Basenanji
Postd20modernist
Jaha, jag får det fan inte att gå ihop. Och det är ulvigt, jag vet. Men mina tankar går runt hela tiden. Mycket handlar om att jag inte vet var jag ska börja: vilken premiss är bra att utgå från?
1. Att vi kan identifiera ulvar via utröstningarna
2. Att valet av kandidater till nattmord är en tell
3. Hur folk har varit aktiva
4. Graden av aktivitet
5. Resonemangens kvaliteter
6. Viljan att hjälpa till
7. Graden av desperation
8. Kommunikationen mellan deltagarna
9. Genom att spekulera kring spelupplägget
10. Relationer till varandra sedan tidigare
11. Genom att betona spelarnas tidigare erfarenhet och deltagande i varulvsspel
12. Annat
I min (sjuka, ja ni har ju sett) värld är det större chans att fånga ulvar med hjälp av punkt 11, och därefter punkt 4, 6, 7 och till viss del 8. Men det är ju jag det.
Jag ser att många hänger upp sig på små konstigheter, som Halos frågor kring .113:s resonemang kring varför han skulle bli nattmördad. Det är inget fel i sig, men jag vetetusan om jag är en bra ulvjägare genom att göra så. Samtidigt så är det skönt att se andra spelare vara på hugget.
Jag skulle vilja komma fram till något smartare, något som verkligen skiljer ulvarnas beteende från bybornas. Jag har inte riktigt fått fatt i det ännu, men fnular hela tiden.
Några grejer som snurrar lite mer intensivt än allt annat:
Tänk om vi har med EN ulv att göra! Jag har hela tiden tänkt att det är galenskap, men inser nu att en effektiv poäng med att vara ensam ulv är att det blir väldigt svårt att analysera spelet eftersom inga ulvar behöver rädda varandra. Jag får intrycket att utröstningarna har stått mellan gröna alternativ, vilket gör att när vi utgår från utröstningar som någon sorts "tell-maker" så hittar vi rödande beteende hos bybor. Lite cred för det här ska Halo ha som var kritisk till idén om att vi ska skapa drev mot en tänkt ulvatrio. I så fall kanske vi aldrig har fått se en ulv behöva försvara sig (och därmed eventuellt blotta sig och göra misstag).
Den enda av oss (?) som har resonerat kring en möjlig ensam ulv är Halo 77. Du får gärna utveckla det resonemanget!
Jockes resonemang kring detta gör mig fundersam:
Det där är värt att fundera vidare kring.
Men först vill jag höra Halo77.s tankar kring en eventuell ensam ulv.
RÖST: Halo 77
1. Att vi kan identifiera ulvar via utröstningarna
2. Att valet av kandidater till nattmord är en tell
3. Hur folk har varit aktiva
4. Graden av aktivitet
5. Resonemangens kvaliteter
6. Viljan att hjälpa till
7. Graden av desperation
8. Kommunikationen mellan deltagarna
9. Genom att spekulera kring spelupplägget
10. Relationer till varandra sedan tidigare
11. Genom att betona spelarnas tidigare erfarenhet och deltagande i varulvsspel
12. Annat
I min (sjuka, ja ni har ju sett) värld är det större chans att fånga ulvar med hjälp av punkt 11, och därefter punkt 4, 6, 7 och till viss del 8. Men det är ju jag det.
Jag ser att många hänger upp sig på små konstigheter, som Halos frågor kring .113:s resonemang kring varför han skulle bli nattmördad. Det är inget fel i sig, men jag vetetusan om jag är en bra ulvjägare genom att göra så. Samtidigt så är det skönt att se andra spelare vara på hugget.
Jag skulle vilja komma fram till något smartare, något som verkligen skiljer ulvarnas beteende från bybornas. Jag har inte riktigt fått fatt i det ännu, men fnular hela tiden.
Några grejer som snurrar lite mer intensivt än allt annat:
Tänk om vi har med EN ulv att göra! Jag har hela tiden tänkt att det är galenskap, men inser nu att en effektiv poäng med att vara ensam ulv är att det blir väldigt svårt att analysera spelet eftersom inga ulvar behöver rädda varandra. Jag får intrycket att utröstningarna har stått mellan gröna alternativ, vilket gör att när vi utgår från utröstningar som någon sorts "tell-maker" så hittar vi rödande beteende hos bybor. Lite cred för det här ska Halo ha som var kritisk till idén om att vi ska skapa drev mot en tänkt ulvatrio. I så fall kanske vi aldrig har fått se en ulv behöva försvara sig (och därmed eventuellt blotta sig och göra misstag).
Den enda av oss (?) som har resonerat kring en möjlig ensam ulv är Halo 77. Du får gärna utveckla det resonemanget!
Jockes resonemang kring detta gör mig fundersam:
Är det där resonemanget jättesmart eller bara jätteudda? Om jag ska haka på så offrar alltså ulvarna i så fall en ulv därför att de tycker att drevet mot Lukas är för starkt och inte går att vända utan att få blickar på sig. Samtidigt så inser de att de kan vinna nästa runda med bara två ulvar vs fyra bybor. Och vem startade drevet? Jag. Efter Sodivras uppmaning att Lukas var mer misstänkt än Jocke.Jocke said:Och så vidare ulvarna inte nattmördade sin egen ulv i någon slags sjukt, sjukt spel så är Sordiva grön. (vi får ju inte information om de nattmördades färg, så det är ju möjligt, men osannolikt).
Det där är värt att fundera vidare kring.
Men först vill jag höra Halo77.s tankar kring en eventuell ensam ulv.
RÖST: Halo 77