Nekromanti Människor

Belkor

Veteran
Tjena!
Jag ska göra en spelgrupp på 3 människor och skulle vilja ha förslag på yrken och personligheter för en intressant spelgrupp. Jag har såklart ideér själv men det är alltid roligt att höra vad andra tycker. :gremsmile:

Boridus

Veteran
Har ni inte kört så länge så skulle jag inte välja allt för komplexa alternativ.

Men en bra grund kan vara en Krigare, en magiker (om ni kan magin) och kanske en tjuv.

Krigaren är bra att ha om det hettar till. Det är han gruppen sätter sin tilltro till om det blir strid. Han är den "starka" delen i gruppen.

Magikern är toppen att ha för att han är respekterad/fruktad mycket pga sina magiska kunskaper. Han är även den kloka delen i gruppen.

Tjuven är den smidiga filuren med höga kunskaper i ljuga, övertala, smyga och gömma. Han kan användas för spionage, eller att ta sig in i svår intagliga byggnader etc. Han är den som måste hålla huvudet kallt i gruppen. Då det ofta kan hända att han står gömd i ett rum/hus med 3-5 vakter.

Det är mitt tips :gremwink:

Belkor

Veteran
Men personligheter då?
Jag skulle vilja ha en grupp där personligheterna kör ihop lite gran ( HEHEHE ) så att det blit lite småbråk inom gruppen för att höja stämningen:

Duddmannen

Hero
Drei menschen...

Koncept
Tre Nomader (barbarkrigare)
"Knappt hade vi lämnat de trygga vidderna förrän vi hamnade i den värsta typen av vildmark en sund människa kan hamna i - en stad!"

Tre barbarkrigare som vandrat över frusna ödemarker, jagat grottbjörnar, slagits mot troll och annat bös och som nu på uppdrag av sin klanäldste fått i uppgift att hitta två kidnappade kvinnor från klanen, enligt uppgift tagna till en av de stora städerna i söder.

En är en skicklig spårare som kan följa det mesta som går eller krälar.
En är skicklig krigare som inte fruktar något - utom magi.
En är en siare och helare som kan kalla på naturkrafter och tala med andar.

Boridus

Veteran
Tja...Magikern, den kloka i gruppen kan vara en riktigt hedersam och laglydig person. Vilket resulterar i tjafs med tjuven som förmodligen är en person med liten heder och kanske lojalitet?
Det kan resultera i att Krigaren måste gripa in som en medlare i många diskussioner.

Annars kan magikern vara en makt törstande dåre som inget hellre vill är att få tillräckligt med makt och inflytande så han kan bli envåldshärskare.
Detta kanske inte passar alls med Krigaren som bara dödar "onda" människor. Dock för pengar men alla måste ju tjäna sitt levebröd...

Tjuven kan vara en cynisk gammal lönnmördare som jobbat åt Rakhori (Se kapitlet om Thalamur i Geografica Mundana). Han har lessnat på allt onödigt dödande och gjort en landsflykt. Han vill nu igentligen bara dra sig tillbaka och öppna ett värdshus på kryddöarna. Men saknar pengarna...vilket i sin tur leder ut honom på nya äventyr.

Några ideér jag kom på nu medans vi har det lugnt på jobbet :gremtongue:

Lycka till!

Boridus

Veteran
Du kan göra en grupp som består av 3 utsända ifrån Daak kyrkan i Jargien. Som ska spionera i Soldarn (Jargien har ju förklarat krig emot Soldarn)
En av dem är en präst inom kyrkan och de andra 2 kan vara Tempelkrigare....kanske :gremtongue:

Hjalle

Swashbuckler
De tre små människorna...

Ni skulle lira i Asharien & Soldarn om jag minns rätt - isåfall!

Krigaren 1: En ädel krigare, skicklig och hjältemodig, en sådan som slåss mot de onda och räddar fattiga barn från undan lågorna i deras brinnande hus. En hjälte. Givetvis med sina små nackdelar även han.

Krigaren 2: En krigare som enligt Krigare 1 inte har de ideal eller det hjältemod som en riktig stridsman bör ha. Kanske en pengalysten legoknekt, en hänsynslös gladiator eller en brutal prisjägare. Det är som upplagt för käbbel och konkurrans med den ädle lille "fjollan" och... yeah...

