Nekromanti Mäktiga rollpersoner

G

Guest

Guest
Tjenare!
Nu i helgen när jag skulle skapa min rollperson och ha kul med att vara spelare (det var ett tag sen jag var spelare) så blir det inget av. Varför?
Jo det råkar vara så här att min rollperson slutade upp med att äga ca 4 procent av huvudstaden (går det?) och ha 16 torp på sina 80 tunnland. Detta leder till en del inkomster... men det får jag inte ta del av!
Min SL har tydligen lite problem med att komma på hur en person med mycket pengar kan få plats i en kampanj annat än
som uppdragsgivare. Lite smått tråkigt för mig...
Eftersom vi satt i flera timmar för att bli klara med rollpersonen sa SL att jag inte skulle göra en ny... han ville bränna ner mina egendomar och råna mig! /images/icons/shocked.gif
(nja... nästan iaf)

Har någon några förslag till min SL?
Hans (för övrigt nästan allas) mål för deras rollpersoner har alltid varit att bli just så rik (är inte det lite tråkigt?), och nu tycker de att jag inte ska spela med min rollperson... /images/icons/frown.gif *gråter floder*

Vad ska jag göra??? Jag vill inte bli av med honom!!! Jag älskar honom!
Han är en rik alkemist på 172cm och 104 kg. Fettet håller nästan på att rinna av honom... /images/icons/tongue.gif

smaffy

Hero
varför ska en asrik människa ut i regn och rusk för att försöka skrapa ihop lite berömmelse och kanske mista sitt liv? en asrik människa vill inte ut i regn och rusk för att kanske dö för en banal sak, en asrik människa sitter hemma framför sin öppna eld och smider elaka planer på att ta över nått litet land.. Man ska inte spela asrika människor, de har ingen motivation för att fortsätta äventyra. De har redan allt och därför vill de inte riskera sina liv för att få lite till. Det finns bara en enda sådan person (som är asrik och äventyrar) och det är Joakim Von Anka. Joakim Von Anka är inte en seriös rollperson så därför tycker jag att din spelledare borde låta dig göra en ny och sämre rollperson som du kan spela.

Spela kassa rollpersoner, det är roligare!

Smaffy är jag. blä.

neuter

Swordsman
Slå honom så hårt du kan.(alltså din Sl, inte Rp)!!!!!!!!!!!

"Soylent Green is people!"

Krille

Super Moderator
"Har någon några förslag till min SL?"

Massor.

Jag skrev in en kasse i Eon2s spelledarkapitel, men i korthet gick det ut på att rika/mäktiga personer drar till sig problem som flugpapper drar till sig flugor. En rik eller mäktig man har fiender. Det har inte en fattig person.

Så vad har vi?

Rollpersonen är alkemist. Alkemister är nästan magiker och har nästan garanterat problem med Daaks kyrka.

Rollpersonen är rik. Således har han konkurrenter inom alkemistgillet. Det finns en möjlighet att konkurrenterna utnyttjar poäng 1 i sina intriger mot din rollperson. De kanske får för sig att rollpersonen kommit på hemligheten att transformera bly till guld och vill sno den från honom?

Eftersom rollpersonen är rik så är han mäktig. Således finns det andra mäktiga personer - inom såväl som utanför alkemistskrået - som kommer att intrigera både mot rollpersonen som för att få in rollpersonen på deras sak.

Kort sagt, rikedom är inte ett problem. Det är en möjlighet. Det finns mängder med balla intriger och kampanjidéer som kan utnyttjas i din rollperson, om man bara kan komma bort från "pengar-på-krog"-klichén.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Krille

Super Moderator
"varför ska en asrik människa ut i regn och rusk för att försöka skrapa ihop lite berömmelse och kanske mista sitt liv?"

Varför ska äventyr alltid vara ute i regn och rusk? Varför inte äventyra i hemmet? Varför hela denna "pengar-på-krog"-mentaliteten? Varför inte inse att innehavet av pengar är en lika god motivation för äventyr som önskan att få dem?

Hela tesen sammanfattas med följande sambandskedja: pengar är lika med makt, makt är lika med fiender, fiender är lika med intriger och intriger är lika med äventyr.

"Man ska inte spela asrika människor, de har ingen motivation för att fortsätta äventyra. De har redan allt och därför vill de inte riskera sina liv för att få lite till."

Tja, säg det till Richard Branson, media- och flygmiljardären som tillsammans med Per Lindstrand riskerat livet genom att flyga över Atlanten med ballong och just nu försöker flyga jorden runt med ballong. Själv funderar jag på att spela en snorrik arvtagare som ställer upp i strapatstävlingar, seglar Whitbread och klättrar upp på Everest för att bevisa för sig själv att han inte bara är en stor ärvd förmögenhet.

