Nekromanti MacGyvers guide till fantasy

Spitfire

Swordsman
Säkerligen är jag inte den ende som läst böcker som Mark twains "En yankee vid kung arthurs hov", Stephen Donaldsons böcker om Thomas Covenant, Serier som "inuyasha", "Magic knight rayearth" och "Escaflowne"
För de som fortfarnade undrar vad dessa har gemensamt så kan jag berätta att i alla verken så figurerar en eller flera individer som i grunden är ordinära individer från vår värld som magiskt förpassats till en fantasy värld där de på olika sätt får användning av sina färdigheter för att få inflytande eller rädda världen... osv.
Hur som haver, vad jag nu skulle vilja är en tjänst av de på detta forumet att komma på olika saker som en person med nutida utbildning skulle tänkas hitta på, uppfinna och utveckla med de verktyg som finns till förfogande.

Vad jag vill ha är ideer i form av bidrag som:

-Krut. Kräver förkunskap i form av Knowledge: chemistry.
En blandning av Kol, Salpeter och Svavel.
ide till äventyr: Svavel finns i extremt små mängder och för att införskaffa detta krävs expeditioner till vulkaniska trakter som befolkas av diverse monster.

-Elektricitet. Knowledge: physics,
knowledge: chemistry (för batterier)
Kan erhållas genom vindkraft, vattenkraft eller utveckling av Blybatteri (som kräver vatten, bly och svavelsyra)
Äventyrside: att hitta en plats att bygga kraftverket och hitta kompenta arbetare.

-Musik
Perfom
alla kunskaper behöver inte ha militär applikation. Rollpersonerna har ju även tillgång till en kultur som både kan fascinera och uppröra.
Äventyrside: inbjudan till hovet att uppföra "stairway to heaven" inför regenten och ambassadörer från fjärran länder.

mm

vad gäller ekonomiska aspekter så bör det finnas med i beräkningarna att det inte är omöjligt att rollpersonerna kan sponsras av de styrande eller av rika handelsmän, men detta är ju ett äventyrsuppslag i sig, att övertyga generaler att sponsra expeditioner efter tillgångar som RP kan tänkas behöva.

Luhood

Veteran
Ska man komma med förslag på vilka karaktärer också? Men hur som helst kan jag komma med nått redan nu.

Om man förutsätter att världen har Magi och Golems, dvs magiskt skapade väsen, så har jag ett exempel.

Har skrivit mina i en tabell med olika delar. Så här är min lista:

Vad?
Kunskaps Krav?
Vad för råvaror behövs till det?
Hur får man fram det?
Vad kan det användas till?
Exempel på personer i historien som passar in!
Äventyrsexempel 1!
Äventyrsexempel 2!

Så ser det ut! Här kommer ett exempel:

Urverk
Kunskap: Urverk och Teknik
Råvaror: Järn
Delar: Kugghjul, fjädrar, pendlar och andra mekaniska komponenter.
Användning: Klockor, Urverksdrivna Maskiner, Urverks Golems
Personer: Friedrich von Knauss
Exempel 1: Skapa urverk för att folk ska kunna planera sina scheman, och då få mer gjort under dagen.
Exempel 2: Ledaren behöver få nya livvakter, och betalar stora pengar till de som kan göra detta. För att X ska kunna hålla sig vid liv, skapar han humanoid liknande maskiner som han sedan ber en magiker ge liv till.

Kommer med fler ifall jag kommer på fler, men detta är tyvärr det enda jag har hittills.

Genesis

Ni dés ni maître
Frågeställningen är ganska intressant, för jag tror att till exempel jag personligen skulle inte ha mycket, om någon, nytta av mina kunskaper. Jag vet knappt ens vad salpeter är för något, än mindre var man får tag på det (trots att jag anser mig vara ganska välutbildad). Det jag personligen skulle kunna bidra med är nog större konstruktioner, eftersom jag är ingenjör. Typ hållfasthetsberäkningar och så. Jag kanske kunde tala om för dem hur man gör stål, men att bygga en härd som kommer upp i tillräckliga temperaturer--äsch, vad sägger jag, jag har ingen aning om vilka temperaturer som krävs. Utan tillgång till Wikipedia och teknisk litteratur skulle jag nog inte vara mycket mer till nytta än kreti och pleti därborta. Kugghjul, block och taljor. Det skulle jag nog klara av. Mekaniska maskiner drivna av muskel- eller vattenkraft.

