Nekromanti Mästare av den 4 dimensionen

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,127
Location
Uppsala
Kunde inte sova igår kväll så en massa tankar flög genom huvudet och detta poppade till existensen när jag skrev ner det.

Vet inte om det redan finns nått liknande, men det är i alla fall ett litet koncept på ett rollspel som handlar om att rollpersonerna kan stoppa tiden och att god mot onda slås mot varandra mitt bland oss vanliga.

Bifogar den pdf som jag skrapade ihop...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Logiskt krumsprång

Tja, jag skulle nog kunna tänka mig att spela det, visst. Men jag har två problem med det:

1) Titeln. Är det bara jag som uttalar den "Mästare av den fyra dimensionen"? Men det är ju enkelt fixat. Något som kräver desto mer tankearbete är

2) Logiken. Du skriver att man inte kan stanna tiden för andra med gåvan. Men detta måste väl rimligtvis innebära att så fort någon stannar tiden (någonstans i världen), så stannar omgivningen för alla med gåvan? Alltså, alla med gåvan kan fortfarande strutta omkring, medan alla andra "fryser". Skulle inte det innebära ett otroligt irritationsmoment för alla med gåvan? Jag menar, de lär väl inte hinna uppleva mer än ett par timmars "verklig tid" under hela sin livstid? Tiden går, och så... jäklar, nu var det någon i Zimbabwe som stannade klockan. Jaja, får väl vänta tills han är klar...

Förstår du hur jag menar (det är svårt att förklara pedagogiskt, speciellt när man är så trött som jag är)? Har jag fattat fel?

Om å andra sidan även de med gåvan stannar när någon stannar tiden, så måste ju fighter bli rätt underliga. Den som först inser att han vill spöa på den andre fryser tiden och dödar sin motståndare.

Kanske man som tidsmästare känner när någon i närheten försöker stanna tiden och har en möjlighet att "hoppa på" tidsströmmen? Då kan ju alla rollpersoner stanna tiden samtidigt, och även slåss med ondingar i superspeed, men utan det där konstiga med att alla med gåvan automatiskt hänger med.

Kanske har fattat det hela helt fel från början. Äh. Nu går jag och lägger mig.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Re: Logiskt krumsprång

Man kan ju lösa det på ett sådant vis att en person som stannar tiden stannar den för alla, men att de som har gåvan och befinner sig i närheten (hur nära?) kan "tappa in" i tidsstoppet. Möjligen kan detta inte vara helt enkelt, och man under striderna försöka påverka tidsflödet för varandra (så att ens motståndare rör sig långsammare, eller i riktigt kraftfulla fall fängslas i en "tidsficka" och där åldras otroligt snabbt i jämförelse med resten av världen).
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Om man ska hänga upp sig på saker som fysik (regeltekniskt viktig även om spelet kastar ut den genom fönstret) så borde du bestämma vissa saker:

Kan man döda folk eller påverka saker som är frysta? Om inte skulle man kunna göra tuffa grejer som att tina tiden, kasta upp ett gäng näsdukar i luften, frysa, och springa upp för den fina trappan. Problemet med det är att bortförklara varför den frysta luften inte håller en fången.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,127
Location
Uppsala
Kul att du nämnde just det exemplet, kommer ihåg en scen från en gamal kalanka tidning då de har en klocka som stannar tiden och de klättra på duvor, samt gör illa sig på det spetsiga gräset :gremsmile:

Man skulle kunna göra så att den typen av påverkan även den är en speciell förmåga som olika personer är olika bra på. Vissa kan inte alls påverka saker och ting medans andra kan det. De som inte kan påverka saker kan springa upp för näsdukarna medans dem som kan påverka saker endast skulle falla ner, och en mellan "nivå" i den förmågan skulle saka men säkert flytta näsdukarna.