Så personligen tycker jag nästan tvärtom - en fattig person har inte alls lika stort skäl till att riskera livet som en rik. Man kan göra sig en dräglig tillvaro utan att riskera livet som fattig mycket enklare än man kan undvika fara för livet om man är rik.

- Krille

Bela

Warrior
"varför ska en asrik människa ut i regn och rusk för att försöka skrapa ihop lite berömmelse och kanske mista sitt liv? en asrik människa vill inte ut i regn och rusk för att kanske dö för en banal sak, en asrik människa sitter hemma framför sin öppna eld och smider elaka planer på att ta över nått litet land.."

Och hur ska den rika människan erövra ett land utan att ge sig ut i regn och rusk och riskera livhanken. :gremsmile:

"Det finns bara en enda sådan person (som är asrik och äventyrar) och det är Joakim Von Anka. Joakim Von Anka är inte en seriös rollperson så därför tycker jag att din spelledare borde låta dig göra en ny och sämre rollperson som du kan spela."

Var inte Ivanhoe en äventyrande adelsman? De ända människor som under medeltiden gick ut i rusk och regn för att skrapa ihop lite berömmelse och kanske mista sina liv var adelsmän (Riddare) eller soldater som följde ett adligt befäl.

Bela

Vindhand

Myrmidon
Rikedom _kan_ vara ett problem

Det går inte att helt parera en karaktärs mäktighet med mäktiga fiender IMHO. Detta skulle leda till att mycket av kampanjen snurrar runt just den karaktärern; resten av spelarna blir bihang/hejdukar och inte lika viktiga.

En möjlig lösning som jag ser det är att ge karaktären ett skäl att gömma sin identitet/rikedom och delta i äventyren litet mer inkognito. Visst har han en massa pengar, men om han utnyttjar dem för mycket spräcker han sin "cover" s.a.s. Det är inte en perfekt lösning naturligtvis, för så fort covern är spräckt har man alla de problem stor makt och mäktiga fiender ger.

Kort sagt; det är svårt att ha alltför stora skillnader i makt utan att hela kampanjen blir skev. Enklare att göra som SL ifråga och försöka hålla karaktärerna i någorlunda samma mäktighetsområde...
(vilket innebär att man får behandla genereringstabellerna med en stor nypa salt... annars kommer man råka ut för saker som min 14-åriga tjuv som ägde halva staden och hade en säck med kongelerade filament han inte kunde använda)

Vindhand

Myrmidon
Var inte Ivanhoe en äventyrande adelsman?

Adelsman, javisst... asrik nej. Han hade rika föräldrar som han skulle ärva någon gång i framtiden. Kontakter hade han däremot :)

Visst går det att spela med mäktiga karaktärer... problemet uppstår när det bara är en av karaktärerna som är mäktig.

smaffy

Hero
men om ni räknar antalet rika människor som äventyrar så och dividerar dem på antalet människor som är asrika så kommer talet (en konstant eller en variabel som ändras genom åren?) ni får att vara mindre än antalet äventyrande småfattiga människor genom antalet människor. Jag vet inte hur hållbar denhär teorin är så jag får la utvidga den med ytterligare en hypotes...

den andra hypotesen (min verklighetsuppfattning i dessa extremfall kan vara felaktig, mjoff).. Extremfattiga människor, dvs utegliggare är allihopa äventyrare. De måste ju äventyra för att överleva, lura nån pundare på pengar, få hans lakejer efter sig och dyrka upp lås med en skruvmejsel för att sedan få spö senare på tunnelbanan av securitas. Det är att äventyra, det är i alla fall mer äventyr än rikemannsäventyren. De rikas äventyr är mer som Jules Vernes åttiodagarsäventyr... Åttiodagarsäventyr är tråkigare än att lura pundisar och få spö av securitas (i alla fall för en observant).

Dessutom smakar det illa om man blandar asrika joakimvonankor med uteliggare (som endel av rollpersonerna kommer att vara... förhoppningsvis).
Man ska vara uppskrapad från botten av marken, det är skojigast att spela en sån rollperson!

Smaffy är jag. blä.

Krille

Super Moderator
Ivanhoe

"Adelsman, javisst... asrik nej."

Nja, han ägde ju trots allt godset Ivanhoe som var stort nog för att Reginald Front-de-Boeuf skulle vilja lägga beslag på det. I alla fall om man läser sir Walter Scotts roman (det gör ju inte alla, som bekant... /images/icons/wink.gif).

- Krille

Riddaren

Swashbuckler
Med Rikedom kommer problemen

Att vara rik, är oftast det största problemet... Pengar har en viss tendens att dra till sig problem, både små och stora.

