även vapenvanligheten.. Det var helt plötsligt ovanligt att gå med vapen och
ännu mer ovanligt att gå med rustning.. Om man vandrade omkring med det så antogs man vara stridsberedd och folk ryggade för personen.. Alla motståndare fick billiga vapen, kostade max 10-50 silver (en dolk kostar 45 silver)..
Vad gällande vapenfärdigheterna så fick de spelarna ha kvar sina gamla gubbar men de mötte däremot bara folk med dolkar och batonger som hade 7-9 i FV.. Jag började oja mig över hur bra de var i sina vapen och beskrev striderna mycket mer köttigt.. Efter ett tag (folk dog trots allt) så märkte jag att FV sjönk med 2-3 steg.. Någon spelare gjorde även en med "bara" FV 10 i sitt vapen.. Jag rekommenderar alltså
INTE att du bara slänger in farligare och farligare motstånd.. Det resulterar bara i en ond spiral där spelarna märker att deras vapenfärdigheter inte räcker till och därmed så höjer de dem ännu mer när de skapar sin nästa karaktär..
Men det är inte bara vid karaktärsskapandet som du ska strypa tillgången till mynt.. Du behöver göra det i världen också.. I DoD så finns bara koppar-, silver- och guldmynt.. Jag var trött på att folk kastade bort kopparmynt för att de bara tog plats så jag gjorde om så att guldmynten blev extremt ovanliga och dividerade alla priser med fem.. Dessutom så började skatter och dylikt bara vara vanliga föremål eller otympliga ting som inte gick att föra med sig för att sälja.. Uppdragsgivarna gav kanske 200 silver som belöning men om äventyret tog 2 veckor så gick de dära 200 silvermynten åt till mat och husrum.. Med andra ord stod de barskrapade vid nästa äventyr..
Om jag inte orkar hitta på någon bra belöning till ett äventyr, typ tjänster eller varor, så kan jag alltid falla tillbaka på att ge mynt som betalning.. Efter att ha spelat några månader och en spelare utropade "TRE guldmynt?! Åh, jävlar vad mycket!" så visste jag att jag hade lyckats..
Jag gjorde om rollpersonsskaparsystemet så att bara 20% av alla yrken fick välja vapenfärdigheter.. Jag vet inte hur lätt det är att göra så i Eon, men från vad jag kommer ihåg så är det en del pul med det..? Ta bort vapenfärdigheterna från vissa yrken och sänk antalet fria poäng i förmån till fler yrkespoäng (eller vad de nu heter).. Gör detta mot alla andra spelledarpersoner också.. Det ska inte vara så många som kan hantera ett vapen..
Det är lättare att lägga till än att ta bort.. En spelledare som har gett för mycket i början kommer att få ångra sig i slutet.. Det är som att spelarna kommer från storstaden till en Robinsonexpedition.. De märker direkt att resurserna har dragits in.. Det är bättre att börja med Robinsonexpedition och sedan släppa till och slutligen ha i lyx som i storstaden om det nu är den spelstilen man vill ha (hjältekampanjer, alltså).. Detta fel är något många spelledare gör..
Du har exempelvis tillåtit 2T6+6 i framslagningsmetod.. De har alltså knappt några nackdelar.. Ändra framslagningssystemet.. Låt de bara få slå 3T6 och sedan halvera en av grundegenskaperna.. Den summan som tas bort läggs på alla andra grundegenskaper.. Då blir rollpersonen bra, förutom på ett område och detta blir dennes nackdel..
Exempel: Du har slagit fram följande värden
Styrka10
Tålighet9
Rörlighet12
Personlighet11
Psyke14
Vilja10
Bildning5
Syn10
Hörsel8
Du tycker att det kanske vore rätt roligt att spela en sinnessvag karaktär och sänker Psyke till hälften.. Sedan ökar du alla andra grundegenskaper med 7.. Visst, du hade kunnat välja Bildning och hittat på någon annan anledning till varför rollpersonen har så låg Bildning, men då hade du bara fått +3 på alla andra grundegenskaper.
Från min erfarenhet så är det bättre om du tar det lugnt med förändringarna och inför de stegvis.. Min förändring från hjälterollpersoner till mer vanliga individer tog väl runt ett år att genomföra.. Detta för att jag inte ändrade på de existerande rollpersonerna utan införde ändringarna medan spelarna gjorde nya rollpersoner.. Jag brukar inte låta spelarna få tillgång till böckerna (för att förebygga uppkomsten av regelgräl) så de kan inte skaparreglerna och fattade inte protestera över att de blev sämre..
Förresten.. Har du inte Eon 3? Den ska ju innehålla
massor av tips så där borde det stå en lösning..
/[color:\\"green\\"]Han[/color] som mest inriktade sig på vapen och dess färdigheter men det är i regel bara det som behövs ändras, så med andra ord är det
Mattis föreslå perfekt om du vill ändra på vapenfärdigheterna