Nekromanti Mänsklighetens framtid

vandraren

Swordsman
Re: We are smaller than we can imagine![OT]

"Mening" är ett människoskapat koncept. En funktion av språket och vårt sätt att tänka. Hela grejen med att saker och ting ska ha "mening" är ganska ung.
Du säger det så bra själv att jag egentligen inte behöver svara. Det finns ingen mening! Vi har hittat på det!

Slutsats: Vi bör inte bry oss så mycket om mening. Lev och var glad! Om detta innefattar att grubbla över meningen med livet, go ahead. Men tänk på att solen skiner ute. Ibland. :gremsmile:

vandraren

Swordsman
Re: Ditt livsverk - hur skulle det se ut? [OT]

Hoppas vi inte förintar oss själva innan denna Gyllene Tidsålder! :gremlaugh:

vandraren

Swordsman

Jag menar, de flesta vet inte ens varför de tycker som de tycker, och vi har inte ens fått en enda liten futtig planet att hålla sams ännu.
Vi kommer nog aldrig att hålla sams. Människan är bra på att samarbeta men också på att konkurrera och slåss. Tveksamt om det finns något djur som BARA samarbetar och inte konkurrerar på något sätt. Det skulle kräva obegränsade resurser för alla människor/supermänniskor. Tveksamt om det kan uppnås.

I övrigt lär det ske automatiskt
Det här stämmer ju inte riktigt. Evolutionen anpassar oss bara bättre till den miljö vi lever i. Om det t.ex. blev en evig solförmörkelse på jorden så skulle vi kanske utveckla ljuskänsligare ögon och äta svampar som inte behöver solljus(eller dö ut), men vi skulle inte kunna kontrollera våra drömmar. Varför har vi inte redan lärt oss det liksom? Drömt har vi ju alltid gjort.

De flesta av oss har inte ens kontroll över våra drömmar, än mindre världen omkring oss.
Det du inte tar hänsyn till är att drömmandet säkerligen har en mycket viktig funktion i byggandet av minnen osv. Det finns en anledning till att vi inte kan kontrollera drömmar. Jag betvivlar starkt att man kommer kunna kontrollera drömmar med hjälp av meditation.

Det sista i meningen du skriver verkar tyda på att du tror på magi eller något liknande. Good for you. Jag tror inte på det, inte heller i framtiden. Om det inte är vad du menade kan du ju utveckla. Du utvecklar inte så bra överhuvudtaget. "Förbättra oss själva" och "kontroll över världen omkring oss"? Gå inte som katten kring het gröt! Menar du bygga cyberarmar och att lära sig trolla? Eller vad menar du? :gremconfused:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: We are smaller than we can imagine![OT]

Du säger det så bra själv att jag egentligen inte behöver svara. Det finns ingen mening! Vi har hittat på det!
Är något mindre existerande bara för att man hittat på det?

Vi har hittat på saker som språk, religion, filosofi, politik, bilar och rollspel. Gör det dem mindre verkliga?

Är tanken på en enhörning en verklig tanke?

Mening finns för att vi hittat på den. Det finns ingen anledning att nedvärdera "påhitt".

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Varför har vi inte redan lärt oss det liksom?
Det finns en hel del av oss som kan, i större eller mindre mån.

Det skulle kräva obegränsade resurser för alla människor/supermänniskor. Tveksamt om det kan uppnås.
Samarbete ökar inte resursslöseriet. Det är snarare konkurrens som slösar både energi, tid och resurser.

Det du inte tar hänsyn till är att drömmandet säkerligen har en mycket viktig funktion i byggandet av minnen osv.
Det finns teorier om det, ja. Men vem säger att brist på förmåga att påverka minnesformningsprocessen skulle vara något dåligt?

Det finns en anledning till att vi inte kan kontrollera drömmar. Jag betvivlar starkt att man kommer kunna kontrollera drömmar med hjälp av meditation.
Va? Det är flera av oss som redan lyckats. I större eller mindre grad, som sagt. Det finns väldigt gott om bäcker om hur man gör, det finns hyfsat seriösa forskare och psykologer som säger att det går och är något bra, för att inte tala om generationer och åter generationer av mystiker och ockultister.

Det går att kontrollera sina drömmar. Jag har gjort det själv. Bland annat genom att meditera.

Det sista i meningen du skriver verkar tyda på att du tror på magi eller något liknande.
Jag praktiserar magi, ja. Anledningen till att jag generellt går som katten kring het gröt är att den filosofiska gren av magin jag tror på dels har en hel del egenskaper som gör att folk inte anser den vara magi, dels har världens töntigaste namn. Hur skulle du reagera om jag påstod mig hålla på med "kaosmagi"? Det låter helt fruktansvärt töntigt. Däremot innebär det i praktiken mestadels övningar i kontroll av det undermedvetna genom självhypnos, självsuggestion, etc. Genom att påverka sig själv påverkar man omvärlden.

Teorin bakom det hela, iaf den teori jag går efter (kaosmagi är inte enhetlig, utan kan bäst sammanfattas som "postmodern magi". En sökning på "chaos magic" på wikipedia rekommenderas för den som bryr sig), är helt enkelt att människans medvetande är kapabel till väldigt mycket mer än det gör medvetet just nu. Och då gör vi en hel del just nu - redan kan vi forma verkligheten med mäktiga verktyg vi kallar "ord" och "betydelser" och leken mellan de båda.