Spitfire

Swordsman
Urverk är en intressant tanke, och självklart något som en rollperson skulle kunna göra sig en förmögenhet på i en fantasy/medeltida värld, eftersom han kan tillvekra något ingen annan kan..
Men det skulle också kräva förkunskaper i form av att rollpersonen faktiskt är en urmakare ifrån början. Inte något gemene man skulle komma på. Däremot skull en vanlig person kunna komma på att masstillverka delar till urverk som Polhem gjorde, istället för att handtillvekra dem en och en, men skulle behöva hjälpen av lokala förmågor att tillverka verktyg mm.

Spitfire

Swordsman
Frågeställningen är ganska intressant, för jag tror att till exempel jag personligen skulle inte ha mycket, om någon, nytta av mina kunskaper. Jag vet knappt ens vad salpeter är för något, än mindre var man får tag på det (trots att jag anser mig vara ganska välutbildad). Det jag personligen skulle kunna bidra med är nog större konstruktioner, eftersom jag är ingenjör. Typ hållfasthetsberäkningar och så. Jag kanske kunde tala om för dem hur man gör stål, men att bygga en härd som kommer upp i tillräckliga temperaturer--äsch, vad sägger jag, jag har ingen aning om vilka temperaturer som krävs. Utan tillgång till Wikipedia och teknisk litteratur skulle jag nog inte vara mycket mer till nytta än kreti och pleti därborta. Kugghjul, block och taljor. Det skulle jag nog klara av. Mekaniska maskiner drivna av muskel- eller vattenkraft.
Du har slagit huvudet på spiken i den mån vilak problem rollpersoner kommer att få.
En helt vanlig person som du och jag kan vara systemutvecklare åt JAS Gripen, berätta för de lokala grevarna och baronerna att han tillverkar de modernast vapen som finns, men se honom sedan kråma sig när dessa ber honom tillverka dylika vapen..

och angående att du kanske skulle kunna hjälpa dem tillverka bättre stål, så har du fördelen att veta att det finns bättre sätt att tillvekra hållfastare stål.. det gäller bara att åter-uppfinna dem.. lite som att komma på hjulet, igen..

Jag kan inte heller tillvekra krut, men jag vet att man KAN tillverka krut.. och med hjälp av lokala alkemister så kanske man kan få tag på salpeter eller få hjälp med att tillverka det.

Wilmer

Hero
Den absolut viktigaste uppfinningen

Som förändrade världen och ändrade vår måttligt spännande befolkningskurva till ett skarpt insektsaktigt J på bara två århundraden var konstgödslet. Oändligt med mat tack vare eld, luft och vatten. Hell, jag tror inte ens alla visste att hälla piss på sina åkrar, man skulle kunna få ett kunarikes ekonomi att äga sönder bara man har kunskap nog att göra en tryckkokare.

Pom

Swashbuckler
-Hygien. Kräver lite medicinsk kunskap för avancerade applikationer, men det mesta är grundskolenivå.
Tvätta händerna när du använt dem till smutsigheter.
Ha avstånd mellan brunn och avträde.
Koka kniven om man nödvändigtvis måste leka kirurg.
Håll ett öga på de konstigaste huskurerna i omlopp (fast placebo är en riktigt stark kraft och vem vet vad som funkar i en främmande värld).

Äventyrsidé: smussla med det som går stick i stäv mot stränga lokala regler.

Luhood

Veteran
Jag gillar specielt idén på Urverks Robotar, som direkt taget ur Arcanum. Men, som du sa, så går det att skapa rätt enkelt. *Stolt*

Krille

Super Moderator
I BESM Dungeon så finns en person som är en övertrillad japansk skolflicka. Hon har profetiska förmågor.

Eller egentligen inte: hon är däremot ett levande uppslagsverk vad gäller fantasyanime och -manga, så hon kan alla klichéer utan och innan, och eftersom världen är en fantasy-anime/manga där klichéerna är nästan naturlagar, så brukar hennes förutsägelser inträffa väldigt ofta. Hon är särskilt pricksäker när det gäller vad som kommer att hända henne själv, eftersom den överramlade skolflickan från en normal värld är ärke-kliché.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Historieförbättraren

-Hygien. Kräver lite medicinsk kunskap för avancerade applikationer, men det mesta är grundskolenivå.
Tvätta händerna när du använt dem till smutsigheter.
Ha avstånd mellan brunn och avträde.
Koka kniven om man nödvändigtvis måste leka kirurg.
Håll ett öga på de konstigaste huskurerna i omlopp (fast placebo är en riktigt stark kraft och vem vet vad som funkar i en främmande värld).
...vilket får mig att tänka på småkomiska serien "Historieförbättraren" av Mikael Grahn och Johan Höjer (Ordfront, 2000). Idealistisk vaktmästare vid partikelaccelerator tar chansen att resa tillbaka i tiden för att dela med sig av nutidens kunskaper till dåtidens människor.

