Jag håller på och fixar med en kampanj där spelarna ska glida omkring i afrika a 1800-talet och har då också skapat en grupp shamaner som motstånd. Dessa har i sin tur kommit i kontakt med mörka och tentakliga andar och jag skulle vilja ha lite magi dessa kan använda (för att offsetta spelarnas skjutvapen och skapa skräck). Problemet är att det står helt still i mitt huvud, jag kommer varken på magier eller magi-system.
Ledorden ska vara "afrikas mörker". Någon som har några ideer eller tips?
När rollperaonerna sover hamnar de i en gemensam drömvärld där det är shamanernas lagar som styr. Tänk en mörk, förvriden verklighet där oformliga monster krälar ut ur skuggorna och allt som händer påverkar den riktiga världen. Typ lite terrorn på elmstreet fast utan den mörka humorn och mer vansinne. I den vakna världennkan rollpersonerna ha ett övertag mednsina krutvapen, men i drömvärlden är de mörkret som har överläget.
1 - kycklingoffer, där kycklingen i mänsklig röst beskriver exakt vad rollpersonerna gör, till des den ruttnar.
2 - molnjagare, som befaller fram (men inte kontrollerar) oväder upp till orkanstorlek
3 - maskjakt (det cybot nämner, bortsett från att det görs via långdans, där alla sinnnen är förslavade under dansledaren, som alltså med full skicklighet kontrollerar lika många djur)
4 - jordkontat (förmågan att orsaka allt ifrån levererande av metall till jordskalv till gigantiska händer som håller fast rollpersonerna)
5 - pestkontroll
Därutöver känns det egentligen som valfri kraft från valfri X-men serie är rätt skrämmande och chthulhuoid om man faktiskt tar en titt på dem. Många (tidsresor, själaskådande på distans, varulvsskap med självläkning, etc) känns dessutom ganska i linje med afrikas trossystem.
Varför inte bara använda magierna från Call of Cthulhu systemet? Saker som att få folks armar eller ben att förtvina och dö, frammana fruktansvärda monster som sliter sina fiender i stycken eller stjäla folks syn är väll perfekt här?
Tony.Meijer said:
För att vi har spelat galet mycket CoC och skulle jag börja köra med den sortens magi skulle tre av fyra spelare tänka jaha, det är en "Song of Hastur" och den fjärde börjar chanta liksom
I.e. även om de kommer att spela med så kommer det inte att bli speciellt skräckigt
Funkar, fast jag vet inte riktigt hur jag ska få det att verka skrämmande? Att en hyena jäflas med en är drygt och potentiellt livsfarligt men inte så skrämmande liksom.
När rollperaonerna sover hamnar de i en gemensam drömvärld där det är shamanernas lagar som styr. Tänk en mörk, förvriden verklighet där oformliga monster krälar ut ur skuggorna och allt som händer påverkar den riktiga världen. Typ lite terrorn på elmstreet fast utan den mörka humorn och mer vansinne. I den vakna världennkan rollpersonerna ha ett övertag mednsina krutvapen, men i drömvärlden är de mörkret som har överläget.
Det låter inte helt dumt, kanske kan man köra med att de börjar med att ge spelarna "profetior" och "drömspår" där de lurar dem helt (jo, ni måste ge er upp till the mountain of doom and hellfire för att hitta det enda vapnet som kan fördriva grupp x, jaha, ni fick tag på grejen, och när ni försöker använda den funkar det inte alls, HAHA!) och därefter blir det mörkt och vidrigt.
1 - kycklingoffer, där kycklingen i mänsklig röst beskriver exakt vad rollpersonerna gör, till des den ruttnar.
2 - molnjagare, som befaller fram (men inte kontrollerar) oväder upp till orkanstorlek
3 - maskjakt (det cybot nämner, bortsett från att det görs via långdans, där alla sinnnen är förslavade under dansledaren, som alltså med full skicklighet kontrollerar lika många djur)
4 - jordkontat (förmågan att orsaka allt ifrån levererande av metall till jordskalv till gigantiska händer som håller fast rollpersonerna)
5 - pestkontroll
Det låter inte helt dumt, kanske kan man köra med att de börjar med att ge spelarna "profetior" och "drömspår" där de lurar dem helt (jo, ni måste ge er upp till the mountain of doom and hellfire för att hitta det enda vapnet som kan fördriva grupp x, jaha, ni fick tag på grejen, och när ni försöker använda den funkar det inte alls, HAHA!) och därefter blir det mörkt och vidrigt.
Om du gör drömvärlden tillräckligt läskig kommer de att aluta sova. Då kan du blanda in ren galenskap även i den vakna världen i form av hallucinationer. Kombinera gärna med att de ibland *måste* in i drömvärlden. Exempelvis kanske ett tempel har en dörr som bara går att öppna om man först öppnar den i drömvärlden.
