Nekromanti [M:ÅN] Min zonsektor [SPOILERS]

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Som ni vet har jag blivit tillfrågad av Fria Ligan att skriva en zonsektor. Min första idé...

...involverade en ugglemutant som regerade ett rike genom att vara ett vist orakel, men som egentligen inte alls var så vis som ugglesymboliken gav sken av, och som hade ett garde som sprang omkring och såg till att ugglans förutsägelser slog in... Det kan också eventuellt vara så att det fanns planer på att åtminstone som alternativ döpa ugglan till Hoa-Hoa, och hans tron till Porslinstronen.

Men det blev inget av med det. För fabeltastiskt.

Så istället tillfrågades jag om jag inte kunde göra något på temat grön postapokalyps, inspirerat av eller som förhandstitt till Rotsystem. "Visst", tyckte jag. Det här är min skiss just nu (återigen vill jag varna om SPOILERS, nedanstående text är ungefär så mycket SPOILER det blir):

- Sektorn domineras av ett enormt sänkhål. I botten på hålet ligger resterna av ungefär ett kvarter av framför allt ganska höga hus (det kan alltså vara bra att förlägga sektorn någonstans där det finns andra stadssektorer). Flera av husen sticker upp ovanför hålets kant. Det är fullt möjligt att klättra ner, eventuellt också att direkt svinga sig ut till något av de yttre taken.

- I botten av sektorn lever ett antal människor, "Underlevarna", som ser ut som vanligt folk utöver att deras nackar och ryggar täcks av någon form av blommor. De saknar språk, men är vänliga och inbjudande. De verkar leva i total harmoni med sin omgivning, annars farliga rovdjur lever sida vid sida med civiliserade människor och ofarliga smådjur. Här är det också extremt lummigt och grönt, massor av pollen i luften och starka naturliga lukter.

- Högre upp i tornen bor lite mer aggressiva vildar, "Överlevarna", som inte är det minsta välkomnande. De har språk, men man får nog förlita sig mer på gester än rösten i kommunikationen. De har ett orakel som sitter och lyssnar framför en radio, och då och då drar igång ett larm. När larmet går bunkrar vildarna in sig i byggnaderna, stänger alla fönster och dörrar.

- Byggnaderna är ganska svårframkomliga; det handlar mycket om att klättra mellan tak, hitta lämpliga vägar, nyttja rep och krokar.

- Stannar man för länge nere i hålet blir man smittad av sporerna, och börjar få små knottror framför allt vid skallbasen och ned över ryggen. Knottrorna kommer att växa till blommor inom ett par veckor. Man kan kapa av knottrorna men drar man inte ut dem med roten växer de bara tillbaks. Man kan få bort dem lite längre genom att bränna bort dem, men återigen växer de tillbaks så länge rötterna finns med.

- I själva verket är all grönska i hålet och delar av närliggande områden del av en och samma varelse. Tusentals, om inte miljoner småväxter som kommunicerar via radiovågor bildar ett stort neuralt nätverk, en enda stor hjärna. Varje växt har en eller flera små klumpar av motsvarande neuroner. Underlevarna är inte längre individer; de har smittats av sporerna. Överlevarna kämpar för sin överlevnad, mot Grönskan. Grönskan är skitgammal, och minns tiden innan katastrofen.

- Den som är smittad kommer först inte att märka något, men om hen rör sig bort från området kommer hen att börja gå i sömnen, och sprida sporer omkring sig. Om hen stannar i området eller skapar ett annat område med tillräcklig täthet av plantor och infekterade varelser kommer hen att föärlora sin individualitet helt och uppgå Grönskan. Smittan är också smart nog att känna av när värdkroppen är på väg att dö, eller när den är på väg att rota ur smittan. Den kommer då att sträva efter att få värdkroppen att klättra till ett så högt beläget ställe som möjligt, för att därifrån släppa ut sina sporer som får spridas för vinden.

Jag har fått tillåtelse att arbeta ganska öppet, så jag gör som jag brukar: Visar allting för er. Jag skriver mycket bättre med er input. Så nu skulle jag vilja ha lite kommentarer på ovanstående. OM DU INTE SKA VARA SPELARE I M:ÅN, FÖR DÅ SKA DU NOG INTE LÄSA ALLS.

