Nekromanti Märkligt låga skador

Bjorn

Hero
Hej

När jag läste Offensiv så kom en grej tillbaka till mig som jag vet att jag tyckte var konstig när vi började spela Neotech.

Gör inte skjutvapnen, framför allt dom av låg kaliber märkligt lite skada??? Är detta ett medvetet val för att göra spelet mera "cinematiskt" eller är det att betrakta som en bugg?

För att ta ett exempel så är det (i spelet) ganska god chans att man som helt oskyddad människa kan fortsätta slåss utan några direkta minusar efter att ha tagit en vanlig .380ACP i bröstkorgen och blir man träffad i benet så skall man närmast ha otur för att bli försatt ur stridbart skick.

Nog för att .380in inte är världens kraftfullaste pistolamunition men (iverkligheten) är jag ju ganska så säker på att man i en mycket stor andel av fallen vill till karolinska efter att ha tagit en träff i bröstet, och inte faan lär man springa med en i benet heller.

Sedan en liten petig sak. I NO så skriver man att den ryska 7.62Short är ett svar på 5.56Nato, mer fel kan det inte bli. 7.62S började ju användas till SKS karbinen under WW2 och blev sedan en "hit" när AK47an gjorde sitt intåg efter kriget. Under vietnamkriget så introducerades sedan M16, i mångt och mycket som ett motsvarande vapen till AK47 och med den 5.56N (iaf i större skala).

/Bjorn

Maggan

Swordsman
Infektion?

Fins det inte regler för infektion som löser problemet med skott som är kvar i kroppen? (Har för mig det iaf)... Det räcker ju att nämna något liknande för spelarna för att dom ska försöka söka upp ett sjukhus så snabbt som möjligt...

->>Magnus<<-

Lucifer

Veteran
"Gör inte skjutvapnen, framför allt dom av låg kaliber märkligt lite skada???"

Håller fullständigt med.

Mofasa

Veteran
Re: Infektion?

Neogames har själv sagt att deras spelsystem (från NO) bygger på 90% Hollywood-realism och 10% orealism (för att förhöja stämningen). Jag tycker personligen att det är bra att man inte dör av en kula placerad i bröstkorgen (chansen ska dock finnas = Ob-slag!).

Men jag håller med om att det borde beskrivas utförligare vad man som spelare får för minus av ett skott i bröstkorgen (både under striden och på sikt).
Men det finns inte så mycket att göra åt det hela... Det blir helt enkelt upp till SL att avgöra. I de flesta fall så duger det gott och väl (inte så mkt att gnata om, blir man träffad i den handen man håller pistolen så släpper man troligen vapnet reflexmässigt). Sedan finns det självklart värre tankenötar!

//Magnus

Big Marco

Läskig
Re: Se det så här...

Jag tycker visserligen att TO-modden på -10 om offret får ett S-kryss är rätt illa...

Annars så brukar rena anti-personkulor, även i små kalibrar, vara rätt farliga. Helmantlat är måhända standard, men de är sällan effektivast.

Demiurg

Warrior
Jag brukar göra så att man får slå stridsvaneslag frö att VILJA fortsätta slåss. Detta kanske låter lite väl SL-fascistiskt, men jag tycker att en oerfaren person borde banga ur en strid när denne blivit träffad.
Dessutom är det så i verkligheten att skottskador sällan dödar direkt utan snarare ger otrevliga skador som leder till döden om de inte behandlas. Skulle det vara så att en AK dödar med nästan varje skott skulle man inte höra rapporter från tex. Israel om "2 döda och 18 skadade när galning sköt besinningslöst på öppen gata." Det skulle snarare låta "28 döda och 4 skadade..."
Som exempel kan man se Göteborg i somras, killen som blev skjuten föll ju inte ned död som han hade gjort om det varit film, istället sprang han iväg. Har någon sett detta hända i film nån gång, och hur ofta händer det i rollspel i allmänhet? Det var en rejäl skada han fick dessutom.
Beror ju givetvis på SL hur ondingarna reagerar, till exempel hade jag en gång en SL vars alla SLP dels alltid hade minst rosa bälte i Nasi-goreng så att så fort man ryckte tag i en innocent bystander för att ha som gisslan så fick man skallen inslagen innan man hann säga "Pang!" Dessutom när man väl hamnade i eldstrid gällde det att döda alla man mötte för om du smög upp bakom någon och sköt denne i ryggen men denne inte dog, då gjorde han ett snabbdrag och sköt tillbaka.

Ost

Warrior

innan man får -10 i To så måsteman tagit sju kulor i bröstet innan man får minus!

Inte alls. Som Marco sade räcker det med ett smärtkryss, något som jag vid en titt på s. 149 i N2 också kan se tryckt på papper.