Det kommer tiggarbrev, bedragare som försöker skinna dig på pengar både lagligt och olagligt, öppet eller dolt etc...

Tjuvar finnar snabbt sin "skattkista" att börja rota i :)

Etc...

Finns hur mycket som helst

Riddaren

Även den bäste har dåliga dagar

Sodivra

Champion
Rikingar

Även rika människor kan väl tycka om att äventyra? Kanske inte lika mycket FÖR pengar
(även om dom nog gärna gör det också) som MED HJÄLP av pengar.

Att man mixar rika med fattiga kan nog bli rätt problematiskt som du säger,
då kan dom ju inte vara helt kompisar om inte den rike delar med sig. Fast dom kan ju oxå vara anställda av rikingen.

För övrigt så är Joakim Von Anka en av dom mest äventyrande karaktärerna i serievärlden.
(Iallafall i Bark's tolkning, men det är det som räknas..)

/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal

Vindhand

Myrmidon
Re: Ivanhoe

Nja, han ägde ju trots allt godset Ivanhoe som var stort nog för att Reginald Front-de-Boeuf skulle vilja lägga beslag på det.

Mjo, frågan är om man kan klassa stora landegendomar som att vara asrik... En egendom behöver inte gå med så mycket plus och Ivanhoe kunde knappast likvidera den :)

I alla fall om man läser sir Walter Scotts roman (det gör ju inte alla, som bekant... ).

Böcker? Gammaldags tjafs... /images/icons/wink.gif

Jag har läst den, men det var ett tag sedan...

Vindhand

Myrmidon
Eh... ja, men...

De (in game) problemen löser inte (meta-game) problemen. Problemet med att en person har mycket mer makt och rikedom än andra spelare är (imho) att spelet börjar kretsa alltför mycket runt den karaktären. Att ge den karaktären en massa problem och fiender hjälper inte mot det problemet, snarare tvärtom...

Jag är ingen fanatisk spelbalansförespråkare... det går att spela så att ekonomiska fördelar inte är så viktiga (Call of Cthulhu är ett bra exempel). Däremot anser jag att det är mycket lättare att hantera en grupp som inte har extrema skillnader i mäktighet inom sig.

Vindhand

Myrmidon
JvA

Joakims förmögenhet är ju rätt oviktig med tanke på att han är för snål för att spendera den. Han hade i mpnga av äventyren kunnat vara relativt fattig och forfarande göra det han gjorde :)

Zäta

Veteran
Re: Eh... ja, men...

Det enklaste måste väl vara att ge sin RP alternativa mål med äventyrandet än just stålar.
Av typen: bekämpa ondska/upptäckarlusta/obetvinglig lust för spänning i tillvaron osv.

Pengar är för övrigt roten till allt gott!

Och är det bara jag som undrar varför riddaren på omslaget till Consaber sitter på en ponny?

/Zäta

Re: Skoj!

Även om man var skitrik, skulle man gärna vara ute på äventyr. om jag var skitrik skulle jag fortfarande följa med mina kompisar och leta efter en skatt i den gömda dalen bortom krunnbergen. Äventyrslustan bör vara stor i alla spelare, på det sättet följer de med ändå. Kanske till och med betalar för kalaset. /images/icons/wink.gif rpna ska ju vara en sammansvätsad grupp kompisar. Däremot bör man helst göra en grupp i samma samhällsgrupp som varandra från början.

"I begynnelsen skapade människan Gud"

lave

Warrior
inte då!

roligaste rollpersonen jag har haft var en riking! han var visserligen arbetsgivare åt de andra spelarna (mina ögon, öron och "muskler"), men de intrigerade rätt friskt mot mig också! det går ALLDELES UTMÄRKT att spela med en rik person, som bara gör rikemanssaker!

lave

Warrior
äventyr....

glöm sen inte att äventyr inte bara är "äventyr"... man kan bygga upp en kampanj runt att skaffa sig företag, handla med slavar, vapen, droger, hästar, gå på fester, duellera, ja, tro inte att vardagen för en ädling är TRÅKIG! sen kan man ju hänvisa till eddings, där kejsaren för världens största kejsardömme blev tvungen att kasta kronan åt sidan för att ge sig ut och äventyra med gudadräparen och grabbarna!

Dougald MacD

Veteran
Re: Ivanhoe

Har dom slutat med historia undervisning i skolorna?

Mjo, frågan är om man kan klassa stora landegendomar som att vara asrik... En egendom behöver inte gå med så mycket plus och Ivanhoe kunde knappast likvidera den :)

Under medeltiden fram till ca 1400 var mark ett mått på rikedom eftersom mynt inte var alltför vanliga o handeln var till största del byteshandel.

Dougald