Nekromanti Många SLP

walium

Ganska töntig, faktiskt
Hur gör ni för att hantera äventyrskampanjer med många Spelledarpersoner? Jag är på väg att starta en lång äventyrskampanj där en av rollpersonerna är adelsman och de andra är medlemmar av hans följe. De kommer så småningom att hamna vid det kungliga hovet. Kampanjen kommer att involvera en hel del namn och personer av skiftande betydelse. En del har jag valt att ge öknamn som man lätt kommer ihåg, medan andra har fått en väldigt stereotyp personlighet. Men så kan jag inte göra med dem alla. Jag har funderat på att skriva ner deras namn på en bit papper tillsammans med en kort beskrivning och utrymme för egna anteckningar och sedan ge till spelarna. Har ni några andra förslag?

Krille

Super Moderator
En metod som jag fann vara praktisk i Västmark är statistkort, dvs en A6 med den viktigaste informationen om en statist eller biroll, som sedan parkerades i en kortlåda sorterade på lämpligt sätt. Detta kompletterades med en namnlista bestående av namn (både använda och oanvända) och utrymme för anteckningar, inklusive vilket kort de fanns på. Detta var då förstås enbart för intern administration. Spelarna fick själva hålla reda på personer de mötte.

Rising

Vila i frid
Många SLP blir'e...

"Har ni några andra förslag?"

Ja. Förenkla bort dem som inte är viktiga i äventyret. När det gäller små barn till exempel så kan man referera till dem såsom "Amandas söner" istället för att säga "Ulf, Janne och Grisefläbb" osv.. På så vis slipper spelarna hålla reda på så himla många namn. Om någon rollperson vill lära känna Amandas barn så kan man börja nämna dem vid namn och beskriva dem ytterligare, men tills dess är det bättre att objektifiera dem och hålla deras detaljrikedom låg. De är "Amandas barn", bara. Det räcker med att spelarna kommer ihåg "Amanda" och vet att hon har tre barn än att de ska lära sig fyra personer på en och samma gång. Låt rollpersonerna få vara med och bestämma vilka spelledarpersoner som ska vara viktiga och vilka som ska vara obetydliga, alltså.

Annars verkar du ha fattat mina favvotrix; öknamn och karikatyrer. Det kommer man långt med.

"Jag har funderat på att skriva ner deras namn på en bit papper tillsammans med en kort beskrivning och utrymme för egna anteckningar och sedan ge till spelarna."

Låt dem göra allt jobb själva istället. Annars fattar de direkt vilka spelledarpersoner som är viktiga i äventyret och vilka som inte är det. Iaf om rollpersonerna har möjligheter att träffa en massa utomstående personer också.

/Riz

Muggas

Hero
om äventyret sträcker sig över flera speltillfällen: förutom att skriva ner beskrivningar av slp, skriv en kort logg vad rp har gjort och vilka viktiga slp som varit inblandade i rps göranden under ett specifikt speltillfälle. bra komplement till äventyrsbeskrivning och slp-beskrivning, framför allt som man tenderar att glömma vissa viktiga detaljer om vilka som gjort vad, speciellt när det är ett stort antal slp inblandade i äventyret. nya ideer kan kläckas från ett speltillfälle till nästa, om loggen får "mogna" i sls huvud tills nästa speltillfälle. dessutom blir det mindre förvirrande för både sl och spelarna om sl har koll på vad som hänt tidigare, samt att sl med loggens hjälp kan ge en kort resume' från tidigare speltillfälle (bra, särskilt om det är långt mellan speltillfällen) :gremcool:

Troberg

Sinister eater
Stereotyper & minnesvärda egenheter [NT]

NT = No Text (Ingen text)

Ymir

Liten kantbaron
Re: Föga konstruktiva förslag, tyvärr...

Jag vet faktiskt inte hur jag hanterar många SLP...jag bara gör det. Jag skriver upp allas namn förstås, men annars brukar mitt minne räcka till. (Iofs, folk brukar tycka att jag har fotografiskt minne, men, ja...)

Är jag ensam om att verkligen inte uppleva hantering av många SLP som ett problem?

