Mörkret är något att ta det försiktigt med. Låt det inte bara starta hursomhelst, är min rekommendation. Om spelarna ska kunna rädda världen så måste de upplysas om mörkret INNAN DET HÄNDER, ty startar det så går världen under. Mörkret nu är starkare än någonsin, eftersom de har kontroll över så många politiker, allianser mellan goda är tveksamma och ENDAST DE ONDA RUSTAR. Alla onda förbereder för mörkret, de goda förnekar det och litar till sina gudar/allierade, och RP:erna är bara ovetande.
Nu... Om vissa nyckelpersoner slogs ut så skulle mörkrets herrar misslyckas. Tänk på att deras arméer består av Demoner (som är hopplösa utan en stark ledare, då armén blir för kaotisk), och lägre vandöda (som inte kan göra något som de inte blivit beordrade att göra).
För att förbättra sina odds har därför bl. a. Xinu tagit kontroll över nyckelpolitiker i Thalamur och Damarien (kanske fler länder), som kommer förstöra de mänskliga arméerna i krig mellan Thalamur och Consaber, Tokon och Ebhron (ett i taget), Damarien och Västmark, Soldarn, Asharien (ett i taget), osv precis före mörkret. På så sätt lämnas den mundana armén svag, och lättare att förstöra.
Om spelarna kan komma över bevis för en konspiration på låg nivå kan denna konspiration få utvecklas, och då spelarna kommer över en profetia kan de lägga ihop bitarna själva. Nu måste de slå ut en 30st politiker, ledare och hjältar innan krigen mellan människorna börjar, om de inte vill se sin värld förstörd.
Spelledaren kan även göra det personligt genom att låta döda spelarnas vänner, bränna deras hemstad, våldta deras systrar och fängsla deras bröder. I Sagan om Ringen var det en väldigt motiverande tanke att Sauron skulle bränna Fylke om de misslyckades.