Re: The balls of SF are too big for you! (OT)
"hur mycket sci-fi som fantasy förmedlar? ingen hoppas jag"
Åkej, dagens tips: titta aldrig på
Skymningshem.
"men seriöst så varöfr måste en bok ha ett budskap? skall man ha ett budskap kan man ju läsa biblen eller någon filosofi bok, det är min mening, jag vill ha ren skönlitteratur som itne innhåller ett gmnt budskap som "krig är fel", "ät dina grönsaker annars får du rabies" ja du fattar jag gillar itne budskap"
Tja, det är väl knappast den sortens budskap jag syftade på. Jag kan ta ett litet exempel på en novell av Arthur C Clarke, en kort historia om en expedition till en vit dvärgstjärna, kring vilken det cirklar ett antal planeter. Den berättas av en jesuit, som har fått en djupt religiös kris. Det visar sig nämligen att stjärnan ligger på sådant avstånd från Jorden att nova-explosionen som förvandlade stjärnan från en röd jätte till en vit dvärg borde ha synts på Jorden kring Kristi Födelse. Tämligen exakt, till och med, så till den grad att man kan anse det som bevisat att det var stjärnan som ledde de Vise männen till krubban i Betlehem. En av planeterna har rester av intelligent liv och högt stående kulturer, som förintades när stjärnan blev nova.
Det innebär att om jesuitens tro är sann, och Gud verkligen tände en stjärna på himlen för att leda de vise männen till krubban i Betlehem och för att visa på judarnas konungs födelse, så offrade Han en hel civilisation enbart för att annonsera Hans sons födelse på Jorden. Är det en snäll och förlåtande Gud som jesuiten har vigt sitt liv åt?
Sådana budskap kan du hitta rätt mycket av i science fiction. Jag hittar ytterst sällan något liknande i fantasy.