Nekromanti Mörkret mellan stjärnorna: SL-tips

Bifur

Veteran
Snart kommer jag spelleda nämnda äventyr (alltså Björkelids konventsscenario från 2003 eller nåt) som ett enkvälls mellanspel. Det känns ganska lättillgängligt och "okomplicerat" för vana spelare (som i mitt fall) så jag förutser inga större svårigheter att styra upp det, men jag vill ändå fråga de här som provat det om tips på bra tekniker att använda? Vad har funkat bra och höjt stämningen och vad har varit mindre bra?

Jocke

Man med skägg
När vi spelade det här om året så snackade vi lite om friform, rälsning och sånt där som är viktigt för att scenariot ska fungera.
Jag tror att det kan vara svårt att hinna med allt på en kväll, ett konventspass är ju ca sex timmar. Varje svenario tog ungefär två möten för oss. Tredje delen, I Skuggorna, är lite stökig efter som man spelar snarlika roller i olika tidsepoker.

Jag lät den mest uppmärksamhetskrävande spelaren vara systern med drömmarna. Det funkade bra.

Det är också värt att försöka följa alla spelledarinstruktoner så långt det går (gäller särskilt för Ur Afgrunden)

Bifur

Veteran
Tackar.
Vi har en hel dag på oss så det är lugnt, men absolut, 4 h kan säkert bli tight. Nu är det ju också bara del 1, blir det uppskattat kanske vi skaffar del 2 och 3 också.

Vad gäller friformen har jag faktiskt skippat den och slängt på enkla regler, även om de inte lär behövas i särskilt stor utsträckning. Mest för att ge spelarna känslan av att de kan påverka upplösningen lite mer direkt.

Jocke

Man med skägg
Bifur;n210762 said:
Vad gäller friformen har jag faktiskt skippat den och slängt på enkla regler, även om de inte lär behövas i särskilt stor utsträckning. Mest för att ge spelarna känslan av att de kan påverka upplösningen lite mer direkt.
Det beror ju på vad man menar att scenariot ska vara. I mitt huvud är Upsala-sviten en av de absoluta höjdpunkterna av svensk spelkonvetsfriform och det stora värdet i att spela sviten idag är att försöka förstå vad vi höll på med då och varför. Se hur de metoder och tekniker som användes då ger väldigt tydliga resultat i form av inre spel, bleed och såna där pre-indiespels tankar.

Det innebär såklart inte att det är fel att göra en annan läsning av scenariot.

Men åter till tiden: jag har spellett scenariot två gånger, en gång när det var nytt och en gång förra året, båda gångerna har det tagit mellan tre timmar och tre och en halv timme innan spelarna åker till Stockholm. Det känns som att den tiden är ganska statisk, medan andra "halvan" är mycket lättare att skynda på eller brodera ut efter tycke och smak.

Bifur

Veteran
Tack för input. då har vi gott om tid och spelarna kan få styra upplösningens tempo.

Jocke;n210858 said:
det stora värdet i att spela sviten idag är att försöka förstå vad vi höll på med då och varför.
Aningens off topic: eftersom jag inte deltog på konvent på den tiden har jag ingen referens och de teoretiska delarna blir svåra för mig att applicera (jag kan så klart läsa på men det är en annan grej). Min erfarenhet är från 90-talet och så här i efterhand tycker jag nog mest att friformen då (som jag minns den nu) var en regelteknisk lösning för att slippa förberedelser, bredda möjligheterna i spel (och göra dem snabbare) och öppna scenarion för spelare som inte kunde systemen. Inställningen var lite mer fyrkantig: ”antingen spelas CoC enligt regelboken eller så blir det friform”. (Sedan att man/vi inte då tyckte att det var ansatsen är något annat. Självklart var friform något för "svårare" spel som Kult, Vampire etc. I praktiken har jag dock svårt att se att det för mig innebar något för upplevelsen, då påverkade nog formatet på ett konvent mer.) I dag inbillar jag mig att man förhåller sig öppnare och helt enkelt (om det behövs) tillför regler som är hanterbara för konventsformatet, oaktat vilket grundsystemet är.

Bifur

Veteran
Precis. Den är dock ganska dyr och leveranstiden rätt lång, så om du ändå tänker skaffa alla tre delarna beställ dem direkt. Själv gjorde jag misstaget att nöja mig med del 1, vilket jag nu ångrar något.

Bifur

Veteran
Återrapportering:
Scenariot gick inte att klara av i en sittning, vi gav oss efter ca 5 h (inklusive inläsning av karaktärer och lite allmän regelgenomgång). Då bedömde jag att vi hade ca 1 h kvar. Det tog ca 2 h vid nästa pass men då tog vi det lugnt å andra sidan.

Under det första passet fick jag styra tempot rätt hårt emellanåt för att "hålla tiden" innan jag insåg att vi ändå inte skulle hinna. Men jag tyckte inte det störde och tror inte spelarna tyckte det heller, tid kunde läggas på sådant de tyckte var roligt och andra delar kortas ned. Slutsatsen blir att 6 h+ behövs och lite marignal på det.

Mina regler tyckte jag fungerade utmärkt, speciellt möjligheten att regelmässigt spela ut konfrontatiner var kul och gav extra nerv (i min mening), samtidigt som de inte störde i de flesta andra moment.

Sammanfattningsvis var det ett kul scenario med bra driv och suggestiv stämning. Undantaget passagen där spelarna växlar karaktärer, vilket inte riktigt lyfte spelmässigt. Helt ok som informationsöverförare och inte tråkigt på något vis men hade nog kunnat klaras av med bara högläsning, alternativt borde kanske förberetts på något annorlunda vis av mig.

Bifur

Veteran
För övrigt dök jag på tipset härinne om rabatt för någon vecka sedan och beställde del 2 och 3. Tack för det!