Tippis

Warrior

<blockquote><hr>Inte alls. Som Marco sade räcker det med ett smärtkryss, något som jag vid en titt på s. 149 i N2 också kan se tryckt på papper.<hr></blockquote>...vilket innebär att det som står på rollformuläret antingen är fel eller är ett komplement till denna minskning, och eftersom jag inte (vid en snabb genomletning) hittar något som tyder på att det är ett komplement, är det lätt att förstå missförståndet.

Tippis

Warrior
Vad många verkar missa är hur enormt farliga blödningar är... Med endast 2 i blödningstakt och (strikt) inga andra hjälpmedel än händerna, kommer personen få en blodförlust på MINST 10, vilket gör att en snittperson skall göra fyra chockslag (iofs bara med Ob1T6) för att inte svimma av - och skulle han svimma får han MINST 10 till i blodförlust (han kan ju inte hålla handen för såret särskilt effektivt när han är avsvimmad)...

iofs kommer han med bara denna blodförlust inte att dö (om nu ingen kommer och försöker förbinda personen/images/icons/tonguea.gif), men han är ändå utslagen en bra tid framföver

allt detta pga en av de absolut mesigaste skadorna i hela spelet.

Ost

Warrior
Öh...

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

...vilket innebär att det som står på rollformuläret antingen är fel eller är ett komplement till denna minskning, och eftersom jag inte (vid en snabb genomletning) hittar något som tyder på att det är ett komplement, är det lätt att förstå missförståndet.

<hr></blockquote>

Nu förstår jag nog inte riktigt vad du menar...? Det enda sättet jag kan tolka krafset vid smärtkrysstabellen på formuläret är att man, så fort man får den minsta lilla smärta, får -10 på TO - ty det står "TO -10" redan på första raden. Detta skulle visserligen redan kunna gälla vid 0 smärtkryss (om man kände för att tolka det så), men då kommer förhoppningsvis det sunda förnuftet till undsättning. /images/icons/wink.gif

Det som står på rollformuläret är helt enkelt den frivilliga regeln på s. 149 i kortversion. Jag förstår inte riktigt hur det ska tolkas annars...?

Dock måste jag erkänna att jag själv faktiskt inte ens hade lagt märke till turordningsminskningarna förrän tidigare denna vecka... /images/icons/doh.gif (fortfarande ganska grön på reglerna) Men nu är allting glasklart! /images/icons/clever.gif (nja)

/Ost - som haft fel förr, och säkert kommer ha det igen snart

Big Marco

Läskig
Re: Allmän rant om skador

TO-missförståndet är redan uppklarat. FTR så är inte 007:s PPK i .380 ACP, utan i .32 ACP, också kallad 7,65mm.

Och för att klargöra något - om man bortser från chock och liknande effekterm, vilka är väldigt svårberäknade, så finns det i princip bara två ställen i en människokropp som är direkt dödande, och det är träffar i hjärnan och i hjärtat/aortan. Man kan hävda att halsen ingår, men det är inte poängen här. Det som en kula gör är att slå sönder vävnad och slå av blodkärl, så blodtrycket sjunker, vilket gör att kroppens system lägger av. Som någon sade - det är sällsynt att man dör knall-fall av en kula, (återigen ej inräknat chock).

Big Marco

Läskig
Re: Infektion?

En kula är ett främmande objekt i kroppen som kroppen vill bli av med. Den skapar irritation, blyförgiftning. Dock, efter ett tag så är kulan, om den inte blir borttagen, inkapslad av vävnad som bara finns för att skydda kroppen mot det främmande objektet.

Emil

Hero
Göteborg [OT]

Som exempel kan man se Göteborg i somras, killen som blev skjuten föll ju inte ned död som han hade gjort om det varit film, istället sprang han iväg. Har någon sett detta hända i film nån gång, och hur ofta händer det i rollspel i allmänhet? Det var en rejäl skada han fick dessutom.

Njae, så var det ju inte riktigt. Killen klarade av att gå en bit, vilket bara visar hur starkt han blev bedövad av ämnena som kroppen producerade. Sedan kom chocken och han föll ihop.

Killen hade tur och träffades inte så bra, trots att det var i magen. Ändå så var hans tillstånd kritiskt i tre dygn innan de lyckades rädda honom. Många läkare trodde att han skulle dö.

/Emil

Emil

Hero

Nä, man dör ju inte direkt. Det vanliga är att man dör först på sjukhus, men nåt sånt system finns ju inte i Neotech. Överlever man striden, överlever man sedan också.

Nä, +Ob1T6 på all skada vore mer realistiskt. Träffas man av en helmantlad kula så ska det som minst vara 50%:s risk för att man får en extra skada.

/Emil

Big Marco

Läskig

Naje - jag anser ju att de skador man får vid operationer, samt blödningstakt samt infektionsrisken mer än väl täcker in det man dör av. Organskador likså.

