Nekromanti Mänskligheten mot stjärnorna

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag har funderat en del över klassikern 2300AD när mänskligheten ger sig ut bland stjärnorna. Jag gillar dess idé med att upptäcka det okända :gremcool: till skillnad från exempelvis Travellers Tredje imperium, där kosmos är delvis välutforskat.

Å andra sidan, drabbas SL av alltför höga krav när spelarrollerna ska ge sig ut i det okända? :gremconfused: Hon måste ju kunna presentera stora mängder ny information för spelarna.

Krille

Super Moderator
Problemet är stårysarna. Det blir alldeles för lätt ännu en shootout vid O K Corall, fast på Betelgeuse istället för i amerikanska västern. Det är på det området som spelledarens skicklighet visas upp - kan hon presentera stora mängder nya stårysar i ett i grunden rätt enformigt samhälle?

Korpen

Hero
Man skulle väl kunna säga att det är just det Star Trek handlar om, utforska det okända.
Så man kan säkert korpa en hel del intriger därifrån.

Feliath

Swashbuckler
Efter min erfarenhet från att spelleda vanliga fantasykampanjer med många SLP och en del upptäckande i, skulle jag vilja påstå att sådant här tenderar att falla på spelarna snarare än SL. Mina spelare kommer inte ihåg hälften av de viktiga saker de upptäcker, än mindre oväsentliga kringdetaljer. Ibland gör de ansatser att skriva ner saker, och då glömmer de vart de lagt papperen istället :gremsmirk:

Jag upplever i alla fall att det är lättare att som SL hitta på den information som krävs än att få spelarna att minnas den alls.

/Feliath - man kanske kan dra nytta av det för att använda samma sak två gånger

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Sen vill man ju inte ha StarTrek-syndromet heller att varje ny värld befolkas av arketypiska versioner av jordens X-ländare, fast de har konstiga pannor.

Iaf, 2300AD är ju rätt trevligt i sig.

Warduke

Warrior
Tja, det är ett syndrom som lätt undviks av det faktum att ett rollspel inte har en budget att hålla sig till.

Warduke

Warrior
Jag ser personligen inget hinder, att utforska stjärnorna blir inte mer jobb för spelledaren än om man har rollpersoner som utforskar en värld de inte känner till.

Sättet man spelleder på och förbereder sig på spelar förstås in, och hur man lagt upp spelandet. Om spelarna har ett eget skepp och kan styra kosan dit de vill kan det krävas mycket improviserande, eller en annan typ av förberedelse, kanske att man gjort ett par intressanta planeter och använder den som passar in bäst.
Om det är enbart upptäckande så är det stora kravet som ställs på spelledaren att göra miljön intressant, spännande. Om man har en mer standardäventyrandestil så kan man ägna lite av miljöarbetet på några olika hooks och äventyr.
Rätt mycket av rymden är ju rätt ointressant, olika stora och gamla stjärnor, en mängd livlösa stenbumlingar och så vidare.
Gillar man att spelleda utan fallskärm så kan man sno hop en mängd planet- och rymd-tabeller och improvisera från resultaten.

Jag har en pågående rymdutforskningskampanj, och en kommande.

Den första utspelar sig i en egen variant av vår galax med utgångspunkt i Aliensfilmerna och Predatorfilmerna. I den kampanjen är rollpersonerna besättningsmän ombord och kaptenen beordrar dem dit de ska för det mesta, det är en praktisk form av begränsning. Samtidigt finns det mysterier som just rollpersonerna är de bäst lämpade att undersöka och ta itu med. Planeringen är upplagd i form av en viss mängd händelser som kommer att ske (som givetvis justeras efter vad de tar för sig, de lyckades döda en av mina idéer i lindan senaste spelomgången) plus några händelser som petas in där de passar.

Den kommande är satt i Star Treks universum i tiden efter Voyager och Nemesis med hälften av avsnitten på Rymflottans akademi och hälften ombord på ett mindre utforskningsskepp under första säsongen (20 avsnitt/äventyr). Därefter så kommer alla dessa roller föras över till ett större skepp, så varje spelare spelar någon av de viktiga peronerna ombord, några nypåstigna ensigns och även en bunt säkerhetsvakter.
Även här låter jag kaptenen vara en SLP så jag har lite kontroll över vart de far. Målet är att det ska kännas lika jämbördigt som i tv-serien med mycket fokus på varje person.
I slutet av kampanjen kommer de få ett spjutspetsteknologiskt skepp och skickas på ett uppdrag in i en helt okänd del. Där kommer också kaptenen försvinna och RP få full kontroll.
Genom att göra spelandet episodiskt och tv-serielikt undviker jag att behöva improvisera speciellt mycket, de befinner sig just där de behöver när avsnittet börjar.

