Jag tänkte beskriva systemet för strid i M-SPACE lite mer, eftersom det skiljer sig en del från hur BRP har fungerat tidigare. Inte för att mina egna äventyr brukar vara särskilt våldsamma - tvärtom - men stridsregler fyller trots allt en viktig funktion i mångas spelvardag.
Grunden är i stort sett densamma som för BRP, med rundor, färdighetsslag och hit points. Det som tillkommer är framför allt Differential Rolls och Special Effects.
Differential Rolls innebär att motståndarna slår var sitt färdighetsslag (till exempel anfalla och parera), och därefter jämför Success Levels. Om den ena personen lyckas och den andra misslyckas, är det 1 Success Level. Mellan ett lyckat slag och en Critical, är det också 1 Success Level. Mellan ett misslyckat slag och en Critical är det 2 Success Levels. Och så vidare.
För varje Success Level bättre man har än sin motståndare, får man välja en Special Effect som ger någon typ av fördel. Det finns bland annat Maximize Damage, Trip Opponent, Draw Blood, Disarm, Scar Foe och Bypass Armor.
Hur förändrar då de här tilläggen striderna? Kort sammanfattat blir de mer kreativa och varierade. Dessutom blir de ofta kortare - men inte för att Hit Points går ner på noll, utan för att den ena parten ger upp, inte kan attackera/parera eller för att de helt enkelt drar sig ur. Det finns med andra ord flera olika sätt att avsluta en strid på. Väldigt sällan blir det en tävling ner mot nollan.
Just strid har varit ett av Mythras (som M-SPACE baseras på) mest uppskattade system, ända sedan det släpptes som RuneQuest 6. Men en del har upplevt reglerna som lite väl svåra att lära sig. Därför har M-SPACE valt en slimmad regelversion och erbjuder dessutom en variant kallad Simplified Combat, som är ytterligare lite lättare att komma igång med, men som fortfarande har kvar till exempel Special Effects.