Nekromanti Mörkrets hämnd

Dilandau

Myrmidon
Jag saxar rakt från min blogg:

Den nya Star Wars-rullen är dålig. Det är bara så jag kan sammanfatta mitt intryck efter att ha varit på midnattsvisningen här i Lund. Dålig. Hur kan en så, i teorin, bra story göras till en så dålig film? Obegränsade resurser är tydligen inte en kur för obegränsad inkompetens. "Mörkrets Hämnd" har en disposition vars like jag aldrig skådat på film. Det finns ingen känsla av tid i filmen. Alla planeter tycks ligga fem minuter ifrån varandra. Strider verkar pågå i dagar. Flera månader kan ha gått från ett klipp till ett annat. Eller bara några sekunder. Det går inte att avgöra.

Men det sorgligaste är att filmen aldrig blir spännande. Det fanns inte en enda scen som fick mig att ens närma mig ett "wow". Lucas drar på med det tunga artilleriet från scen 1. Lasersvärdsdueller i mängder, rymdstrider och explosioner. Vilket innebär att filmen hela tiden måste överträffa sig själv. Det räcker inte med ett lasersvärd. Nej det måste vara två, tre, ja varför inte fyra? Hur överträffar man en strid på ett "sjunkande" rymdskepp? Jo, varför inte en hel planet av lava och eld? Allting stegras, för att till slut bli löjligt.

Mycket var löjligt i filmen. Hela sekvensen där Anakin bli Vader sänkte filmen flera steg. Så corny! Så fjantigt! Så löjligt frankenstein. En scen som borde varit storslagen och förskräcklig blev till en fars. En parodi av sig själv. Samma sak med nästan allting Kejsaren var med i. Helt plöttsligt trodde jag att jag satt och såg en sjunde klassens zombierulle.

Sen är filmen fylld av helt onödiga scener, vilket inte direkt gör den mer väldisponerad. Av någon anledning tyckte Lucas det var smart att slänga in Chewie och en massa wookies. De tillförde nada till filmen. Samma sak med ett flertal "actionscener". De varför många och höllpå för länge och gav ingenting.

Star Wars Episod III - Mörkret hämnd är alltså en dålig film. Det enda som var bra var specialeffekterna, och inte ens alla dem. Filme präglas av en dålig komposition, men scener som följer varandra utan någon större tanke. Uselt. En besvikelse.

Frixeray

Swordsman
Eller inte...

Okej, du har fel, fel, fel, fel och FEL!

Eller tja, du får ju givetvis ha din åsikt. Konstigt bara att de jag såg filmen tillsammans med samtliga fullkomligt älskade den, inklusive mig själv. Hänga upp sig på misstag.

Jo, filmen blir ganska spännande, problemet är bara att om man inte kan vänta sig att få veta så särskilt mycket som man inte redan visste (Btw, det heter ju trots allt Star Wars = Stjärnornas Krig = massor av ljussabelsdueller, rymdstrider och explosioner. Krig brukar kunna vara ganska fyllda av liknande, tidsenliga, element).

Och att det stegras så kan jag ju knappast påstå att den är särskilt mycket sämre än många andra filmer som följer den västerländska dramaturgin, dvs. mer eller mindre att man stegrar filmen mot slutet för att ha en maffig slutstrid. Star Wars följer den västerländska dramaturgin med stor framgång (bortsett från det att det oftast ska sluta bra, fast jag antar att det var ganska så uppenbart)

Sedan skulle jag vilja se dig göra en bättre lösning på Vaders "återuppvaknande".

Det hela rsulterar i mitt tycke i en bra film som binder samman Episod I & II med ursprungstriologin och ger en bra förklaring till saker och ting i de senare.

Visst, filmen hade sina flaws, men de stör inte särskilt mycket om man inte kräver en fullkomligt felfri film.

För övrigt anser jag inte Hayden Christensen vara en på något sätt särskilt dålig skådespelare...

DODswe4

Hero
Är inte allt ihop bok från början? Då är den skriven så. har inte sett den än ska göra det när jag får tid

Krille

Super Moderator
Re: Bok. [ANT]

"Men varför gjorde han 4,5,6 först då?"

Tekniken anno domini 1976 räckte inte till för att göra 1-2-3 först. Det var knappt så att den räckte till 4.

Dilandau

Myrmidon
Re: Eller inte...

(Btw, det heter ju trots allt Star Wars = Stjärnornas Krig = massor av ljussabelsdueller, rymdstrider och explosioner. Krig brukar kunna vara ganska fyllda av liknande, tidsenliga, element).
Hur många minuter lasersvärdsdueller är det i A New Hope? 3? 4? Inte mycket mer än så. I denna rulle är det typ en halvtimme. Star Wars är Lasersvärd, men inte _bara_ lasersvärd.

Frixeray

Swordsman

För det första, det är fler jedis i Ep I - III. Fler jedis = fler dueller. Lite svårt med en massa dueller när det bara finns tre pers som svingar ljussablar.

Det andra är givetvis teknologin. -77 till -83 var det förmodligen rejält mycket mer ork att få till såna här dueller.

Dilandau

Myrmidon

Förvisso. Men tycker du inte att det rent dramaturgiskt blir lite ballare med duellerna i de gamla filmerna än i de nya? Just för att de inte är så vanliga?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Mörkrets hämnd (innehåller mikroskopisk spoiler)

Jag hade visst så tråkigt att jag gick och såg Star Wars III. Det var ett enormt fall framåt jämfört med I och II. Den andra halvan var till och med bra (kanske för att folk mest höll käft och slogs med varandra och kanske för att det äntligen kändes som om konflikten handlade om något). Både del I och del II lider av att de består av en massa menlösa och korta pratscener utan en antydan till drama eller skådespelartalang, varvat med strider som man inte bryr sig om eftersom de inte gäller något (de som slåss är två sidor som Palpatine har skickat mot varandra för att kunna ta makten i republiken, så det spelar ingen roll vem som vinner).

