Re: Tänkte föreslå Khelataar
<I>I exemplet ovan är det en tangan vi talar om, och alla vet ju att de hundarna inte kan kämpa som män...
</I>
Detta är sant! Tanganerna saknar all heder och vet endast att dräpa veka gamlingar och att röva unga jäntor från deras bäddar...
Fast <I>förutom det</I> är de rätt jevvliga på att slåss. (-:
<I>jag talade mer om det faktum att t.ex. ett svärd borde göra skador som var lite mer oberoende av bärarens skicklighet.</I>
Tycke och smak förstås, men det var även en <I>tanke</I> hos konstruktören (Stefan Burström) att bäraren skulle vara det avgörande; han hade nåt resonemang om "mannen bakom vapnet" vs "vapnet bakom mannen" (eller hur det nu var han sa) om att skicklighet och smarta manövrer skulle vara viktigare än hur många plus man fick av sitt vapen. Sålunda begränsades slumpfaktorn i det hela också.
<I>"jag körde en likartad husregel en gång om kvinnliga RP och träffområdet Bröstkorg..."
Ajdå. Låter smetigt. Hur fungerade det, eller är det något man helst inte talar om? =)</I>
Har faktiskt texten tillgänglig... Den löd så här:
<BLOCKQUOTE>Om en kvinnlig rollperson skadas i strid (framifrån) och träffområdet blir Bröstkorg, slå 1T10. Ett resultat på 5 eller mer betyder att minst ett av brösten har skadats. Hon förlorar då ytterligare 1T6 KP, och måste klara ett SG Gs slag mot sin CR eller få +1SG på alla manövrer under resten av striden.</BLOCKQUOTE>Så teoretiskt kunde man ju göra nåt liknande med Huvud o dyl också.
<I>"Mitt största problem med stridssystemet är att det inte tar hänsyn till vapenkvalitet;"
Skulle man inte kunna öka eller reducera grundskada, handlingskostnad etcetera?</I>
Jo, <I>kan</I> kan man - fast som Krille brukar säga hade jag föredragit om det hade funnits i reglerna från början. Skadevärde (vasst skär djupare), Brytvärde (en bra klinga håller bättre) och MP-kostnad (ett välbalanserat svärd är lite enklare att manövrera) är väl de som jag kan tänka mig moddar på i så fall.
"Mannen bakom vapnet" ligger förstås bakom det där också; konstruktören ville undvika syndromet med Supersvärd som spelarna kan röja horder med, men <I>nån</I> regelmässig hänsyn till vapenkvaliteten borde ha tagits med.
--
Åke