Nekromanti Människor som en fantasy ras

God45

#PrayersForBahakan
Är det bara jag som tycker det är tråkigt när människor är standerd rasen som inte är bra på någonting specifikt i rollspel? D&D är väll mest skyldigt till det här mest för att det var först med att göra det men detta är någonting som dyker upp i nästan alla fantasy rollspel.

Jag tycker vi gör någonting åt det! Har ni några ideer på hur man kan göra människor coolare i fantasy settings? Eller har ni några tips på spel eller settings som redan har badass människor? Skriv om det här!

I mitt fantasy homebrew Hemligheter och svärd har jag gjort människorna till den stora och tuffa krigar rasen. Människorna har en backstory där de skapas mer eller mindre som biologiska vapen av en av de onda gudarna, vilket exploderar i ansiktet på den guden när männskligheten gör uppror och mördar henne.

Så jag gav människorna en bonus till styrka, en bonus till att träffa fiender med allt från nävar och svärd till magi och en adrenalin-rush förmåga där en människa utan hit-points kan resa sig upp och slåss ett par rundor till innan hon blöder ut. Sen gav jag människorna en nackdel där det är svårt för dem att inte lyda order och svårt att inte hämnas på försvarslösa fiender. De andra raserna ser människorna som sinnessjuka galningar som inte kan koncentrera sig på någonting under längre perioder och som förökar sig som kackerlakor.

Jag blev speciellt nöjd med människornas favorit magi-skola som går ut på att sätta på sig en enorm rustning, frammana ett monster att rida på och sedan bosta det och sig själv innan man rushar skrikande mot fienden.

Vad har ni haft för coola ideer för fantasy människor? :gremsmile:

Bassejr

Hero
I tolkien beskrivs människor som speciella på grund av sin list och upfinningsrikedom, som resultat av en annarss väldigt kort livslängd, jämfört med dvärgarnas många hundra år, och alvernas i många fall flera tusen.

I fantasy osg har människor (förutsatt att andra raser är spelbara) ett extra poäng att lägga ut på grundegenskaper, för att människor är extra flexibla.

I många andra fantasy universum beskrivs människorna som respektlösa och naturfientliga, men skickligare med teknologi och redskap än de andra raserna.

Men eftersom vi är människor beskrivs vi ofta som normen, det man utgår ifrån, eftersom vi som spelare ju ser allt från en människas synvinkel.

Cybot

Mest spelbar
I Elizabeth Moons Paksenarrion universum är människorna precis som vi. En krigisk ras som är byggd konflikt (och långvarig sådan). Högre nativitet, lärorika och aggressiva till den graden att vi till och med krigar med varandra.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tja, det mest unika jag brukar vilja göra är väl typ att låta människorna vara just den enda intelligenta rasen. Då får man låta olika grupper av människor fylla de roller man annars haft fantasyraser till... =)

God45

#PrayersForBahakan
krank said:
Tja, det mest unika jag brukar vilja göra är väl typ att låta människorna vara just den enda intelligenta rasen. Då får man låta olika grupper av människor fylla de roller man annars haft fantasyraser till... =)
Jag gillar också att göra så här men mina spelare gillar att spela smutsiga demi-humans. (Jag gillar också hur Demi-humans låter löjligt rasistiskt :gremwink: )

Cissi

Up to no good.
Jag har gjort som så att människorna i mitt största skrivprojekt är allt annat än norm. Normen är trollen, som btw, INTE är fula, korkade och farliga, de är fantastiska men det är en helt annan historia. :gremsmile:

Människorna är den svaga rasen som lätt vilseleds av magin och gudarna, de är glada i att skada varandra och det är egentligen ett under att de inte slagit ihjäl varandra för länge sedan.
De andra fria folken tycker att människorna är ett gissel för trots att de är så lättmanipulerade så är de tämligen intelligenta och detta skapar såklart problem eftersom de då hela tiden utnyttjas av diverse utomstående makter.

God45

#PrayersForBahakan
Tjavva said:
Jag har gjort som så att människorna i mitt största skrivprojekt är allt annat än norm. Normen är trollen, som btw, INTE är fula, korkade och farliga, de är fantastiska men det är en helt annan historia. :gremsmile:

Människorna är den svaga rasen som lätt vilseleds av magin och gudarna, de är glada i att skada varandra och det är egentligen ett under att de inte slagit ihjäl varandra för länge sedan.
De andra fria folken tycker att människorna är ett gissel för trots att de är så lättmanipulerade så är de tämligen intelligenta och detta skapar såklart problem eftersom de då hela tiden utnyttjas av diverse utomstående makter.
Nu dyker mina Humanity First, senator Kelly hade rätt och Van hellsing hatbrottsling tendenser upp så jag ber om ursäkt för mina anklagande frågor, ta dem med en nypa salt :gremwink:

1. Varför har du gjort trollen till alver? Troll är väll den fulaste och dumaste av alla fantasy varelser. Till och med demoner får mer respekt. Man kan säga "Han slås som en demon." Men ingen säger väll något snällt om troll? Eller jämför någon med ett troll på ett positivt sätt? Vad är poängen med att kalla dem troll om de inte är fula, dumma och bor under broar eller på internet?

