Nekromanti M-SPACE: Förhandstitt & releasedatum

clarence redd

FrostByte Books
Nu börjar M-SPACE bli riktigt färdigt! Från och med idag finns det en förhandstitt att ladda ner från vår webbsida www.frostbytebooks.com, och vi har också satt ett releasedatum.

Den 19 september kommer det fullständiga spelet att finnas till försäljning på Lulu. Det kommer att vara på 220 sidor, softback, med svartvitt tryck. Mer info kommer lite närmare releasen.

Attachments

kwarnberg

Swordsman
Coolt! Tycker det ser riktigt bra ut! Hade jag inte arbetat på ett eget scifi-spel hade jag nog kastat mig över det här.

clarence redd

FrostByte Books
Kul att du gillar det!

Jag blev osäker på vilket spel du skriver... Har du lagt upp något om det här på forumet?

kwarnberg

Swordsman
clarence redd;n197510 said:
Kul att du gillar det!

Jag blev osäker på vilket spel du skriver... Har du lagt upp något om det här på forumet?
Kommer nog kolla in det ändå, även om vi kanske inte kommer spela det. Kul att stödja folk, och skadar ju inte att ta inspiration från liknande spel som det man själv arbetar på.

Novum Solari. Finns ett gäng trådar i Rollspelsmakarforumet om det.

clarence redd

FrostByte Books
Jag tänkte beskriva systemet för strid i M-SPACE lite mer, eftersom det skiljer sig en del från hur BRP har fungerat tidigare. Inte för att mina egna äventyr brukar vara särskilt våldsamma - tvärtom - men stridsregler fyller trots allt en viktig funktion i mångas spelvardag.

Grunden är i stort sett densamma som för BRP, med rundor, färdighetsslag och hit points. Det som tillkommer är framför allt Differential Rolls och Special Effects.

Differential Rolls innebär att motståndarna slår var sitt färdighetsslag (till exempel anfalla och parera), och därefter jämför Success Levels. Om den ena personen lyckas och den andra misslyckas, är det 1 Success Level. Mellan ett lyckat slag och en Critical, är det också 1 Success Level. Mellan ett misslyckat slag och en Critical är det 2 Success Levels. Och så vidare.

För varje Success Level bättre man har än sin motståndare, får man välja en Special Effect som ger någon typ av fördel. Det finns bland annat Maximize Damage, Trip Opponent, Draw Blood, Disarm, Scar Foe och Bypass Armor.

Hur förändrar då de här tilläggen striderna? Kort sammanfattat blir de mer kreativa och varierade. Dessutom blir de ofta kortare - men inte för att Hit Points går ner på noll, utan för att den ena parten ger upp, inte kan attackera/parera eller för att de helt enkelt drar sig ur. Det finns med andra ord flera olika sätt att avsluta en strid på. Väldigt sällan blir det en tävling ner mot nollan.

Just strid har varit ett av Mythras (som M-SPACE baseras på) mest uppskattade system, ända sedan det släpptes som RuneQuest 6. Men en del har upplevt reglerna som lite väl svåra att lära sig. Därför har M-SPACE valt en slimmad regelversion och erbjuder dessutom en variant kallad Simplified Combat, som är ytterligare lite lättare att komma igång med, men som fortfarande har kvar till exempel Special Effects.

clarence redd

FrostByte Books
Idag tänkte jag visa ett exempel på hur Extended Conflicts kan användas. Jag har saxat direkt ur boken, så det är på engelska. Tärningsslagen kompletterar själva rollspelandet, där spelarna talar om (och/eller agerar ut) vad de gör och säger.

"Dinner Party Skills: Any communication skills
Conflict pool: CHA
Damage: 1d6, rolled once per round. All participants failing their rolls take the same damage.
Round length: 30 minutes
Pick 1-6 NPCs as the main participators. If there are more people attending the dinner, treat them as subordinates to the main NPCs (and ignore them to simplify the setup).
Define the NPCs conflict values as follows (if you don’t already have them):
Low-level: Any social skill at 30%, CHA 6
Mid-level: Any social skill at 50%, CHA 11
High-level: Any social skill at 75%, CHA 16
Decide how long the party will last.
Play the dinner! All involved makes a skill roll every half hour the dinner party lasts. Only those failing their rolls takes damage. The person with the highest success rolls the damage (1d6). When the time is up, participants have made it through the banquette according to the points they have left in their pools:
Zero. The character made a lousy impression. She won’t be invited again, will have a bad reputation in these circles and won’t easily get a job or information from these people. Will be at -10% in communication skills in these circles (Dislike on the Social Disposition Table on the next page).
Below half their pool. The outcome is neutral. Nothing special happens. Social disposition +/-0.
More than half the pool left. She made a good impression. She will be invited again and will be favorably met in the future (Friendly on the Social Disposition Table).

In addition, for every successful roll the character makes, there is a chance that something interesting and useful is revealed. It can be related to the scenario or not, and can be secrets overheard, rumors, new business relations presented, love affairs implicitly indicated, etcetera. The GM may want to prepare beforehand what tidbits are revealed and how many successful rolls it takes to get each of them."