Nekromanti [M0] Skrofmålets död?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Jag lyssnade genom Fria Ligans podcast om den kommande Mutantutgåvan. Det låter som de kommer att ligga närmast första boxen. Något i stil med tidig upptäckarålder om man följer Gamla Mutants tideräkning. Det pratades om hexcrawl. På det hela taget låter det lite old school tycker jag.

Och, jag vågar hoppas att vi slipper det &%¤(/& skrofmålet som solkade ner MUA.

Jag tillhör nog kategorin av spelare som inte kommer att uppskatta att hålla på med mutationskort och små kartongmarkörer, men spelet skulle ju gå att köra utan dem. Och baktanken om att det skall funka med roterande spelledare låter skön.

Jag ser fram emot ett nytt Mutant.

Chryckan

Swordsman
Har försökt lyssna men varje gång jag går in på podcastens sida så kommer det upp någon underlig adobe flash installation på portugisiska (tror jag eftersom det enda jag förstod är orden adobe och flash) och some inte ser ut som någon flash update jag någonsin sett.

wilper

Det är kanske något malwaretjosan (virus) som de hade tidigare som kommit tillbaka.

slanfan

Hero
wilper said:
Och, jag vågar hoppas att vi slipper det &%¤(/& skrofmålet som solkade ner MUA.
Åsiktsfel! skrofmålet var toppen!

Men även jag hoppas slippa det, för det är ju UAs grej.

Då spelet är tänkt att utspela sig mycket tidigare än M:UAs tidsperiod (om ens i samma tidslinje) så vore det rätt rimligt att inte ha med skrofmål. Språket kändes som något som hade växt fram allteftersom de ursprungliga ordens betydelse hade glömts bort, modifierats och ersatts.

Jag undrar om vi får någon annan form av jargong istället?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
StreetBushido said:
Då spelet är tänkt att utspela sig mycket tidigare än M:UAs tidsperiod (om ens i samma tidslinje) så vore det rätt rimligt att inte ha med skrofmål. Språket kändes som något som hade växt fram allteftersom de ursprungliga ordens betydelse hade glömts bort, modifierats och ersatts.

Jag undrar om vi får någon annan form av jargong istället?
Skrofmålet stryks helt. M0 har en del specialtermer, men ingen sådan jargong.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Chryckan said:
Har försökt lyssna men varje gång jag går in på podcastens sida så kommer det upp någon underlig adobe flash installation på portugisiska (tror jag eftersom det enda jag förstod är orden adobe och flash) och some inte ser ut som någon flash update jag någonsin sett.
Varning -- malware

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Själv hoppas jag att enda skillnaden mellan språket före katastrofen och språket efter katastrofen är ordbetydelsen. Dvs jag tycker att en person i M0 kan mycket väl läsa all text denne hittar från gammla tiden, men att då vissa ord har glidit lite i betydelse så kanske inte innehållet är så glasklart. Detta kombinerar jag gärna med att i princip alla textkällor från gamla tiden är förstörda eller korrupta (säger man det i det här sammanhanget på svenska? Eller är jag skadad av engelskan nu igen?).

Jag tycker det är mycket skönare stämning om man kan läsa varningar och annat från den gamla tiden när man tar sig in på "förbjudet område" och går förbi skyltar med "varning, sprängning pågår" snarare än att man går förbi en massa skyltar med meningslöst pladder på.

Skrofmålet var gulligt i MUA, men jag hoppas också på att vi slipper det.

Shameless selfpromotin: Det är i alla fall så jag tänker i Mutanter i Manicker.

:gremwink:

Leon

Leo carcion
Jag tror att ni gör det för lätt för er - Skrofmålet kan inte bara avskaffas, det måste ersättas. Skrofmålet var svaret på den ganska svåra frågan "hur låter saker och vad heter saker efter katastrofen". Ett enhetligt och stämningsfullt namn- ord- och språkbruk kräver aktivt arbete och tankemöda.

M0 har ju att förhålla sig till postapokalyptisk svenska, så snarare än att ersätta skrofmålet kanske man tonar ned det. Eller åtminstone har en mutantjargong med lätt skroffärg. Skrofmål var för mig att sno knutar på sig i att leka med svenska språket. Och jag tror att en ny mutantjargong måste vara fortsatt lekfull för att undvika träsmak och ge en känsla av en levande kultur .

wilper

Jag håller inte med.

Jag har spelat samurajer i Japan - spelarna pratade svenska.

Jag har spelat uråldriga vampyrer i USA - spelarna pratade svenska.

