Mannen i skogen
Präst
- Joined
- 17 May 2000
- Messages
- 1,301
https://www.rollspel.nu/threads/72922?-svenska-väsen-och-folktro-möter-supernatural
I tråden ovan var jag på väg att skriva att den settingen gör sig bäst om spelarna inte vet om den från början (men det har inte så mycket med den tråden att göra, så jag startade en ny).
Min tanke var alltså att spelarna gör rollfigurer till en spelvärld som är identisk med vår verklighet, utan övernaturligheter. Sedan introduceras märkligheter allt eftersom, och dessa får en större effekt iom att de överraskar mer.
Detta ledde till den här trådens tre frågor: Om du spelat eller spellett ett äventyr eller kampanj där en grundpremiss var att settingen i själva verket var något annat än det spelarna fick veta. Och om detta i så fall blev bra. Och hur man frågar spelarna om de är med på det hela utan att avslöja vad det är de är med på.
Exempel:
Spelarna får veta att rollfigurerna ska vara barn som går på mellanstadiet. Kampanjen visar sig handla om kriget mellan småfolket och myrlingarna, där rollfigurerna hamnar i skottlinjen.
Spelarna får veta att det är en fantasysetting, men kidnappas första äventyret till en främmande planet. Deras vapen står sig slätt där, och de kan bara ta sig hem med sociala färdigheter.
Spelarna får veta att det är ett skräckrollspel, men kampanjen handlar om politiska intriger där Cthulu öht inte är med.
Spelarna gör rollfigurer som är sci-fi-agenter. Kampanjen utspelar sig under zombieapokalypsen.
Själv har jag aldrig gjort det, vad jag minns. Jag kan se en viss risk i att jag gör en rollfigur som passar väldigt bra i den utannonserade settingen, men blir sämre ju mer den verkliga settingen avslöjas.
I tråden ovan var jag på väg att skriva att den settingen gör sig bäst om spelarna inte vet om den från början (men det har inte så mycket med den tråden att göra, så jag startade en ny).
Min tanke var alltså att spelarna gör rollfigurer till en spelvärld som är identisk med vår verklighet, utan övernaturligheter. Sedan introduceras märkligheter allt eftersom, och dessa får en större effekt iom att de överraskar mer.
Detta ledde till den här trådens tre frågor: Om du spelat eller spellett ett äventyr eller kampanj där en grundpremiss var att settingen i själva verket var något annat än det spelarna fick veta. Och om detta i så fall blev bra. Och hur man frågar spelarna om de är med på det hela utan att avslöja vad det är de är med på.
Exempel:
Spelarna får veta att rollfigurerna ska vara barn som går på mellanstadiet. Kampanjen visar sig handla om kriget mellan småfolket och myrlingarna, där rollfigurerna hamnar i skottlinjen.
Spelarna får veta att det är en fantasysetting, men kidnappas första äventyret till en främmande planet. Deras vapen står sig slätt där, och de kan bara ta sig hem med sociala färdigheter.
Spelarna får veta att det är ett skräckrollspel, men kampanjen handlar om politiska intriger där Cthulu öht inte är med.
Spelarna gör rollfigurer som är sci-fi-agenter. Kampanjen utspelar sig under zombieapokalypsen.
Själv har jag aldrig gjort det, vad jag minns. Jag kan se en viss risk i att jag gör en rollfigur som passar väldigt bra i den utannonserade settingen, men blir sämre ju mer den verkliga settingen avslöjas.