Jag fick nästan den otäcka känslan att filmen knyter upp alla trådar som ska in i den ursprungliga trilogin, men jag måste se om A new hope för att vara säker.

Man får i alla fall se fajten man alltid velat se: Yoda mot kejsaren - med ljussablar!

Och nu de estetiska frågor som jag undrat över ett tag:
1) Tycker alla sithar att rött är den finaste färgen?
2) Spöar Mace Windu alla andra jedier som bygger en lila ljussabel så att de byter färg?

/tobias

Krille

Super Moderator
Re: Mörkrets hämnd (innehåller mikroskopisk spoiler)

"1) Tycker alla sithar att rött är den finaste färgen?"

Ja.

"2) Spöar Mace Windu alla andra jedier som bygger en lila ljussabel så att de byter färg?"

Antingen det, eller så är den lila värjan ett ämbetstecken för da jedi boss. Eller så var Jackson påstridig när han inte ville ha blå eller grön värja, och Lucas gav med sig till sist.

Balderk

Swashbuckler
Re: Mörkrets hämnd (innehåller mikroskopisk spoile

För det första... Var låg spoilern? (Edit: Såg nu att det var Gurgeh som skrev ut spoilervarningen, sorry)

Hur som helst... Har för mig att det i striden på arenan i Ep II fanns fler jedis med lila ljussablar. Inte 100, det var några år sedan jag såg filmen, men ja har en klar sinnebild av det.

-Balderk

Balderk

Swashbuckler
Re: Mörkrets hämnd (Spoilers, inget spoilerskydd)

Själv tycker jag gilmen var okej. Inte mycket mer... skulle möjligtvis kunna drista mig till ett helt okej, men inte längre än så.

Jag håller med om tidsperspektivet i filmen, eller bristen på tisperspektiv. Mustafasystemet, låg inte det i utkanten av galaxen? Padmé och Obi-Wan kom dit väldigt fort när de sökte Anakin/Darth Vader.

Padmés graviditet tycktes gå i ilfart... Var det verkligen nio månader mellan det att hon sa "Jag är gravid" tills det att hon '"födde" ungarna? Kändes verkligen inte så.

En sak en av de jag såg filmen med poängterade var att Leia i tredje filmen efter det att Luke sagt att de är syskon säger att hon komme rihåg sin mor och att hon dog när Leia var väldigt liten. Kunde naturligtvis ha kommit ihåg sin styvmor (eller?). Här dog hon ju Padmé i barnsäng i alla fall.

Men jag gillade däremot actionsekvenserna. Särskilt början, den rymdstriden var jävligt cool, blev yr av alla kamerasnurrningar bara.

Jag gillade slutet, var enda gången jag faktiskt blev lite berörd av filmen. Kan ha berott på musiken.

Hur som helst så tycker jag att den knöt ihop 1-2 med 4-6 på ett bra sätt.

Scenen när Anakin blir Darth Vader var ful, särskilt det väldigt Frankensteins monster liknande när han stapplar ut från båren eller vad det var och skriker "Nooooo" usch, ville bara skratta. Men då har jag och mina kompisar skämtat en hel del om folk som skriker just "noooo" på film också.

Hade gillat om det var mer rök och sånt... Ungefär som i kryokylen som Luke hoppar ner i nångång i ursprungstrilogon. Sen hade han liksom bara kunnat stå där. Hade varit coolare.

Hayden Christiansen är alldeles för smal för att passa som Darth Vader, han som spelade honom förut måste ha varit mer biff, kändes lite fånigt.

Kjejsaren såg urfånig ut efter han blivit missbildad. Ville skratta då också.

Äh, det var bara lite tankar. Det var en underhållande film med bra action och inte allt för genomuselt skådespel och framförallt skitbra effekter och maffigt ljud, precis som en bra matinéfilm ska vara.

-Balderk

Rosen

Myrmidon

Hayden Christiansen är alldeles för smal för att passa som Darth Vader, han som spelade honom förut måste ha varit mer biff, kändes lite fånigt.

David Prowse är rätt stor, jo. Han var brittisk mästare i tyngdlyftning i yngre dagar.

--
Åke

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Tisperspektivet (och SPOILER) …

Jag stördes inte det minsta av tidshoppen. Dels är det i mina ögon helt oväsentligt för denna typ av story, dels är det likadant i de övriga fem filmerna.

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">OMG! Anakin Skywalker blir Darth Vader!</font></td></tr></table>

DODswe4

Hero
Re: Mörkrets hämnd (innehåller mikroskopisk spoile

Hur som helst... Har för mig att det i striden på arenan i Ep II fanns fler jedis med lila ljussablar. Inte 100, det var några år sedan jag såg filmen, men ja har en klar sinnebild av det.
jag har också för mig att det är så.

Balderk

Swashbuckler

Hehe, det förklarar saken. Han kändes så jäkla mesig i dräkten.

-Balderk

Balderk

Swashbuckler
Re: Tisperspektivet (och SPOILER) …

Det är det kanske. Har inte stört mig på det tidigare bara, så något måste de ha gjort fel. :gremsmile:

-Balderk