Nekromanti Många läser, få skriver

Skuggvarg

Hero
Jag trodde folk tyckte om att diskutera, men det verkar snarare vara tvärtom...ofta ser man att en tråd har blivit läst av 500 personer, men det finns endast 10 svar. Är det ingen som orkar engagera sig, eller har folk inget att säga om ämnet?
Det förvånar mig faktiskt att det finns de som sitter och bara läser inlägg, men aldrig skriver något själva. Varför sitter man då på ett forum? Att vara på ett forum utan att skriva inlägg, är för mig som att försöka se en videofilm utan att ha TV:n på, öppna ytterdörren utan att gå ut, laga mat utan att äta den, köpa kläder men inte ha dem på sig, osv...
Vad vinner man egentligen på att sitta och läsa inlägg? Ja visst, man kan väl sitta där för sig själv i sin ensamhet och nicka förnumstigt när någon har sagt något klokt, eller kan man sitta och irritera sig på något som någon har sagt, därför att man själv är av en annan åsikt...men so what? Vad vinner man egentligen på det?
Ni som bara läser och aldrig skriver får gärna bryta er vana nu, och tala om varför ni inte skriver någonting.

/Skuggvarg - förstår inte :gremconfused:

Gardener

Champion
Du får leva med att det finns lurkare helt enkelt, det finns det i alla diskussionsformer (även om de märks tydligare vid irl-diskussioner). Det är väl inget konstigt att man tycker det är intressant att läsa saker, speciellt när det är så vettiga saker som det skrivs om här emellanåt. Att de inte hävdar sig genom att skriva det femtioelfte "jo"-inlägget tycker jag de bara ska ha credit för. Man skriver när man har något vettigt att tillföra helt enkelt och struntar i att skriva när man inte har det. Själv tycker jag det är konstigare att så många måste säga sin stora sanning som ändå bara är precis samma sak som sagts tolvton gånger.

Sodivra

Champion
Vad vinner man egentligen på att sitta och läsa inlägg? Ja visst, man kan väl sitta där för sig själv i sin ensamhet och nicka förnumstigt när någon har sagt något klokt, eller kan man sitta och irritera sig på något som någon har sagt, därför att man själv är av en annan åsikt...men so what? Vad vinner man egentligen på det?

Va..? Det här förstår jag inte alls, man lär sig ju av att läsa andras åsikter!
Och ofta så tycker man ju inte att man har något att skriva, och då är det ju onödigt att.. öh.. skriva något. :gremwink:
Det är väl anledningen, ungefär. Man har inget att tillföra.

Sedan så är ju alltid läsningar högre än svar, eftersom det räknar varje inlägg som varje person har öppnat, inte hur många personer som har öppnat tråden. En tråd med 10 svar och 500 läsningar har alltså 50 personer läst. (Och då menar jag att dom läst hela tråden, och jag räknar inte med att man läser samma inlägg två gånger. -Vilket jag ofta gör, för att veta vad folk snackar om i det nya, besvarande, inlägget.)

Hasse

Hero
"Vad vinner man egentligen på att sitta och läsa inlägg?"

Man blir klokare. Många inlägg handlar ju att få svar på något relaterat det rollspel man spelar och om någon svarar på den frågan så har man fått veta det man behöver veta och det gäller ju även för de som endast läser inläggen men inte skriver.

Här ligger tror jag svaret i att många läser men inte skriver. Man är bland annat här på forumet för att få svar på frågor man har. Andra har kanske samma frågor och ställer dem på forumet och får svar andra som läser sedan behöver inte ställa frågan då den redan är ställd och de som kan behöver inte heller svara om den redan är korrekt besvarad.

"Ni som bara läser och aldrig skriver får gärna bryta er vana nu, och tala om varför ni inte skriver någonting."

jag tillhör iofs inte denna kategori men för varje inlägg jag gjord har jag läst 10-tals inlägg om inte 100-tals.

Personligen skriver jag om jag har någat att tillföra tråden, om den inte är allt för lång läser jag alla svar innan jag svarar själv för att inte upprepa vad andra redan har skrivit. Andra inlägg kan vara en skämtsam vinkling av ett annat inlägg eller mening i inlägg, humor är aldrig fel.

DanielSchenström

Swashbuckler
Tja, för det första är mycket av det som postas är intressant att läsa men inte intressant att posta svar till för att antingen har man inget vettigt att svara, eller så har nån annan svarat det man själv skulle säga eller så har man inte tid/ork.

För det andra är det nästan omöjligt att helt förstå vad inlägget handlar om utan att läsa det, och omöjligt att veta om nån svarat nåt vettigt på det innan man öppnat det.

För det tredje hatar jag att ha olästa inlägg så jag brukar beta av alla.

Johan K

Gammal & dryg
Idéer !!

De kanske vill ha idéer & känner inte att de vill skirva nått..

seinet

Swashbuckler
Om alla skulle göra som jag gör nu skulle det bli tråkigt måna inlägg i en tråd..

Jag håller med DanielSchenström.

/Seinet Wintermute - Sitter och lyssnar på Beseech

För att vi inte har något att säga eller för att någon i tråden redan uttryckt ens eget tycke eller för att det helt enkelt är något som man är ointresserad/okunnig av/i?