Funkar, fast jag vet inte riktigt hur jag ska få det att verka skrämmande? Att en hyena jäflas med en är drygt och potentiellt livsfarligt men inte så skrämmande liksom.
Rovdjur och ormar som smyger sig förbi vaktposter och anfaller dig när du sover. Flygfän som infekterar din hjärna. Giftiga krypande saker som kommer upp ur marken.
Det läskiga kanske kan få vara att aldrig känna sig säker, att vara för rädd för att lägga sig och sova, att ständigt vara omgiven av ett frodande djurliv som när som helst kan vändas mot dig. Det kan säkert leda till hänsynslös jakt och slakt av oskyldiga djur och där får spelarna tillfälle att vara rädda för sin egen vedervärdiga handling.
Nej, jag kommer inte bidra med något. Men jag tänkte skriva här ändå:
Jag vet inte vad det är, men jag tycker att det finns något oerhört stämningfullt över resor i 1800-talets Afrika. Jag blir supersugen på att läsa någon spännande roman som utspelar sig där. Tips?
(Mörkrets hjärta har jag hemma)
God45 said:
Mary Kingsleys Travels in West Africa är skriven på slutet av 1800-talet och handlar om hennes resor över och utforskande av kontinenten under 1800-talet. Riktigt, riktigt bra. Inte fiktion om det är vad du är sugen på men en av de bästa icke-fiktion böckerna jag läst på ett bra tag.
Två andra böcker jag har på hyllan sedan min senaste "läsa om utforskare" period är Mungo Parks Travels in the Interior of Africa del 1 och del 2. Båda finns på Project Guthenberg och är en beskrivning av hans utforskande av Afrika precis i slutet av 1700-talet. Finns här: http://www.gutenberg.org/ebooks/5266
Två stycken författare jag nästan tvekar att rekommendera är Henry Stanley (du vet, Dr.Livingstone I presume killen) och Sir Richard Burton som båda skriver om Afrika i intressanta böcker men som... Låt oss säga att de är produkter av sin tid bara. Burtons bok läser jag inte på bussen i fall någon ser över min axel på vad jag läser och jag råkar vara på en sida där han pratar om infödingarna. Men det är jäkligt bra och intressanta böcker.
Strålande tips, vid möjlighet och om suget håller i sig ska jag kolla in dem noggrannare!
Nästan relaterat så noterade jag härom dagen att jag kommer från samma lilla håla utanför Motala som en författare som skrivit massor av skildringar av möten med olika stammar i Bali, Indonesien och liknande. Titlar som "Kamrat med Kannibaler" och "Djungeltagen" lockar! http://sv.wikipedia.org/wiki/Eric_Lundqvist
Kombination av resor i Afrika för att besöka gudmor, och intresse för religiös antropologi (och av chthulhukampanjer). Ovanstående är de mest tydligt vapenformade förmågorna.
Några andra klassiker är
1 Kollektiv utfrysning --> naturen självt börjar anstränga sig för att skada personer, så långt som till skenande boskapsjordar
2 Demonbesättning där andar nedkallas att förvärra en indiivids värsta laster, och gradvis kommer att arbeta för att skada personen till dess den mutas bort (med vilka konsumtionsbara droger den nu vill ha). Under tiden innan dess beter sig rp som en desperat heroinist, som MÅSTE ha utlopp för sina drifter. (IE svåra slag för att kunna göra något annat, resp. inte ta genvägar för att nå tillfredsställelse)
3 Mardrömsdroger, syftande till utmattning och korrumperande av individen.
4 klassisk saberthooth, marvel.
5 klassisk xavier, marvel.
6 klassisk kitty pride, marvel.
7 projektiv glömska - rollpersonen förlorar en viss färdighet, under tiden hen är inom en viss individs synfält.
8 Levande fetischer - kan vara vilka föremål som hälst, men de lyder nu, autonomt och med till synes telekinesi, den befallning som en magus som en gång hanterat dem då gav.
9 Folkmagiska föremål som skrämmer den som ser dem, oavsett art, till att vilja fly. Vanligen väl spridda. Andra likaledes spridda föremål är de som eliminerar kroppsljud, inklusive fotsteg och rörelse genom gräs, eller de som orsakar partiell osynlighet.
10 förmågan att styra element, och det som är associerat till dem. Vanligare i länder som haft kontakt med Indien eller Kina. Precis så knarkat som det låter.
(Förbannade kommentarsbegränsning)
Rymdhamster said:
Vilket fantastiskt bra inlägg! Ligger i trådens huvudfokus, direkt efterfrågat av trådstartaren och intressant läsning. Tur att det inte hamnade undangömt i någon kommentar någonstans där man aldrig hade sett det.
Tack för komplimanger.
Jag ser fortfarande kommentarsbegränsningen som onödigt mycket vinäger, i förhållande till möjligheten till specialiserade samtals honung, dock. Men det är OT.
Glad att jag kunde bidra.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.