Re: Mûhadmûsik
Personligen är jag mer för en lite mystisk känsla, nästan åt skräckhållet, och förknippar gärna Västlanden med eteriska tongångar, drömska dimmor och tantristiskt flumm. Klara stjärnhimlar över en kylig ökennatt, smäckra torn som höjer sig mot skyarna och beckmörka kryptor med utsirade sandstensväggar, där hemlighetsfulla mystiker väver sina ritualer, och undersköna danserskor mjukt dansar i eldskenet. Som tidigare sagt tänker jag inte behandla Västlanden som något uteslutande arabiskt, utan ta inspiration från alla de rika kulturer som florerat i vår världs mellanöstern och centralasien. Just därför föredrar jag musik med en mer neutralt orientalisk touch, som ändock behåller det säreget exotiska och mystiska.
Wench är mystisk, intensiv, trance-liknande musik med en väldigt orientalisk/Indisk känsla. De gjorde Setiternas ledmotiv 'Heart of Darkness' på White Wolfs Vampire-skiva 'Music from the Succubus Club', vilket säger en hel del om stuket. Rekommenderas mycket.
Dead Can Dances suveräna skiva 'The serpents egg' är också åt det orientaliskt mystiska hållet. Lite korstågskänsla, av någon anledning. Delerium-skivan 'Faces, forms and illusions' har också en orientalisk/arabisk touch, men mer modernt stuk, måhända. Passar alltjämt finfint till 'Västlanden', i mitt tycke. Diverse filmsoundtrack, tex 'Gladiator' och de arabiska låtarna på 'Den 13:e krigaren' torde också fungera bra.
Conjure Ones låt 'Damascus' är närmast ett melodiskt böneutrop, men ack så vackert.
Therion är symfonisk powermetal eller något, men gillar man metal till rollspel har de klart bibliskt/orientaliskt influerade skivor som är riktigt bra - 'Crowning of Atlantis' och 'Vovin'.
Mer modern musik kan också fungera, eftersom artisterna därborta gärna blandar in traditionella instrument och gammaldags tongångar. Hani Shaker är görstor i arabvärlden, och borde inte vara alltför svår att hitta. Uzbekistanska Yulduz Usmanova och indisk-algeriska Karmix är andra höjdare.
Jag vidhåller att Enigma fungerar till allting, för övrigt.
- Ymir, tipsar