Nekromanti Många spelare

Lukas

Mannen i Gult
Jag har ett tag jobbat på en Zombie survival kampanj som Äntligen börjar bli klar. planen var från början att spela den med två gamla simmar kompisar som jag introducerat till rollspel.och eftersom det då blir lite av en nybörjar kampanj så har jag haft öppet för "ansökningar" från andra vänner som inte är så inne i rollspel att prova på.

För tillfället har jag sex spelare som är intresserade och jag måste säga att jag tycker det känns som lite många för en grupp eller är det?
Jag har kommit på att jag aldrig har försökt att spela med så många spelare samtidigt så sitter någon med erfarenhet av det som kan dela med sig?
Finns det några fällor att undervika eller bara allmäna tips?
eller kanske jag ska dela upp gruppen i två grupper och spela samma kampanj med båda?

//Lukas

Konrad Konvalj

Myrmidon
Jag SL:ar just nu en längre Eon-kampanj med 7 spelare, och ser det inte som ett problem. Betänk att Eon är rätt regeltungt, och "bromsas" upp en aning vid en storskalig strid, men likväl fungerar det för min del. Det är också väldigt bra att vara många om någon inte kan delta. Istället för att ställa in hela spelkvällen kan man helt enkelt låta SL sköta karaktären, och komma vidare.

De nackdelar jag kan komma på är:
* Passiva spelare hamnar lätt i bakgrunden för att så många andra "gaphalsar" vill höras och synas.
* En strid kan ta en evighet..
* Det kan bli ett jävla surr, och svårt att hänga med som SL, men det är ju bara härligt.

Nässe

Myrmidon
Lukas said:
Jag har ett tag jobbat på en Zombie survival kampanj som Äntligen börjar bli klar. planen var från början att spela den med två gamla simmar kompisar som jag introducerat till rollspel.och eftersom det då blir lite av en nybörjar kampanj så har jag haft öppet för "ansökningar" från andra vänner som inte är så inne i rollspel att prova på.

För tillfället har jag sex spelare som är intresserade och jag måste säga att jag tycker det känns som lite många för en grupp eller är det?
Jag har kommit på att jag aldrig har försökt att spela med så många spelare samtidigt så sitter någon med erfarenhet av det som kan dela med sig?
Finns det några fällor att undervika eller bara allmäna tips?
eller kanske jag ska dela upp gruppen i två grupper och spela samma kampanj med båda?

//Lukas
Se till att de "sitter ihop"- inte kan dra iväg en och en.

Se till att de har problem med varandra och då har saker att prata med varandra om- så inte sex personers blickar vänds mot dig och frågar efter vad "världen" gör.

Låt dem vara varandras fiender, vänner och älskade, samt syskon och bröder- gör alla till samma släkt.

Låt alla komma på projekt i gruppen.

Gör dem beroende av varandra så de inte drar iväg själva.

En annan kool grej man kan göra är att låta alla göra 2 RP var och sedan ha en sjö av rollpersoner på bordet (rita upp en fet relationskarta med en massa konflikter) - äventyret handlar om 12 överlevare- man plockar den som passar i stunden, de är alltid fler än en, och de får chansen att hoppa runt en massa- folk kan dö till höger och vänster.

Ah, jag vet inte.

Det sämsta är väl i alla fall om alla fokuserar på dig som SL- du komemr inte hinna ge dem särskilt mycket tid var och en- dvs de behöver vilja prata med och interagera med varandra
Du vill inte ha fokl smo drar iväg på ensamma vargen uppdrag- blir asmånga som måste vänta, säg öppet att ni kör som en grupp- okej? Inga soloräder där fem personer får stå i köket och hänga...

Tid brukar vara problem med sex spelare, en kan inte, en måste komma sent. Gör en setting där alla inte är med hela tiden, så kan man börja köra två timmar innan den siste kommer, och så dyker dens person upp då. Tänk människor instängda i ett varuhus- en fast plats- folk kan då ligga och sova eller vara någon annanstans och dyka upp när de som spelare råkar dyka upp.

/ Nils

anth

Vetefan
Min erfarenhet är att med en så stor grupp är det sällan alla kan spela samtidigt.
Räkna med att oavsett vilket datum du väljer för spel kommer 25 % säga att de inte kan.

Se till att får lika mycket tid, avbryt pratkvarnarna och gå till nästa spelare och fråga vad denne gör.

Strider tar lååång tid - se till att ha ett så enkelt stridssystem som möjligt för att snabba upp striderna.