Så, med någon styrande hand över spelarna, eller uppdragsgivare i alla fall här och var blir rymdutforskarspelandet som det spelande de flesta (antar jag) är vana vid.
Om spelarna får bestämma själva blir det som liknande kampanjer satta i nån värld, spelledaren får improvisera vilt utifrån sin vision av världen och RPs företagande.

Cybot

Mest spelbar
Rynkiga pannor och stereotyper.

Tja, det är ett syndrom som lätt undviks av det faktum att ett rollspel inte har en budget att hålla sig till.
Så det blir istället en variant av jordens X-ländare fast de är slemmiga, iridicenta tentakelmonster?

Nej, jag tror han mest kritiserade de som faktiskt gör sina aliens som varianter av någon mänsklig arketyp.
Själv så tycker jag inte att utomjordingar är utomjordingar om de inte tänker utomjordiskt.
Typ, oförståeligt eller nära nog.

Det betyder också att om jag spelleder sci-fi så är knappast några slp utomjordingar(pga den tid som det krävs för att faktiskt komma på en bra gestaltning på någon typ av utomjording). Fast ibland så lyxar man till sig och spenderar ett par veckor på att designa en trovärdig utomjordisk ras....men det är LYX!

Eller om rollspelarna drar en på en vals så att de möter en alien som man absolut inte väntade sig att de skulle möta....
Då drar man en Kosh....*host*

wilper

Re: Rynkiga pannor och stereotyper.

2300AD är dock rätt tacksamt, det följer med ett antal rymdvarelser i grundreglerna, och de är verkligen underliga.

Warduke

Warrior
Att med mod undersöka mänskligheten [OT]

Star Trek har sin beskärda del av x-ländare i utomjordisk skepnad, det tänker jag inte argumentera mot. De har också raser som personifierar vissa mänskliga karaktärsdrag. De är inte ensamma om det, så fungerar de flesta intelligenta arter i de flesta spel.

Det finns fyra anledningar till detta: De som skapat dem vill belysa något och arten får fungera som allegori för den jordiska varianten så man kan berätta om det på ett enkelt sätt.
De som skapat dem vill att vi ska kunna identifiera oss med dem.
De som skapat dem vet inte bättre.
De som skapat dem kan inte bättre.

I Star Treks fall är det oftast en medveten sak alltså, i en hel del rollspel så är det de tre sista som dyker upp. Star Trek handlar ju ofta om mänskligheten på olika sätt, inte om någon slags hård science fiction om hur utomjordingar egentligen är. (Fast det förekommer utomjordingar utan mänskliga drag också).
Det finns också utomjordingar vars enda karaktärsdrag är just de som behövs för storyn (plus budgetbegränsning om det är film/tv).

Om man gör/spelleder ett rollspel med betoning på rymdutforskning så kan jag förstå att man kanske inte nöjer sig med den vanliga typen av Star Trek-utomjordingar utan vill fundera kring vad evolution och miljö kan ha lett till (jag är själv väldigt fascinerad av detta men applicerar det just nu på ett fantasyrollspel).

Så rätt utomjordingar för uppgiften helt enkelt.

(Och så väntar jag mig att den som startade denna offshoot berättar vad han egentligen menade.)

Och räds mig, för jag gillar Star Trek nästan lika mycket som AD&D. -insert your favorite smiley here-

wilper

Re: Att med mod undersöka mänskligheten [OT]

Cybot tolkade mig rätt.

Nightowl

Champion
Krav och krav...

Antingen är kampanjen realistisk, och då rantar de inte runt kring allt för många stjärnsystem eller ens planeter, i synnerhet som de flesta inte är bebodda eller ens intressanta ('jaha, en till vit dvärg. skall du eller jag sitta och glo medan datorerna tar mätvärden?'). Eller så är den inte så himla realistisk, och då behöver man inte gå på djupet.

Erik

Troberg

Sinister eater
Å andra sidan, drabbas SL av alltför höga krav när spelarrollerna ska ge sig ut i det okända? Hon måste ju kunna presentera stora mängder ny information för spelarna.
Snarare tvärtom, spelledaren får ju mycket friare händer och spelarna har inte lika mycket kunskap om vad de kan vänta sig.