Ibland kanske jag tvingas svara att något inte funkar/passar baserat på info jag har tillgång till men inte ni. Hoppas det är okej.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Notera Kranks [SPOIERS]-varning i ämnesraden. Det är inte som en liten småspoiler i den andra dolda sektionen. Det är en jättebamsing. Men det är en cool ide.

Om du tror att du skall bli spelare i M0 kanske du skall låta bli att läsa. För det är dynamit!

krank

wilper said:
För det är dynamit!
Bra poäng, jag har lagt in några extra påpekanden om just hur spoiler-igt det är.

Mogger

Hipsteranka
Coolt. Jag hade gjort några ändringar.

1. Blommor på ryggen känns inte så coolt. Kan inte sporerna bygga bo i lungorna istället, och ge sin värd en jävla hosta, smärta m.m.

2. Är det inte vettigare att ha de våldsamma längre ner, och de välkomnande högre upp, så att RP har en orsak att forsätta nedåt?

3. Vad är grönskans agenda? Den vill väl nått?

Möller

Hubert Hortlax
»Enormt sänkhål«? Hur stort då?

Jag får nämligen intrycket av att zonsektorn är lite liten. Det finns två grupperingar som man knappt kan prata med. Och en hemlighet som visar sig vara något av ett problem.

Det liknar ett öppet äventyr, helt enkelt. En engångsgrej, ingen riktig krankisk fästyta. Men det kanske inte är ett problem, jag vet inte vad Fria Ligan vill ha.

Förövrigt så heter det slukhål eller sjunkhål.

Och appropå det, själva definitionen av ett slukhål är att det dränerar vatten ner i ett underjordiskt grottsystem. Det systemet vore kanske något.

krank

Måns said:
1. Blommor på ryggen känns inte så coolt. Kan inte sporerna bygga bo i lungorna istället, och ge sin värd en jävla hosta, smärta m.m.
Kanske... Jag tycker mest växtlighet är äcklig, och hela idén att det växer ut växter ur huden får det att riktigt krypa i mig... Men jag är kanske ensam där. Ska fundera på saken. Knottrorna vill jag dock gärna ha kvar.

Måns said:
2. Är det inte vettigare att ha de våldsamma längre ner, och de välkomnande högre upp, så att RP har en orsak att forsätta nedåt?
Fast jag tänker mig nog att man börjar med att klättra ned... Eller jag vet inte. Jag ska nog fippla lite mer med grupperna och vad som får äventyrare att skutta runt i området.

Måns said:
3. Vad är grönskans agenda? Den vill väl nått?
Spridas, tänker jag mest. Bli större, och därmed smartare, få makt över fler varelser, mer kontroll över omvärlden.

krank

Möller said:
»Enormt sänkhål«? Hur stort då?
Tja, en zonsektor är omkring 1 km2...

Möller said:
Jag får nämligen intrycket av att zonsektorn är lite liten. Det finns två grupperingar som man knappt kan prata med. Och en hemlighet som visar sig vara något av ett problem.

Det liknar ett öppet äventyr, helt enkelt. En engångsgrej, ingen riktig krankisk fästyta. Men det kanske inte är ett problem, jag vet inte vad Fria Ligan vill ha.
Ja, det håller jag med om att det kan vara ett problem. Eventuellt kan jag fippla med det här med språket och olika grupperingar, men jag har ju som bekant assvårt att skriva saker utan "coola" hemligheter. Några idéer på hur området kan göras mer återanvändbart?

Det jag tänkte var att det här skulle kunna vara en plott man kör över en längre tid. Att man har anledning att hämta något i zonen, träffar på grupperna, hittar det man ska, sticker. Upptäcker att man är smittad, försöker göra något åt det. Börjar rota lite i området.

Eller äh, jag vet inte. Behövs nog mer dynamik i området. Tur att jag har minst 3000 tecken kvar, kanske upp till 5000 =)

Möller said:
Förövrigt så heter det slukhål eller sjunkhål.
Tack! Jag såg att det var något fel, men kunde för mitt liv inte komma på vad det egentligen hette.