Den förmågan skulle egentligen handla om vilka motstånd man försöker påverka och övervinna. Den som springer på näsdukar kan kanske därförinte döda folk, i alla fall inte så enkelt.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,127
Location
Uppsala
Re: Logiskt krumsprång

1) ja, titeln ska då om den ens ska vara kvar, vara Mästare av den 4:e dimensionen.

2) Förstår hur de menar och du har inte fattat fel, det är ju en rätt viktig fråga som ofta skulle förekomma. Skulle dock anta att vissa skulle anse att gåvan endast är ett enda stort irritationsmoment och mera en plåga än en gåva.

Gillar idén med att hoppa på, det är ju en stor risk att inte göra det men att göra det hela tiden så kommer man ju som sagt inte att leva så länge i "verklig tid".

Alla dessa små skumheter är ju rätt intressanta då alla förmågor nästan automatiskt får nackdelar. Om man lägger extra poäng på att kunna hoppa på tidsströmmar, förskjutningar från så långt avstånds som möjligt så kan det ju bli jobbigt att hela tiden behöva välja. Samt att det ger stora möjligheter att specialisera sin rollperson och skapa ett kompletterande "party".

Ytterligare en förmåga blir ju även möjligheten att själv kunna stoppa tiden eller bara kunna hoppa på när andra gör det, vissa kanske inte ens kan starta dem igen vilket blir rätt jobbigt.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,127
Location
Uppsala
Re: Logiskt krumsprång

Hmm, föreställer mig coola och helt bissara matrix liknande strider där man mera försöker överlista den andra med sina förmågor än faktiskt besegra dem i strid.

eller i riktigt kraftfulla fall fängslas i en "tidsficka" och där åldras otroligt snabbt i jämförelse med resten av världen).
Defenitivt en cool idé, något liknande händer i filmenTime Machine tror jag, eller varför inte tävrt om och vända tiden så att de blir yngre till små barn.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Re: Logiskt krumsprång

Ungefär vad jag hade i tankarna. Ett boktips är Terry Pratchetts The Thief of Time, där en av huvudpersonerna är medlem av den mycket hemliga munkorden som ägnar sig åt att reglera tidens flöde. Boken innehåller den briljant namngivna stridskonsten deja fu, som kan fungera som inspiration.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,127
Location
Uppsala
Re: Logiskt krumsprång

okej, har läst rätt många av Terry pratchetts böcker men den har jag missat eller i alla fall för tillfället valt bort.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,127
Location
Uppsala
Tidsparadoxer

Kom på att de riktigt mäktiga kan förskjuta tiden rejält men då så måste man ju bestämma hur det är med olika tidsparadoxer. T.ex. det går ju inte att åka tillbaka och skjuta sig själv, eller? Samt om man åker tillbaka och träffar på sig själv så kommer man genast att komma ihåg det mötet så om man gör det så kan man ju inte låtabli att göra det i framtiden. Kan fort bli riktigt djupt det här och det är väldigt sent nu... Ska man lägga in någon form av naturkraft som ser till att detta inte händer eller börja bladdra med parallella tidslinjer, suck :gremsuck:!
 

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Hah, unberbart (då kan man också ge alla utom någon handikappad jävel förmågan att röra sig genom fryst luft, annars blir det nog rätt stela äventyr :gremwink:).
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,127
Location
Uppsala
(då kan man också ge alla utom någon handikappad jävel förmågan att röra sig genom fryst luft, annars blir det nog rätt stela äventyr ).
Hehe ja, de flesta har i alla fall några få grund poäng i påverkans förmåga. I början när man utforskar gåvan och dess olika förmågor så är man inte så kaxig då man inte kan påverka något. Men att röra sig genom luft går ganske snabbt att utveckla.
 

Celledor

Hero
Joined
29 Sep 2003
Messages
1,127
Location
Uppsala
Uppdaterad PDF

La upp en uppdaterad PDF som innehåller lite mera av de idéer jag fått från olika inlägg och då mest de olika förmågorna.
 
Top