Nekromanti mörkret faller.. Episk äventyrs ide [spoiler]

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Nu lägger jag ut denna idea som en insperation/utmaning till äventulla spelledare.
Men även för att få igång en diskution :gremsmirk: Så lått :t6b-1: :t6b-6: :t6r-5: rulla..

Iden är ett generation spell kampanj.

Generation 1
Börjar innan mörkret faller över Mundana spelarna antagligen gör sina egna figurer eller får dom utdelade av spelledaren.
Kampanjens mål.

1 Upptäcka vad som håller på att inträffa.
2 Varna ens familjer om det hemska öde som är på gång.
3 Skapa ett trygg borg/fort eller hem för vänner och familjer.

Problem. 1
exakta bevise är svåra att finna och farliga att få tag på utan att en demon/drake eller arg präst protesterar eller äter upp spelaren.

Problem 2
Ärligt talat vem tror på en tönt som går omkring med en skylt och säger Undergången är nära ?

Problem 3
Var bygger man ett trygt hem ?
Finns det utöver huvud taget ett bra gömställe. ?
Dvärgarna kanske tycker att deras underdjordiska gångar är säkra vem vet denna gång kanske demonerna har med sig en spade eller dynamit.


Generation 2

Börjar Under mörkret över allt finns demoner och krig svält pest och död är alltid närvarande.

Problem.
1 jaga demoniska varelser som hotar gömstället.
Och jaga rätt på mat, råvaror och annat som behövs UTAN att bli uptäckt av demonerna.
Eller bli föråd av demonernas tjänare och förslavade mäniskor.

Problem.
2 Något ONT väsen har förgiftat marken där maten odlas all växtlighet börjar att dö.
Hjältarna måste nu börja jaga för att hitta ny mat.

Problem 3.
Under en av jaktturerna uptäckts en skadad mäniska från denna främling för de reda på att en arme av demoniska väsen är påväg tusen och åter tusen..
Förmånga för att slåss emot alla måste fly men vart.

Problem
4 Havet eller de högsta bergen kanske de oändliga isvidderna i norr blir de nya gömstället där hjältarna och deras familj tar en ny försvar emot armen av demoner.

Generation 3

En föröd värld de flesta civilisationer har gått under eller blivit förvandlad till en spillra av deras forna storhet.
Kunskaper hemligheter har gått förlorad förstörda eller korruperade av monsterna.
På andra ställen är jorden själv marken man går på och havet man seglar och fiskar från förgiftad omöjlig att odla mat på eller Fiska på innan de områderna kommer gå att leva kommer generationer att passera och ytterligare civilisationer faller.

Det är en tid av plundring av hjältar en tid där gigantiska ruiner kan utforskas skatter vapen utrustning kan släppas hem en tid där en stark svärds arm och en lojal team av vänner kan skappa ett imperium.

Problem.
1 Många naturtillgångar är förstörda gruvor är raserade och naturen är kall och svårt att odla på. De områden som ÄR möjliga att odla mat på är värt mer än mänskligt liv.
Nästan ingen kommer ihåg stålets hemlighet.
Konsten att läsa är nästan utdöd och de få magiker som existerar är otränade amatörer.

Problem.
2 Väldigt få litar på främlingar eller nya personer DE kan vara demoner bäst att döda dom. Specielt om de har magiska krafter eller ser anorlunda ut.

Problem 3
Det är de starka som härskar de svaga som dör eller blir slavar en tid av barbarer och mörk magi. Moral och Heder är en Lyx utanför den egna klanen..

:tekopp:


edit: lade till spoilervarning i titel /Lycan
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,105
Location
Göteborg
Re: mörkret faller.. Episk äventyrs ide.

Låter skoj, jag gillar grejen med att man inte genast tar ledningen för närmsta stora armé och försöker kämpa emot mörkret, utan bara varnar sin familj och släkt för att sedan gömma sig bäst man kan. När det sedan lagt sig igén kan dristiga äventyrare gå och utforska den nya ruinvärlden, men inte försöka bygga upp nya riken och leda mänskligheten till nya storverk. Sådär lagom epiken-är-för-stor-för-oss-vanliga-dödliga-men-nu-har-den-kommit-iallafall som jag själv gärna skulle spela.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: mörkret faller.. Episk äventyrs ide.

