Tack Krank : ) Roligt att höra.
@PeLLe: Det är ett ganska generalistiskt SF-spel som drar åt rymdopera (eller mytisk sci-fi som jag föredrar att kalla det). Star Wars, Star Trek, Traveller och så vidare går att emulera. Men eftersom boken är uppbyggd som en verktygslåda med mycket fokus på att skapa världar, kulturer, utomjordingar, rymdskepp och organisationer, är tanken att man ska skapa ett eget universum. Förhoppningsvis mer kreativt än att stoppa in sitt spel i en färdigskapad kampanj.
Reglerna är baserade på Mythras, det som tidigare var Runequest 6, och utökade/anpassade för science fiction.
Kort sammanfattat är det en modern version av BRP, med "Passions" som påverkar karaktärerna, grundegenskaperna används som ett slags "Hit points" för alla möjliga typer av konflikter (inklusive sociala) och "Special Effects" gör strid både rolig, kreativ och snabb. Även rymdskeppsstrid är en utveckling av Mythras väldigt uppskattade system.
Systemen för att skapa utomjordingar och rymdskepp, samt reglerna för rymdstrid, har varit allra mest uppskattade av speltestarna. Själv är jag mest förtjust i de utökade konfliktreglerna; de har förändrat mitt sätt att spela BRP i grunden. Alla typer av konflikter kan nu ges samma fokus och detaljering som bara strider förunnades tidigare: cocktailpartyn, förhandlingar, jakter, podrace, tyda utomjordiska manuskript och så vidare. För mig har det öppnat för mer varierade äventyr och större frihet för spelarna att spela som de vill.