2. Varför hatar du på människorna? Människor är coola på riktigt, varför ska vi inte vara det i den här fantasy världen? Min version på fantasy människor här ovan och några andras tog något dåligt med männskligheten, krigiskhet och agresioner, och gjorde det till en fördel. Något som gjorde oss starka mot fantasy raserna.

Ta nu inte dessa frågor på ett anklagande sätt, jag är bara en humanist på det allra värsta sättet :gremwink:

/God45 som tycker att Lex Luthor har rätt och att Halflingar skall bo i gethon där de hör hemma.

Cissi

Up to no good.
God45 said:
Tjavva said:

Nu dyker mina Humanity First, senator Kelly hade rätt och Van hellsing hatbrottsling tendenser upp så jag ber om ursäkt för mina anklagande frågor, ta dem med en nypa salt :gremwink:

1. Varför har du gjort trollen till alver? Troll är väll den fulaste och dumaste av alla fantasy varelser. Till och med demoner får mer respekt. Man kan säga "Han slås som en demon." Men ingen säger väll något snällt om troll? Eller jämför någon med ett troll på ett positivt sätt? Vad är poängen med att kalla dem troll om de inte är fula, dumma och bor under broar eller på internet?

2. Varför hatar du på människorna? Människor är coola på riktigt, varför ska vi inte vara det i den här fantasy världen? Min version på fantasy människor här ovan och några andras tog något dåligt med männskligheten, krigiskhet och agresioner, och gjorde det till en fördel. Något som gjorde oss starka mot fantasy raserna.

Ta nu inte dessa frågor på ett anklagande sätt, jag är bara en humanist på det allra värsta sättet :gremwink:

/God45 som tycker att Lex Luthor har rätt och att Halflingar skall bo i gethon där de hör hemma.
Åh, de är inte alls alver, de är väl ändå en töntig ras? :gremwink: Nej jag ville göra något nytt med trollen och gjorde det, eftersom det med stor sannolikhet aldrig kommer publiceras så är det ju bara för mitt eget höga nöjes skull och om jag skulle lyckas publicera det så kommer jag ta emot all kritik med ett leende på läpparna. :gremsmile:

Jag hatar inte människor heller, jag är en stor djur... eh... människovän men jag tröttnade lite på att människan alltid är norm och aldrig perifer. Jag använder människor som den största (rent populationsmässigt) rasen men de är en invandrad ras som ännu inte hunnit sätta sitt avtryck bland de andra fria folken. Men deras tid kanske kommer.

God45

#PrayersForBahakan
Kan du beskriva trollen mer? För när du beskrev dem så hoppade bilden av troll med alv-öron som bor i träd in i mitt trångsinta lilla huvud :gremwink:

Cissi

Up to no good.
God45 said:
Kan du beskriva trollen mer? För när du beskrev dem så hoppade bilden av troll med alv-öron som bor i träd in i mitt trångsinta lilla huvud :gremwink:
Tja, för det första är de stora, riktigt stora och starka, gulögda, mycket intelligenta och fruktansvärt beräknande. De lever efter devisen, "Du är inte den du föddes som, du är den du gör dig till".
De manipulerar egen magi och är de första av de fria folken som lärde sig hantera magi överhuvudtaget.

Tänk dig typiska troll utifrån våldsamhet och lynne men med intelligens att backa upp sin illvilja med och magi ovanpå det.

God45

#PrayersForBahakan
Tjavva said:
God45 said:
Tja, för det första är de stora, riktigt stora och starka, gulögda, mycket intelligenta och fruktansvärt beräknande. De lever efter devisen, "Du är inte den du föddes som, du är den du gör dig till".
De manipulerar egen magi och är de första av de fria folken som lärde sig hantera magi överhuvudtaget.

