Mörk Borg - reglerna

McKatla

Utan titel
Mörk Borg är, som konstnärlig produkt och stämningsskapare, mästerlig – och äventyret på slutet ett föredöme i hur sådana skall skrivas. Men hur är det med spelbarheten vad gäller reglerna? När jag läser stridsreglerna får jag intrycket att de nyskapade rollpersonerna missar oftare än de träffar, men att det är tvärtom för monstren (45% chans att träffa, 55% chans att träffas). Och eftersom spelaren slår alla slag mot sina egna värden, hur skiljer man mellan bra eller dåliga monster? Genom att modda SG för slaget? Så, till er som spelat, fungerar spelet (att vara flera RP mot ett moster borde ju leda till seger, och ett system för att modda måste väl gå att få till)?

Dimfrost

Special Circumstances
Bra och dåliga monster skiljer sig ju åt med mer skada, mer hp och farligare specialförmågor, som till exempel kan höja eller sänka SG. Systemet är väldigt dödligt i början men snarare lite väl säkert efter att rollpersonerna har levlat en eller ett par gånger. Det enda jag kan ogilla är att strid kan handla lite väl mycket om att båda missar gång på gång.