Nu lägger jag ut denna idea som en insperation/utmaning till äventulla spelledare.
Men även för att få igång en diskution Så lått rulla..
Iden är ett generation spell kampanj.
Generation 1
Börjar innan mörkret faller över Mundana spelarna antagligen gör sina egna figurer eller får dom utdelade av spelledaren.
Kampanjens mål.
1 Upptäcka vad som håller på att inträffa.
2 Varna ens familjer om det hemska öde som är på gång.
3 Skapa ett trygg borg/fort eller hem för vänner och familjer.
Problem. 1
exakta bevise är svåra att finna och farliga att få tag på utan att en demon/drake eller arg präst protesterar eller äter upp spelaren.
Problem 2
Ärligt talat vem tror på en tönt som går omkring med en skylt och säger Undergången är nära ?
Problem 3
Var bygger man ett trygt hem ?
Finns det utöver huvud taget ett bra gömställe. ?
Dvärgarna kanske tycker att deras underdjordiska gångar är säkra vem vet denna gång kanske demonerna har med sig en spade eller dynamit.
Generation 2
Börjar Under mörkret över allt finns demoner och krig svält pest och död är alltid närvarande.
Problem.
1 jaga demoniska varelser som hotar gömstället.
Och jaga rätt på mat, råvaror och annat som behövs UTAN att bli uptäckt av demonerna.
Eller bli föråd av demonernas tjänare och förslavade mäniskor.
Problem.
2 Något ONT väsen har förgiftat marken där maten odlas all växtlighet börjar att dö.
Hjältarna måste nu börja jaga för att hitta ny mat.
Problem 3.
Under en av jaktturerna uptäckts en skadad mäniska från denna främling för de reda på att en arme av demoniska väsen är påväg tusen och åter tusen..
Förmånga för att slåss emot alla måste fly men vart.
Problem
4 Havet eller de högsta bergen kanske de oändliga isvidderna i norr blir de nya gömstället där hjältarna och deras familj tar en ny försvar emot armen av demoner.
Generation 3
En föröd värld de flesta civilisationer har gått under eller blivit förvandlad till en spillra av deras forna storhet.
Kunskaper hemligheter har gått förlorad förstörda eller korruperade av monsterna.
På andra ställen är jorden själv marken man går på och havet man seglar och fiskar från förgiftad omöjlig att odla mat på eller Fiska på innan de områderna kommer gå att leva kommer generationer att passera och ytterligare civilisationer faller.
Det är en tid av plundring av hjältar en tid där gigantiska ruiner kan utforskas skatter vapen utrustning kan släppas hem en tid där en stark svärds arm och en lojal team av vänner kan skappa ett imperium.
Problem.
1 Många naturtillgångar är förstörda gruvor är raserade och naturen är kall och svårt att odla på. De områden som ÄR möjliga att odla mat på är värt mer än mänskligt liv.
Nästan ingen kommer ihåg stålets hemlighet.
Konsten att läsa är nästan utdöd och de få magiker som existerar är otränade amatörer.
Problem.
2 Väldigt få litar på främlingar eller nya personer DE kan vara demoner bäst att döda dom. Specielt om de har magiska krafter eller ser anorlunda ut.
Problem 3
Det är de starka som härskar de svaga som dör eller blir slavar en tid av barbarer och mörk magi. Moral och Heder är en Lyx utanför den egna klanen..
edit: lade till spoilervarning i titel /Lycan
Men även för att få igång en diskution Så lått rulla..
Iden är ett generation spell kampanj.
Generation 1
Börjar innan mörkret faller över Mundana spelarna antagligen gör sina egna figurer eller får dom utdelade av spelledaren.
Kampanjens mål.
1 Upptäcka vad som håller på att inträffa.
2 Varna ens familjer om det hemska öde som är på gång.
3 Skapa ett trygg borg/fort eller hem för vänner och familjer.
Problem. 1
exakta bevise är svåra att finna och farliga att få tag på utan att en demon/drake eller arg präst protesterar eller äter upp spelaren.
Problem 2
Ärligt talat vem tror på en tönt som går omkring med en skylt och säger Undergången är nära ?
Problem 3
Var bygger man ett trygt hem ?
Finns det utöver huvud taget ett bra gömställe. ?
Dvärgarna kanske tycker att deras underdjordiska gångar är säkra vem vet denna gång kanske demonerna har med sig en spade eller dynamit.
Generation 2
Börjar Under mörkret över allt finns demoner och krig svält pest och död är alltid närvarande.
Problem.
1 jaga demoniska varelser som hotar gömstället.
Och jaga rätt på mat, råvaror och annat som behövs UTAN att bli uptäckt av demonerna.
Eller bli föråd av demonernas tjänare och förslavade mäniskor.
Problem.
2 Något ONT väsen har förgiftat marken där maten odlas all växtlighet börjar att dö.
Hjältarna måste nu börja jaga för att hitta ny mat.
Problem 3.
Under en av jaktturerna uptäckts en skadad mäniska från denna främling för de reda på att en arme av demoniska väsen är påväg tusen och åter tusen..
Förmånga för att slåss emot alla måste fly men vart.
Problem
4 Havet eller de högsta bergen kanske de oändliga isvidderna i norr blir de nya gömstället där hjältarna och deras familj tar en ny försvar emot armen av demoner.
Generation 3
En föröd värld de flesta civilisationer har gått under eller blivit förvandlad till en spillra av deras forna storhet.
Kunskaper hemligheter har gått förlorad förstörda eller korruperade av monsterna.
På andra ställen är jorden själv marken man går på och havet man seglar och fiskar från förgiftad omöjlig att odla mat på eller Fiska på innan de områderna kommer gå att leva kommer generationer att passera och ytterligare civilisationer faller.
Det är en tid av plundring av hjältar en tid där gigantiska ruiner kan utforskas skatter vapen utrustning kan släppas hem en tid där en stark svärds arm och en lojal team av vänner kan skappa ett imperium.
Problem.
1 Många naturtillgångar är förstörda gruvor är raserade och naturen är kall och svårt att odla på. De områden som ÄR möjliga att odla mat på är värt mer än mänskligt liv.
Nästan ingen kommer ihåg stålets hemlighet.
Konsten att läsa är nästan utdöd och de få magiker som existerar är otränade amatörer.
Problem.
2 Väldigt få litar på främlingar eller nya personer DE kan vara demoner bäst att döda dom. Specielt om de har magiska krafter eller ser anorlunda ut.
Problem 3
Det är de starka som härskar de svaga som dör eller blir slavar en tid av barbarer och mörk magi. Moral och Heder är en Lyx utanför den egna klanen..
edit: lade till spoilervarning i titel /Lycan