- Ymir, van vid låånga såpakampanjer där SLP:erna spelar stor roll

Vindhand

Myrmidon
Håller med Rising

För spelledaren är det väl lätt, det är ju bara att anteckna efter behov. Dessutom är det ju bara att begränsa sin påhittighet till vad man orkar komma ihåg eller dokumentera. Frågan var väl mer hur man skall göra det lätthanterligt för spelarna?

Jag kör hårt på Risings förslag... Jag beskriver folk primärt efter deras funktion eller relationer och använder namn när sådana behövs naturligt. Det är bra mycket lättare för någon att komma ihåg att grannstadens vaktchef har en något slampig dotter som gärna vill lära sig magi än att komma ihåg vem Elin är. Vid beskrivning faller det sig ganska naturligt: "Du känner igen henne; det är dottern till vaktchefen i Tjärby. Elin hette hon nog."

Det är så folk kommer ihåg varandra i verkligheten. Man lär sig att folk är ens klasskompisar eller arbetar på samma företag långt innan man bryr sig om att komma ihåg deras namn :gremsmile:

"att hantera äventyrskampanjer med många Spelledarpersoner"

Vi löser det genom att glömma bort hälften :gremlaugh:

Allvarligt talat, det är ett problem. Vi borde verkligen skriva upp folks namn o förhållanden i världen.
När vi träffar dem nästa gång är det: Vad hette han? Vad var det nu deras handelskompani fraktade? Hur mycket guld var det han förlorade till er i det där pokerspelet?
Såna saker, som man verkligen borde komma ihåg, men när det gått ett år eller två i riktig tid så glömmmer man lätt....vi har löst det delvis genom att en av mina spelare har en dödslista, där han skriver upp alla som borde dö (han är lite aggressiv av sig så det blir nästan alla).

Mask_UBBT

Hero
Jävelmassa SLP....

Det här kanske egentlgien båder är OT av gäller tråd och forum, men jag är för Sketmånga SLP!!!
Ett lysande exempel på detta kan vara mitt bakgrundssystem för Kabal. Där ska åtminstonde 50% av bakgrundsmodulen bestå av SLP...

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Många SLP blir'e...

"Annars verkar du ha fattat mina favvotrix; öknamn och karikatyrer. Det kommer man långt med."

Jag vet, en av rollpersonernas vasaller går under öknamnet "Darrpung" och honom är det ingen som glömmer.

"Låt dem göra allt jobb själva istället. Annars fattar de direkt vilka spelledarpersoner som är viktiga i äventyret och vilka som inte är det. Iaf om rollpersonerna har möjligheter att träffa en massa utomstående personer också."

Men jag måste iallafall ha lite enga minnesanteckningar. Det är ytterst pinsamt att som SL förväxla två SLP eller avslöja för mycket om någon person av misstag. Vi snackar trotsallt om ett hov plus diverse osympatiska hantlangare.

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Vi löser det genom att glömma bort hälften"

En gammal klassiker, särskilt när det gäller långa kampanjer som spelas sällan och oregelbundet. Hur ofta har man inte glömt bort följeslagare? För att inte tala om rollpersonernas husdjur. :gremsmile:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Jävelmassa SLP....

Om du nu är för skitmånga SLP så måste du väl ha ett smart system för att hantera dem? Ge mig några mer konkreta tips.

Mask_UBBT

Hero
Re: Jävelmassa SLP....

"Om du nu är för skitmånga SLP så måste du väl ha ett smart system för att hantera dem?"

Njae, det vet jag inte

Det beror på vad du är ute efter... Om du är ute efter praktiska lösningar brukar jag göra så här(det tar dock lite tid att förereda);
Skiv upp en beskrivning av SLPn på ett litet kort. Inte FYS-poäng och sådant, utan det som spelarna ska höra. Du lägger mer vital info(om sådant finns) i en mapp eller ett häfte. Det viktiga är att det antingen finns munrering på sidorna eller ett register. På de små korten skriver du vilket sidnummer/fack hela SLPns 'fil' ligger. Om sådan finns. På så sätt vet inte spelarna om SLPna är viktiga eller inte föränn du drar ut det STORA pappret, och dessutom finns egentligen ingen gräns för hur många SLP du har, det tar ungefär lika lång tid att ta hand om 20 SLP som 120....

/