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Jag ska inta ta för vana att börja skriva på det här forumet... håller mig mest till N2 och Eon och det är nästan för mycket för mig :gremsmile:. Men när jag ändå är här:

Tjaa... jag skriver ju. Men jag känner många som bara läser. Just på rollspelsforumen finns det ofta ingen anledning att skriva något, då det mesta skrivs, och just om regeltekniska saker så blir ofta frågan besvarad ganska snabbt och då finns det ofta inget att tillägga eller följdfråga (verb).

Fast det är väl tråkigare med folk som skriver utan att läsa? (exempelvis att svara på en tråd som redan har blivit besvarad 20 gånger - bättre att läsa alla replies först då...)

Tycker för övrigt att en av de många coola grejerna i nya versionen är att man ser användaren + bild till vänster i inlägget...! Och smajlarna infogas inte i slutet av inlägget - mycket bra. (nu när jag ändå är här :gremcrazy:)

Gardener

Champion
Re: Många läser, få skriver (OT)

Den coola grejen (profilbilden) fanns iofs redan i förra versionen, det var bara inte standardvalet. Själv har jag kört så sen vi uppgraderade från den urgamla forumversionen. Det är därför en sån där sak som jag har tagit för givet, men det lär ju vara så att det är nytt för de flesta...

Insignia

Swashbuckler
"Att vara på ett forum utan att skriva inlägg, är för mig som att försöka se en videofilm utan att ha TV:n på"

Mer som att titta på ett debattprogram utan att storma studion och kräva att få vara med. Ibland är det kul att bara lyssna på andras diskussioner även om man själv inte har något att tillägga.

Kornella

Warrior
Själv är jag tillräckligt slö att jag orkar inte svara om det inte är något som direkt intresserar mig.

Utöver det så är det väl också så att jag ofta känner att jag inte har något att tillföra i en diskussion eller så rör det sig helt enkelt om bristande intresse för ämnet. Jag skriver ytterst lite här på forumen vilket till och med jag tycker är lite trist :gremwink:.

Jag har väl kommit till en någon sorts insikt som gör att jag överhuvudtaget ifrågasätter varför någon skulle vara intresserad av vad just jag tycker i ett visst sammanhang. Ah, ja - jag är helt enkelt väldigt tråkig och det får vi alla fortsätta leva med :gremwink:.

Nella

Skuggvarg

Hero
Fundering

Kan hålla med dig i det. Jag är dock helt säker på att det faktiskt finns en massa folk där ute som har vettiga åsikter, som skulle kunna tillföra diskussionen en hel del, men dessa personer verkar inte vilja yttra sig, och det är ju tråkigt. Inte vet jag om det beror på lathet, dåligt självförtroende, eller dyslexi.

/Skuggvarg

Skuggvarg

Hero
Eftersom jag själv är både en läsare och skrivare hade jag visst förbisett det enkla faktumet att man kanske bara vill sitt och läsa för att lära sig.

Vad gäller diskussioner och hur många som har läst, kan jag ju säga att jag själv läser ursprungsinlägget, om det är intressant, men har det sedan hunnit bli väldigt många svar i tråden så anser jag att jag inte har tid att läsa allt, utan lägger tråden som favorit, varpå jag sedan glömmer bort att läsa tråden. När jag sedan har tid att läsa den, kommenterar jag den inte alls, eftersom den är inaktuell för länge sen. Så oftast kommenterar jag nya diskussioner, innan det har hunnit bli för många svar, och jag är tyvärr själv ganska dålig på att "läsa alla inlägg först, sedan kommentera om jag har något att tillföra diskussionen". Tyvärr. Oftast blir det istället "läser ett intressant inlägg, kommenterar det direkt, och ser sedan att 5 andra personer har sagt samma sak".
Jag har förstått att det är många som irriterar sig över detta, men personligen har jag svårt att förstå varför folk blir sura över att man ibland skriver lite många inlägg. Jag har väl för mycket "chatbeteende" i mig för att fatta, antar jag...

/Skuggvarg

Troberg

Sinister eater
Mer som att titta på ett debattprogram utan att storma studion och kräva att få vara med.
Men det skulle gjort debattprogrammen mycket mer underhållande!

Ska vi samla ihop ett gäng och storma Sverker Olofsson?

Troberg

Sinister eater
Jag har förstått att det är många som irriterar sig över detta, men personligen har jag svårt att förstå varför folk blir sura över att man ibland skriver lite många inlägg. Jag har väl för mycket "chatbeteende" i mig för att fatta, antar jag...
Som medskyldig i detta fenomen så måste jag framföra ett försvar till. Det beror också på hur pass online man är. Om man direkt det kommer ett nytt inlägg får se det så är det troligare att man svarar på många inlägg än om man kollar en gång om dagen eller en gång i veckan.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Många läser, få skriver [OT]

[Off-Topic]

Eek! Då har ju en massa folk sett mitt fula nylle! :gremooo:

(det var därför jag ändrade till Desert Eaglar)

*skraj*

:gremcrazy:

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Vem, vad? O_O [ot]

Jaså, den Sverker Olofsson. Nu minns jag.

-JPS- har inte tittat på TV på ett tag