Jag saxar rakt från min blogg:
Den nya Star Wars-rullen är dålig. Det är bara så jag kan sammanfatta mitt intryck efter att ha varit på midnattsvisningen här i Lund. Dålig. Hur kan en så, i teorin, bra story göras till en så dålig film? Obegränsade resurser är tydligen inte en kur för obegränsad inkompetens. "Mörkrets Hämnd" har en disposition vars like jag aldrig skådat på film. Det finns ingen känsla av tid i filmen. Alla planeter tycks ligga fem minuter ifrån varandra. Strider verkar pågå i dagar. Flera månader kan ha gått från ett klipp till ett annat. Eller bara några sekunder. Det går inte att avgöra.
Men det sorgligaste är att filmen aldrig blir spännande. Det fanns inte en enda scen som fick mig att ens närma mig ett "wow". Lucas drar på med det tunga artilleriet från scen 1. Lasersvärdsdueller i mängder, rymdstrider och explosioner. Vilket innebär att filmen hela tiden måste överträffa sig själv. Det räcker inte med ett lasersvärd. Nej det måste vara två, tre, ja varför inte fyra? Hur överträffar man en strid på ett "sjunkande" rymdskepp? Jo, varför inte en hel planet av lava och eld? Allting stegras, för att till slut bli löjligt.
Mycket var löjligt i filmen. Hela sekvensen där Anakin bli Vader sänkte filmen flera steg. Så corny! Så fjantigt! Så löjligt frankenstein. En scen som borde varit storslagen och förskräcklig blev till en fars. En parodi av sig själv. Samma sak med nästan allting Kejsaren var med i. Helt plöttsligt trodde jag att jag satt och såg en sjunde klassens zombierulle.
Sen är filmen fylld av helt onödiga scener, vilket inte direkt gör den mer väldisponerad. Av någon anledning tyckte Lucas det var smart att slänga in Chewie och en massa wookies. De tillförde nada till filmen. Samma sak med ett flertal "actionscener". De varför många och höllpå för länge och gav ingenting.
Star Wars Episod III - Mörkret hämnd är alltså en dålig film. Det enda som var bra var specialeffekterna, och inte ens alla dem. Filme präglas av en dålig komposition, men scener som följer varandra utan någon större tanke. Uselt. En besvikelse.