Det handlar inte om huruvida en kula är helmantlad eller inte - primärt handlar det om rörelseenergi och primär sårkanal. Klenare kalibrar har svårt att slå ut en kropp, även om kulan tar i bröstet.

Läs gärna lite ballistikrapporter från FBI - man blir helt förvånad över en hel del.

En klassiker var när två team fick en ny version av Winchesters Silvertip-ammo, och när de gick in i närkamp med en amfetamin/kokainstinn kille så sköt de honom ca 35 ggr, varav hälften av kulorna tog i huvudet och bröstet i kaliber 9mmP och .38 Special. Efter att en i teamet fick fram ett hagelgevär gick killen till slut ned.

Rättsläkaren konstaterade att kulorna inte hade slagit genom skallbenet eller bröstbenet, men att flera kulor låg fint halvvägs genom.

Alltså - kulorna var för mjuka - trots att de sköts ut i hastigheter på omkring 300m/s.

Helmantlade kulor har problemet att de sällan överlämnar speciellt stor del av sin rörelseenergi, utan att de ofta överpenetrerar.

Tippis

Warrior
Re: Öh...

Förvirringen är inte så total som man kunde önska... då skulle man ju alltid kunna skylla ifrån sig... /images/icons/grin.gif

I min kopia av N2, på formuläret längst bak i boken ser de första två raderna i smärtsektionen ut som:<pre> 0 [] [] [] [] [] [] [] [] [] [] +0
+Ob1T6 [] [] [] [] [] [] [] [] [] [] -10</pre>

...men det kan ju ha ändrats i senare versioner/utgåvor...

Tippis

Warrior
...mina strider är ca 5 rundor långa, där 3 av rundorna går ut på att jag tar mig däifrån, trygg i förvissningen om att de skador jag gett folk kommer ge dem valet: Sök omedelbar vård för blödningar eller dö.

Men jo, blödning 1 anser jag forfarande som ofarlig, eftersom det räcker med handpåläggning (...till och med LO-Ulfs handpåläggning fungerar här /images/icons/tonguea.gif), utöver det krävs någon slags kunskaper i första förband, vilket man inte ska förutsätta att alla har...

Tippis

Warrior

<blockquote><hr>Naje - jag anser ju att de skador man får vid operationer, samt blödningstakt samt infektionsrisken mer än väl täcker in det man dör av. Organskador likså.<hr></blockquote>Jag tror det är ett fall av Van Rollspelare vs Verkligheten.

Alla mina rollpersoner har Första Hjälpen, för genom åren har man lärt sig den hårda vägen vad som händer med RP som inte har den, emedan jag (Mats) knappt kan sätta på ett plåster... Detta får till följd att man kanske tenderar att ignorera blödningar, då man förutsätter att man förbinder dom så fort striden är slut och därmed glömmer bort (eller väljer bort) den bokföring som det innebär, vilket i sin tur gör att man missar ett flertal chockslag och därmed ett flertal chanser att somna in i en gränd och dö...<blockquote><hr>Läs gärna lite ballistikrapporter från FBI - man blir helt förvånad över en hel del.<hr></blockquote>..eller skaffa vänner inom läkarkåren och se vad historier dom kan komma med, dels utifrån erfarenheter, dels från läromaterial...

Man kan lyckas överleva de mest horribla skador, eller dö av en sticka i stortån, helt beroende på omständigheterna... Hollywood brukar lyckas komma med riktigt krystade förklaringar till varför folk överlever skador, men i de flesta fall kan man hitta ett flertal liknande fall i verkligheten - många av dom överträffar till och med Hollywood-versionen. (jag pratar här om kulor som passerar genom huvudet men missar hjärnan, organ som sitter på fel plats, och en massa andra "usla" förklaringar)

Personligen är jag fortfarande livrädd för allt vad blödningar heter sedan första äventyret jag spelade till Eon, då min RP fick en pil i armen och förblödde tio minuter senare - det är svårt att utföra första hjälpen på sig själv med huvudarmen ur funkion, och den andre killen med FH hade fått en pil i strupen och tappat minst 40 liter blod på 0,7 sekunder...

Ost

Warrior
Jamen jaha!

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

I min kopia av N2, på formuläret längst bak i boken ser de första två raderna i smärtsektionen ut som: (...)

<hr></blockquote>

Aha, du kikar i boken, och jag kikar på de (korrigerade) formulär som finns att köpa färdigtryckta i block (där första raden har TO -10, andra -20 o.s.v.). Då förstår jag! /images/icons/smile.gif

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Skål på dig du!

Hur vet du att alla som Bond skjuter på dör direkt? De faller ju alltid ner från någon catwalk eller något, så de försvinner ur kameran. de kanske dör av fallskador? Det är ju samma sak med explosioner. Folk i Bondfilmer tar aldrig skada av explosioner, de flyger bara iväg någonstans ut ur kameran.