Möller said:
Och appropå det, själva definitionen av ett slukhål är att det dränerar vatten ner i ett underjordiskt grottsystem. Det systemet vore kanske något.
Hm, kanske... Grottkräl? Fast det känns ju också lite som en engångsgrej...

Mogger

Hipsteranka
krank said:
Kanske... Jag tycker mest växtlighet är äcklig, och hela idén att det växer ut växter ur huden får det att riktigt krypa i mig... Men jag är kanske ensam där.
Jag vågar inte svara på hur utbrett det är, men jag känner inte igen mig. :gremsmile:

Möller

Hubert Hortlax
Hm.

Att du har coola hemligheter är bra, men kanske ska det finnas en till hemlighet att avslöja?

Med grottsystemet under så funderade jag på om man kunde slänga in ytterligare en gruppering människor där nere. Som kanske nyttjar grönskan för egen vinning (bara genom att samla upp det döda slemmet som sipprar ner, eller nått).

Dessutom skulle grönskans ursprung kanske stå att finna där nere. Även om man brandbombar hela slukhålet så uppstår bara samma sak igen. Eller, jag vet inte.

Jag gillar det du nämner i förbifarten, att grönskan söker nya marker och nya människokroppar för att bli smartare. Det skulle jag vilja se! Att de lyckliga varelserna nere i botten blir mer avancerade, utvecklar ett rudimentärt språk kanske.

krank

Möller said:
Att du har coola hemligheter är bra, men kanske ska det finnas en till hemlighet att avslöja?
Mycket bra förslag, jag ska försöka lura ut något =)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Måns said:
krank said:
Kanske... Jag tycker mest växtlighet är äcklig, och hela idén att det växer ut växter ur huden får det att riktigt krypa i mig... Men jag är kanske ensam där.
Jag vågar inte svara på hur utbrett det är, men jag känner inte igen mig. :gremsmile:
Jag gillar't. Jag har i och för sig inget emot växter, men just när de börjar växa i folk som fortfarande lever. Nasty stuff.

Vad gäller återspelbarheten så skulle ju överlevarna kanske kunna vara en återkommande källa till information genom mystiska sändningar de tar emot. De kanske rent av har någon slags satelitmotagning som gör att om rollpersonerna hittar koordinater och sånt för en "ny" satellit så kan överlevarna ta kontakt med den, antingen för att öppna upp nya kommunikationsvägar med andra som har tillgång till sändare/mottagare eller för att hämta information eller spana av området eller nått.

Kanske är vissa av de här växterna användbara till mediciner? Då finns det en anledning till att återvända för att "skörda" antingen genom våld eller byteshandel. Eller så kanske alla besökare välkomnas med stora fång av blommor.

Kanske är delar av byggnaderna/källarna avspärrade med säkerhetsdörrar, så allt eftersom rollpersonerna hittar nya ID-kort kan de återvända och öppna upp nya områden.

Mogger

Hipsteranka
Rymdhamster said:
Måns said:
krank said:
Jag gillar't. Jag har i och för sig inget emot växter, men just när de börjar växa i folk som fortfarande lever. Nasty stuff.
Absolut. Ska kanske förtydliga med att det var just blommorna jag tänkte på. Blommor är ju fina! :gremsmile:

krank

Jag funderar på:

- Kan man kommunicera med grönskan? Om vi pratar återanvändbarhet, alltså. Kanske finns det alternativ till att försöka eldbomba skiten ur den.

- Någon form av resurser i husen? Som Rymdhamster säger, passerkort och sådant. Kanske hittar man ett kort i en helt annan sektor: "Vänta, det här ser ut att passa i den där dörren i hus 12 i Grönskesektorn... Har vi något vi kan byteshandla med, så vi slipper bråka med Överlevarna?"

- Nu när jag skriver tänker jag att Överlevarna nog håller på med just byteshandel. De skickar ner folk i byggnaderna för att leta skrot och mat och grejer, och så byter de med varandra och med folk som åker förbi...

krank

Måns said:
Absolut. Ska kanske förtydliga med att det var just blommorna jag tänkte på. Blommor är ju fina! :gremsmile:
Haha... Jag gillar iofs just kontrasten med det synbarligen fina och det äckliga. Sen kan man ju ha blommor som ser sjuka eller konstiga ut, om man vill.