Siffner_UBBT

Veteran
Vi är 4 i vår grupp även om det nu inte är stort brukade vi för ett år sedan vara 6-7 stycken.

Viktigast är nog att se till att de lite mer tillbakadragna spelarna får en syl i vädret. Försök ge alla lika mycket tid och talan och intressanta intriger.

Försök hålla äventyret i fart och med mycket intressanta händelser, möten och slp'er för att hålla gruppen intresserade.

Håll tärningslagen nere och rulla enbart när det verkligen behövs.

Och när det kommer till Strid som är relativt segt i de flesta Rollspel( Speciellt med 6+ deltagare ). Rollspela ut den, beskriv den och gör något coolt utav den istället för att "Jag slår..." så kommer striden uppfattas som mindre "slö". Kombinera detta med ett litet snabbare Stridssystem och saken är biff.

Men 6 spelare borde inte vara ett större problem :gremsmile:

Ögat

Hero
Tips för strider.
Förutom det som tidigare sagts är mina tips att ha många tärningar och inte oroa sig för fusk.

Låt spelarna agera i tur och ordning. Om det är jätteviktigt för en spelare att vara SNABBAST, kan du låta henne göra en handling först. Börja sen på ny runda, och gå systematiskt från vänster till höger. Bry dig inte om initiativ: initiativ ökar risken för att du missar någon, ökar bokföringstiden och skapar förvirring över vilka som agerat.

Så snart spelarna lärt sig reglernas grunder - förvänta dig att de förbereder sin tur med att slå tärningar (träff och skada) innan det är deras tur att agera. På så sätt slipper alla andra spelare sitta och vänta på att spelaren ska plussa och minusa.

Johan K

Gammal & dryg
min spontana tanke är att det är alldeles för många!!
Dra ner det till 4, så kommer alla till tals & får agera. Över den siffran så tycker jag iaf att det är & börjar bli klart ohanterligt & det tar mest tid.

Bjorn

Hero
En väldigt jordnära och praktisk sak som jag har upptäckt är att när man spelar med många spelare är det oftast bättre att som SL sitta vid långsidan av bordet.

Den som jag tror mer traditionella placeringen med SL vid en av kortsidorna leder i min erfarenhet till mycket högre ljudvolym, mer prata i munnen på varandra och mer stök.

Skulle gissa att det har att göra med att många spelare får en "skymd" sikt och tallinje till SL om han sitter vid ena änden och därför omedvetet känner att de behöver höja rösten eller avbryta andra och så blir det nån slags accelerande feedback av det hela.

Pilzefrau

hon/henne
SL vid kortsidan kommer säkert av principen att SL har hemligheter ör sig, med hemlig prepp, hemliga slag och spelledarkärm och hela middevitten. Svårare att göra vid långsidan, men jag håller med om att om man inte använder såna grejer är det dumt att behålla den traditionen för saken skull.

Jag hade aldrig tänkt på det här innan. Tack för tipset!

Rickard

Urverk speldesign
Jag har erfarenhet av att spelleda 6-7 spelare. Det är egentligen inget problem. Det finns spelare som tar för sig (dominanta) och spelare som är passiva. De som är dominanta behöver du bara slänga till en boll så leker de med den (läs: ge de någonting att sträva efter och de går dit självmant). Medan de spelar och har kul så aktiverar du istället de passiva. Ha som mål att alltid aktivera den som ser minst aktiv ut. Det kan vara spelledarpersoner som talar med dem, de lägger märke till saker, spela upp enskilda scener med dem, de hör rykten etc.

Det är bra med slitningar inom gruppen. Käbblar några stycken kan du köra vidare med andra personer. De som käbblar kommer antagligen stanna upp, men säg till dem att fortsätta köra och sedan ge dig en sammanfattning när de är klara. De dominanta spelarna kommer om en stund att trivas med att få ta saken i egna händer.

Du behöver dock lägga upp scenarion som kan omforma sig kring vad spelarna hittar på. Jag har tidigare skrivit om fisktankar, där spelarnas uppgift är att komma på relationer mellan olika fraktioner och sedan göra någonting åt de problem som uppstått.

/Han som har haft två spelgrupper á 12-15 personer och har fått en instinkt att aktivera den person som ser mest passiv ut

Lukas

Mannen i Gult
Jätte bra tips måste jag säga,
jag tror att jag måste skriva om lite i min kampanj men jag ska nog få det att funka.