Läste inlägg
Fick huvudvärk

Utöver det att din stavning är mer diabolisk än din kampanjidé så gillar jag det :gremlaugh:
 

DarkRaven_UBBT

Veteran
Joined
9 Sep 2002
Messages
123
Location
tredje klotet från solen
Re: mörkret faller.. Episk äventyrs ide.

Varför skulle man bara varna ens egen familj om att världen är påväg att gå under?

Måste man vara så ond att man sitter i sin lilla bunker och skrattar åt alla okunniga som blir brutalt slaktade av demoniska horder och deras anhängare?
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: mörkret faller.. Episk äventyrs ide.

Varför skulle man bara varna ens egen familj om att världen är påväg att gå under?
Givet kan man försöka varna så många som möjligt. Vad jag gav var en Idea ett frö till ett äventyr.

Men jag utgik från att många olika kyrkor redan har varnat ELLER försöker DÖLJA att mörkret närmar sig.
För att hindra panik eller av själviska orsaker.

Sen även OM spelarna går ut och varnar folk varför ska folk tro på dom ?
Allt de ser är några främlingar som vilt skriker att slutet är nära. ?

Måste man vara så ond att man sitter i sin lilla bunker och skrattar åt alla okunniga som blir brutalt slaktade av demoniska horder och deras anhängare?
Nej man kan lätt göra det till en kampanj där man försöker räda så många som möjligt.
Men tänk på att tillgången på mat dryck odlings områden samt hur stor gömstället är begränsar hur många de kan rädda.

Förr eller senare kan/kommer situationen upstå att folk är villiga att mörda för lite mat och ett gömställe.
Kombinera det med begränsatt utryme och Äventyrarnas grupp kanske måste döda folk som bara vill ha mat.
 

Nkari

Veteran
Joined
24 May 2002
Messages
192
Location
Örebro
Re: mörkret faller.. Episk äventyrs ide.

Man glömmer inte saker över en generation. låt det gå 2-3 generationer under "mörkret" ist för bara en.. då låter det mer trovärdigt att mångt o mycket har gått förlorat.


Annars är det en underbar idé.. =)
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: mörkret faller.. Episk äventyrs ide. [SPOILER]

(Inte för att vara en bitch, men du borde ha spoilermärkt den här tråden...)

"exakta bevise är svåra att finna och farliga att få tag på utan att en demon/drake eller arg präst protesterar eller äter upp spelaren."

svårt kan det inte vara... alla astronomer av rang lär märka att stjärnorna lägger sig i olycksbådande banor vilket förebådar onda saker och ting.
Magikraterna i An-Thalamur sitter på uråldrig kunskap från Danarth och Colonan och vet med sannolikt en hel del om mörkret (i just deras fall så finns det dock andra, mäktigare krafter inom deras sällskap som försöker förhindra att den informationen kommer ut...).

Sanarialvernas inre krets vet också uppenbarligen om vad som håller på att ske, men se ovan. Antagligen har också Priori Cun-Sabréann, Verashimorden och Kabalaorden en hel del hum om vad som komma skall.

"Ärligt talat vem tror på en tönt som går omkring med en skylt och säger Undergången är nära ?"

En hel del.

Kina drabbades 1851-1871 av ett av världens blodigaste inbördeskrig efter att kinesenHong Xiuquan påstått sig vara Jesus lillebror och värvat hundratusentals anhängare i uppror mot manchukejsaren i Beijing.

Adolf Hitler fick det tyska folket mellan 1933-1945 att industriellt slakta alla judar, romer, slaver, kommunister och liberaler de kom åt och starta krig mot hela Europa, och kom till makten delvis genom att hävda att judar och kommunister låg bakom en enorm, världsomspännande konspiration.

