Nekromanti Många handligar i strid

The_Gorger

Hero
Jag kom apperopå inlägget om att skjuta flera pilar på en disskusion vi hade om hur det är nät man gör många handlingar.

Frågan: Är det så att om man gör tre handlingar
1. lägger man på en tärning på andra och två på tredje.
2. lägger på två på första, andra och tredje.

Mouja

Hero
Re: Alternativ nummer 1 är korrekt [ANT]

Hmm.. om det vore så skulle man ju lyckas med alla (praktiskt sett) slag om man hade över 20 i färdigheten... Och då kunde man ju slå upp till (inte teoretiskt korrekt) 100 gånger, åtminstone, var stridsrunda som ligger på _runt_ 5 sekunder...

The_Gorger

Hero

VA!?! Det är väll lättare att lyckas med metod 1
med alt2 menade jag att det är lika stor svårighet på alla slagen när man gör många handlingar
skulle man göra 20 handlingar skulle det alltså bli +ob19t6 på alla handlingarna

Hävdar bestämt: Alternativ 2 är rätt!

Citerar från grundboken (sid. 112, ansnittet "Flera manövrer", andra stycket):

"Varje manöver som utförs ökar svårigheten för alla färdigheter, inklusive vapenfärdigheter, med +Ob1T6 hela rundan. Två manövrar ger alltså +Ob1T6 på båda manövrerna och tre manövrer ger +Ob2T6 på alla tre manövrerna."

Krille

Super Moderator
Alternativ 1 och 2 är rätt

Om man deklarerar att man gör flera handlingar så ger varje extra planerad handling en extra tärning på alla handlingar i rundan.

Det finns dock en möjlighet att man blir tvungen att göra reflexmässiga handlingar. Undvikanden och försvar är sådana. Dessa ger en extra tärning på handlingen och varje efterföljande handling utöver eventuella tidigare modifikationer.

Så. Kalle ska göra tre handlingar: Koka Gröt, Hyvla Ost och Bre Macka. Det är två extra deklarerade handlingar, så svårigheterna ökar med två tärningar styck, från Ob1T6 till Ob3T6. Om inget annat händer så är det den svårigheten som gäller. Kalle börjar med att koka gröt.

Då kommer Pelle in och snor Kalles mjölk. Kalle måste Försvara sig mot detta anfall. Detta är helt reflexmässigt, så Kalles grundvårighet på Ob1T6 modifieras med +Ob2T6 för två extra deklarerade handlingar, +Ob1T6 för en extra reflexmässig handling, till Ob4T6. Kalle drämmer igen kylskåpet.

Därefter hyvlar Kalle ost. Svårigheten är Ob1T6 i grund, +Ob2T6 för två extra handlingar, +Ob1T6 för reflexhandlingen att försvara mjölken som hänger på. Totalt Ob4T6.

Pelle ger sig inte. Pelle ska ha mjölken! Kalle blir därför tvungen att försvara sin mjölk igen. Svårigheten blir Ob1T6 i grund, +Ob2T6 för två extra handlingar, +Ob1T6 för det första mjölkförsvaret, +Ob1T6 för det andra mjölkförsvaret. Svårigheten är totalt Ob5T6. Kalle halkar och välter ut sin mjölk när han fumlar i försvarshandlingen.

Slutligen ska Kalle bre macka. Svårigheten är Ob1T6 i grund +Ob2T6 för två extra handlingar, +Ob2T6 för två reflexmässiga och ackumulerade handlingar, totalt Ob5T6.

Pendragon

Swashbuckler
Re: Alternativ 1 och 2 är rätt

hmm...

Det där exemplet är ju helt irrelevant! Det finns inga kylskåp i Mundana och dessutom har jag inte sett några som helst regler för varken grötkokning eller osthyvling.
Dessutom finns osthyvlar varken med i utrustningslistan eller vapentabellen.

Vad är det för skumma husregler du kör med egentligen! :gremconfused:

Det här är inte en preview på en ny alternativ kampanjvärld till Eon va? Battlefield Kök? :gremshocked:

Mouja

Hero

Jaha... jag trodde att du menade det att det vart +Ob1t6 på andra, tredje, fjärde och femte handlingen och likadant på nästa osv. osv. osv... Då missuppfattade jag dig

Mouja

Hero
Re: Alternativ 1 och 2 är rätt

och dessutom har jag inte sett några som helst regler för varken grötkokning eller osthyvling.

Nu har du det :gremtongue:

PubisFlarup

Veteran
JA denna regel är ju förmodligen den löjligaste i hela EON. Bara för att jag fått för mig att göra ett motanfall i slutet av rundan får jag ob1t6 svårare på allt... fy faan

Zug209_ivenhoe

Warrior
En runda är fyra sekunder.
Ta en kompis, två träpinnar och be honom att anfalla dig två gånger, gör sen ett motanfall (allt på fyra sekunder) se hur lätt det är. :gremwink:

Pendragon

Swashbuckler
There can be only frukost! (OT)

och dessutom har jag inte sett några som helst regler för varken grötkokning eller osthyvling.

Nu har du det :gremtongue:
Men hallå!
Regeltekniska skillnader mellan havregryn och mannagryn? Mellan Gouda och herrgårdsost?

*suck* Och jag som alltid tyckt att Krille gjorde så gediget hantverk... :gremfrown:

Krille

Super Moderator
Såskod

Hallå, det är bara ett förtydligande ochett exempel. De fullständiga reglerna kommer i "Krögarens Våg", en såsbok med matnyttiga recept som kryddar tillvaron för spelledare och spelare.