Tänk dig typiska troll utifrån våldsamhet och lynne men med intelligens att backa upp sin illvilja med och magi ovanpå det.
Ok, då förstår jag bättre :gremsmile: De låter en del som drakar från Grayhawk. Sure, stora och med mycket muskler och äter folk. Men smartare än dig och bättre trollkarlar än vad du är :gremwink:

Bassejr

Hero
Som kristen säger jag att gud älskar alla människor. Varför han gör det vet jag inte, för vi är en bunt högmodiga, själviska, mordiska, våldsamma, trångsynda halvtroll, Men som kristen säger jag att gud älskar oss ändå. :gremlaugh:

God45

#PrayersForBahakan
Bassejr said:
Som kristen säger jag att gud älskar alla människor. Varför han gör det vet jag inte, för vi är en bunt högmodiga, själviska, mordiska, våldsamma, trångsynda halvtroll, Men som kristen säger jag att gud älskar oss ändå. :gremlaugh:
Vi är ju faktiskt skapade av honom. I hans avbild dessutom.

cogitare

Swashbuckler
Traditionellt är det ju så att människor är väldigt vanilj i fantasy-settings. På senare år tycker jag dock att man har sett en skiftning och människor görs mer spelbara och balanserade kontra andra raser.

I D&D från 3.X och framåt får de fördelar som inte andra får (bonus at will, extra feat, extra färdighet) lite beroende på vilken version.

Jag är mer inne på att människor skall få bonusar för deras höga ambition, övertygelse, list, drivkraft och liknande saker än att göra dem till en settings stridsmaskiner (ofta finns det andra klassiska fantasy raser som fyller det utrymmet såsom orcher, troll, minotaurer osv.). Men smaken är som baken.

I min egen variant av Dark Sun, som använder Eldritch RPG som system, är människor uthålliga, bra på vapen och viljestarka. Systemet är dock utformat som att man köper Abilities och en viss ras har (främst) minvärden på olika Abilities. Så köper man ett gäng Abilities som passar på flera olika raser så kan spelaren välj att låta RP:n tillhöra vilken som helst av dem. Alltså kan man inte välja en ras och sedan få en massa snitsiga förmågor för den utan det måste man alltid betala för.

Som princip är jag dock helt med på vad du säger. Alltför ofta är människor tråkiga och grådaskiga i jämförelse med andra raser.

Cog.

cogitare

Swashbuckler
krank said:
Detta är också en bra grej!

Och minskar (oftast) "freak show" faktorn avsevärt i settingen.

Cog.

cogitare

Swashbuckler
Tjavva said:
Jag har gjort som så att människorna i mitt största skrivprojekt är allt annat än norm. Normen är trollen, som btw, INTE är fula, korkade och farliga, de är fantastiska men det är en helt annan historia. :
Ett liknande grepp har man gjort i Earthdawn där dvärgar är den prominenta rasen (troll är också fullt spelbara och min roligast rollperson i det spelet var en Troll Sky Raider som parantes).

Cog.

God45

#PrayersForBahakan
Människor har ju i dnd varit den bästa rasen i både 3.5 och pathfinder. Men de är ändå lite tråkigt att de är det eftersom de är föexibla och har fler feats...

Tell

Hero
Glaskanoner

Starkaste psykosomatiska banden. Vi människor är fruktansvärt bra på självmanipulation. Magi/PSI/Religiösa slag/Healing (placebo)/Motivation (såsom slag mot retorik och ledarskap) ger dubbel effekt från, och på oss, alternativt kräver halva svårigheten. Dessutom studsar vi tillbaka snabbare från olyckor, trauma, med mera.

Detta innebär spelmässigt att människor är glaskanoner - vi är både sårbarare, och kraftfullare; men vi återkommer också till ytan snabbare.

I en situation med feats, så skulle jag till detta läggag ett val av ett feat från en lista med relativt "säkra" (läs små) religiös-social-magiska. Listan bör innehålla minst 40 alternativ.

Krille

Super Moderator
Nu har jag skaffat Yggdrasill från Cubicle 7. "Snart" kommer Saga of the Icelanders. Det ska tydligen vara ett Ragnarök på väg. Det finns ett par vikinga-inspirerade rollspel på väg här på forumet också.

Så det gör att mitt eget projekt Fimbulvinter känns som att det är på väg in på en mättad marknad. Så jag får göra något radikalt med det. Fimbulvinter får helt enkelt splittas upp i två produkter igen, Fimbulvinter och Västmark 4. Och sen tar jag den del som är Fimbulvinter och gör om den hårt, till nån slags über-episk wagnerinspirerad fantasy.

Och nu knyter det an till trådens ämne: så som Fimbulvinter ser ut just nu i mitt huvud så spelar man inte människor. Man spelar gudar och diser och dvärgar och jättar och troll, eller möjligen deras avkomma med vanliga människor (dvs någon av ovanstående med prefixet "halv-"). Men vanliga människor är så insnöade i Midgård att de inte är intressanta för äventyrande i resten av Yggdrasils grenar. Dessutom krävs det att man är halvnåntingannat för att man över huvud taget ska vara balanserad med resten. Grisodlande människor har inte i den här über-episka grejen att göra!