Djingis Khan enade de mongoliska horderna under sitt banér och erövrade nästan hela Eurasien på 1200-talet. Han trodde fullt ut att Himlen hade gett honom den uppgiften och att ödet ville att han skulle regera över hela världen...

(Etc, etc)

"Skapa ett trygg borg/fort eller hem för vänner och familjer."

Demoner är egentligen mäktiga andeväsen som måste sluka andra själar för att överleva. Jag ser det som sannolikt att de anfaller Mundana inte bara på det "Mundana" planet, utan även på andeplanet och kanske även i skugglandet och i drömvärlden.
Inte helt lätt slippa undan ifrån i så fall.

EDIT: kollade upp Taipingupproret och ändrade årtal och sånt stuff till det rätta.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: mörkret faller.. Episk äventyrs ide. [SPOILER]

(Inte för att vara en bitch, men du borde ha spoilermärkt den här tråden...)
Du har rätt jag borde ha satt upp en Spoiler varning..
Jag ber om ursäkt. :gremcrazy:
"exakta bevise är svåra att finna och farliga att få tag på utan att en demon/drake eller arg präst protesterar eller äter upp spelaren."

Så svårt kan det inte vara... alla astronomer av rang lär märka att stjärnorna lägger sig i olycksbådande banor vilket förebådar onda saker och ting.
Glöm inte bort att Enskilda INDIVIDER är smarta FOLK är duma.

Givet viss kommer magiker och präster att varna folk men för varje individ som tror på dom så kommer det finnas 100 som vägrar acceptera fakta.
sedan finns det ju grupper inom politiken grevar baroner kungar och annat drägg som fruktar krig eller förlusten över deras egen rätt och möjlighet att HÄRSKA mer än de fruktar Mörkret som kan döda dom.

Och så finns det ju de politiska folk som vägrar acceptera sanningen och ser till att döda varje präst eller magiker som påstår att deras fred och harmoni är på väg att upphöra

Magikraterna i An-Thalamur sitter på uråldrig kunskap från Danarth och Colonan och vet med sannolikt en hel del om mörkret (i just deras fall så finns det dock andra, mäktigare krafter inom deras sällskap som försöker förhindra att den informationen kommer ut...).
Jupp hålla mörkrets ankomst hemligt är ytterligara ett sätt för att kontrolera folk samt säkra sin egen möjlighet att fly och kanske överleva i kaoset som kan upstå.
Sanarialvernas inre krets vet också uppenbarligen om vad som håller på att ske, men se ovan. Antagligen har också Priori Cun-Sabréann, Verashimorden och Kabalaorden en hel del hum om vad som komma skall.

"Ärligt talat vem tror på en tönt som går omkring med en skylt och säger Undergången är nära ?"

En hel del.

Kina drabbades 1851-1871 av ett av världens blodigaste inbördeskrig efter att kinesenHong Xiuquan påstått sig vara Jesus lillebror och värvat hundratusentals anhängare i uppror mot manchukejsaren i Beijing.

Adolf Hitler fick det tyska folket mellan 1933-1945 att industriellt slakta alla judar, romer, slaver, kommunister och liberaler de kom åt och starta krig mot hela Europa, och kom till makten delvis genom att hävda att judar och kommunister låg bakom en enorm, världsomspännande konspiration.

Djingis Khan enade de mongoliska horderna under sitt banér och erövrade nästan hela Eurasien på 1200-talet. Han trodde fullt ut att Himlen hade gett honom den uppgiften och att ödet ville att han skulle regera över hela världen...
Håller med det kommer finnas grupper och hela riken som är medveten om vad som kommer att intreffa med en karismatisk ledare rustar de för krig.
Många av de magiska/Religon ordnarna har förmåga att fängsla och driva bort demonerna.
Givet viss kommer många demon furstar see dom som en första måltavla.
(Etc, etc)

"Skapa ett trygg borg/fort eller hem för vänner och familjer."

