Nekromanti Mäktiga monster och planbyte

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
9,288
Årets noobfråga från mig:

Varför vimlar inte material plane av läbbiga monster för?
Jag håller på med en kampanj som ska innehålla varelser från Inferno och just nu har allt stannat upp därför att jag har svårt att besvara frågan varför Asmodeus & co inte sticker till tex Faerun/Greyhawk/Eberron lite oftare.

Vad hindrar dem? Och vad hindrar tex celestials att göra detsamma?

I MM 2 står det om celestials (s 42):
"They may not spend all their waking hours rooting out tanari'i and baatezu from every corner of the multiverse..."
Vilket låter lite som att de åtminstone letar efter ondskan, varthän den än uppstår...

---

Min förklaring till varför tex infernierna stannar kvar i nine hells är att om de blev alltför långvariga på material plane så skulle detta skapa så mycket rykten och uppståndelse att de goda krafterna till slut skulle rycka ut med allt de hade. En sån risk tar man inte, utan sparar sig till vissa utvalda tillfällen.

Men det är ju vara vad jag tror.
Vad tycker ni?

/Basse
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
The Bloodwar

Kriget mellan Djävlar och Demoner är allt för tidskrävande och resurskrävande för att några av de mäktigaste från endera sidan ska ha tid att härja i Material Plane. Material Plane kan man ta sedan när de VIKTIGA planen är under kontroll.

Det sägs i Manual of the Planes (bland annat) att det är tur för alla andra att Bloodwar finns, annars skulle de båda onda planens invånare satsa sina resurser på övriga och DET skulle inte bli kul.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Duddmannens förklaring är nog den tyngsta nuförtiden: pluttplaneterna på det materiella planet är inte särskilt intressanta jämfört med de oändliga krigen och intrigerna på de yttre planen.

Som komplement kan nämnas en del förklaringar som getts i tidigare upplagor (för spelmakarna har varit väl medvetna om det här rätt länge):

- Många yttreplanare kan helt enkelt inte åka till särskilt många plan av sig själva. Ofta är de begränsade till sitt eget och några angränsande. För att kunna komma till exempelvis materiella planet måste de handgripligen hämtas dit av andras magi. Vissa undantag förekom - demoner och djävlar som var specialiserade på att fresta dödliga.

- Gudarna - som du själv antydde. Det är smockfullt med gudar som har aktiva intressen i Faerun och Greyhawk. Gudar är som regel mäktigare än vanliga ärkedjävlar och liknande, så nedreplanarna håller sig undan av självbevarelsedrift. Huruvida vissa mäktiga djävlar och demoner också var gudar formellt svävade man på målet om.

- Strikta lagar reglerar vad odödliga får och inte får göra. Det materiella planet var rejält off-limits för allt utom den mest subtila manipulation.
 

wallahad

Swordsman
Joined
25 Jan 2006
Messages
469
Location
Norsjö
Just här så skulle jag villja ta in WoD´s tolkning men det passar sig inte.

Som någon bok hintat om så skapades dessa världar av en Yber gud, Io tror jag den kallades.

För att de yttre planen/värladarna skulle få utvecklas i sin tackt så tolkar jag det som att han la upp en del hinder mellan värdlarna och planen.
Mäcktiga krafter kan influera planen, efter inbjudan eller annat avtal.
Varje relgion har i och för sig en skapelse del men den lägger jag in under "Andra avtal".

Sedan har vi ju problemet att hitta rätt värld bland alla de världar som ska flyta runt och kallas Prime Material plane.
Forgoten Realms är ett plan,
Greyhawk ett annat.
 
Top