Dewil

Storuggla

Champion
Re: Den absolut viktigaste uppfinningen

"Som förändrade världen och ändrade vår måttligt spännande befolkningskurva till ett skarpt insektsaktigt J på bara två århundraden var konstgödslet."

"Hej, jag är från en annan värld, låt mig bajsa på dina prylar, de kommer funka bättre då! Jag lovar!"
Det kanske blir problem att övertyga folk som sina idéers förträfflighet...

Trubblet med resor till andra världar/tider är att kulturen inte är universell. Bara för att du är värsta sångaren och kan lira gura som bara fan i vår värld så betyder det inte att du anses det minsta duktig i en värld där man ska ha strupsång och bjällror. Dessutom misstänker jag att vi i vår värld har allt för mycket teoretisk kunskap och ingen praktisk. Visst, vi vet hur en ångmaskin fungerar på ett sådär, men kan vi bygga den? Kan vi fixa metallegeringarna?
Det bästa man kan göra om man blir förflyttad till en annan värld är att se till att man får superkrafter (El-Hazard) eller helt enkelt göka runt när man väl är där, innan pesten tar en.

Storuggla, invasionsgrodan Bollmert

Rickard

Urverk speldesign
Re: Den absolut viktigaste uppfinningen

"Hej, jag är från en annan värld, låt mig bajsa på dina prylar, de kommer funka bättre då! Jag lovar!"
Det kanske blir problem att övertyga folk som sina idéers förträfflighet...

Trubblet med resor till andra världar/tider är att kulturen inte är universell. Bara för att du är värsta sångaren och kan lira gura som bara fan i vår värld så betyder det inte att du anses det minsta duktig i en värld där man ska ha strupsång och bjällror.
Haha. Ja, sådant som andra inte kan förklaras kan få rätt irrationella förklaringar.

"Har du sett hur fröken Hanssons trädgård växer? Det är säkerligen häxeri, sanna mina ord."

"Vad menar du med att jorden är rund? Trotsar du Guds ord?"

/Han som tycker en sådan resa skulle vara intressant, men språket skulle nog sätta käppar i hjulet

Pom

Swashbuckler
Re: Historieförbättraren

...vilket får mig att tänka på småkomiska serien "Historieförbättraren" av Mikael Grahn och Johan Höjer (Ordfront, 2000). Idealistisk vaktmästare vid partikelaccelerator tar chansen att resa tillbaka i tiden för att dela med sig av nutidens kunskaper till dåtidens människor.
Den var inte dum. Den gick i något slags tidning en del år tidigare och jag lyckades följa de flesta avsnitten. Finurlig och underhållande serie.

G

Guest

Guest
Salpeter kan bli riktigt svårt att få fram även med alkemister, för vem vill egentligen tro på att något kan komma ut av att hälla piss på aska i över ett års tid (och vem vill egentligen göra det på såpass stor skala som krävs)?

Kugghjul som tidigare är nämnt är en av det grymmaste sakerna man kan komma med, för då kan man komma bort från djur/muskeldrivna kvarnar till vatten och vinddrivna, det bra med det är tilloch med en halvutbildad femåring kan komma på det, det dåliga är att komma på att det inte finns som kan vara en riktig utmaning då kvarnmakare höll väldigt hårt på sina saker.

Kommer man tillräkligt långt bak i utveklingen kan nog de flesta bli bra strateger också, vem vet inte att det är bra att anfalla med kavalleri i flanken idag tillexempel?

Men skulle jag göra det i rollspel skulle jag ge spelarna några personliga ägodelar som skulle kunna hjälpa dem tillexempel en formelsamling och en liten soldriven miniräknare för ingengören eller en cykel och reparationskit för cykelbudet.

Sedan vore det ju inte fel att låta rollpersonerna vara samma saker fast från olika tidsåldrar exempelvis tre vägarbetare, en med kunskap och formler från nutid, en med kunskap om räknesticka och även innehav från 40:talet och en järnvägs ingengör från 1800 talet med dåtidens precitionsinstrument får i uppdrag att planera en väg genom en magisk skog.

/Zorbeltuss who is really tired and that is probably noticable.