Nekromanti Många frågor om olika ting

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Glöm Yrken!!!

... kalla det sysselsättning. Annars gör du mitt misstag. Jag skrev in Studerande och arbetslös under yrken och det är ju itne yrken direkt. Att körsa Sök och Ersätt är bara att glömma av 1000 olika skäl.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Hmm...

Varken yrke eller sysselsättning är riktigt bra. Fast yrke är ändå bättre eftersom man ändå har varit det yrket och har de färdigheterna. Man skall inte kunna börja som studerande eller arbetslös då man inte har någon "makt" i spelet om man är det. Det är inte ett realistiskt spel jag ska skapa...

[i9Att körsa Sök och Ersätt är bara att glömma av 1000 olika skäl.[/i]

Umm...va? :gremsmile:

Rising

Vila i frid
Re: Glöm Yrken!!!

"... kalla det sysselsättning. Annars gör du mitt misstag. Jag skrev in Studerande och arbetslös under yrken och det är ju itne yrken direkt."

Fast det tycker jag faktiskt är okej, Jag kan göra en rollperson som livnär sig som stråtrövare fastän han är skolad som jägare, och då har han ju Yrke:Jägare. Det där med att det står "yrke" på rollformuläret upplever jag faktiskt inte som särskilt begränsande.

Men okej, "skolning" eller "sysselsättning" kan ofta vara lämpligare.

/Rising

Sodivra

Champion
Det beror ju på hur man ser det..

Yrke: Studerande kan ju också läsas som "Yrke? Nej, studerande", det vill säga en förklaring och ursäkt till varför man inte har något yrke.

Hmm, det låter lite konstigt när jag förklarar det, men för mig känns det fullständigt naturligt..

Ackerfors

Alas, your rapids!
Om jag förstått...

...allting rätt så heter "efter friheten" post libertate på latin? Eller har jag missat något eller så? :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
Men kalla det då...

"Varken yrke eller sysselsättning är riktigt bra. Fast yrke är ändå bättre eftersom man ändå har varit det yrket och har de färdigheterna."
Jag har ändrat "yrken" till att kallas för "levnadsbanor" till DoD.. Alltså, rollpersonen har en speciell levnadsbana under sin uppväxt och sedan när "spelaren tar över kontrollen" kan rollpersonen få ha vilken sysselsättning som helst..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som också sett till att man kan skifta levnadsbana under rollpersonsmakandet

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Men kalla det då...

Mmjo, det skulle fungera, men levnadsbana vet jag inte... låter omständigt på något sätt. Då är det nästan bättre att det är en del av bakgrunden. Det är endå bara ett par av "yrkena" som man ska ha möjlighet att utöva direkt i spelet...