Jag har spelat katharer instängda i en borg i bergen - spelarna pratade svenska.

Jag har spelat Sagan om Ringen Rollspelet - spelarna pratade svenska.

Jag spelade Mutant då det fortfarande var i en lila box - spelarna pratade svenska.

MUAs skrofmål var en styggelse, låt det dö med MUA.

Leon

Leo carcion
wilper said:
Jag älskar skrofmålet - all rollspelsfantastik är lite lökig, MUA omfamnade lökigheten. Och varken MUA eller skrofmålet är dött, like lite som lila boxen och pyri någonsin dog.

Givetvis talar man svenska när man spelar MUA - har aldrig varit med om något annat. Däremot kanske man lägger in en del uttryck - men det gäller ju även om man spelar fantasy, western, rymdopera eller pulp.

Jag förstår verkligen inte folks starka reaktioner - vad var det som var så stötande? Måste rollspel vara pretentiöst och allvarligt?

P.s. Jag hade bara tänkt glota lite som vips på den här forumssnutten och kanske yppa en hågfluga eller två, men det var ju som att sätta en stadig känga till en pangburk. :gremwink: (blunda om du finner ovantstående mening vrångurk... jag menar stötande)

P.p.s Förordar verkligen inte skrofmål enl. ovan till M0. Däremot behöver man ett språkbruk - precis som man i ett japanrollspel använder sig av japanskan, eller i ett westernrollspel använder sig av Smith & Wesson, Reno etc etc

solvebring

Superhero
Re: [M0] Malware?!

Mekanurg said:
Chryckan said:
Varning -- malware
FNUKING MALWARE! :gremmad:

... Jag vill lyssna men damn, tänker inte ta risken ...

solvebring

Superhero
Re: [M0] Malware?!

solvebring said:
Mekanurg said:
Chryckan said:
Varning -- malware
FNUKING MALWARE! :gremmad:

... Jag vill lyssna men damn, tänker inte ta risken ...
Underrättat Ligan via FB.

Krille

Super Moderator
wilper said:
Jag håller inte med.

Jag har spelat samurajer i Japan - spelarna pratade svenska.

Jag har spelat uråldriga vampyrer i USA - spelarna pratade svenska.

Jag har spelat katharer instängda i en borg i bergen - spelarna pratade svenska.

Jag har spelat Sagan om Ringen Rollspelet - spelarna pratade svenska.

Jag spelade Mutant då det fortfarande var i en lila box - spelarna pratade svenska.

Skrofmål är svenska. Dialektal, men ändock svenska. Så jag tror inte på dig att det är dess osvenska kvaliteter som är problemet.

Jag gillade verkligen skrofmål, men det var inte så att min grupp använder det hela tiden. Det var dock kul att kunna slänga fram så väldigt mutant-iga ord då och då.

"Automaten har kräfta!"

"Var är min puffert?!"

"Möken, han har fått röta!"

Med det sagt kommer jag inte direkt sakna det i M0 då det tycks vara tänkt att vara mer seriöst och skrofmål var en del av den trevligt oseriösa framtoningen i M:UA.

Genesis

Ni dés ni maître
Etepete said:
Jag förstår verkligen inte folks starka reaktioner - vad var det som var så stötande? Måste rollspel vara pretentiöst och allvarligt?
Nej, rollspel måste vara "gritty". Det måste vara smutsigt och mörkt, annars är det inte bra.

I alla fall, Skrofmålet var väl typ det enda som var bra med M:UA? Som språkentusiast kunde jag verkligen uppskatta det, och jag skulle vilja att fler spel började leka med språket. Då skulle jag kanske till och med börja köpa rollspel med spelvärld!

Leon

Leo carcion
Genesis said:
Etepete said:
Nej, rollspel måste vara "gritty". Det måste vara smutsigt och mörkt, annars är det inte bra.
Precis. WFRP t.ex. Så tycker folk att MUA är stolligt...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tyckte om idén med skrofmålet, men hör nog till de som föredrar att minska ner på humorn kring spelbordet - och skrovmålet var lite för "roligt" för mig, lite för studentikost kändes det som. I linje med resten av M:UA, med andra ord.

Så jag är glad att det inte blir något skrofmål i M0. De som absolut vill ha skrofmål får väl lägga till det, precis som de får lägga till gäss som heter Mårten Gås.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
krank said:
lite för studentikost
Varje gång du skriver "studentikost" i det här sammanhanget vill jag resa mig upp och protestera. Men sen börjar jag grunna på vad det är som är studentikost enligt mig och inser att "Meh, Krank har ju rätt igen!" :gremgrin: