Nekromanti Mörkersyn

Rickard

Urverk speldesign
Jag har tänkt på en sak. Mörkersyn. Hur ser dvärgar eg.?

När jag fiffulerade på det så kom jag fram till att dvärgar ser normalt men ju mörkare det blir desto mer "kopplas" mörkersynen in.

Hur tänker ni att mörkersyn fungerar?
Är det som om det är en "knapp" som de trycker på så fungerar mörkersyn? Tar mörkersynen över helt då?
Eller ser de hela tiden IR-ljus?

Skriv och kommentera för jag vill veta..

/Han som fiffulerat

Vindhand

Myrmidon
När jag fiffulerade på det så kom jag fram till att dvärgar ser normalt men ju mörkare det blir desto mer "kopplas" mörkersynen in.

Tja... det låter rimligt....

Personligen så tycker jag det är jobbigt att behöva fundera på vilken värme olika saker utstrålar så jag låter helt enkelt dvärgarnas mörkersyn vara en magisk egenskap. De får se världen som om de hade en personlig liten lampa inne i ögonen. Om det är helt mörkt ser de allt i litet suddiga gråskalor till en viss radie.

Det är inte så de var avsedda att fungera men IMHO är spelet roligare om man slipper termer som "IR-strålning" och dylikt som inte hör hemma i fantasy :)

Elrond

Veteran
Tänk på hur katter använder sin syn. Ingen egentlig mörkersyn utan endast förmågan att alstra väldigt lite ljus och göra det till synintryck... Tror jag...

[color:green]//Elrond</font color=green>

Hjonas

Veteran
Tror att man kan förklara det med den typ av mörkersyn som spindlar och katter har. Att dom har en ljusreflekterande
"spegel" i bakdelen av ögonen som reflekterar det ljus som finns genom den egna linsen och därför ökar
ljusuppfattningen. Men det skulle iofs medföra att dvärgars ögon skulle blänka som man lös på dom i mörker.. typ.. :)

[ Excutioner - Slayer of the light. Desecrator, Violator, Devastator - Messenger of Death ]

Pazuzu

Warrior
Jag ser det hela lite tekniskt å tråkigt:
1. IR-syn/Värmesyn. Alltså man "ser" värme. Funkar då i totalt kolmörker. Händer lämnar varma fläckar på väggar, ser andedräkter runt hörn mm. Brukar visas med en dubbelexponerad bild på blå/svart bakgrund. Där det är varmt blir det rött och går till vitt.
2. Mörkersyn. Det som katter har och vi kan göra elektroniskt. Alltså att ljuset som finns förstärks. Katter ser ljuset två gånger plus att de har mera stavar i ögat. Eftersom dvärgar aldrig beskrivits ha glänsande ögon som katter antar jag att det är en kombination av extremt mycket stavar i ögona och en gnutta magi. Det fetaste vore om man bara hade tätt med stavar och inga tappar. Alltså att man såg svartvit (ljusskillnaden) men helvetiskt bra i mörker. Blabla.
3. Sen finns det ju andra sätt att "se" på som man kan tillämpa på diverse demoner och magiska fenomen etc. Olika sorters strålning. T.ex det radioaktiva vätet i cellkärnorna och då ser man ju materia. Å då man kan kraftigt ignorera de fotoner som rör sej i det mänskliga spektrat.
3. Å så finns det ju lampor och sonar. Båda funkar på samma sätt förutom att det är olika "protokoll".

Man Mountainman

Storsvagåret
Det borde väl egentligen inte vara så märkvärdigt? Har de IR-syn så är nog denna ikopplad hela tiden. De kan helt enkelt se ett bredare ljusspektra än vi människor.

/Dnalor, din finne på hornhinnan

Helio

Veteran
Det bästa svaret

Nå, eftersom jag är själv en tirakbaneman ( även IRL/images/icons/wink.gif) kan jag ge ett tydligt svar. Man ser i mörker men ej i färger så att säga, man heller inte se detaljer så att man kan ex. inte läsa. En nackdel är också att ögonen lyser röda i mörkret ( man blir röjd vilket jag bittert fick erfare under mitt senaste äventyr!)

"may the blood of your enemies stain the ground"

Rickard

Urverk speldesign
<ME>Tänk på hur katter använder sin syn.</EM>
Men det som katter använder är väl gott nattseende precis som alver har. Fast de kan inte se i kompakt mörker vilket dvärgar kan. Om det de vill se utstrålar värme d.v.s.

Det får mig att tänka på en sak. Alver borde ha lysande ögon i.s.f.

/Han som undrar

Johan K

Gammal & dryg
Mörkersyn funkar väll så att man ser som det är i början av skymmning, fast det är på natten. Fast man måste ha en naturlig tillgång till ljus.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>

G

Guest

Guest
Katter ser bättre i mörker på grund av de kan vidga sin puppil så pass mycket...

/ Med en blick som is har jag nuet och framtiden under uppsikt.