Adelsdam: En mycket vacker, naiv och småklen adelsfröken i 20-årsåldern som på ett eller annat sätt tappat bort sin familj eller gått vilse i vildmarken och inte hittat tillbaka igen. Hon är van vid lyx och flärd och det hårda livet en äventyrare lever är hon totalt främmande för. Hon är dock inte helt borttappad, hon kan vara ganska intelligent och listig och lär sig snabbt om allt möjligt. Hon är dock fortfarande lite naiv och är van vid ett dignande middagsbord om kvällen. Denna roll passar nästan bara till ROLLspelaren - har ni ingen sån blir det svårt att få någon att spela denna roll...

Det är mitt förslag - lycka till!

-Hjalle, föreslår.

Mumfie

Veteran
Re: Gruppen

Du letade efter 3 personer som skulle ha lite olika personligheter så bråk kunde uppkomma.
Enkelt:

1:Antigen tar du den klassiska ALV+DVÄRG
Typ en spelar pyar eventuelt learam och en annan ghor eller zolod kan lätt uppstå tvister dock så kan man få dom att håla ihop genom att sträva efter ett gemensamt mål.

2: Skillnaden mellan hederlig och ohederlig kan också leda till konflikter. Låt någon spela en hedersam och ärufyld riddare
som slås för rättvisa. En eller fler kan vara tjuvar eller rentav lönmördare. Dessa kan också va tillsammans i ett uppdrag där Riddaren slå för äran och tjuvarna för pengarna.

3: Religion kan också vara inblandat T.ex 2 tempel riddare och den enes väpnare. En kan tillhöra Daak och den andra Jordmodern och de slås för att stoppa Dipuk anhängare från att få faste i en by i Asharien. Att de sedan har olika uppfatingar om gud kan lätt leda in i olika dispyter.

4: Dvärg och en lömsk cirefalier kan också ställa till det i gruppen. Men dessa 2 e svårare att para ihop.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Låt alla tre karaktärer ha starka drivkrafter som får dem att arbeta mot samma mål, men ger dem helt olika motiv och metoder. En person kan till exempel agera utifrån synnerlig hämndlystnad, en annan på grund av godhjärtad idealism och en tredje på grund av girighet. Den hämndlystne, helst från något folk med stark hederskänsla, kommer att motverka allt som står mellan honom och målet. Den idealistiske kommer ständigt arbeta för att stävja de två andra personernas omoraliska beteende, men förmodligen hamna i en inre konflikt då detta omoraliska beteende faktiskt för honom närmare sitt mål. Den girige kommer å sin sida att ständigt se till vad som gagnar honom bäst -- om de två andra med sina "irrationella" drivkrafter börjar bete sig på ett vis som han inte tjänar något på kommer han att bli sur.

Givetvis kan dessa personer ändras under äventyrets gång. Den hämndlystne kan lugnas av idealistens tal om människolivets värde, den girige kan bli personligt engagerad och idelisten kan bli knäckt och cynisk. Av någon anledning känns det som om denna grupp är anpassad för en krigare, en präst eller filosof och en tjuv, men det går bra att ändra dessa idéer.

Kenzui

Warrior
Skulle vilja säga att du använder 2 människor och en alv eller Tirak
1. människa 1 Troende eler lärd med ganska hög heder och hög tro, hög eller ganska hög genorositet vill gärna lära sig mera och känna gudens syften

2. andra människan en Tjuv (finns alltid en tjuv i gruppen) ohedersam olojal och vill bara ha pengar låg genorositet, Finns dock många varianter av tjuvar.

3. Alv magikern eller tirak krigaren. Alv magikern kommer bara plötsligt in och dom blir efter ett tag vänner kanske bra vänner, Ganska normala karaktärsdrag men ett utavdom är väldigt högt eller lågt. vill Först bara lösa problemet och tar hjälp av människorna fast vem vet do mkan ju bli vänner.
Tirakkrigaren vet jag inte egentligen men dom är rätt kul att pusla ihop med gruppen för det upstår ofta "problem"

Hjalle

Swashbuckler
(finns alltid en tjuv i gruppen)
Nope. Inte i vår grupp. :gremtongue:

Fast jag medger att det kan vara kul att spela... Nån gång skulle man vilja vara ett riktigt svin till tjuv som tar allt vad han kommer åt, är girig och ohedersam, slug och ränksmidande... Istället för den däringa typiska smidig-och-snabb-ganska-trevlig-tjuv-som-är-modig-och-en-riktig-vän-som-räddar-den-riktige-hjältens-liv-på-slutet-med-sammanbiten-min-"det-här-görs-av-gammal-vana-,för-att-det-måste-göras",,,, Ni kanske förstår. Ett äkta svin vill jag ha alltså! :gremsmile: Om jag ska spela tjuv. Vilket jag inte gör så ofta. Aldrig. Hittils.

-Hjalle, skata.