Demoner är egentligen mäktiga andeväsen som måste sluka andra själar för att överleva. Jag ser det som sannolikt att de anfaller Mundana inte bara på det "Mundana" planet, utan även på andeplanet och kanske även i skugglandet och i drömvärlden.
Inte helt lätt slippa undan ifrån i så fall.
Håller med. Men om man läser i boken om hemligheter så är det tydligt att demonerna var där FYSISKT och som andeväsen.
Vilket leder till att shamaner magiker och präster sida vid sida med krigare måste användas för att slåss eller göma sig.

En möjlighet fins att när mörkret anländer kanske demonerna blir tvingade att använda fysiska kroppar för att kunna slåss.
I gengäld kanske prästers och shamaners förmåga att skada dom på andeplan eller förvisa dom förminskas eller försvinner helt.

De blir kanske tvingade att välja mellan att Tillfälligt döda en demons kropp elller fängsla hans ande med eller utan levande kropp.

Döda kroppen och anden skaffar en NY kropp efter ett tag.
Fängsla hans ande finns risken att den rymmer.

Inget lätt sak att göra :gremlaugh: :tekopp:
Dessutom så kan man få en Återkommande fiender som gång på gång plågar spelarna...
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: mörkret faller.. Episk äventyrs ide.

Man glömmer inte saker över en generation. låt det gå 2-3 generationer under "mörkret" ist för bara en.. då låter det mer trovärdigt att mångt o mycket har gått förlorat.


Annars är det en underbar idé.. =)
Givet viss inte. Jag pratar om SPELAR Generationer.

Så Generation 2. Är kanske Barnbarn till generation 1.
Och Generation 3 kanske är BarnBarns Barn till generation 1.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: mörkret faller.. Episk äventyrs ide. [SPOILER]

Glöm inte heller bort att det finna vissa grupper som inte kommer att vara helt på "det godas" sida när det väl bryter ut...

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">Damarien, Sällskapet, alla de som lyder under någon av inkarnaterna samt de tre demonkulterna och den där krigargruppen i Forion, och en del andra. Dessutom kommer ju folk som De urgamla troligen att ta tillfället i akt för att starta de nya riken de drömt om...</font></td></tr></table>

Vänta nu, hela tråden är ju spoilermärkt... äsch.

Låter på det stora hela som en cool kampanj om du kan genomföra den, kör på det! (och vill du ha det extra hemskt, se Ymirs gamla tråd om Anticthon och låt sedan meteorer förvandla Mundana till ett mycket kallare klot utan solljus och himmel i en eller två generationer, och orsaka lite normal förstörelse när de ändå håller på.

Vad gäller demonerna är ju den officiella skillnaden under Mörkret att de barriärer som förhindrar att demonerna tar form (och troligen också att de rör sig för nära den "vanliga" världen i andeplanet, eftersom de inte tycks äta människors själar till höger och vänster därifrån annars heller) rämnar och därmed låter demonerna leva loppan. Troligen minskar också mängden själ de måste äta för att hålla sig kvar dessutom. Schamanens problem är nog att han i normala fall kan möta demonerna på sina villkor (helst inte alls alternativt själ mot själ), men han under Mörkret har ett gäng klor, tänder och onaturliga extremiteter att brottas med och inte bara XT6 mot PSY. Magikern får det däremot trevligare, eftersom det är lättare att sikta in pentagrammet om du ser demonen i fråga (annars lär ju skyddcirkeln bli den populäraste magin på eventuella överlevande akademier under flera generationer...).

Och låt alla fåniga smådemoner dö om de huggs ned i sin fysiska form, medan de starkare bara flyr in på andeplanet igen och sedan käkar andra själar tills de återhämtat sig... några av dem måste man ju får ha ihjäl, liksom :gremwink:

Roligaste vore ju om de någon gång får möjlighet att vända två fiender mot varandra, så att demonerna som är på väg mot dem istället får fullt upp med att försvara sig mot anfallet från en förrymmen xinukult som hävdar att de tjänar fel mästare... kanske väger upp det där med att behöva försvara sig mot andra "goda" överlevare en del.
 
Top