Nekromanti Människor -Vad kan vi egentligen??

Jambu

Swordsman
Re: Börja med ickemänniskorna

Jag förstår hur du menar... Tack, du har gett mig ett nytt sätt att se på saken.

Eller att de faktiskt är mer krigiska än både asar och vaner, vad vet jag.
*hehe* Måste bara påpeka det enorma kriget som skedde mellan asar och vaner både i den nordiska mytologin och min spelvärld.

Jambu

Swordsman
Att de kan föröka sig snabbt och lätt anpassar sig till nya miljöer har jag redan bestämt, men det är inte direkt fördelar som en individuell person kan ha, utan saker som gäller arten i allmänhet. (eller?)
Citat från mig själv... Det är i första hand fördelar som själva individer kan ha som jag är ute efter. Inte för att ditt inlägg var helt meningslöst.

Nightowl

Champion

Måste bara påpeka det enorma kriget som skedde mellan asar och vaner både i den nordiska mytologin och min spelvärld.
Ett krig. I hela de bägge folkens historia...

Erik, däremot verkar ju Oden använda krig som en rekryteringsprocess för att få kvalificerat folk till Valhall - han supportar en krigsherre tills han börjar bli bra, då överger han honom och så går han under...

Jambu

Swordsman

Ett krig. I hela de bägge folkens historia...
Det finns det motstridande källor om, liksom det mesta inom nordisk mytologi. Asar har aldrig slagit sig som särskilt fredliga varelser i alla fall... Det är svårt att som spelskapare bestämma vilka aspekt av mytologin man ska använda (särskilt när det finns olika motstridande versioner som tex. i sagan om världens skapelse)

Nightowl

Champion

Det finns det motstridande källor om, liksom det mesta inom nordisk mytologi.
Vilka krig finns det i andra källor (tyvärr finns det ingen nyfiken-smiley)?

Mera ärligt: krigståg bland människorna som förde mytologin vidare var väl sällan några tusenmannahärar, utan ganska ofta mer småskaliga fejder, så då kan man ju räkna Tors äventyrligheter som krigshandlingar också.

Min egen princip nuförtiden är att gå på det som låter roligast. Sedan får källorna säga vad dom vill.

Erik

Arfert

Facit
...fast som INDIVID tror jag att just förmågan att inte vara bunden till en viss miljö... och i förlängningen NYFIKENHETEN att utforska det okända, sånt där som får folk att segla ut över havet utan att veta vad som finns på andra sidan... inget som mer konservativa raser ägnar sig åt. du vet "boldly go where no man has gone before" och "because it's there"...

Jambu

Swordsman
Någonting att bygga på, det är sant, men hur kan tex. nyfikenhet tillämpan speltekniskt (jag menar -när får man plus på ett metoforiskt tärningsslag?)

Nightowl

Champion
Någonting att bygga på, det är sant, men hur kan tex. nyfikenhet tillämpan speltekniskt (jag menar -när får man plus på ett metoforiskt tärningsslag?)
Ge bonusar när man uppträder nyfiket? Om man letar efter något, t.ex.? Göra det lättare att lära sig helt nya saker? De första nivåerna på en färdighet är lättare att bli bra på?

Erik

Feliath

Swashbuckler
Mumindalen [OT så in i helvete]

För den som kan sin Jansson: Snusmumriken och Lilla My är halv-, om inte helsyskon.
Halv-. Lilla My är redan född när Joxaren träffar Mymlan. Hon följer med ner i djupet på Haffsårkestern.

Fast vänta, du kanske menade »om än inte«? Isåfall, ursäkta. Annars, there you have it.

/Feliath — nu blir vi oppätna, allihopa!

MrG

Swashbuckler
Förklara för mig varför människorna är den dominerande rasen i de flesta fantasy-världar!
För egen del brukar jag se det som att människan i fantasy är den vita europen, medan andra raser symboliserar andra kulturer... så varför dominerar (eller har dominerat) den kaukasiska eruopen världen?

cogitare

Swashbuckler
Förklara för mig varför människorna är den dominerande rasen i de flesta fantasy-världar!
Vanlig förekommande fråga i de flesta fantasyspel eftersom människorna oftast är svagast vad det gäller förmågor, kraftfullhet osv.

De vanligaste förklaringar brukar vara:
- Människors flexibilitet och möjlighet att anpassa sig.
- Mängd! Det finns helt enkelt flest människor så även att det finns andra tuffare varelser så är de för få för att vara dominerande.

Andra mindre vanliga förklaringar jag läst:
- Aggressivitet och önskan att uttöka sina territorier kontra andra rasers med isolationistiska läggningar.

C.

Foggmock

Myrmidon
Vi har lätt att lära, och har tillgång till ett livslångt lärande. Vi har en ämnesomsättning som gör att vi relativt enkelt bygger muskler för att passa det vi sysslar med just nu - belastas och bryts vissa muskler ner så märker kroppen det och omfördelar proteiner för att bygga de musklerna större. Byter du levnadsklimat kommer du alltså att byta kroppsbyggnad relativt snabbt också.

Hur man trycker in detta i ett rollspel är dock lite knepigare. Andra raser brukar beskrivas på vilket sätt de skiljer sig från människor, så då får man typ beskriva hur människor skiljer sig från... ingenting?