Hursomhelst: Visst gör det ont när knoppar brista...

Vimes

Sillkung
Äh, nu har ju jag gluttat i den här tråden också fast jag tänkte låta bli.

krank said:
Möller said:
Mycket bra förslag, jag ska försöka lura ut något =)
Den största bristen med din skiss är att det saknas (såsom du presenterar den i starten) något att interagera med. Som Möller säger: på botten har du stumma hippiezombies och i toppen grottmän. Vilka ska jag snacka med? Det borde finnas aktörer att interagera med.

Det jag undrar är om det inte vore kul om det i zonsektorn fanns något Arken ville ha. En viktig naturresurs eller något däråt. Hur som helst att det finns intressen i att faktiskt bege sig dit och greja. Kanske finns något form av prospektläger etablerats i toppen som lever en farlig tillvaro med ständigt överhängande risk att bli ihjälslagna av grottmännen (hej kolonialism!!). Coolt är ju också om någon tidigare äventyrare begett sig ner i Grönskan och upptäckandet att Dr Livingstone blivit en hippiezombie blir en dramaturgisk peripeti där rollpersonerna förstår att ormen ÄR paradiset.

Sedan måste jag bara undra hur mycket Mos Mosel din zonsektor får vara? Även om det inte är din inspirationskälla har ju ditt förslag här många beröringspunkter med Mos Mosel.

---

Btw var din zonsektor med Hoa-Hoa väldigt M:UA-esque så det var nog rätt att skrota den (fast jag tyckte det lät kul och påminde om ett äventyr jag lett i UA :gremsmile: )

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
krank said:
Haha... Jag gillar iofs just kontrasten med det synbarligen fina och det äckliga.
Sinkadus nämnde "fasan i blomstermåla" som en dålig titel. Jag har alltid tyckt att den skulle passa perfekt på ett skräckäventyr i mutant!

En tanke som slog mig, om man kombinerar dina tankar med en som jag fick från Möller (tror jag) i en tidigare tråd om zoner:

Cybernetiska växter. Kanske visar det sig, när man kommer ner i grottsystemet under hålet att växtligheten i slutänden är sammankopplad med någon slags dator och att man kan kommunicera med växten via den om man har rätt språkkunskaper.

Vimes

Sillkung
Åh, så gillar jag blommorna! Det är mycket mer obehagligt än hosta. Btw ska de heta Fleurs du Mal!

Dessutom kan man ju leka med att de är vackra och att det kan ses som en välsignelse. Kan man tänka sig att Överlvarna skickar ner offer/gamlingar för att leva i "paradiset" på botten? Eller iaf någon av Överlevarstammarna?

- Kan man kommunicera med grönskan? Om vi pratar återanvändbarhet, alltså. Kanske finns det alternativ till att försöka eldbomba skiten ur den.
Kan man eldbomba skiten ur den? Finns resurserna? Vad vill Grönskan ha om man måste förhandla med den (typ: sprid dig inte till Arken, hörru, schyssta) Jag tycker det känns "rimligt" att Grönskan kan, om den vill, kommunicera med människor mutanter.

krank

Vimes said:
Sedan måste jag bara undra hur mycket Mos Mosel din zonsektor får vara? Även om det inte är din inspirationskälla har ju ditt förslag här många beröringspunkter med Mos Mosel.
Jag har varken läst eller spelat Mos Mosel, så jag har ingen aning...

Annars: Asbra brainfood.

krank

Vimes said:
Kan man eldbomba skiten ur den? Finns resurserna? Vad vill Grönskan ha om man måste förhandla med den (typ: sprid dig inte till Arken, hörru, schyssta) Jag tycker det känns "rimligt" att Grönskan kan, om den vill, kommunicera med människor mutanter.
Ja, kommunikation är bra. Jag tänker mig att det är lite som att kommunicera med Cthulhu eller så; överhängande risk för mentala problem/infektion, men det går. Hyfsat inkompatibla mindsets.

Kanske kan den som är smittad kommunicera direkt med Grönskan? I fönstret mellan att knottrorna dyker upp och att man helt "övergår i helheten" kanske.

Leon

Leo carcion
Jag tycker att det ar ett skont koncept- enda farhagan ar att det ligger for nara drapartrad och lil